Kuinka alalle?

Alasta kiinnostunut

Morjens vaan kaikille erilaisten työkoneiden parissa työskenteleville ihmisille. Itseäni on kaikenlaiset työkoneet esim. pyöräkuormaajat, kaivinkoneet jne. kiinnostaneet jo penskasta lähtien, eikä kiinnostus ole 20. ikävuotta lähennellessä hirveästi laantunut.

Eli haluaisin varmaan jossain vaiheessa elämääni tehdä työtä vaikkapa pyöräkuormaajan kuljettajana, olipahan kyse sitten lumitöistä tai muista. Sen haluaisin tietää että miten tälle alalle pääsee töihin? Tietääkseni mitään koulutusta työkoneiden kuljetukseen ei varsinaisesti ole. Täytyykö minun vain hakea töitä alaan liittyen kunhan aika koittaa?

Ja millaista kokemusta työnantajat yleensä edellyttävät ennen henkilön palkkaamista, ilmeisesti jonkinlaista kokemusta yleisesti ainakin vaikkapa pyöräkuormaajan kuljettamisesta.. ja mitenkähän tällaista kokemusta voi hankkia? Opiskelijabudjetilla ei kauheammin mitään koneita vuokrailla. Ja varmaan myös ainakin traktori ja miksei kuorma-auto korttikin ovat tarpeellisia alalla?

Ja tosiaan metallialalla tällä hetkellä opiskelen ja pidän siitäkin alasta, eikä metallialan koulutuksesta varmaan haittaa ole jos koneiden parissa tulisikin työskentelemään.

Semmoisia kysymyksiä, kaikenlaiset vastaukset ja vinkit ovat tervetulleita, kiitoksia vaan jo etukäteen.

10

10127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sgjsjs

      Nyt pitää oikee hattuu nostaa , oli sen verran asiallinen kysely tällä palstalla.

      Koulutusta on esim: taimetsoi.fi sieltä löytyy enemmä tietoo... ja metallialan koulutuksesta ei TODELLAKAAN ole haittaa. Esim korjaustöissä on metallimiehen taidot arvokkaita.

      Kysele eri paikoist , jos pääsisit oppiin/työharjotteluun jonnee firmaa...

      Onnea työnhakuun.

    • itseoppinut

      Olet kiinnostunut, se on hyvä. Onko sinulla mitään kokemusta mistään koneista? Nykyään monipuolisuus on kova sana, että pystyt tekemään monenlaisia juttuja on hyvä. Jos et ole käynyt armeijaa, mene ihmeessä kuljetus puolelle ja aja c ja e- kortit siellä, niistä on varmasti hyötyä jos alalle meinaat. Hankkiudu ihmeessä erikois hommiin esim. satamiin, terminaaleihin missä on mahdollisuus tienata kunnolla. Esim. pyöräkone ja traktorihommat (renkinä) eivät ole mitään kovapalkkaisia hommia. Vaihtoehtoja on monia, alhaalta on alotettava, ekana on vain päästävä sisään yrityksiin jossa sellaisia koneita käytetään tekemään vaikka ihan muuta hommaa ja sitten saattaa ovet avautua parempiin hommiin. Monen koneen käytön oppii hyvinkin nopeasti. Kokeile erilaisia juttuja, kyllä se sitten selviää mitä haluaa tehdä. Kyllä kaivurilla kuoppaa kaivaa, mutta jos pitää tehdä jotain vaikka kaupungilla ja siistiä jälkeä voi äkkiä mennä sormi suuhun, kyllä kokemus tekee mestarin. Esim. materiaalinkäsittelykoneet ovat varteen otettava vaihtoehto, siinä oppii kaivurin käytön jossain määrin samalla. Isoihin yrityksiin vain. Suosittelen c- j e-kortin ajamista, siitä on hyvä lähteä eteenpäin.

    • koulun käynyt

      mene sivuille www.tts.fi sieltä saat koulutus tiedot.itse olen käynyt saman koulutuksen ja aina jotain oppii koneet on hyviä millä opetetaan.

      • nurmijärvi

        koneet nyt tts:ssä on kohtalaisia mut hyviä opettajia on maarakennuspuolella ehkä maksimissaan 2, loput aika veemäisiä. eli jos jaksat kuunnella jokapäiväistä vittuilua opettajien taholta, niin tts on oikea paikka. nimim: kokemusta on.


    • vaihtoehtoa

      [Edellinen koulutus] [Seuraava koulutus] [Paluu listalle] [Tulosta]


      Maarakennuskoneen kuljettaja (nro 594474)

      Paikkakunta Iisalmi
      Kouluttaja Ylä-Savon ammattiopisto
      http://www.ysao.fi
      Koulutus alkaa 8.10.2007 Kesto 185 pv
      Haku päättyy 07.09.2007 Opisk.paikkoja 12


      Kuvaus Maarakennuskoneenkuljetuksen perustutkinnon osatutkintoon valmistava koulutus. Pääsyvaatimuksena vähintään B-luokan ajokortti sekä hyvä terveys, normaali kuulo ja näkö, lisäksi hyvä käsien ja jalkojen motorinen toimivuus. Etusijalla valinnassa ovat BC-luokan ajo-oikeuden omaavat sekä teknisen alan koulutuksen saaneet tai maarakennusalan työkokemusta omaavat henkilöt, joilla on valmiudet/mahdollisuudet epäsäännöllisiin työaikoihin ja matkatöihin. Valinta haastattelun perusteella.


      Lisätiedot Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia kuljettajana kahdella maarakennuskonetyypillä alan erilaisissa tuotanto- ja kunnossapitotöissä. Koulutuksen jälkeen henkilö pystyy suoriutumaan työmaan yleisistä tehtävistä osittain itsenäisesti ja osittain työryhmässsä muiden ammattityöntekijöiden ohjauksessa. Koulutus antaa perusteet hakeutua muihin maarakennusalan tehtäviin ja erikoistyökoneiden kuljettajaksi. Lisäksi henkilö pystyy suorittamaan koulutuksen loppuvaiheessa rakennusalan perustutkinnon maarakennuskoneenkuljetuksen koulutusohjelman seuraavia osioita näytöillä: * maa- ja vesirakennustyöt,* maarakennuskonetekniikka, * maarakennuskoneiden käyttö (kahdella koneella). KOULUTUKSEN SISÄLTÖ: Ammatilliset sisältökokonaisuudet: perustaidot 70 h, maa- ja vesirakennustyöt 150 h, maarakennuskoneiden käyttö 380 h, maarakennuskonetekniikka 170 h, työssäoppimisjakso 420 h.
      Koulutuksen yleissivistävät sisällöt; työelämätaidot 70 h, aikuisen oppiminen, itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot, sosiaaliset taidot, ryhmä- ja tiimityötaidot, työyhteisön toimintakulttuurit, asiakaspalvelu, tietotekniikka, yrittäjyys, yritystoiminta, tuottava toiminta, työelämätietous.
      KOULUTUSJÄRJESTELYT: viikoittainen opiskeluaika on 35 h/viikko. Opiskelu alkaa pääsääntöisesti klo 7.30, kahvitauko 9.15-9.30, ruokailu 11.30-12.00, kahvitauko 13.45-14.00, opiskelu päättyy 15.30. Keskimääräinen päivittäinen opiskeluaika on 7 h. Mikäli poiketaan säännöllisestä rytmistä, opiskeluaika tasoitetaan 2 viikon jaksoissa site, että keskimääräinen opiskeluaika toteutuu. Työharjoittelun aikana noudatetaan yrityksen työaikoja. Työssäoppimispaikat järjestetään alan yrityksiin yhteistyössä Suomen Maarakentajien Keskusliiton piiriyhdistysten kanssa. Työssäoppiminen on mahdollista toteuttaa myös opiskelijan kotipaikkakunnalla. Työssäoppimisesta tehdään kirjallinen sopimus yrityksen, opiskelijan ja oppilaitoksen kesken. Sopimuksessa sovitaan työssäoppimisjakson ehdot ja tavoitteet sekä kunkin osapuolen tehtävät tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssäoppimisjaksosta yritys tekee arvioinnin opiskelijan ammatillisesta osaamisesta ja muusta soveltuvuudesta alan työtehtäviin.
      Asuminen: ammattiopistolla on asuntola, josta voi vuokrata soluasuntoja, lisätietoja: asuntolanhoitaja Eila Martikainen puh. 0400 793 117.
      Lisätietoja koulutuksesta: kouluttaja Ari Suikkanen 0400 792 829 , sähköposti: [email protected] , Tarmo Voutilainen puh. 0400 793 187, sähköposti: [email protected] ja Hannu Juntunen puh. 0400 793 151, sähköposti:[email protected]

      • loader

        Mene ensin vaikka lapiomieheksi niin näät vähän mitä niillä koneilla tehdään ja siinä tulee selväksi se että haluatko ajaa esim. Mehumaijaa tai kaivinkonetta tai dumpperia.


    • -Moksu-

      Lapiomieheksi valmistut käytyäsi ton kurrsaaksen.
      Olet epäonnistunut tyyppi muitten mielestä.
      Jos haluut tulla ammattitaitoiseksi kaivinkoneen kuljettajaksi sinulla täytyy olla oma kaivinkone rototiltillä ja saksilla.
      Työnantajat eivät arvosta tuolta valmistuneitten ammattitaitoa koska sitä ammattitaitoa ei ole voinut saada tota koulutusta käymällä. Kokemusta on!!!!!!!!!!

      Eräs nimeltä mainitsematon kaivinkoneyrittäjä kertoi käyneen reilu viisi vuotta sitten kyseisen kurssin ja sanoi että ei ole mitään muuta uutta oppinut kuin telojen puhdistamisen kyseiseltä kurssilta ja että ei siellä ole koneita jollaisia vaaditaan nyky rakennustyömaalla. Sanoi että siellä on vain niitä jäykkiä koneitä.
      Ja lisäksi hän mainitsi ettei siellä ole opettajia jotka osaisivat opettaa, tarkenti vielä että ainoastaan yksi opettaja oli joka osasi jotain opettaa (siis kirjoittaa) kaivinkoneesta,,oliko hakkarainen teuvo vai kuka vari hän oli-miettii!!!.
      Oli sinne tullut kuulema hänen mukaansa yksi nuori opettaja jolla on kykyä opettaa oikealla lailla, sen huomasin itsekin heti että hän on eri tyyppi ja reilu ja osaava.,ja hän on ollut maanrakennusyrittäjänä.
      Kaksi kortti koulutusta oli ollut tarpeellisia ainoastaan, loput neljä tarpeetonta resurssien kulutusta.

    • työtönhhjjhjhjhjh

      Näin on näreet..
      TYÖNANTAJAT eivät luota tuon kuolun opetustasoon.......!!!!!!!!!!!!!!!

    • KUKONLAULU

      KYSEINEN ALA ON AIVAN MIELENKIINTOINEN, KURSSILLA ON ENEMMÄN KÄYTÄNNÖN OPETETUSTA KUIN LUOKASSA PÄNTTÄÄMISTÄ TÄMÄ ALA ON SITTEN ENIMMÄKSEEN REISSU TYÖTÄ MAJOITUS MUOTOJA ONPIN YHTÄ PALJON KUIN KYSEISEN ALAN KONEITAKIN ELI AIKAISET HERÄTYKSET PITKÄT PÄIVÄT . TYÖMAILLA KARUT OLTAVAT EI VESSOJA PUHUMATTAKAAN RUOKAPAIKOISTA, ON VAIN SOPEUDUTTAVA PORUKKAAN KYLLÄ TÄNNE SEKAAN MAHTUU KONEKUSKI POHJOISESTA!

    • jape931

      vanha ketju, mutta uusille kysyjille: itse olen -93 vuonna syntynyt, eli täytin vasta 20, ja peruskoulun jälkeen menin murskalle kesätöihin ajamaan mursketta remmin alta läjälle, ja sen jälkeen en ole päivääkään koulua käynyt, nykyään kaivinkonetöissä länsi suomessa, työttömänä on tarvinnut 4 vuoden aikana olla ehkä 3viikkoa, eli töitä on aina ollut, vaikka on puhuttu lamasta, ja hiljasemmista kuukausista, talvet lumihommissa pyöräkuormaajalla ja traktorilla, kesät pääsääntöisesti kaivinkoneessa. murskahommat kiinnostivat, mutta olin kesällä lähinnä vain tuuraamassa lomalaisia, ja koneiden käyttöä ei vain opi, jos niitä ei aja. koulutus on itsellesi varmasti hyvä, jos vaan on kiinnostusta oppia, mutta valitettavasti yrittäjät eivät osaa arvostaa koulutusta... mikäli joku saa mahdollisuuden harjoitteluun koneella omatoimisesti ja rauhassa, niin neuvoni: TARKKUUS ON OPETELTAVA,NOPEUS TULEE ITSEKSEEN! eli aloita rauhassa, kaasu kaivurissa mahdollisimman pienelle, kuitenkin niin että kone liikkuu... ja jos reissuhommiin joutuu (esim murskahommat) joutuu parakkielämään tottumaan, mutta itselläni ei ollut sen puolesta ongelmaa,mutta koneiden kanssa vaaditaan hermoja ja malttia.... mitä enemmän kortteja on, sitä enemmän on hyötyä,ja parempi mahdollisuus työllistyä. itse pidän alasta, aina samoissa koneissa istumista,mutta yksikään päivä ei koskaan ole samanlainen, ja aina oppii uutta, koskaan ei ole valmis kuski. vahinkoja tulee kokemattomille,niinkuin kokeneillekkin, mutta niistä oppii parhaiten, vaikka ei parhaalla mahdollisella tavalla...tässäkin on pohjalta lähdettävä, kaivinkonehommissa esim. hiekannosto, jokin oja, tai maanlevitys yms on hyvä aloittaa. suosittelen alalle hakeutumista, mikäli isot ja pienetkin koneet kiinnostavat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      77
      2727
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      281
      1559
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1351
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1321
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      394
      1260
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1007
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      929
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      321
      832
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      822
    Aihe