Parta

kristitty veli

Toisessa kirjoituksessa joku väitti kivenkovaan, että parta olisi ollut vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä yleisesti saarnattu synniksi 1970- ja 1980 -luvuilla.

Aiemmin en tuollaisesta partasynnistä ole kuullutkaan, joten kiinnostaisi tietää mistä tuollainen käsitys on syntynyt, että sitä olisi pidetty syntinä.

Parrasta muuten, esimerkiksi Yhdysvalloissa poliitikot ja liikemiehet varovat usein pitämästä partaa tai viiksiä, koska ihmiset pitävät parrallista miestä epäluotettavana (ikään kuin salaisivat jotain) ja viiksekästä päättämättömänä (ei osaa päättää pitääkö partaa vai ei, joten valinnut välimuodon). Jos haluaa menestyä liike-elämässä niin kannattaa huolehtia että kasvot on siistit, ilman partaa tai sänkeä, ja että myös tukka on siisti ja lyhyeksi leikattu, siis miehillä.

Mutta ei parranpitämistä kyllä ole minun ja vanhempieni muistin mukaan koskaan synniksi saarnattu vl-kristillisyydessä. Esimerkiksi Juhani Raattamaa ja monet muut pitivät partaa.

Eikä viiksiäkään, vaikka minä kuten ehkä moni muukin, pitää viiksekkäitä miehiä vähän hintahtavina.

10

949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli (on edelleen?)

synti; ei siinä auttanut sanoa Jeesuksenkin olleen partasuu köriläs!

• T. Ollo

ihan luonnollinen (kasvaa itsestään) ja harmiton juttu. Miksei käsi ole syntiä? Käsi/kädetkin kasvavat itsestään.

• syytä

Poistaa hiuksetkin, rintakarvat, säärikarvat jne.
        Nehän ovat karvoja! Syntiä hyi hyi! Pois vaan kaikki ja kaljuksi hop hop hommiin?

Nuo määräykset aivat älyttömiä!
        Ihan kuin jotkut pikkupojat olisivat keksineet,
        että katotaan kuinka pitkälle ne meitä tottelee,
        jos väitämme, että asiat ovat syntiä!

• Snuffe

"Esimerkiksi Juhani Raattamaa ja monet muut pitivät partaa. "

Nämä "suuret tietäjät" nyt on aina tehneet toisin, mitä ovat itse opettaneet.... Siinä ei ole mitään uutta.

Oletkos ikinä kuullut: "Ei parta pahoille kasva."

• vanha vaimo

Olet kuullut aivan oikein. Itse istuin silloin Oulun r.y:llä kun parta saarnattiin synniksi. Taisi olla itse Heikki Saari, joka jyrisi, että tässä maailmassa on kaikenlaisia partaradikaaleja eikä uskovainen elä tämän maailman muodon mukaisesti.

Parta hävisi silloin samanaikaisesti useilta miehiltä, muistan kaksi vl-taiteilijaa, keski-ikäisiä miehiä, joilla kummallakin oli parta, mutta tuon saarnan jälkeen ei ollut enää.

Kysyessäni toiselta syytä asiaan, hän sanoi, että sehän on nykyään syntiä, eikä siksi voi pitää partaa.

Tämä sääntö kieltää parran pitäminen on siis aivan totta, eikä kyse ole mistään vitsistä, valitettavasti.

• tosissanne

Mitä teille sanottiin!

Teitä on suuri joukko ei ne johtajat luovu
        tuosta vallasta ja valllan väärinkäytöstä, jos
        te sen sallitte heille! Ymmärtääkseni te olette
        sallineet kaiken tuon.

Vain Te voitte muuttaa käytäntöjä, jos haluatte.
        Jos ette halua jatkatte näin yhä edelleen.

• vanha vaimo
        tosissanne kirjoitti:

Mitä teille sanottiin!

Teitä on suuri joukko ei ne johtajat luovu
        tuosta vallasta ja valllan väärinkäytöstä, jos
        te sen sallitte heille! Ymmärtääkseni te olette
        sallineet kaiken tuon.

Vain Te voitte muuttaa käytäntöjä, jos haluatte.
        Jos ette halua jatkatte näin yhä edelleen.

Minuthan heitettiin Saatanan haltuun juuri siksi, että minä en uskonut kaikkea, mitä SRK suolsi ihmisten uskottavaksi;)

Ja koska minä en enää ole "sisällä", en todellakaan voi mitään niille säännöille.

• mielipidekysymys!

Vaikka sinä ja sukusi parrakkaita miehiä pelkäättekin, niin se ei ollut 70- ja 80-luvuilla mikään pelko- tai mielipidekysymys. SRK lähetyspuhujiensa välityksellä kielsi parran, sängen ja viiksien pitämisen uskovaisilta miehiltä, joten pakko oli leikata jos halusi taivaaseen päästä.

Voit vanhempiesi kanssa pitää viiksekkäitä tai parrakkaita miehiä vaikka ufoina, muttei se SRK:n käskyjä muuta.

• ML213

Olen parrakas mieshenkilö ja tänä aikana pitkä partani aiheuttaa joskus ihmetystäkin.Olenhan poikkeava.
      Monet Raamattua tuntevat ihmiset ovatkin tuoneet esille ne Raamatun kohdat, jotka puoltavat parran kasvattamista.

Niin, ihmettelen ja suuresti, jos Raamatusta löytyy parrankasvattamiseen kieltäviä näkemyksiä.Opetusta.

Onko todella VL puhujat sorvanneet itselleen mielivaltaisesti tästäkin asiasta opetusta, vai mihin tämä opetus on perustunut.

• muodin mukana

Näköjään se synti muuttuu sen mukaan kuka on saarnavuorossa ja mikä häntä miellyttää. Enää parta ei ole synti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      2960
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2741
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2459
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2451
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1559
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1257
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1213
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe