Migreeni halvausoirein

Onko tietoa?

Onko kenelläkään kasvojen halvausoiretta aiheuttavaa migreeniä? Toinen puoli puutuu kasvoista ja on vaikeaa puhua. Välillä myös kädessä ja jalassa tuntuu puutuneisuutta. Kovaa särkyä puutuneisuuden jälkeen ei aina tule, mutta pyörryttävä olo on ja ruoka ei maistu. E-pillerit tuntui vain lisäävän migreeniä ja sain jopa koko toisen puolen halvausoireen kovine migreenisärkyineen ja okesenteluineen. E-pillerit olen siis heittänyt jo menemään, mutta silti kasvojen halvausoire jatkuu näköhäiriöin, lievän päänsäryn kanssa aina ajoittain. Harmi vaan, kun e-pillereitä ei voi käyttää. Onko kellään aurallista migreeniä sairastavalla kokemusta hormonikierukasta? Mites muu migreenilääkitys?

11

5047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan tätä jo 25 vuotta..

tuota minullakin, toinen puoli kasvoista "puutuu" aivan kuin olisin saanut puudutuspiikin kuten hammaslääkärissä, nenänpieli, leuka ja poski.. Myös sormet "puutuvat" joskus, se käy sormen kerrallaan ja kestää hetken, ja liittyy migreeniin. Yleensä pää ei tule kipeeksi mutta migreeni on tällöin pahana, monta m."kohtausta" päivässä.Pahin kasvojen puutuminen oli kun olin raskaana, puutuminen levisi toiselle puolen kurkkua ja tuntui että en saa hengitettyä mutta se meni onneksi pian ohi!

• ---

Hanki lääkkeet varalle ja ota heti jos tulee niin ei ole kipuja. Ota joku imeskeltävä jos ei ole vettä saatavilla? Lääkkeetkin voi tehdä sekavuutta, mut parempi sekin kuin kipu. Ota selvää mitä kaikkia lääkkeitä, on olemassa ylipäätään. Ja asioita jotka vaikuttaa siis migreenin syntyyn, niistäkin selkoa.

Ehkäisylaastari on sopinut minulle, vaikka kaikille ei käy varmaan sekään(?). Kuparikuppi oli kai hormoniton..? Sitten oli joku muukin hormoniton kai. Kysy gynekologilta lisää vaik eri valmisteista. Kierukasta en tiedä.

• ---

Niin en tiedä miksi voi tulla tunnottomuutta ja puutumista yms. Lekurilta voi kysyä. Mutta se kai kuuluu kaikilla lähes kohtaukseen. Sitä ei kannata liikoja miettiä jos voi silloin, vaan rentoutuu. Itselläkin kädet tuntui aika tunnottomilta viimeksi.

• ---
        --- kirjoitti:

Niin en tiedä miksi voi tulla tunnottomuutta ja puutumista yms. Lekurilta voi kysyä. Mutta se kai kuuluu kaikilla lähes kohtaukseen. Sitä ei kannata liikoja miettiä jos voi silloin, vaan rentoutuu. Itselläkin kädet tuntui aika tunnottomilta viimeksi.

Mutta toisaalta olen kauan ollut ilman puutumista, koska olen rauhoittanut itseäni edes jotenkin. Jos on "paniikkia" kohtauksesta, niin puutuminen voikin ilmaantua tai lisääntyä. Mutta kohtaukseen se tuntuisi liittyvän silti. Lääkkeen vaikutusta siihen en tiiä.

• Onko tietoa?
        --- kirjoitti:

Mutta toisaalta olen kauan ollut ilman puutumista, koska olen rauhoittanut itseäni edes jotenkin. Jos on "paniikkia" kohtauksesta, niin puutuminen voikin ilmaantua tai lisääntyä. Mutta kohtaukseen se tuntuisi liittyvän silti. Lääkkeen vaikutusta siihen en tiiä.

Lekurilta sain jo avun. Migreenihän se on, kuten tiesinkin. Puutuneisuus kuuluu kohtaukseen, joka on kyllä tosi pelottavaa.

• Io65

Minulla migreeniä jo yli 20 vuotta, estolääkitys puolisen vuotta, joka on leikannut säryt pois mutta migreenikohtaukset ilmenevät nyt useiden päivien mittaisina epämääräisinä, painavina, sumuisina ja puolihalvaantuneina oloina. Halvausoireet pelottavat pahemman kerran. Neurologisia syitä ei kuitenkaan pitäisi olla.

• :-/

Sattumalta kokeilin migreenikohtaukseen ruotsalaista reseptivapaata särkylääkettä nimeltä Eeze. Kärsin aurallisesta migreenistä, pari viimeistä kohtausta tosi pahoja halvausoireineen ja kovine päänsärkyineen. Olen kokeillut monia täsmälääkkeitä ja minulla on ollut myös estolääkitys, mutta niistä ei apua. Tuntui kuin ihme olisi tapahtunut, kun otin tuota lääkettä heti kun auraoireet alkoivat, mutta päänsärkyä ei tullut !!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Kävin sen jälkeen neurologilla ja hän sanoi, että vastaava Suomen särkylääke on Voltaren, onnekseni migreeniä ei ole vielä ollut enkä ole testannut Voltarenin tehoa, mutta Eeze toimi ainakin. Onneksi on sukulaisia Ruotsissa :)

• aura_llinen
        :-/ kirjoitti:

Sattumalta kokeilin migreenikohtaukseen ruotsalaista reseptivapaata särkylääkettä nimeltä Eeze. Kärsin aurallisesta migreenistä, pari viimeistä kohtausta tosi pahoja halvausoireineen ja kovine päänsärkyineen. Olen kokeillut monia täsmälääkkeitä ja minulla on ollut myös estolääkitys, mutta niistä ei apua. Tuntui kuin ihme olisi tapahtunut, kun otin tuota lääkettä heti kun auraoireet alkoivat, mutta päänsärkyä ei tullut !!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Kävin sen jälkeen neurologilla ja hän sanoi, että vastaava Suomen särkylääke on Voltaren, onnekseni migreeniä ei ole vielä ollut enkä ole testannut Voltarenin tehoa, mutta Eeze toimi ainakin. Onneksi on sukulaisia Ruotsissa :)

Mulla myös aurallinen migreeni jossa puutuu käsi ja tuntuu myös suussa. Tuli mieleen kun sanoit käytit e-pillereitä, niin mulle lääkäri sanoi etten koskaan enää voi käyttää niitä kun ne on kielletty aurallista migreeniä sairastavilta. Migreenissä suonet supistuu ja e-pillerit voivat tehdä tukoksia.

• laura00
        :-/ kirjoitti:

Mulla myös aurallinen migreeni jossa puutuu käsi ja tuntuu myös suussa. Tuli mieleen kun sanoit käytit e-pillereitä, niin mulle lääkäri sanoi etten koskaan enää voi käyttää niitä kun ne on kielletty aurallista migreeniä sairastavilta. Migreenissä suonet supistuu ja e-pillerit voivat tehdä tukoksia.

• .......
        laura00 kirjoitti:

jos tupakoisin, joutuisin lopettamaan e-pillerit, se olisi liian paha yhdistelmä, jos aurallinen migreeni... Kumpaakohan lääkäriä uskoisi... : /

• muutama rivi

ylöspäin viestiketjussa olevaa keskustelua otsikon KIERTOHUIMAUS ja... alla olevia kirjoituksia.Siellä puhutaan mm. basilaari-migreenistä johon oleellisesti liittyy raajojen tunnottomuutta/puutumista..Sieltä voisi löytyä apua ja tietoa sinulle..Itselläni on myös paha migreni ja e-pillerit siis yhdistelmäehkäisyvalmisteet eivät missään nimessä ole edes vaihtoehto.Minipillereillä on migreenikohtaukset pysyneet hyvin kurissa.Niitä kannattaa kysyä lääkäriltä..Voimia ja jaksamista sinulle, et ole sairautesi kanssa yksin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe