Kesäsijaiset

tiellä?!

Vahainkodissa kesätöissä ja suurinosa vakkareista tosi mukavia ihmisiä. Mikä ihme siinä on, että nytkin löytyy pari, jotka inhoaa kesäsijaisia. He tekevät kaikkensa, että kesätyöntekijät eivät viihdy ja kokevat olevansa huonoja ja hoitavansa hommansa päin puuta. Kuitenkin nytkin kesäsijaiset ovat tunnollisia ja hoitavat hommansa hyvin...

6

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsupoitsu-bi

      vanhustyössä edelleen on olemassa samoja vanhoja ongelmia mitä siellä on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan. tuntuu oudolle vielä 2000-luvulla, että sijaisista kun on kova pula ja halukkaita sijaisia entistä vähemmän saatavilla, luulisi kaikkien hyväksyvän sijaiset osana osastotyön kokonaisuutta ja jokaisen luulisi auttava toinen toistaan. itse ainakin olen saanut hyvää kohtelua, apua tarvittaessa ja hyvää PALAUTETTAkin omasta työstäni. itse ainakin kieltäytyisin kyllä menemästä sellaiseen paikkaan, jossa ongelmia esiintyy, siinähän oppivat sitten kun ei ole enää tulijoita sijaiseksi. ja keikkalaisten keskuudessa yllättävän tehokkaasti leviävät "juorut" siitä missä on kiva tehdä työtä ja missä ei....
      mutta aina pitää muistaa, että olit sisjainen tai vakituinen hoitaja niin omalla käytöksellä ja ASENTEELLASI on merkittävä vaikutus kokonaisuuden syntymiseen työvuorosi aikana.

    • hoitajahempukka

      Kateus voi olla yksi syy. Kesäsijaiset ovat usein vasta valmistuneita tai opiskelijoita. Vakituiset työntekijät ovat unohtaneet koulusivistyksensä tai heillä on vanhentunutta teoriatietoa. Silti he kuvittelevat olevansa pätevämpiä kuin kukaan muu tällä pallolla.

      Kesäsijaiset saattavat työskennellä eri tavalla, kuin osastolla on totuttu. Tämä ärsyttää kaavoihin kangistunutta vakkaria.

      Mutta: Kyllä minuakin joskus ottaa päähän. Lähinnä se, kuinka vähän sijaiset ovat nykypäivänä valmiita joustamaan. Monet ilmoittavat:
      a) Teen vain aamuvuoroja
      b) En ainakaan öitä
      c) En voi kylvettää, kun tulee huono olo
      d) Ovat "äkillisillä sairauslomilla" lauantaiaamuisin

      Mutta suurinosa kesäsijaista on oikein hyviä tyttöjä ja poikia. Kiva, kun vielä saadaan sijaisia.

      • hoitsu 2

        Vanhainkodissa, jossa olin kesätöissä, oli ainakin ihan erilaista! Moneen kertaan kuulin kun vakkarit sanoivat että ovat olleet tänä vuonna erityisen tyytyväisiä sijaisiin! Osaston sairaanhoitaja sanoi kerran että oli kehunut minua talon johtajalle! Kaikki kesäsijaiset kyllä olivat todella mukavia ja työilmapiiri ihan loistava!

        Hoitajahempukalle vielä että miten voi olla mahdollista jos tulee töihin niin ilmoittaa ettei tee kuin aamuvuoroja? tai että ei voi kylvettää. Näyttäis tollaselle ovea. Kylvettäminenkin kuuluu isona osana työhön.


      • hoitajahempukka
        hoitsu 2 kirjoitti:

        Vanhainkodissa, jossa olin kesätöissä, oli ainakin ihan erilaista! Moneen kertaan kuulin kun vakkarit sanoivat että ovat olleet tänä vuonna erityisen tyytyväisiä sijaisiin! Osaston sairaanhoitaja sanoi kerran että oli kehunut minua talon johtajalle! Kaikki kesäsijaiset kyllä olivat todella mukavia ja työilmapiiri ihan loistava!

        Hoitajahempukalle vielä että miten voi olla mahdollista jos tulee töihin niin ilmoittaa ettei tee kuin aamuvuoroja? tai että ei voi kylvettää. Näyttäis tollaselle ovea. Kylvettäminenkin kuuluu isona osana työhön.

        "Hoitajahempukalle vielä että miten voi olla mahdollista jos tulee töihin niin ilmoittaa ettei tee kuin aamuvuoroja? tai että ei voi kylvettää. Näyttäis tollaselle ovea. Kylvettäminenkin kuuluu isona osana työhön."

        Taitaa olla sijaispula.


      • epämiellyttävän työn
        hoitsu 2 kirjoitti:

        Vanhainkodissa, jossa olin kesätöissä, oli ainakin ihan erilaista! Moneen kertaan kuulin kun vakkarit sanoivat että ovat olleet tänä vuonna erityisen tyytyväisiä sijaisiin! Osaston sairaanhoitaja sanoi kerran että oli kehunut minua talon johtajalle! Kaikki kesäsijaiset kyllä olivat todella mukavia ja työilmapiiri ihan loistava!

        Hoitajahempukalle vielä että miten voi olla mahdollista jos tulee töihin niin ilmoittaa ettei tee kuin aamuvuoroja? tai että ei voi kylvettää. Näyttäis tollaselle ovea. Kylvettäminenkin kuuluu isona osana työhön.

        Vanhassa työpaikassani sijaiset joutuivat aina tekemään sen työn mitä muut eivät viitsineet tehdä, eli juuri kylvetykset ja siivoamiset. Meillä oli jopa muutama perushoitaja jotka eivät olleet saunottaneet moneen vuoteen kun tyrkkäsivät työn aina sijaisille tai lähihoitajille, eipä siis ihme jos sijaiset osaavat sanoa jo töitä kysyttäessä etteivät sitten kylvetä kun se muuten lankeaisi itsestään heidän tehtävikseen.

        Syy sijaispulaan on siis vain siinä työpaikassa jonne ei saada sijaisia, johtajan pitäisi valvoa että työt tulee jaettua tasaiseen. Ei ole oikein että sijaiset joka paikassa vain kylvettää ja tekee hommat joita muut eivät viitsi tehdä eikä nyt kyllä voi vedota siihen etteivät sijaiset muka osaa muuta, kyllä osaavat jos annetaan osata.

        Edelliseen työpaikkaan ei saada nykyään juurikaan päteviä sijaisa, sen sijaan nykyisessä työpaikassani jossa ollaan kaikki tasavertaisia on tilanne toinen, halukkaita sijaisia löytyy aina ja työilmapiiri on loistava. : )

        Muuten huomasin vanhassa työpaikassani myöskin sellaisen ilmiön että mitä parempi työntekijä oli sitä enemmän häntä parjattiin työnantajalle. Esimiehet on "sokeita" näkemään mitä osastoilla todella tapahtuu siksi hoito-alalla tapahtuu varmaan eniten työpaikkakiusaamistakin.


    • alkup..

      on varmaan moneksi, mutta meillä he ovat minusta hyviä ja tunnollisia työntekijöitä. Olen itse ollut monissa työpaikoissa ja parissa vanhainkodissa. En ole aikaisemmin törmännyt vaan tälläiseen töykeään käytökseen ja huonoon työilmapiiriin. Mutta onneksi työpaikkoja on tällä alalla paljon ja kuukauden kuluttua voi vaihtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe