Autoinsinöörit yms.

kiinnostunut!

En tiedä onko aivan oikea paikka kysellä tätä, mut onko kellään tietoa, että mitä juuri valmistuneet autoinsinöörit käytännössä tekee? Minkälaisia töitä on mahd. saada? minkälainen työllisyystilanne? entä minkälainen palkka tällä alalla on?

oon lukiolainen tyttö ja kiinnostaisi opiskella autoinsinööriksi mutta ensin kiinnostais tietää alasta enemmän, etenki mahd. työpaikat/ työtehtävät ja palkka kiinnostaa!

3

7560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haukkanen

Lähes aina "asiantuntijat" tuumaavat, että "jaa katsastusmieheksi ajattelit".

Siinä on siis yksi mahdollisuus. Työpaikkoja on varmasti tuolla alalla. Mutta yleistäminen, että autoinsinööri voisi tehdä vain katsastusmiehen tehtäviä on paikkansa pitämätön. Mahdollisuuksia on nimittäin lukematon määrä. Esim. autoliikkeiden palveluksessa on useita erilaisia tehtäviä. Varaosamyyntiä, työnjohtoa, takuukäsittelijän tehtäviä yms.

Suomessa on myös paljon teollisuutta, mihin autoinsinööri voi työllistyä. Esimerkkeinä raskaan kaluston valmistajat, kuten esimerkiksi Sisu, Patria, Valtra, Sandvik, Kalmar ja lukemattomat ajoneuvojen erikoiskoritehtaat, päällirakentajat, sekä perävaunuvalmistajat. Metsäkonevalmistajia löytyy myös useita. Ohjaamoteollisuutta on myös maassa. Maatalouskoneteollisuus yleensä on työllistänyt.

Erilaisten korjaamolaitteiden maahantuojat palkkaavat myyntityöhön.

Henkilöautoteollisuutta on vain Uudessakaupungissa, joten se puoli on Suomessa pienempää.

Jos kuljetustekniikkaa tuohon kylkeen ajattelet, niin mahdollisuuksia kuljetusyrityksiin ajojärjestelyyn jne.

Käytännössä mahdollisuuksia on niin paljon, suunnitteluun, myyntiin, ostoon, työnjohtoon ja mitä nyt mielen tuleekaan, että ei mitään hätää. Maailmassa on tuota liikkuvaa kalustoa niin paljon, että työmaata riittää. Palkat ovat samaa luokkaa muiden insinöörien kanssa, eli ei paljon mitään :)

Tällä hetkellä ainakin omasta koulusta kaikki valmistuneet työllistyvät, mutta sama tilanne on varmasti myös monella muulla tekniikan alalla.

Tervetuloa iloiseen joukkoon :)

• jtj3

Itse valmistuvana autoinsinöörinä en voisi sanoa, että hommia riittää ainakaan Turun alueella..

• ni-i

Ei todellakaan löydy yhtään paikkaa Lounais-Suomesta vuoden hakemisen perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2351
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2247
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1446
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1402
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1126
    Aihe