Miten voi olla mahdollista, että poliisi antaa näiden super-vartijoiden kaahata yöstä toiseen autoillaan Helsingin yössä?
Sama pätee kaiketi muidenkin kaupunkien kaduilla.
Käsittääkseni vartijoita koskevat täysin samat liikennesäännöt, esim. nopeus, liikennevalot, väistämisvelvollisuus, jne. kuin tavallista autoilijaa?
Voisiko joku valaista missä mennään laillisuuden puolella tässä aiheessa?
Kiitos.
Kaahaaminen yöllä
28
3757
Vastaukset
- 123
.... taksitkin kaahaa!
- väijy
mikäs sen mukavempaa ajaa yöllä firman autolla satasta helsingin yössä täytyy vain toivoa et jarrut
toimii sitten kun tarvitsee :o - tarvittaessakaahaaja
Taksikuski ja kehtaa valittaa muiden kaahaamisesta!!! Ps. Se vipu ohjauspylvään vasemmalla puolella on VILKKU, käytä sitä.
- vaxipaxi
Miten voi olla mahdollista, että poliisi antaa näiden super-tolppahååkkaneiden kaahata yöstä toiseen autoillaan Helsingin yössä?
Sama pätee kaiketi muidenkin kaupunkien kaduilla.
Käsittääkseni tolppa-apinoita koskevat täysin samat liikennesäännöt, esim. nopeus, liikennevalot, väistämisvelvollisuus, jne. kuin tavallista autoilijaa?
Voisiko joku valaista missä mennään laillisuuden puolella tässä aiheessa?
Kiitos.- Saa kaahata
Jos on kova kiire pullokoneen tukkeutumisen takia saa ajaa reilua ylinopeutta kohteeseen.
- tunkea se
Saa kaahata kirjoitti:
Jos on kova kiire pullokoneen tukkeutumisen takia saa ajaa reilua ylinopeutta kohteeseen.
pullokone poikittain tiedät kyllä minne...
- Taksisuhari
toivoisin ja oikeaa keskustelua, en tuollaista pelleilyä.
Muistakaa vartijat, että se Renault Clio ei muutu poliisiautoksi VHF-radiosta tulleen puistoroskaamisen takia!- että...
taksisi ei muutu "seuratkaa tuota autoa" agentti-autoksi vaikka pukupelle asiakas niin vaatisi. Opetelkaa taksikuskit liikennesäännöt ja ajakaa nopeusrajoitusten mukaan ja tulkaa sen jälkeen urputtamaan lisää!
- joohis
että... kirjoitti:
taksisi ei muutu "seuratkaa tuota autoa" agentti-autoksi vaikka pukupelle asiakas niin vaatisi. Opetelkaa taksikuskit liikennesäännöt ja ajakaa nopeusrajoitusten mukaan ja tulkaa sen jälkeen urputtamaan lisää!
olen kyllä samaa mieltä että eiköhän taksikuskit ole viimeisiä jotka voi tulla jollekkin valittamaan kaahaamisesta. :)
- Taksisuhari
että... kirjoitti:
taksisi ei muutu "seuratkaa tuota autoa" agentti-autoksi vaikka pukupelle asiakas niin vaatisi. Opetelkaa taksikuskit liikennesäännöt ja ajakaa nopeusrajoitusten mukaan ja tulkaa sen jälkeen urputtamaan lisää!
Ei ollut tarkoitus herättää nukkuvvaa karhua, mutta sen näemmä tein.
Vartijoilla on allaan R Cliot tai vastaavat, kun itse ajan isoja meruja, Volvoja, jne. Onhan näiden autojen turvatoiminnot aivan toista luokkaa!!!!!!!!!
Keskittykää niihin kohteiden koskemattomuuteen, ei autoihin. Kiitos! - akmies
Taksisuhari kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus herättää nukkuvvaa karhua, mutta sen näemmä tein.
Vartijoilla on allaan R Cliot tai vastaavat, kun itse ajan isoja meruja, Volvoja, jne. Onhan näiden autojen turvatoiminnot aivan toista luokkaa!!!!!!!!!
Keskittykää niihin kohteiden koskemattomuuteen, ei autoihin. Kiitos!Se sinun iso mersusi on suuremman massansa takia paljon isompi riski muille, kuin vartijan pikkuinen clio. Tuommoinen möhkäle ei sitten heti pysähdykkään kun käpälästä lähtee. Taksikuskit(poikkeuksiakin totta kai on, mutta tässä tapauksessa voi hyvin yleistää) ovat joidenkin bussikuskien kanssa kyllä kaikkein suurimpia liikenteen persereikiä ja täysin eri maata kuin ammattikuljettajat yleisesti ottaen.
Ja nyt ei todellakaan ole kysymys ajotaidoista, vaan asenteista ja toisten huomioon ottamisesta. - kortti kuivumaan...
akmies kirjoitti:
Se sinun iso mersusi on suuremman massansa takia paljon isompi riski muille, kuin vartijan pikkuinen clio. Tuommoinen möhkäle ei sitten heti pysähdykkään kun käpälästä lähtee. Taksikuskit(poikkeuksiakin totta kai on, mutta tässä tapauksessa voi hyvin yleistää) ovat joidenkin bussikuskien kanssa kyllä kaikkein suurimpia liikenteen persereikiä ja täysin eri maata kuin ammattikuljettajat yleisesti ottaen.
Ja nyt ei todellakaan ole kysymys ajotaidoista, vaan asenteista ja toisten huomioon ottamisesta.Eipä ole kummallakaan oikeuksia rikkoja liikennesääntöjä ja kyllä kaikki taksit ja vartijat sen tietää. En vain ymmärrä, että ensin valitetaan vartijoiden palkoista, mutta kyllä kuitenkin autolla lujaa päästään oman henkensä kaupalla toisten turvallisuudesta puhumattakaan. Kyllä meidän seudulla taksit ainakin oppi ajamaan rajoitusten mukaisesti kun poliisi rupesi kirjottelemaan lappuja kaahaamisesta.
- piirikuski Tre
Kerro miten sinä tekisit, jos tulee kiireellinen poliisin ovenavaus keikka ja partio haluaa sinut heti paikalle?
Tai työkaveri saa pataa jossain?
On kyllä totta, että joskus kiirettä pidetään turhan takia, mutta kyllä nämä ovenavaus keikat on syvältä.
On oikea kiire ja partio ilmoittaa että heti paikalle (pakkotila), mutta mitenkä se saadaan kerrottua muille tiellä kulkijoille kun ei olla hälyytysajoneuvolla liikeenteessä.
Ja tiedoksi vaan on itsellänikin pistänyt silmään, että kyllä sitä takseillakin osataan ajaa lujaa. - pi(i)rihuoraTre
piirikuski Tre kirjoitti:
Kerro miten sinä tekisit, jos tulee kiireellinen poliisin ovenavaus keikka ja partio haluaa sinut heti paikalle?
Tai työkaveri saa pataa jossain?
On kyllä totta, että joskus kiirettä pidetään turhan takia, mutta kyllä nämä ovenavaus keikat on syvältä.
On oikea kiire ja partio ilmoittaa että heti paikalle (pakkotila), mutta mitenkä se saadaan kerrottua muille tiellä kulkijoille kun ei olla hälyytysajoneuvolla liikeenteessä.
Ja tiedoksi vaan on itsellänikin pistänyt silmään, että kyllä sitä takseillakin osataan ajaa lujaa.On tietysti totta, että jos poliisimies niin käskee, sinun pitää ajaa paikalle heti. Ylinopeutta tietysti ajat tässäkin tapauksessa täysin omalla vastuullasi, etkä varsinkaan pakkotilaa voi käyttää sen perustelemiseksi jälkeenpäin oikeudessa kun vahinko tapahtuukin. Tai voit tietysti, mutta sen käyttämisellä perusteluna ko. tilanteessa ei ole mitään virkaa...
Varmaan itsekin ymmärrät, että jos on ihan oikeasti elämästä ja kuolemasta kyse, mikä voisi ihan teoreettisesti pakkotilaan ehkä oikeuttaakin, viranomainen ei tietenkään jää odottelemaan vartijaa avaimineen, vaan sisään mennään ihan toisin keinoin, vaikka tuloksena olisikin rikkoutuneita ovia tms. toisarvoista. Jos kyse taas on vähän vähemmän kireästä tilanteesta, poliisin tehtävä ei tosiaankaan vaarannu siksi, että odottaisit kiltisti valojen vaihtumista vihreiksi ja ajaisit paikalle itseäsi ja muita vaarantamatta. Sana heti tuossa tilanteessa tarkoittaa lähinnä sitä, että kahvitauko tai jokin muu oma tehtäväsi jatkuu taas sen jälkeen, kun olet ensin käynyt availemassa ovet polliiseille. - pakkotila
piirikuski Tre kirjoitti:
Kerro miten sinä tekisit, jos tulee kiireellinen poliisin ovenavaus keikka ja partio haluaa sinut heti paikalle?
Tai työkaveri saa pataa jossain?
On kyllä totta, että joskus kiirettä pidetään turhan takia, mutta kyllä nämä ovenavaus keikat on syvältä.
On oikea kiire ja partio ilmoittaa että heti paikalle (pakkotila), mutta mitenkä se saadaan kerrottua muille tiellä kulkijoille kun ei olla hälyytysajoneuvolla liikeenteessä.
Ja tiedoksi vaan on itsellänikin pistänyt silmään, että kyllä sitä takseillakin osataan ajaa lujaa.Jos tilanteessa todella olisi pakkotila niin ei ne poliisit mitään avaimia odottelisi, ovet aukeaa ilman avaimiakin. Kiire voi olla mutta pakkotila on vähän liioittelua. Ylinopeuden ajaminen ovenavauskeikalla on suurempi riski kuin se, että partio rikkoisi oven. Sehän on tietysti selvä, että jos partio pyytää pitämään kiirettä niin tuskin he sakkoja kirjoittaa ylinopeudesta mutta jos ajat ylinopeutta ja sattuu kolari niin oikeudessa on ihan turha änkyttää mistään pakkotilasta, se on varma.
- kaahaakin
Kyllä ne on taksit jotka röyhkeitä on ja ainoostaan jotta rahaa tulee kirstuun enempi, vartija sentään menee oikeelle murtopaikalle ja tulipaloon ja ryöstöön ja siinä sekunnit on tärkeitä, isäntä ja asiakas laskee sekuntikellolla paljonko aikaa menee kun tullaan, kyllä vartijoille pitää saada varoitusvalot ja oikeus ajaa varovasti mutta halliten nopeammin, koulua ja kurssia lisää.
- ajaminen
Korjattaan sen verran termejä, että vartijat ajavat murtoHÄLYTYKSILLE. Näistä hälytyksistä 95-99% on ihan jotain muuta kuin murtoja. Hälytyksiä aiheutuu paljon muista asioista kuten esim. käyttäjien virheistä. Miten ihmeessä kukaan pystyy perustelemaan, että vartijoille pitäisi vielä jotkut hälytysajo-oikeudet antaa? Viranomaiset hoitaa omia hommiaan ja heillä hälytysajo joissain tilanteissa on perusteltua. Vartijalla ei ikinä. Jos joku nyt vielä ottaa puheeksi ne ryöstöhälytykset niin mainittakoon, että niihin soitetaan lähes aina myös poliisit. Vartijalla ei ole mitään tarvetta olla ensimmäisenä paikalla. Ensinnäkin ryöstäjä on paikalla melkeoisella varmuudella vaan muutamia kymmeniä sekunteja ja toisekseen ryöstöhälytys on todennäköisimmin jokatapauksessa annettu vasta sen jälkeen kun ryöstäjä on poistunut. Minkä takia sinne pitäisi vartijan hälytysajona ajaa varsinkin kuten mainitsin, poliisit ovat jokatapauksessa tulossa paikalle. Miettikää vähän...
- jhgfd
että,taxikuskit/tolppa-apinat/läskiniskat millä nimellä sitten haluattekin ammattinne ilmaisevan.
Vartija perse nousee penkistä 50-200 kertaa työvuoron aikana, mutta Teidän ei ollenkaan edes asiakasystävällisyydestäkään. Tunnen monta suharia ja ne pitävät pokia aivan tyhjänpäiväisenä paskana ainoa hyvä on että ne maksaavat matkansa. Kyllä taxarit ajavat aivan älyttömästi ylinopeutta ja poliisi katsoo läpi sormien asiaa jatkuvasti. Mielipiteeni on että taxarit voittavat ylinopeudessa ja tyhmyydessä vartijat mennen tullen, ELÄKÖÖN taxarit, voitto kotiin. Kokemuksesta tiedän vielä että taxari tolpalla ei näe eikä kuule vaikka pahoinpitely tapahtuisi vieressä, pääasia on että poka saadaan kyytiin ja rahastetaan persettä nostamatta. Yhteenvetona siis totean että molemmat ajaa ylinopeutta mutta taxareilla on niin painava perse verrattuna vartijaan ettei se nouse penkistä millään, ei edes tipeillä. - tupla nakkilan kirkon vaihe...
älkää te taksisuharit keskittykö näihin.Teillä on tarpeeksi siinä kun keskitytte sinne ratin taakse ellette sammu ratin taakse niin ollaan sitä tolpalla kaivelemassa taskun pohjaa..
(leveilemässä minkä auton isäntä omistaa ei jaksaisi, mutta oli pakko)- Taxi-man
Onhan se mukavampi tehdä töitä, kun isäntä antaa kunnon työkalut.
Sama se on kaiketi vartiointipuolella, jos annettaisi oikeat työkalut?
Mitä itse vartijoiden hurjasteluihin tulee, niin Helsingissä sitä saa todistaa joka yö. Aivan tarpeentonta kiihdyttelyä ja nopeita jarrutuksia. Kun vielä on alla sellainen perusvarustuinen litrakone, on vaara muille ilmeinen. - Jaska Hoo
Taxi-man kirjoitti:
Onhan se mukavampi tehdä töitä, kun isäntä antaa kunnon työkalut.
Sama se on kaiketi vartiointipuolella, jos annettaisi oikeat työkalut?
Mitä itse vartijoiden hurjasteluihin tulee, niin Helsingissä sitä saa todistaa joka yö. Aivan tarpeentonta kiihdyttelyä ja nopeita jarrutuksia. Kun vielä on alla sellainen perusvarustuinen litrakone, on vaara muille ilmeinen.No eipä se sinun iso diisselimoottorisi ja mukavammat istuimet sitä turvallisuutta tuo muille yhtään enempää.
- Taxi-man
Jaska Hoo kirjoitti:
No eipä se sinun iso diisselimoottorisi ja mukavammat istuimet sitä turvallisuutta tuo muille yhtään enempää.
Jaska Hoo ei tiedä asioista mitään, mutta kommentoitava vain on.
Se "iso diisselimoottori" on suorituskykyisempi kuin uskotkaan, myös turvalaitteideen osalta. Ja oikeanlainen istuin helpottaa autonhallitsemista.
Sen sijaan clioilla tms. hurjastelu on vaarallista. Ei niitä kirppuja ole tehty kuin 50 km/h ja alle sen -alueille.
Etkä kaupungissa sen kovempaa saa ajakkaan! - ei osaa ei
Taxi-man kirjoitti:
Jaska Hoo ei tiedä asioista mitään, mutta kommentoitava vain on.
Se "iso diisselimoottori" on suorituskykyisempi kuin uskotkaan, myös turvalaitteideen osalta. Ja oikeanlainen istuin helpottaa autonhallitsemista.
Sen sijaan clioilla tms. hurjastelu on vaarallista. Ei niitä kirppuja ole tehty kuin 50 km/h ja alle sen -alueille.
Etkä kaupungissa sen kovempaa saa ajakkaan!"Taksikuski ja kehtaa valittaa muiden kaahaamisesta!!! Ps. Se vipu ohjauspylvään vasemmalla puolella on VILKKU, käytä sitä."
siinä se tuli jo jonkun suusta, eikä voisi paremmin asiaa ilmaista. ja hankkikaa taksikuskit myös silmälasit, kun tuo 50km/h tuntuu teillä aina olevan vähintään 70km/h, ette taida nähdä yhtään mitään. yhtäkään tolppa-apinaa en vielä ole nähnyt joka osaisi ajaa LIIKENNESÄÄNTÖJEN mukaan ;) - Jaska Hoo
Taxi-man kirjoitti:
Jaska Hoo ei tiedä asioista mitään, mutta kommentoitava vain on.
Se "iso diisselimoottori" on suorituskykyisempi kuin uskotkaan, myös turvalaitteideen osalta. Ja oikeanlainen istuin helpottaa autonhallitsemista.
Sen sijaan clioilla tms. hurjastelu on vaarallista. Ei niitä kirppuja ole tehty kuin 50 km/h ja alle sen -alueille.
Etkä kaupungissa sen kovempaa saa ajakkaan!"Se "iso diisselimoottori" on suorituskykyisempi kuin uskotkaan"
No yleisesti ottaen voidaan sanoa, että suorituskykyisempi moottori on tietenkin vaarallisempi, koska sillä pääsee kovempaa helpommin ja nopeammin.
"myös turvalaitteideen osalta"
Moottorissa niitä turvalaitteita nyt ei järin paljon ole, takseissakaan.
"Ja oikeanlainen istuin helpottaa autonhallitsemista."
Täysin totta. Mutta eipä toisaalta missään nykyaikaisessa henkilöautossa niin huonojakaan istuimia ole, että ne tuota auton hallitsemista sanottavasti heikentäisivätkään. Kyllä erot tulevat lähinnä mukavuudesta. Harvalla läskiniskallakaan mitään kuppi-istuimia autostaan löytyy.
"Sen sijaan clioilla tms. hurjastelu on vaarallista. Ei niitä kirppuja ole tehty kuin 50 km/h ja alle sen -alueille."
Vaarallista se hurjastelu on kuule millä tahansa ajopelillä. Toisaalta, auto on kyllä suunniteltu ajokelpoiseksi kaikilla nopeuksilla, mitä sillä pystyy ajamaan. Jos mainitsemaasi Clioa ei olisi suunniteltu ajettavaksi yli viittäkymppiä, autotehdas olisi toki rakenanut sen niin, ettei sillä sanottavasti kovampaa pääsisikään.
"Etkä kaupungissa sen kovempaa saa ajakkaan!"
Aivan. Tiesitkö muuten ettei taksikaan? - Joku vaan
Jaska Hoo kirjoitti:
"Se "iso diisselimoottori" on suorituskykyisempi kuin uskotkaan"
No yleisesti ottaen voidaan sanoa, että suorituskykyisempi moottori on tietenkin vaarallisempi, koska sillä pääsee kovempaa helpommin ja nopeammin.
"myös turvalaitteideen osalta"
Moottorissa niitä turvalaitteita nyt ei järin paljon ole, takseissakaan.
"Ja oikeanlainen istuin helpottaa autonhallitsemista."
Täysin totta. Mutta eipä toisaalta missään nykyaikaisessa henkilöautossa niin huonojakaan istuimia ole, että ne tuota auton hallitsemista sanottavasti heikentäisivätkään. Kyllä erot tulevat lähinnä mukavuudesta. Harvalla läskiniskallakaan mitään kuppi-istuimia autostaan löytyy.
"Sen sijaan clioilla tms. hurjastelu on vaarallista. Ei niitä kirppuja ole tehty kuin 50 km/h ja alle sen -alueille."
Vaarallista se hurjastelu on kuule millä tahansa ajopelillä. Toisaalta, auto on kyllä suunniteltu ajokelpoiseksi kaikilla nopeuksilla, mitä sillä pystyy ajamaan. Jos mainitsemaasi Clioa ei olisi suunniteltu ajettavaksi yli viittäkymppiä, autotehdas olisi toki rakenanut sen niin, ettei sillä sanottavasti kovampaa pääsisikään.
"Etkä kaupungissa sen kovempaa saa ajakkaan!"
Aivan. Tiesitkö muuten ettei taksikaan?"Moottorissa niitä turvalaitteita nyt ei järin paljon ole, takseissakaan."
Et taida paljoa tietää autoista?
Lueppa vaikka kalliimpien autojen vakautusjärjestelnästä, jossa tehoa jaetaan vain sopiva määrä per vetävä pyörä...ja jarrutetaan kaikkia pyöriä eri tavalla. Ei lähde ihan heti auto kasistä.
On se niin väärin, että tehokkaampi auto on vaarattomampi ja vieläpä kun ajotaidot ovat samoinpäin, eli vartijat eivät osaa ajaa lujaa ja auto ei edes tue sitä! - väsynyväijy
Joku vaan kirjoitti:
"Moottorissa niitä turvalaitteita nyt ei järin paljon ole, takseissakaan."
Et taida paljoa tietää autoista?
Lueppa vaikka kalliimpien autojen vakautusjärjestelnästä, jossa tehoa jaetaan vain sopiva määrä per vetävä pyörä...ja jarrutetaan kaikkia pyöriä eri tavalla. Ei lähde ihan heti auto kasistä.
On se niin väärin, että tehokkaampi auto on vaarattomampi ja vieläpä kun ajotaidot ovat samoinpäin, eli vartijat eivät osaa ajaa lujaa ja auto ei edes tue sitä!vittu siine meillä "ammattiautoilija" mitä tekemistä ajonvakautusjärjestelmillä on auton moottorin kanssa, mies tais aikasemmin vähän jäätää ja tuli kiire kattomaan heti mesen www sivuilta mitä paskaa sitä nyt syöttäis, sit tajusit et hei näissähän on joku ajonvakautus järjestelmäkin... kyllä totuus on vaan se ettei takseilla ole mikään kiire minnekkään, tosin jos itse saan vartijakutsun, niin ei kiinnosta oma kortti, työpaikka tai sakot yhtään mitään, vartijakutsuissa voi olla jonkun henki kyseessä ja silloin lasken sen mitä autosta vaan lähtee, normaaleilla hälytyksillä ei ole niin kiirusta... ja mitä tulee poliiseihin, ovat paikan päällä yleensä vasta vartijoiden jälkeen, poikkeuksiakin on, ja kyllä se vaan niin on että ihmiset luottavat ENSIsijaisesti vartiointiliikkeeseen, kohteissa joihin on tilattu palveluita, koska vartiointiliikkeet ovat kyseisen kohteen ensisijaista turvallisuusorganisaatiota.
- jouman
väsynyväijy kirjoitti:
vittu siine meillä "ammattiautoilija" mitä tekemistä ajonvakautusjärjestelmillä on auton moottorin kanssa, mies tais aikasemmin vähän jäätää ja tuli kiire kattomaan heti mesen www sivuilta mitä paskaa sitä nyt syöttäis, sit tajusit et hei näissähän on joku ajonvakautus järjestelmäkin... kyllä totuus on vaan se ettei takseilla ole mikään kiire minnekkään, tosin jos itse saan vartijakutsun, niin ei kiinnosta oma kortti, työpaikka tai sakot yhtään mitään, vartijakutsuissa voi olla jonkun henki kyseessä ja silloin lasken sen mitä autosta vaan lähtee, normaaleilla hälytyksillä ei ole niin kiirusta... ja mitä tulee poliiseihin, ovat paikan päällä yleensä vasta vartijoiden jälkeen, poikkeuksiakin on, ja kyllä se vaan niin on että ihmiset luottavat ENSIsijaisesti vartiointiliikkeeseen, kohteissa joihin on tilattu palveluita, koska vartiointiliikkeet ovat kyseisen kohteen ensisijaista turvallisuusorganisaatiota.
Voi jeesus, että sä oot tyhmä - ja tuot sen vielä julki kaikille!
Mitä vartija tekee siellä poliisien jaloissa? Lisäksi sotkee vielä koko rikospaikan.
- Anonyymi
Joko kohtaa ilta ja yö kaaharit, toxota miehen koiran haukunra netti vaikka alla poliisin keikari koululaisten luokka retki portaat red pub jne
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926526Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652039- 1801780
- 1191251
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151247Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681153Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71126RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521025Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962