Koulujen alkajaiset ovat taas käsillä parin viikon sisään. Muistuttaisin kaikille, että alaikäinen ei saa pitää hallussaan alkoholijuomia saati sitten juoda niitä. Tuon asian tajuaminen tuntuu olevan monelle ylivoimaisen vaikeaa. Myös alkoholin kantaminen kaupasta lapsille on kiellettyä. Te, jotka viime vuonna päivystitte kaupan edessä ja haitte lapsille alkoholijuomia, hävetkää!
Muutenkin vanhemmat voisivat hieman kysellä lastensa perään. Alaikäisen paikka ei ole ryyppäämässä, ja jos koulujen alkajaiset on lähellä, eikä lasta näy, niin on aika katsoa peiliin ja kysellä, missä ne kullanmurut luuraavat. Viime vuonna olin taluttamassa koiraa alku illasta urheilukentän rannassa, ja todella surullista katseltavaa, kun lapset siellä pullojen kanssa hoipertelivat. Sama meno oli luultavasti poliisilaitoksen rannassa. Laitos vieressä, eikä mitään saada aikaiseksi... surullista.
Keskustelin keväällä taannoin erään tuttavaperheen isän kanssa, ja hän ei kuulemma voinut suuresti vaikuttaa siihen, miten hänen nuorensa liikkuvat. Purskahdin nauramaan hänelle päin naamaa. Meillä kyllä ovet sulkeutuvat tasan tiettyyn aikaan, ja jos joku olisi joskus ulos yrittänyt lähteä, niin lastenkotiin olisin lähettänyt. Koulujen alkujen ja loppumisten aikaan pihalle ei ole taas mitään asiaa. Pelaamme porukalla vaikka afrikan tähteä tai vuokraamme videon. Tämä on taas sitä aikaa, kun lapset menevät miten sattuu, eivätkä vanhemmat voi mitään. Kyllä voi, jos vain yrittää.
Ehdottaisin, että poliisivalvontaa olisi lisättävä rajusti näin koulujen alun aikoihin. Myös seurakunta voisi partioida pahimmilla ongelma-alueella, ja lapset voitaisiin lähettää kotiin poliisikyydillä tai sakon uhalla. Voisipa moni vanhempi myös hieman rajoittaa näin loma-aikoihin omaa alkoholinkäyttöään ja keskittää voimansa lasten pelastamiseen mieron tieltä. Ei tarvitsisi aivan ulkopuolisten ihmisten kantaa huolta toisten lasten hyvinvoinnista tai siitä, että joku vielä hukkuu tai jää auton alle, kun valvonta on olematonta. Aina yhtä surullista, kun nuoret ihmiset kärsivät, kun heistä eivät huolehdi heidän vanhempansa, saati sitten he itse.
Kohta se viinaralli taas alkaa
4
706
Vastaukset
- ihminen ja
lisäksi kasvattajana aivan ylivertaisen erinomainen. Syyllistä vain muita, sinulla lienee siihen varaa, kun olet niin virheetön. Valitettavasti emme kaikki pysty samaan, vaikka miten yritämme.
- hiltukka
mitäs pystymistä tuossa on. eihän lapsia ole pakko tehdä, jos niiden perään ei osata katsoa.
- Mimha
Muuten ehkäpä ihan hyvä juttu, mutta silmään pisti kirjoitus. (Meillä kyllä ovet sulkeutuvat tasan tiettyyn aikaan, ja jos joku olisi joskus ulos yrittänyt lähteä, niin lastenkotiin olisin lähettänyt.)Tämän asianhan voi tulkita tietenkin monella tapaa. Minä tulkitsen sen näin. Sinä olet mielestäsi maailman paras kasvattaja, sekä sinun lapsesi eivät virheitä tee ja jos tekevät niin sitten monoa perseeseen ja lastenkotiin, että silleen!!!
- huolestunut vanhempi
Eiköhän se osoita jo melkoista uhmaa ja ylenkatsomista vanhempia kohtaan, jos täytyy toimia vastoin annettuja ohjeita. En ole täydellinen kasvattaja enkä siihen pyrikään, mutta hieman vain ihmetyttää, että nykyvanhemmat eivät näy pistävän rikkaa ristiin lastensa valvonnan eteen.
Mielestäni ei vaadi kovin paljon vanhemmilta kieltää lapsia toimimasta tietyllä tavalla. Tämä vaatii tietysti valvontaa. Minua siis huvittaa, kun vanhemmat väittävät päin naamaa, etteivät voi lapsilleen mitään. Kummankohan tuossa tilanteessa kuuluisi olla se vanhempi kasvattaja? Ehkä on menty siihen, että lasta pidetään jonkinlaisena tasavertaisena päättäjänä vanhempien suhteen. Vanhemman on oltava vahva ja asettaa tiukat rajat. Jos kotiin tullaan puolenyön jälkeen, niin voin kuvitella, että sellaista kontrollia ei ole.
Mutta jos 15-16 -vuotiaat lapset örveltävät humalassa kylällä, niin kyllä silloin pitäisi hälytyskellot soida.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725380- 704856
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234355Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest483976- 513800
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363697- 413348
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo843073Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv612920Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu222666