Kissanhiekka?

soikku86

Heips! Olisiko kellään vinkkiä suhteellisen edullisesta, ehdottomasti hajut poistavasta kissanhiekasta?? Olen tähän asti käyttänyt Rainbown hiekkaa, mutta siitä jää huoneilmaan tunkkainen ja epämiellyttävä haju vaikka pissa ei varsinaisesti haisekkaan.. Puhdistamisesta ei ole kyse, vaan hiekan laadusta. Olisin tosi kiitollinen vinkeistä! =)

17

4979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miukulit...

      Meillä käytetään pellettejä.. niistä tykkää niin kissat kuin emäntä- ja isäntäväkikin.

      Puupohjaiset hiekat ei yleensä haise.

      Eikä niille pelleteille välttis tartte olla "pellettivessaa", meillä on ihan tavallinen, ja hyvin toimii.. :)

      Pellex on yksi hyvä merkki...

      • minä vaan

        Ei kannata haaskata rahojaan marketeista/lemmikkikaupoista ostettaviin pelletteihin.

        Meillä käytetään vapon lämmityspellettiä (Saa esim K-raudasta, Rautiasta, Agrimarketista, Hong Kongista yms)

        20 kilon säkki maksaa jotain 6-7 euroa ja kestää meillä kahdella kissalla yli kuukauden!

        Käytännössä on ihan samaa tavaraa kun kissan hiekaksi tarkoitettu pelletti eikä haise ja täyttää kaikki muutkin vaatimukset.


      • soikku86
        minä vaan kirjoitti:

        Ei kannata haaskata rahojaan marketeista/lemmikkikaupoista ostettaviin pelletteihin.

        Meillä käytetään vapon lämmityspellettiä (Saa esim K-raudasta, Rautiasta, Agrimarketista, Hong Kongista yms)

        20 kilon säkki maksaa jotain 6-7 euroa ja kestää meillä kahdella kissalla yli kuukauden!

        Käytännössä on ihan samaa tavaraa kun kissan hiekaksi tarkoitettu pelletti eikä haise ja täyttää kaikki muutkin vaatimukset.

        Paakkuuntuuko lämmityspelletti? Kiitos edullisesta vinkistä! =)


      • minä vaan
        soikku86 kirjoitti:

        Paakkuuntuuko lämmityspelletti? Kiitos edullisesta vinkistä! =)

        No nyt en ihan täysin ymmärtänyt. Jos tarkoitit paakkuntumisella sitä, että kissan pissattua siihen pellettiin muodostuisi paakkuja, niin vastaus on ei. Pelletti ei paakkunnu.

        Sen sijaan se hajoaa pissan vaikutuksesta sahanpuruksi, joka on varsinkin ritilävessoissa (Peewee vai mikä se on) helppo työntää ritilöiden läpi pohjalle. Kerääminen onnistuu myös tavallisesta hiekkalaatikosta esim. sihdin avulla, mutta on hieman työläämpää.

        Ritilämallisiin vessoihin kannattaa laittaa muutenkin pohjalle vähän ehjiä pellettejä. Kun kissa käy ekan kerran pisulla tyhjennyksen jälkeen ja kaapii sahanpurut keräilyosastoon, on pissa märkää. Jos pohjalla on vähän pellettejä, imeytyy märkä pisu pelletteihin ja ehkäisee näin tehokkaasti hajuhaitat.

        Ritilämalliseen pellettivessaan riittää, että sitä tyhjentää noin parin päivän välein, voin vakuuttaa, ettei pissa haise. Jos tyhjennysajat pitenevät, tuoksahtaa tyhjennysvaiheessa pisulle, mutta kun homman hoitaa ajoissa, niin ongelmaa ei ole.

        Pökälejätöksiäkään ei kannata lapioida heti pois, sillä lämmityspelletti imee tehokkaasti myös niiden hajuja. Kun antaa kakkapalojen olla pari tuntia, niin ei paljon pökäleet haise!

        Suosittelen, huonoja puolia on vaikea keksiä lämmityspelleteistä. No on niissä yksi... se 20 kilon säkki painaa 20 kiloa ja kun sen raahaa kotiin, niin ei se kevyt ole :)


    • ---------------------

      Rainbowin hiekka ei ehkä ole sitä laadukkainta... Pitkässä käytössä edullisinta on parempilaatuinen hiekka. Jos kissasi hyväksyy puupohjaisen hiekan, niin kokeilepa Öko Plussaa. Se on puupohjainen paakuuntuva hiekka. Perinteisistä bentoniittipohjaisista kannattaa kokeilla Inodorea. Niin, ja näitä ei myydä marketeissa. Vihjeenä voin kertoa, että meillä neljä kissaa on käyttänyt useamman vuoden Öko Plussaa.

    • Annarkisti

      Oletko käyttänyt sitä paakkuntumatonta hiekkaa?koska se ainakin meillä haisi aivan kamalalle :( mutta käytän siitä sitä paakkuuntuvaa versiota ja kaadan se todella varovasti ettei pölyä.on todella hajuton.

      • soikku86

        oon käyttäny sitä paakkuuntuvaa versioo, ei siinä pissa haise mutta sellanen tunkkanen haju tulee vaikka astia on saunassa.. kaveri käyttää kanssa samaa ja on ihan tyytyväinen, en tiedä miksi meillä ei toimi..


      • Tepi.
        soikku86 kirjoitti:

        oon käyttäny sitä paakkuuntuvaa versioo, ei siinä pissa haise mutta sellanen tunkkanen haju tulee vaikka astia on saunassa.. kaveri käyttää kanssa samaa ja on ihan tyytyväinen, en tiedä miksi meillä ei toimi..

        Onko jossain eroa olosuhteissa verrattuna kaverisi hiekkiksen sijaintiin. Vaikuttaako saunan kosteus tai onko lattialämmitys, joka haihduttaa paakuista nestettä enemmän tai jotain muuta eroa.

        Näitä ns. mikrohiekat, oletko kokeillut? Esim. Pirkkaa (ultra kissanhiekka) on jotkut tutut kehuneet, samoin lindocat mikrohiekkaa.


    • MpT

      Meillä on myöskin testattu erilaisia kissanhiekkavaihtoehtoja. Pelletit ovat ihan hyviä, itse en pitänyt siitä ettei tuote paakkuunnu. Tavallisesta vessasta pelletit joutuu heittämään muutaman päivän välein kokonaan pois, kun ei ole pellettivessaa. Lisäksi kissan ruopiminen oli öisin aivan järkyttävää. Muuten pelletit olivat melko hajuttomia.
      Itse käytän hiekoista Cassiusta. Hiekka on hyvää, se paakkuuntuu eikä haise niin paljon kuin Rainbowt, kitekatit, ym. halpishiekat. Lisäksi pissit saa helposti pois, joten kalliimpi hinta kompensoi hiekan vähäisemmällä menekillä.

    • Mirrinkäinen

      Yks varsin hyvä, edullinen ja kaikenlisäksi luonnollinen keino poistaa hajut kissan hiekkalodjusta on lisätä RUOKASOODAA hiekan sekaan.

      Tee esim. näin:
      Lodjun pohjalle hitusen ruokasoodaa, sitten kissanhiekat ja kissan pissattua pistät aina välillä hitusen ruokasoodaa lisää.

      Ruokasooda on ihan hirveen hyvä hajunsitoja.

      • kissatäti

        KIITOS VINKISTÄ!!
        Ostin M&M:sta Sahara-kissanhiekkaa ja sanoivat että on kuulemma tosi hyvää.
        Vaihdoin sitten kissoilleni, joita minulla on 3, tätä uutta hiekkaa.
        Kolli kävi kerran pissalla uudessa hiekassa ja voi herranenaika mikä haju, aivan kammottavaa. Olen kaikenlaisia hiekkoja kokeillut mutta voin sanoa että Sahara on ollut tähän mennessä pahin ostos. OK paakkuuntuu tosi hyvin joka on ainoa hyvä puoli.
        Yleensä käytän M&M:n Compact Cear hiekkaa jossa on hajutalkki mukana ja se on osoittautunut todellakin hyväksi ja pitäydyn tämän Saharan jälkeen edelleen em. hiekassa.
        Eli nyt vaan ruokasoodaa sekaan jos se tehoaa jotta voin käyttää tuon hiekan jonka menin tietämättäni ostamaan.


    • Nirppanenä

      Meillä on monien kokeilujen ja protestipissien kautta päädytty Eurolitterin microkissanhiekkaan.Se kuivattaa jätökset tehokkaasti,paakkuuntuu hyvin,ei pölise eikä haise.On helppo siivota pois(microhiekkaan saa oman lapion).Meillä käyneet vieraatkin ovat ihmetelleet kun kahden kissan taloudessa ei haise kissanpissa vaikka laatikot ovat ihan näkösällä.Toki on itsestään selvää että ne siivotaan pari kertaa päivässä oli hiekka mitä laatua tahansa.Neiti ragdoll ei likaiseen laatikkoon astu.Eurolitteriä saa ainakin Mustista ja Mirristä sekä Faunattaresta.

      • suositten myös

        Vuoden aikana on ollut testissä useampiakin hiekkoja mutta Eurolitteristä löysin lopuksi omani. Inodoor oli myös ihan ok mutta Eurolitter on jollain tapaa riittoisampaa. Kohta 3 viikkoa mennyt ja kerran on pitänyt lisätä hiekkaa toiseen ahkerammin käytettävään veskiin ja kissoja on sentään 4.

        Aluksi mikrohiekat aiheutti harmaita hiuksia kulkeutumalla pitkin taloa mutta löysin M&M:stä kelpo maton veskien eteen. Isohko kokolattiamattomainen päällys. Maksoi vajaan kympin.


      • äskeinen kirjoittaja
        suositten myös kirjoitti:

        Vuoden aikana on ollut testissä useampiakin hiekkoja mutta Eurolitteristä löysin lopuksi omani. Inodoor oli myös ihan ok mutta Eurolitter on jollain tapaa riittoisampaa. Kohta 3 viikkoa mennyt ja kerran on pitänyt lisätä hiekkaa toiseen ahkerammin käytettävään veskiin ja kissoja on sentään 4.

        Aluksi mikrohiekat aiheutti harmaita hiuksia kulkeutumalla pitkin taloa mutta löysin M&M:stä kelpo maton veskien eteen. Isohko kokolattiamattomainen päällys. Maksoi vajaan kympin.

        M&M:ssä on Eurolitter tarjouksessa 3 säkkiä 2 hinnalla muistaakseni elokuun loppuun asti.


    • tadaaaf

      Paras hiekka on ehdottomasti M&M se vauvantalkille tuoksuva. Joku extreme..?
      Myydään 15kg säkeissä, meidän M&M tarjouksena 2 säkkiä 30e.

      Hiekka takaa 30pv hajuttomuuden ja siinä se on todella onnistunut. Mulla on yksi kissa, kerran viikossa siivoon kakat ja pissat pois. Kaikki hiekat vaihdan 30pvn välein suunnilleen. Eikä ole ikinä päästänyt pissanhajua!

      Hiekka on myös todella riittoissaa, kaksi säkkiä riittää meillä 5kk ajan.

    • Anonyymi

      Minulla on kokemus kolmelta kuukaudelta.
      Salekauppa myy Cattia, (mustapss.)
      Tänään puhdistin astiaa myöden, laitoin soodaa pohjalle, nähtäväksi jää kuinka käy.
      Mun kissa syö keitettyä maksaa, niin minun nenääni tuoksuu se.
      Kokeilun kautta voittoon.

    • Anonyymi

      Halpaa ja hyvää kissanhiekkaa en tiedä. Meillä käytetään kalleinta, pahvilaatikoissa myytävää mikrohiekkaa. Paakkuuntuu hyvin ja sitoo hajut. Kolmella kissalla kaksi hiekkalaatikkoa, jotka siivotaan aamuin illoin. Koskaan ei haise!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe