Kuinka alalle?

Alasta kiinnostunut

Morjens vaan kaikille erilaisten työkoneiden parissa työskenteleville ihmisille. Itseäni on kaikenlaiset työkoneet esim. pyöräkuormaajat, kaivinkoneet jne. kiinnostaneet jo penskasta lähtien, eikä kiinnostus ole 20. ikävuotta lähennellessä hirveästi laantunut.

Eli haluaisin varmaan jossain vaiheessa elämääni tehdä työtä vaikkapa pyöräkuormaajan kuljettajana, olipahan kyse sitten lumitöistä tai muista. Sen haluaisin tietää että miten tälle alalle pääsee töihin? Tietääkseni mitään koulutusta työkoneiden kuljetukseen ei varsinaisesti ole. Täytyykö minun vain hakea töitä alaan liittyen kunhan aika koittaa?

Ja millaista kokemusta työnantajat yleensä edellyttävät ennen henkilön palkkaamista, ilmeisesti jonkinlaista kokemusta yleisesti ainakin vaikkapa pyöräkuormaajan kuljettamisesta.. ja mitenkähän tällaista kokemusta voi hankkia? Opiskelijabudjetilla ei kauheammin mitään koneita vuokrailla. Ja varmaan myös ainakin traktori ja miksei kuorma-auto korttikin ovat tarpeellisia alalla?

Ja tosiaan metallialalla tällä hetkellä opiskelen ja pidän siitäkin alasta, eikä metallialan koulutuksesta varmaan haittaa ole jos koneiden parissa tulisikin työskentelemään.

Semmoisia kysymyksiä, kaikenlaiset vastaukset ja vinkit ovat tervetulleita, kiitoksia vaan jo etukäteen.

10

9331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sgjsjs

      Nyt pitää oikee hattuu nostaa , oli sen verran asiallinen kysely tällä palstalla.

      Koulutusta on esim: taimetsoi.fi sieltä löytyy enemmä tietoo... ja metallialan koulutuksesta ei TODELLAKAAN ole haittaa. Esim korjaustöissä on metallimiehen taidot arvokkaita.

      Kysele eri paikoist , jos pääsisit oppiin/työharjotteluun jonnee firmaa...

      Onnea työnhakuun.

    • itseoppinut

      Olet kiinnostunut, se on hyvä. Onko sinulla mitään kokemusta mistään koneista? Nykyään monipuolisuus on kova sana, että pystyt tekemään monenlaisia juttuja on hyvä. Jos et ole käynyt armeijaa, mene ihmeessä kuljetus puolelle ja aja c ja e- kortit siellä, niistä on varmasti hyötyä jos alalle meinaat. Hankkiudu ihmeessä erikois hommiin esim. satamiin, terminaaleihin missä on mahdollisuus tienata kunnolla. Esim. pyöräkone ja traktorihommat (renkinä) eivät ole mitään kovapalkkaisia hommia. Vaihtoehtoja on monia, alhaalta on alotettava, ekana on vain päästävä sisään yrityksiin jossa sellaisia koneita käytetään tekemään vaikka ihan muuta hommaa ja sitten saattaa ovet avautua parempiin hommiin. Monen koneen käytön oppii hyvinkin nopeasti. Kokeile erilaisia juttuja, kyllä se sitten selviää mitä haluaa tehdä. Kyllä kaivurilla kuoppaa kaivaa, mutta jos pitää tehdä jotain vaikka kaupungilla ja siistiä jälkeä voi äkkiä mennä sormi suuhun, kyllä kokemus tekee mestarin. Esim. materiaalinkäsittelykoneet ovat varteen otettava vaihtoehto, siinä oppii kaivurin käytön jossain määrin samalla. Isoihin yrityksiin vain. Suosittelen c- j e-kortin ajamista, siitä on hyvä lähteä eteenpäin.

    • koulun käynyt

      mene sivuille www.tts.fi sieltä saat koulutus tiedot.itse olen käynyt saman koulutuksen ja aina jotain oppii koneet on hyviä millä opetetaan.

      • nurmijärvi

        koneet nyt tts:ssä on kohtalaisia mut hyviä opettajia on maarakennuspuolella ehkä maksimissaan 2, loput aika veemäisiä. eli jos jaksat kuunnella jokapäiväistä vittuilua opettajien taholta, niin tts on oikea paikka. nimim: kokemusta on.


    • vaihtoehtoa

      [Edellinen koulutus] [Seuraava koulutus] [Paluu listalle] [Tulosta]


      Maarakennuskoneen kuljettaja (nro 594474)

      Paikkakunta Iisalmi
      Kouluttaja Ylä-Savon ammattiopisto
      http://www.ysao.fi
      Koulutus alkaa 8.10.2007 Kesto 185 pv
      Haku päättyy 07.09.2007 Opisk.paikkoja 12


      Kuvaus Maarakennuskoneenkuljetuksen perustutkinnon osatutkintoon valmistava koulutus. Pääsyvaatimuksena vähintään B-luokan ajokortti sekä hyvä terveys, normaali kuulo ja näkö, lisäksi hyvä käsien ja jalkojen motorinen toimivuus. Etusijalla valinnassa ovat BC-luokan ajo-oikeuden omaavat sekä teknisen alan koulutuksen saaneet tai maarakennusalan työkokemusta omaavat henkilöt, joilla on valmiudet/mahdollisuudet epäsäännöllisiin työaikoihin ja matkatöihin. Valinta haastattelun perusteella.


      Lisätiedot Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia kuljettajana kahdella maarakennuskonetyypillä alan erilaisissa tuotanto- ja kunnossapitotöissä. Koulutuksen jälkeen henkilö pystyy suoriutumaan työmaan yleisistä tehtävistä osittain itsenäisesti ja osittain työryhmässsä muiden ammattityöntekijöiden ohjauksessa. Koulutus antaa perusteet hakeutua muihin maarakennusalan tehtäviin ja erikoistyökoneiden kuljettajaksi. Lisäksi henkilö pystyy suorittamaan koulutuksen loppuvaiheessa rakennusalan perustutkinnon maarakennuskoneenkuljetuksen koulutusohjelman seuraavia osioita näytöillä: * maa- ja vesirakennustyöt,* maarakennuskonetekniikka, * maarakennuskoneiden käyttö (kahdella koneella). KOULUTUKSEN SISÄLTÖ: Ammatilliset sisältökokonaisuudet: perustaidot 70 h, maa- ja vesirakennustyöt 150 h, maarakennuskoneiden käyttö 380 h, maarakennuskonetekniikka 170 h, työssäoppimisjakso 420 h.
      Koulutuksen yleissivistävät sisällöt; työelämätaidot 70 h, aikuisen oppiminen, itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot, sosiaaliset taidot, ryhmä- ja tiimityötaidot, työyhteisön toimintakulttuurit, asiakaspalvelu, tietotekniikka, yrittäjyys, yritystoiminta, tuottava toiminta, työelämätietous.
      KOULUTUSJÄRJESTELYT: viikoittainen opiskeluaika on 35 h/viikko. Opiskelu alkaa pääsääntöisesti klo 7.30, kahvitauko 9.15-9.30, ruokailu 11.30-12.00, kahvitauko 13.45-14.00, opiskelu päättyy 15.30. Keskimääräinen päivittäinen opiskeluaika on 7 h. Mikäli poiketaan säännöllisestä rytmistä, opiskeluaika tasoitetaan 2 viikon jaksoissa site, että keskimääräinen opiskeluaika toteutuu. Työharjoittelun aikana noudatetaan yrityksen työaikoja. Työssäoppimispaikat järjestetään alan yrityksiin yhteistyössä Suomen Maarakentajien Keskusliiton piiriyhdistysten kanssa. Työssäoppiminen on mahdollista toteuttaa myös opiskelijan kotipaikkakunnalla. Työssäoppimisesta tehdään kirjallinen sopimus yrityksen, opiskelijan ja oppilaitoksen kesken. Sopimuksessa sovitaan työssäoppimisjakson ehdot ja tavoitteet sekä kunkin osapuolen tehtävät tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssäoppimisjaksosta yritys tekee arvioinnin opiskelijan ammatillisesta osaamisesta ja muusta soveltuvuudesta alan työtehtäviin.
      Asuminen: ammattiopistolla on asuntola, josta voi vuokrata soluasuntoja, lisätietoja: asuntolanhoitaja Eila Martikainen puh. 0400 793 117.
      Lisätietoja koulutuksesta: kouluttaja Ari Suikkanen 0400 792 829 , sähköposti: [email protected] , Tarmo Voutilainen puh. 0400 793 187, sähköposti: [email protected] ja Hannu Juntunen puh. 0400 793 151, sähköposti:[email protected]

      • loader

        Mene ensin vaikka lapiomieheksi niin näät vähän mitä niillä koneilla tehdään ja siinä tulee selväksi se että haluatko ajaa esim. Mehumaijaa tai kaivinkonetta tai dumpperia.


    • -Moksu-

      Lapiomieheksi valmistut käytyäsi ton kurrsaaksen.
      Olet epäonnistunut tyyppi muitten mielestä.
      Jos haluut tulla ammattitaitoiseksi kaivinkoneen kuljettajaksi sinulla täytyy olla oma kaivinkone rototiltillä ja saksilla.
      Työnantajat eivät arvosta tuolta valmistuneitten ammattitaitoa koska sitä ammattitaitoa ei ole voinut saada tota koulutusta käymällä. Kokemusta on!!!!!!!!!!

      Eräs nimeltä mainitsematon kaivinkoneyrittäjä kertoi käyneen reilu viisi vuotta sitten kyseisen kurssin ja sanoi että ei ole mitään muuta uutta oppinut kuin telojen puhdistamisen kyseiseltä kurssilta ja että ei siellä ole koneita jollaisia vaaditaan nyky rakennustyömaalla. Sanoi että siellä on vain niitä jäykkiä koneitä.
      Ja lisäksi hän mainitsi ettei siellä ole opettajia jotka osaisivat opettaa, tarkenti vielä että ainoastaan yksi opettaja oli joka osasi jotain opettaa (siis kirjoittaa) kaivinkoneesta,,oliko hakkarainen teuvo vai kuka vari hän oli-miettii!!!.
      Oli sinne tullut kuulema hänen mukaansa yksi nuori opettaja jolla on kykyä opettaa oikealla lailla, sen huomasin itsekin heti että hän on eri tyyppi ja reilu ja osaava.,ja hän on ollut maanrakennusyrittäjänä.
      Kaksi kortti koulutusta oli ollut tarpeellisia ainoastaan, loput neljä tarpeetonta resurssien kulutusta.

    • työtönhhjjhjhjhjh

      Näin on näreet..
      TYÖNANTAJAT eivät luota tuon kuolun opetustasoon.......!!!!!!!!!!!!!!!

    • KUKONLAULU

      KYSEINEN ALA ON AIVAN MIELENKIINTOINEN, KURSSILLA ON ENEMMÄN KÄYTÄNNÖN OPETETUSTA KUIN LUOKASSA PÄNTTÄÄMISTÄ TÄMÄ ALA ON SITTEN ENIMMÄKSEEN REISSU TYÖTÄ MAJOITUS MUOTOJA ONPIN YHTÄ PALJON KUIN KYSEISEN ALAN KONEITAKIN ELI AIKAISET HERÄTYKSET PITKÄT PÄIVÄT . TYÖMAILLA KARUT OLTAVAT EI VESSOJA PUHUMATTAKAAN RUOKAPAIKOISTA, ON VAIN SOPEUDUTTAVA PORUKKAAN KYLLÄ TÄNNE SEKAAN MAHTUU KONEKUSKI POHJOISESTA!

    • jape931

      vanha ketju, mutta uusille kysyjille: itse olen -93 vuonna syntynyt, eli täytin vasta 20, ja peruskoulun jälkeen menin murskalle kesätöihin ajamaan mursketta remmin alta läjälle, ja sen jälkeen en ole päivääkään koulua käynyt, nykyään kaivinkonetöissä länsi suomessa, työttömänä on tarvinnut 4 vuoden aikana olla ehkä 3viikkoa, eli töitä on aina ollut, vaikka on puhuttu lamasta, ja hiljasemmista kuukausista, talvet lumihommissa pyöräkuormaajalla ja traktorilla, kesät pääsääntöisesti kaivinkoneessa. murskahommat kiinnostivat, mutta olin kesällä lähinnä vain tuuraamassa lomalaisia, ja koneiden käyttöä ei vain opi, jos niitä ei aja. koulutus on itsellesi varmasti hyvä, jos vaan on kiinnostusta oppia, mutta valitettavasti yrittäjät eivät osaa arvostaa koulutusta... mikäli joku saa mahdollisuuden harjoitteluun koneella omatoimisesti ja rauhassa, niin neuvoni: TARKKUUS ON OPETELTAVA,NOPEUS TULEE ITSEKSEEN! eli aloita rauhassa, kaasu kaivurissa mahdollisimman pienelle, kuitenkin niin että kone liikkuu... ja jos reissuhommiin joutuu (esim murskahommat) joutuu parakkielämään tottumaan, mutta itselläni ei ollut sen puolesta ongelmaa,mutta koneiden kanssa vaaditaan hermoja ja malttia.... mitä enemmän kortteja on, sitä enemmän on hyötyä,ja parempi mahdollisuus työllistyä. itse pidän alasta, aina samoissa koneissa istumista,mutta yksikään päivä ei koskaan ole samanlainen, ja aina oppii uutta, koskaan ei ole valmis kuski. vahinkoja tulee kokemattomille,niinkuin kokeneillekkin, mutta niistä oppii parhaiten, vaikka ei parhaalla mahdollisella tavalla...tässäkin on pohjalta lähdettävä, kaivinkonehommissa esim. hiekannosto, jokin oja, tai maanlevitys yms on hyvä aloittaa. suosittelen alalle hakeutumista, mikäli isot ja pienetkin koneet kiinnostavat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe