Voiko pioneja siirtää?

Epävarma puutarhuri

Meillä on pionipenkki, jonka haluisin siirtää toiseen paikkaa pihassa. Voiko pioneja siirtää?
Jos voi niin milloin? Olen jostakin lukenut, että pionit eivät pidä siirtämisestä eli mitä tapahtuu jos ne siirtää. Lakkaavatko ne kukkimasta?

11

6758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki

      Voi siirtää vaikkapa nyt syyskesällä/syksyllä.

      Kukinta vähän kärsii; voi siis olla niin, etteivät kuki ensi kesänä, mutta kun ovat asettuneet uuteen paikkaansa, jatkavat elämäänsä normaalisti.

      • CXD

        Minulla vihotteli pari vuotta enen kuin alkoi uudestaan kukkimaan, mutta nyt kyllä on hyvässä hapessa.


    • juuso

      siirto onnistuu melko vaivattomasti. Nuo jalostetut on asia erikseen.

    • on se

      ettei istuta yhtään alempaan tai ylempään, kuin on aiemmin ollut. Siis multapinta on samalla korkeudella. Kukkii heti ensi keväänä normaalisti, jos siirrät nyt.

    • nekun eivät sitten

      tahdo kukkia muutamaan vuoteen kokemusta nimittäin on.

    • älä epäröi

      Tällainen ohje löytyy Googlesta "pionit"-linkillä:

      Pionin siirtelystä varoitetaan. Se saattaa suuttua ja jättää kukkimisen vuosiksi. Mutta jos pioni tarvitsee siirron, tee se mieluummin elokuussa, ota riittävä juuripaakku ja istuta kasvi entiseen syvyyteen. Kasvu ja kukinta jatkuvat todennäköisesti seuraavana keväänä entisellään.

      Pionin voi myös jakaa, mieluummin elokuussa. Jokaisessa jako-osassa on oltava juuria ja silmuja. Kastele lannoitevedellä seuraavana keväänä, kun kasvu on jo hyvässä vauhdissa.

      Itse olen siirtänyt pioneja ihan hyvällä menestyksellä. Jopa irralliset juurenpätkät lähtevät hyvin kasvamaan. Siirretyt varrelliset juurakot kukkivat jo seuraavana kesänä.
      Oma ohjeeni: siirrä nyt heti, ennen syyskuuta. Istutuskuopan pohjalle pieniä kiviä salaojaksi, kuoppaan n. 25 - 30 sm kaupan mustaa multaa, entinen syvyys, vaakajuurien päälle multaa korkeintaan muutama sentti, kastele muutamana päivänä.
      Ensi keväänä kevätlannoitetta, elok. syyslannoitetta.

      • Anelmas

        Siirrin viime kesänä muutamia ja hyvin ovat lähteneet nyt kasvamaan. Ne ovat jalopioneja, joten odotan, miten ne kukkivat tänä kesänä.

        Ennemmin siirtelin suuren pionin, jonka sain naapuriltani. Se kasvoi tosi suureksi ja näytti hyvältä, mutta ei kukkinut juuri ollenkaan, tai halla vei kukat.

        Sitten siirrin sen etelän puolelle kukkapenkin perälle aivan pation räystään ulkopuolelle. Mietin, mitä se mahtaa tykätä, kun lumi putoaa katolta sen päälle. Ei se välittänyt siirrosta eikä lumesta, vaan on kukkinut kuin hullu viimeiset vuodet, vaikka olen jakanut siitä uusia alkujakin samaan penkkiin.

        Tästä tulin siihen tulokseen, ettei pioni pidä kylmistä tuulista eikä varjoisasta paikasta. Se nauttii auringosta ja lämmöstä. Suosittelen etelän seinustaa, mutta ei liian lähellä seinää, vaan ulompana, että se saa kunnolla sateesta vettä.


    • PIONI*

      Itse siirsin pionin, joka kasvoi ystäväni pihalla vaahteran alla hentona pienenä, viime kesänä (olen pari vuotta vastauksessani myöhässä) kukkapenkkiin annoin sille uutta multaa ja juuret peittelin, tänä kesänä se kiitteli uutta paikkaansa seitsemällä nupulla, joista tuli seitsemän kauniin vaaleanpunaista kukkaa, jotka sitten hänen naapurinsa oli käynyt leikkaamassa maljakkoonsa ystäväni loman aikana.

    • anelmas

      Minä siirrin yhtenä kesänä, kun oli maailman kuivin aika. Pionikin lähti irti melkein käsin vetämällä. Minähän ihmettelin, miten ne voi olla niin löyhässä. Laitoin sen hyvään maahan ja aurinkoisempaan paikkaan, ja annas olla, sehän vasta alkoikin kasvaa. Ja seuraavana kesänä tuli kukkia niin valtavasti, ettei olisi uskonu, kun entisessä paikassa oli vain muutama kuivanut nuppu tuloksena.
      Varmaan riippuu paikasta, mihin siirtää, juuripaakun koosta (minä otin todella suuren, vaikka sekin sitten melkein mureni) ja kunnon kastelusta siirron yhteydessä, sekä maan laadusta, mikä tulos on. aina voi kittaa, Ei se kukinta montaa vuotta ota missään tapauksessa, jos joku asia tulee paremmaksi kasvin kohdalla.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe