Danielin kirja 9:24 -27

tuhat ja yksi

Olen tutkinut tuotakin kohtaa Danielin kirjasta ja tullut aivan poikkeavaan tulkintaan vallalla olevien erilaisten tulkintojen kanssa.

Nimittäin katsonkin Dan.9:24-27. Jo toteutuneen historian saatossa ja ennustelut sen avulla ovat turhia - lisäksi vielä nuo jakeet eivät myöskään tulkinnassani kerro Jeesus Nasaretilaisesta.

Kysynkin aluksi miten Dan. 9:24. Aikamääritelmän ymmärrät ?

1. 70 vuotta !
2. 70 viikkoa !
3. 70 vuosiviikkoa !
4. 70 ?

Miten tämän olisi voinut ymmärtää 1916 BIBLIA koska kirjoittaa !?
Dan.9:24.Seitsemänkymmentä viikkoa on määrätty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi,kunnes ylitsekäyminen lopetetaan ja synnit peitetään ja pahat teot sovitetaan ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan esiin ja näky ja ennustus kiinnitetään (vahvistetaan todeksi)ja kaikkein Pyhin voidellaan.

Kun tuon 722-0 eaa. juutalaisten historiasta tietämätön ihminen lukee pelit on pelattu Dan.9:24- 27. jakeiden ymmärtämiseen lopullisesti ja vielä varmemmin jos uskotellaan että näissä jakeissa kerrotaan Jeesus Nasaretilaisesta niin 2000 vuotinen harharetki alkaa Danielin kirjan ymmärtämiseen sen lisäksi vielä (piilotellaan) Makkabialaiskirjoja ja tapetaan vastustajat.

42

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuhat ja yksi

      (586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa.)

      olen tämän tulkinnan kannalla.

      ( pilkkua ei tarvitse halkaista ovat ne yleensä niin paksuja nämä erilaiset Danielin kirjan tulkinnat.hiuksen halkaisusta tai n,,,,,,,,,,, puhumattakaan.)

      • hirvas

        DAN.9:26

        26 Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä HÄNELTÄ JÄÄ KETÄÄN. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa TULVASSA. Ja LOPPUUN ASTI on oleva sota: hävitys on säädetty.

        Jos Jeesus oli voideltu, niin Hän jätti opetuslapsensa. Nebukadnessar ei saanut loppuaan tulvassa.
        Ja tuosta ajankohdasta LOPPUUN asti on oleva sota, näinhän ei ole tapahtunut.


      • tuhat ja yksi
        hirvas kirjoitti:

        DAN.9:26

        26 Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä HÄNELTÄ JÄÄ KETÄÄN. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa TULVASSA. Ja LOPPUUN ASTI on oleva sota: hävitys on säädetty.

        Jos Jeesus oli voideltu, niin Hän jätti opetuslapsensa. Nebukadnessar ei saanut loppuaan tulvassa.
        Ja tuosta ajankohdasta LOPPUUN asti on oleva sota, näinhän ei ole tapahtunut.

        Näitä jakeita on todellakin tulkittu monella tapaa!
        (9:26. en katso kertovan Nebukadnessarista enkä voidellun ajattele olevan Jeesus Nasaretilainen.!)

        Esitän tulkintani;

        >>Ja 62 vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista.,,>>
        605 eaa. - (62 v,vko X 7 = 434 vuotta) = 171 eaa.
        Ylipappi Oniaksen viraltapano tapahtui 174 eaa.Oniaksen seuraajaksi pääsi lahjonnan avulla,hänen veljensä Jaason joka oli hellenistynyt ja toteutti Jerusalemissa verilöylyn omaa kansaansa vastaan.Juutalaisen tradition mukaan kelvollista henkilöä ei enää ollut ylipapin virkaan.

        Dan.9:26.,,>Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön,mutta tulva tekee hänestä lopun.Tuho on säädetty ja se kestää sodan loppuun asti.>>

        Uusi hallitsija on Antiokhos neljäs Epifanes Syyrian kuningas,hänen palatessaan Egyptin sotaretkeltään,saastuttaa Jerusalemin temppelin ja tapattaa kaupungin väestöä.Danielin kirjassa tulvana kuvataan sotaa joka leviää maan yli.Danielin kirjan kirjottajan näkemys,Jumala on säätänyt tuhon ,joka kestää sodan loppuunasti.
        Antiokhos neljäs Epifanes kävi ainakin kaksi sotaa Egyptiä vastaan.Dan.11 luku kertoo näistä ja muista Egyptin/ Ptolemaiosten (Etelän kuninkaat) ja Syyrian/Seleukidit (Pohjoisen kuninkaat) sodista.


    • Lähimmäinen.

      KR 1992

      Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa eli seitsemänkymmentä kertaa seitsemän vuotta=490v

      25 "Sinun tulee tietää ja ymmärtää: Siitä ajasta, jolloin se sana lähti liikkeelle, Jerusalemin entiselleen palauttamista ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta, on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän vuosiviikkoa. Ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja vallihautoineen. Mutta vaikeat ajat tulevat. 26 Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun.

      • koo.koo

        " Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa eli seitsemänkymmentä kertaa seitsemän vuotta=490v "

        Liittyykö pyramidituuman näkymätön läsnäoleminen läheisesti tähän hienoon matemaattiseen päättelyyn?

        Minusta tuo muuten pitää ehdottomasti olla:
        70 vuotta kertaa 7 viikkoa. Vastaus on: "aivan pian".


      • tuhat ja yksi

        (Minun tulkinta tapani mukaan Dan.9:24-27. ei esiinny lainkaan aikamääritelmää 70 v,vko X 7 = 490 vuotta, koska Dan.9:24. tulkitsen 70 vuodeksi ja muista jakeista 70 täytyy ottaa väkivalloin.)

        Dan.9:24.- 70 VUOTTA>> (vuosiviikkoa) on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillsei.,,>>

        Dan.9:2.,,>että Jerusalemi oli oleva raunioina 70
        vuotta.>>
        Jeremia.25:11.>>Niin koko tämä maa tulee raunioksi,ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:12.>>Mutta kun 70 vuotta on täyttynyt ,niin minä kostan Baabelin kunknkaalle ja sille kansalle,sanoo Herra,heidän pahat tekonsa,kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi.>>

        Kansa on juutalaiset ja pyhä kaupunki on Jerusalemin kaupunki.

        Dan.9:24.,,>>Sitten jomalattomuus päättyy,synnistä tulee loppu.Pahat teot sovitetaan,ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan.>>
        Juutalaiset ottivat köyttöön Mooseksen lain ja alkoivat toimittaa uhritoimituksia.
        Esra .7:10.
        Temppelin vihkijäiset n. 516 eaa.
        Esra.6:15.

        Lasku toimitus; 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa.


      • tuhat ja yksi
        koo.koo kirjoitti:

        " Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa eli seitsemänkymmentä kertaa seitsemän vuotta=490v "

        Liittyykö pyramidituuman näkymätön läsnäoleminen läheisesti tähän hienoon matemaattiseen päättelyyn?

        Minusta tuo muuten pitää ehdottomasti olla:
        70 vuotta kertaa 7 viikkoa. Vastaus on: "aivan pian".

        Ja mihin Danielin kirjan kohtaan sen laskelmasi laitat !!??


      • Lähimmäinen.
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        (Minun tulkinta tapani mukaan Dan.9:24-27. ei esiinny lainkaan aikamääritelmää 70 v,vko X 7 = 490 vuotta, koska Dan.9:24. tulkitsen 70 vuodeksi ja muista jakeista 70 täytyy ottaa väkivalloin.)

        Dan.9:24.- 70 VUOTTA>> (vuosiviikkoa) on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillsei.,,>>

        Dan.9:2.,,>että Jerusalemi oli oleva raunioina 70
        vuotta.>>
        Jeremia.25:11.>>Niin koko tämä maa tulee raunioksi,ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:12.>>Mutta kun 70 vuotta on täyttynyt ,niin minä kostan Baabelin kunknkaalle ja sille kansalle,sanoo Herra,heidän pahat tekonsa,kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi.>>

        Kansa on juutalaiset ja pyhä kaupunki on Jerusalemin kaupunki.

        Dan.9:24.,,>>Sitten jomalattomuus päättyy,synnistä tulee loppu.Pahat teot sovitetaan,ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan.>>
        Juutalaiset ottivat köyttöön Mooseksen lain ja alkoivat toimittaa uhritoimituksia.
        Esra .7:10.
        Temppelin vihkijäiset n. 516 eaa.
        Esra.6:15.

        Lasku toimitus; 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa.

        Etkö usko Raamattuun? katso uudestaa mitä KR 1992 sanoo tästä asiasta.


      • tuhat ja yksi
        Lähimmäinen. kirjoitti:

        Etkö usko Raamattuun? katso uudestaa mitä KR 1992 sanoo tästä asiasta.

        Dan.9:24.>> Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on määrätty>> sanoo 1992 käännös

        Dan.9:24.>>Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty>> sanoo 1933 käännös

        Dan.9:24.>> Seitsemänkymmentä viikkoa on määrätty >> sanoo BIBLIA 1916 käännös

        Ja minä sanon että mielestäni siinä tulisi lukea;
        70 vuotta oli juutalaiselle kansalle ja Jerusalemin kaupungille määrätty aika,jonka jälkeen Jumalasta luopuminen päättyi ja synti oli sovitettu,"Mooseksen laki" otettiin käyttöön ,näyn ja profetian katsotaan toteutuneen
        516 eaa. Jerusalemin temppelin "kaikkein pyhin" otettiin käyttöön.

        Sitten miksi ne ovat 70 vuotta nimenomaan eikä vuosiviikkoja niinkuin seuraavassa jakeessa !?

        Koska Danielin kirjassakin on asia yhteydet otettava huomioon ja Dan.9:1-24. ovat samassa asiayhteydessä ja puhutaan vuosista 70 vuotta.

        Dan.9:25-27. ovat taas ymmärrettävä vuosiviikoiksi ja niillekkin on minulla tulkintani jonka myös esitän.

        Jos ei ymmärrä tapahtuma yhteyttä "oikein" Danielin kirjan 9:24. on laskutoimituksena;
        586 eaa.- 70 vuotta = 516 eaa.

        Ja nämä kaikki vastaavat historiallisia tapahtumia ,jotka Raamattu vahvistaa ei tarvitse hatusta vetäistä niinkuin useimmat tulkinnat esittävät!

        n. 586 eaa Nebukadnessarin toimesta tuhottiin Jerusalemin kaupunki ja sen juutalaisten Temppeli.

        Raamatun ilmoituksen mukaan Dan.9:2.Daniel lueskeli Profeetta Jeremian tekstejä ja sinne olikin kirjoitettu Jerusalemin olevan raunioina 70 vuotta. Ja kun 70 vuotta oli kulunut juutajaiset vihkivät Taivaan Jumalan Temppelin ja alkoivat suorittaa uhritoimituksia Jerusalemissa n.516 eaa.

        Lueskele historiankirjat tämä ei ole enää uskon asia vaan tiedon ,useat muut Danielin kirjan ennustelut ovat uskon asioita !

        Tätä tulkintaa ei uskolla kaadeta siihen tarvitaan tarkat Raamatun paikat mihin vedotaan ja pitävät historialliset todisteet, uskonsuuntien oppikirjojen teksteihin en asiaa tarkastamatta usko.


      • hirvas
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Dan.9:24.>> Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on määrätty>> sanoo 1992 käännös

        Dan.9:24.>>Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty>> sanoo 1933 käännös

        Dan.9:24.>> Seitsemänkymmentä viikkoa on määrätty >> sanoo BIBLIA 1916 käännös

        Ja minä sanon että mielestäni siinä tulisi lukea;
        70 vuotta oli juutalaiselle kansalle ja Jerusalemin kaupungille määrätty aika,jonka jälkeen Jumalasta luopuminen päättyi ja synti oli sovitettu,"Mooseksen laki" otettiin käyttöön ,näyn ja profetian katsotaan toteutuneen
        516 eaa. Jerusalemin temppelin "kaikkein pyhin" otettiin käyttöön.

        Sitten miksi ne ovat 70 vuotta nimenomaan eikä vuosiviikkoja niinkuin seuraavassa jakeessa !?

        Koska Danielin kirjassakin on asia yhteydet otettava huomioon ja Dan.9:1-24. ovat samassa asiayhteydessä ja puhutaan vuosista 70 vuotta.

        Dan.9:25-27. ovat taas ymmärrettävä vuosiviikoiksi ja niillekkin on minulla tulkintani jonka myös esitän.

        Jos ei ymmärrä tapahtuma yhteyttä "oikein" Danielin kirjan 9:24. on laskutoimituksena;
        586 eaa.- 70 vuotta = 516 eaa.

        Ja nämä kaikki vastaavat historiallisia tapahtumia ,jotka Raamattu vahvistaa ei tarvitse hatusta vetäistä niinkuin useimmat tulkinnat esittävät!

        n. 586 eaa Nebukadnessarin toimesta tuhottiin Jerusalemin kaupunki ja sen juutalaisten Temppeli.

        Raamatun ilmoituksen mukaan Dan.9:2.Daniel lueskeli Profeetta Jeremian tekstejä ja sinne olikin kirjoitettu Jerusalemin olevan raunioina 70 vuotta. Ja kun 70 vuotta oli kulunut juutajaiset vihkivät Taivaan Jumalan Temppelin ja alkoivat suorittaa uhritoimituksia Jerusalemissa n.516 eaa.

        Lueskele historiankirjat tämä ei ole enää uskon asia vaan tiedon ,useat muut Danielin kirjan ennustelut ovat uskon asioita !

        Tätä tulkintaa ei uskolla kaadeta siihen tarvitaan tarkat Raamatun paikat mihin vedotaan ja pitävät historialliset todisteet, uskonsuuntien oppikirjojen teksteihin en asiaa tarkastamatta usko.

        Raamattu 1916 kertoo sen näin:

        KR 38/39

        24 Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.

        24 Sjuttio veckor äro bestämda över ditt folk och över din heliga stad, innan en gräns sättes för överträdelsen och synderna få en ände och missgärningen varder försonad och en evig rättfärdighet framhavd, och innan syn och profetia beseglas och en höghelig helgedom bliver smord.


      • tuhat ja yksi
        hirvas kirjoitti:

        Raamattu 1916 kertoo sen näin:

        KR 38/39

        24 Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.

        24 Sjuttio veckor äro bestämda över ditt folk och över din heliga stad, innan en gräns sättes för överträdelsen och synderna få en ände och missgärningen varder försonad och en evig rättfärdighet framhavd, och innan syn och profetia beseglas och en höghelig helgedom bliver smord.

        Raamatun käännös komiteassakaan ei ole ollut varmaa tietoa miten se 70 ilmaistaan ja samalla voidaan todeta etteivät he tienneet niiden lukujen tulkintaa sen paremmin kuin rapakon takaa tulleet uskonliikkeetkään kaikki ovat sotkeutuneet mielestäni 2000 vuotiseen harhaan!

        Ja vieläkin Danielin kirjaan tukevia ennustuksia liikkuu pilvin pimein harhauttaen tietämättömiä ihmispoloisia.

        Tuon 70 vuotta jo koitin täsä viestiketjussa selitellä parhaan kykyni mukaan .Kysymyksiä ja omia tulkintoja voi heittää keskusteluun vaikka oman näkökantani pyrin tuomaan julki riittävän selvästi.


      • Lähimmäinen.
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Raamatun käännös komiteassakaan ei ole ollut varmaa tietoa miten se 70 ilmaistaan ja samalla voidaan todeta etteivät he tienneet niiden lukujen tulkintaa sen paremmin kuin rapakon takaa tulleet uskonliikkeetkään kaikki ovat sotkeutuneet mielestäni 2000 vuotiseen harhaan!

        Ja vieläkin Danielin kirjaan tukevia ennustuksia liikkuu pilvin pimein harhauttaen tietämättömiä ihmispoloisia.

        Tuon 70 vuotta jo koitin täsä viestiketjussa selitellä parhaan kykyni mukaan .Kysymyksiä ja omia tulkintoja voi heittää keskusteluun vaikka oman näkökantani pyrin tuomaan julki riittävän selvästi.

        Vielä kerran KR 1992.

        Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa eli seitsemänkymmentä kertaa seitsemän vuotta.

        25 "Sinun tulee tietää ja ymmärtää: Siitä ajasta, jolloin se sana lähti liikkeelle, Jerusalemin entiselleen palauttamista ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta, on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän vuosiviikkoa. Ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja vallihautoineen. Mutta vaikeat ajat tulevat. 26 Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun.


      • tuhat ja yksi
        Lähimmäinen. kirjoitti:

        Vielä kerran KR 1992.

        Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa eli seitsemänkymmentä kertaa seitsemän vuotta.

        25 "Sinun tulee tietää ja ymmärtää: Siitä ajasta, jolloin se sana lähti liikkeelle, Jerusalemin entiselleen palauttamista ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta, on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän vuosiviikkoa. Ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja vallihautoineen. Mutta vaikeat ajat tulevat. 26 Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon kuluttua raivataan voideltu tieltä, eikä kansalla ole enää toista. Uusi hallitsija lähettää väkensä ja saastuttaa kaupungin ja pyhäkön, mutta tulva tekee hänestä lopun.

        Miksi se ei jo tuhat ja yksi kaali sytytä !

        Kun jo ainakin toisen kerran painotat samaa asiaa.

        Mutta kun syötät minulle epä tosia niin ei se mene.

        alku on Dan.9:24."Seitsmänkymmentä vuosiviikkoa eli seitsemänkymmentä kertaa seitsemän vuotta.
        (minä tulkitsen tuon 70 vuotta ei muuta.)

        Ei tuossa ole vielä se jota en hyväksy vaan siinä ,kun sekoitat seuraavatkin jakeet mukaan siihen 70 virheeseen (25,26 ja27)

        Etkä millään voi käsittää sitä että asia yhteys katkeaa Dan.9:24. ja Dan.9: 25. välissä , jos tätä ei ymmärrä 24 jakeen lisäksi kaikki kolme jaetta tulkitsee auttamattomasti väärin.

        Eniten ymmärryksen esteenä on aikaisemmin opittu tulkitsemismalli tai useammat tulkintatavat. Silloin kun minäkin sen tajusin luulin erehtyneeni pahemman kerran!

        Ja tarvittaessa olen valmis selittelemään tätä Danielin unet tulkintaani helpommista kohdista, sillä nyt ollaan ehkä kaikkein eniten väärin tulkituissa jakeissa ja samalla vaikeimmin tulkittavissa jakeissa käsinä . Mutta kuten jo sanoin ainoastaan ennalta opitut ajatusmallit sulkevat sen ymmärtämisen jota esitän .

        Lisään vielä ensin ymmärsin Dan.9:25. ja vasta sen jälkeen Dan.9:24.


      • Lähimmäinen.
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Miksi se ei jo tuhat ja yksi kaali sytytä !

        Kun jo ainakin toisen kerran painotat samaa asiaa.

        Mutta kun syötät minulle epä tosia niin ei se mene.

        alku on Dan.9:24."Seitsmänkymmentä vuosiviikkoa eli seitsemänkymmentä kertaa seitsemän vuotta.
        (minä tulkitsen tuon 70 vuotta ei muuta.)

        Ei tuossa ole vielä se jota en hyväksy vaan siinä ,kun sekoitat seuraavatkin jakeet mukaan siihen 70 virheeseen (25,26 ja27)

        Etkä millään voi käsittää sitä että asia yhteys katkeaa Dan.9:24. ja Dan.9: 25. välissä , jos tätä ei ymmärrä 24 jakeen lisäksi kaikki kolme jaetta tulkitsee auttamattomasti väärin.

        Eniten ymmärryksen esteenä on aikaisemmin opittu tulkitsemismalli tai useammat tulkintatavat. Silloin kun minäkin sen tajusin luulin erehtyneeni pahemman kerran!

        Ja tarvittaessa olen valmis selittelemään tätä Danielin unet tulkintaani helpommista kohdista, sillä nyt ollaan ehkä kaikkein eniten väärin tulkituissa jakeissa ja samalla vaikeimmin tulkittavissa jakeissa käsinä . Mutta kuten jo sanoin ainoastaan ennalta opitut ajatusmallit sulkevat sen ymmärtämisen jota esitän .

        Lisään vielä ensin ymmärsin Dan.9:25. ja vasta sen jälkeen Dan.9:24.

        Lainaus W.86 1/10 s.5

        Messiaan tuleminen ja kuolema

        Yksi ennustus, joka osoittaa Danielin varmasti olleen luotettava profeetta, koskee 70 profeetallista viikkoa. Siinä sanotaan muun muassa: ”Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan – –. Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa [siis yhteensä 69] – –. Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon mentyä [ts. 7 62:n eli 69. viikon jälkeen] tuhotaan voideltu – –. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon [70:nnen] ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin.” – Daniel 9:24–27.

        Monet juutalaiset, katoliset ja protestanttiset raamatunoppineet ovat yhtä mieltä siitä, että tämän ennustuksen ”viikot” ovat vuosiviikkoja. Revised Standard Version -käännöksen ekumeenisessa laitoksessa sanotaan: ”Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on säädetty sinun kansasi suhteen.” Nuo 490 vuotta alkoivat vuonna 455 eaa., kun Persian kuningas Artakserkses valtuutti Nehemian ’jälleen rakentamaan Jerusalemin’. (Nehemia 2:1–8) Kuusikymmentäyhdeksän vuosiviikkoa myöhemmin, toisin sanoen vuonna 29 ya., Jeesus kastettiin ja voideltiin, ja hänestä tuli Kristus eli Voideltu, Messias. 70. ”vuosiviikon” puolivälissä, vuonna 33 ya., hänet ’tuhottiin’. Hänen uhrikuolemansa sovitti ihmiskunnan synnit ja ’lakkautti’ siten Mooseksen Lain säätämät eläinuhrit.

        Tämän luotettavan ennustuksen ansiosta ensimmäisen vuosisadan juutalaiset ”tiesivät, että Danielin ilmoittamat seitsemänkymmentä vuosiviikkoa lähestyivät loppuaan; kukaan ei ollut yllättynyt kuullessaan Johannes Kastajan ilmoittavan Jumalan valtakunnan olevan lähellä”. – Bacuez ja Vigouroux, Manuel Biblique.


      • tuhat ja yksi
        Lähimmäinen. kirjoitti:

        Lainaus W.86 1/10 s.5

        Messiaan tuleminen ja kuolema

        Yksi ennustus, joka osoittaa Danielin varmasti olleen luotettava profeetta, koskee 70 profeetallista viikkoa. Siinä sanotaan muun muassa: ”Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan – –. Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa [siis yhteensä 69] – –. Ja kuudenkymmenenkahden vuosiviikon mentyä [ts. 7 62:n eli 69. viikon jälkeen] tuhotaan voideltu – –. Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon [70:nnen] ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin.” – Daniel 9:24–27.

        Monet juutalaiset, katoliset ja protestanttiset raamatunoppineet ovat yhtä mieltä siitä, että tämän ennustuksen ”viikot” ovat vuosiviikkoja. Revised Standard Version -käännöksen ekumeenisessa laitoksessa sanotaan: ”Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on säädetty sinun kansasi suhteen.” Nuo 490 vuotta alkoivat vuonna 455 eaa., kun Persian kuningas Artakserkses valtuutti Nehemian ’jälleen rakentamaan Jerusalemin’. (Nehemia 2:1–8) Kuusikymmentäyhdeksän vuosiviikkoa myöhemmin, toisin sanoen vuonna 29 ya., Jeesus kastettiin ja voideltiin, ja hänestä tuli Kristus eli Voideltu, Messias. 70. ”vuosiviikon” puolivälissä, vuonna 33 ya., hänet ’tuhottiin’. Hänen uhrikuolemansa sovitti ihmiskunnan synnit ja ’lakkautti’ siten Mooseksen Lain säätämät eläinuhrit.

        Tämän luotettavan ennustuksen ansiosta ensimmäisen vuosisadan juutalaiset ”tiesivät, että Danielin ilmoittamat seitsemänkymmentä vuosiviikkoa lähestyivät loppuaan; kukaan ei ollut yllättynyt kuullessaan Johannes Kastajan ilmoittavan Jumalan valtakunnan olevan lähellä”. – Bacuez ja Vigouroux, Manuel Biblique.

        (Dan.9:24-27.)eivät kerro Jeesus Nasaretilaisesta mitään ja tulkintani on löydettävissä tässä keskustelussa ja vuosiviikkojen laskutavat ja laskuesimerkit ovat myöskin esillä joten en voi niitä muuttaa ne joko ovat väärät tai oikeat.

        Sinä vain et sitä tulkintaa pysty ymmärtämään ,koska olet omaksunut oman virheellisen tulkintasi ja lisäksi et suostu lukemaan Makkabialaiskirjoja etkä myöskään uskalla katsoa yleisistä historian kirjoista tai netistä kuninkaita ja vuosilukuja pelkäät niitä väärennetyiksi ja uskot aina Jehovantodistajien oppimateriaalia oikeaksi !

        Sitä paitsi minun tulisi opetella tuo esittämäsi tulkintamalli ja jos sitä ei minulle esitetä miten se on kasattu niin kuin ei sinullekkaan esitetä siihen kuluu turhan kauan aikaa ,ulkoa voi jonkin verran opetella mutta onko se aitoa ,oppiihan pakukaijakin matkimaan muutaman sanan.Kai minun vielä pitää vähän opiskella Danielin kirjan tulkinoja vaikka silloin luulin kun ,Danielin unet, ymmärsin että se on loppu.

        Vai etenisinkö vielä samalla tapaa kuin tänä iltanakin siinä Dan.11. kuninkaissa sormella osoittaen katso tuossa on jotain virhettä (se Augustus)mietin yön yli.!


      • 586 vai 587?
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        (Minun tulkinta tapani mukaan Dan.9:24-27. ei esiinny lainkaan aikamääritelmää 70 v,vko X 7 = 490 vuotta, koska Dan.9:24. tulkitsen 70 vuodeksi ja muista jakeista 70 täytyy ottaa väkivalloin.)

        Dan.9:24.- 70 VUOTTA>> (vuosiviikkoa) on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillsei.,,>>

        Dan.9:2.,,>että Jerusalemi oli oleva raunioina 70
        vuotta.>>
        Jeremia.25:11.>>Niin koko tämä maa tulee raunioksi,ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:12.>>Mutta kun 70 vuotta on täyttynyt ,niin minä kostan Baabelin kunknkaalle ja sille kansalle,sanoo Herra,heidän pahat tekonsa,kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi.>>

        Kansa on juutalaiset ja pyhä kaupunki on Jerusalemin kaupunki.

        Dan.9:24.,,>>Sitten jomalattomuus päättyy,synnistä tulee loppu.Pahat teot sovitetaan,ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan.>>
        Juutalaiset ottivat köyttöön Mooseksen lain ja alkoivat toimittaa uhritoimituksia.
        Esra .7:10.
        Temppelin vihkijäiset n. 516 eaa.
        Esra.6:15.

        Lasku toimitus; 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa.

        Ystävä hyvä, sinulla menee puurot ja vellit sekaisin. Kosto tapahtui 539 eKr, kun taas Jerusalemin hävitys tapahtui 587 eKr.

        http://kotisivu.dnainternet.net/jukkaosk/587ekr.jpg


      • Jooko?
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        (Dan.9:24-27.)eivät kerro Jeesus Nasaretilaisesta mitään ja tulkintani on löydettävissä tässä keskustelussa ja vuosiviikkojen laskutavat ja laskuesimerkit ovat myöskin esillä joten en voi niitä muuttaa ne joko ovat väärät tai oikeat.

        Sinä vain et sitä tulkintaa pysty ymmärtämään ,koska olet omaksunut oman virheellisen tulkintasi ja lisäksi et suostu lukemaan Makkabialaiskirjoja etkä myöskään uskalla katsoa yleisistä historian kirjoista tai netistä kuninkaita ja vuosilukuja pelkäät niitä väärennetyiksi ja uskot aina Jehovantodistajien oppimateriaalia oikeaksi !

        Sitä paitsi minun tulisi opetella tuo esittämäsi tulkintamalli ja jos sitä ei minulle esitetä miten se on kasattu niin kuin ei sinullekkaan esitetä siihen kuluu turhan kauan aikaa ,ulkoa voi jonkin verran opetella mutta onko se aitoa ,oppiihan pakukaijakin matkimaan muutaman sanan.Kai minun vielä pitää vähän opiskella Danielin kirjan tulkinoja vaikka silloin luulin kun ,Danielin unet, ymmärsin että se on loppu.

        Vai etenisinkö vielä samalla tapaa kuin tänä iltanakin siinä Dan.11. kuninkaissa sormella osoittaen katso tuossa on jotain virhettä (se Augustus)mietin yön yli.!

        Melkein kiva lukea kommenttejasi, mutta kirjoitustapasi on valitettavan epäselvä. Et tuolla kirjoittamistavalla pääsisi ylioppilaaksi.


      • tuhat ja yksi
        Jooko? kirjoitti:

        Melkein kiva lukea kommenttejasi, mutta kirjoitustapasi on valitettavan epäselvä. Et tuolla kirjoittamistavalla pääsisi ylioppilaaksi.

        Tiedostan kyllä ilmaisutaidon vajavaisuuteni ,mutta kuitenkin on kysymys muusta kuin itseni ja omanarvon kohottamisesta voit seurata räpeltämistän jonnekkin 2008 loppuun tässä asoassa , ellet sinä viisaana kykene sitä ennen osoittamaan väitteitäni paikkansa pitämättömäksi.

        Huom! Jos et pysty ja jos taitavammat ei asiaa ota käsittelyyn! Minulla on mahdollisuus käyttää heidän taitojaan,- niinkuin nyt he käyttävät minun taitoja .

        Älä tätä viestiä kysy mitä kirjoitit koska kaiken ymmärrät kertaalleen lukemalla !


      • tuhat ja yksi
        586 vai 587? kirjoitti:

        Ystävä hyvä, sinulla menee puurot ja vellit sekaisin. Kosto tapahtui 539 eKr, kun taas Jerusalemin hävitys tapahtui 587 eKr.

        http://kotisivu.dnainternet.net/jukkaosk/587ekr.jpg

        Mikä on se Jerusalemin ja sen Salomonin temppelin hävitysvuosi onko se 587 eaa. vai 586 eaa. joku on käyttänyt 586/7 jKr.

        Mutta tuolla on väliä miten sinä sen laskutoimituksen ymmärrät !
        ( 539 - 70 = 609 ) Laskutoimitus on tietenkin oikein mutta mutta mitä lasket ?

        "(Assyrian jäännös antautui Babylonille Harranin taistelussa",,,
        Onko tuo se "kolmas kylkiluu" ?

        Esittämäni laskutoimitus on;

        586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa. tai (587 eaa. - 70 vuotta = 517 eaa.

        586/7 temppelin tuho , 70 vuotta Dan.9:24. ja 516/7 juutalaiset vihkivät uuden temppelin käyttöön ja aloittavat uhritoimitukset uudelleen Jerusalemissa.


      • Viittaus
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Mikä on se Jerusalemin ja sen Salomonin temppelin hävitysvuosi onko se 587 eaa. vai 586 eaa. joku on käyttänyt 586/7 jKr.

        Mutta tuolla on väliä miten sinä sen laskutoimituksen ymmärrät !
        ( 539 - 70 = 609 ) Laskutoimitus on tietenkin oikein mutta mutta mitä lasket ?

        "(Assyrian jäännös antautui Babylonille Harranin taistelussa",,,
        Onko tuo se "kolmas kylkiluu" ?

        Esittämäni laskutoimitus on;

        586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa. tai (587 eaa. - 70 vuotta = 517 eaa.

        586/7 temppelin tuho , 70 vuotta Dan.9:24. ja 516/7 juutalaiset vihkivät uuden temppelin käyttöön ja aloittavat uhritoimitukset uudelleen Jerusalemissa.

        Dan.9:2.,,>että Jerusalemi oli oleva raunioina 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:11.>>Niin koko tämä maa tulee raunioksi,ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:12.>>Mutta kun 70 vuotta on täyttynyt ,niin minä kostan Baabelin kunknkaalle ja sille kansalle,sanoo Herra,heidän pahat tekonsa,kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi.>>


        Tuossa yllä mainitusssa Jeremian kohdassa mainittu 70 vuotta viittasi siihen ajanjaksoon joka oli kansojen (muidenkin kuin juutalaisten) suorittamaa palvelusaikaa Babylonille ja tuo kyseinen 70-vuotisjakso päättyi kostoon 539 eKr. Sen alku kirjaimellisesti tulkittuna veisi meidät tuohon 609 vuoteen eKr, mutta oleellista ei ole niinkään se tulkitaanko tuo 70 vuotta kirjaimelliseksi pituudeksi vai tarkoitettiinko sillä sukupolven pituutta (n. 70 vuotta) mutta pääpaino on sillä että tuo jakso LOPPUI ensin ja sitten tapahtui kosto (539 eKr.)

        Tuo 70-vuotisjakso johon viittasit kun sanoit että "Esittämäni laskutoimitus on; 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa. tai (587 eaa. - 70 vuotta = 517 eaa" on toki aivan oikein, mutta siinä ei ole kysymys samasta 70-vuotisjaksosta josta Jeremia kirjoitti 25 luvussa, vaan tuo 70-vuotisjakso tarkoittaa sitä aikaa joka kului - kuten totesitkin - Jerusalemin hävityksestä temppelin uudelleen vihkimseen.


      • tuhat ja yksi
        Viittaus kirjoitti:

        Dan.9:2.,,>että Jerusalemi oli oleva raunioina 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:11.>>Niin koko tämä maa tulee raunioksi,ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:12.>>Mutta kun 70 vuotta on täyttynyt ,niin minä kostan Baabelin kunknkaalle ja sille kansalle,sanoo Herra,heidän pahat tekonsa,kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi.>>


        Tuossa yllä mainitusssa Jeremian kohdassa mainittu 70 vuotta viittasi siihen ajanjaksoon joka oli kansojen (muidenkin kuin juutalaisten) suorittamaa palvelusaikaa Babylonille ja tuo kyseinen 70-vuotisjakso päättyi kostoon 539 eKr. Sen alku kirjaimellisesti tulkittuna veisi meidät tuohon 609 vuoteen eKr, mutta oleellista ei ole niinkään se tulkitaanko tuo 70 vuotta kirjaimelliseksi pituudeksi vai tarkoitettiinko sillä sukupolven pituutta (n. 70 vuotta) mutta pääpaino on sillä että tuo jakso LOPPUI ensin ja sitten tapahtui kosto (539 eKr.)

        Tuo 70-vuotisjakso johon viittasit kun sanoit että "Esittämäni laskutoimitus on; 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa. tai (587 eaa. - 70 vuotta = 517 eaa" on toki aivan oikein, mutta siinä ei ole kysymys samasta 70-vuotisjaksosta josta Jeremia kirjoitti 25 luvussa, vaan tuo 70-vuotisjakso tarkoittaa sitä aikaa joka kului - kuten totesitkin - Jerusalemin hävityksestä temppelin uudelleen vihkimseen.

        Nyt ainakin kirjoitetaan samasta aika määritelmästä ( 70 vuotta ) lähtäkohdat on samat Jeremia.25.11-
        -lasku toimitukset ovat;

        1. 609 eKr. - 70 vuotta = 539 eKr.

        2. 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa.

        Nyt kiinostaakin minua mistä ja miten läytyvät
        Raamatusta 609 eKr. ja 539eKr. ?

        Tuon 70 vuotta otamme niin samallatapaa ettei siinä suurempaa eroa synny !( paitsi minä käytän 70 vuotta Dan.9:24. kohdassa)

        Vaihtoehossa 2. 586/7 eaa. Jerusalemin temppelin tuho ja 516 eaa. Temppelin vihkiminen .

        Esra.6:15.>>Temppeli oli valmis adar-kuun kolmantena päivänä kuningas Dareioksen hallituskauden kuudentena vuotena.>>


      • tuhat ja yksi
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Nyt ainakin kirjoitetaan samasta aika määritelmästä ( 70 vuotta ) lähtäkohdat on samat Jeremia.25.11-
        -lasku toimitukset ovat;

        1. 609 eKr. - 70 vuotta = 539 eKr.

        2. 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa.

        Nyt kiinostaakin minua mistä ja miten läytyvät
        Raamatusta 609 eKr. ja 539eKr. ?

        Tuon 70 vuotta otamme niin samallatapaa ettei siinä suurempaa eroa synny !( paitsi minä käytän 70 vuotta Dan.9:24. kohdassa)

        Vaihtoehossa 2. 586/7 eaa. Jerusalemin temppelin tuho ja 516 eaa. Temppelin vihkiminen .

        Esra.6:15.>>Temppeli oli valmis adar-kuun kolmantena päivänä kuningas Dareioksen hallituskauden kuudentena vuotena.>>

        (En näe oikein perusteita lasketatavalle !609 eKr. -70 vuotta = 539 eKr.koska turha on laskea sellaista mitä ei misään kysytä? ja 609 eKr. on yhtä ontuva kuin 607 eKr. ja 606 eKr.)

        Mutta Dan.9:24. 70 ?

        lasken, 586eaa.-70 vuotta= 516 eaa.
        Ja se on kokonaisuutta tulkitessani ne vuosiviikot jan niiden laskentatavat !(Dan.9:25,26 ja 27.)

        Heitän muutaman Raamatun jakeen tukemaan väitettäni !

        2.Aikak.36:21.>>Ja niin toteutui Herran sana,jonka hän oli puhunut Jeremian suun kautta,kunnes maa oli saanut hyvityksen sapateistaan-niin kauan se oli autiona,se lepäsi-kunnes 70 voitta oli kulunut.>>

        Jer. 25:1- Jer.25:11- Jer.29:10 - Esra.6:15.


      • Viittaus
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        (En näe oikein perusteita lasketatavalle !609 eKr. -70 vuotta = 539 eKr.koska turha on laskea sellaista mitä ei misään kysytä? ja 609 eKr. on yhtä ontuva kuin 607 eKr. ja 606 eKr.)

        Mutta Dan.9:24. 70 ?

        lasken, 586eaa.-70 vuotta= 516 eaa.
        Ja se on kokonaisuutta tulkitessani ne vuosiviikot jan niiden laskentatavat !(Dan.9:25,26 ja 27.)

        Heitän muutaman Raamatun jakeen tukemaan väitettäni !

        2.Aikak.36:21.>>Ja niin toteutui Herran sana,jonka hän oli puhunut Jeremian suun kautta,kunnes maa oli saanut hyvityksen sapateistaan-niin kauan se oli autiona,se lepäsi-kunnes 70 voitta oli kulunut.>>

        Jer. 25:1- Jer.25:11- Jer.29:10 - Esra.6:15.

        Kirjoitit: "Nyt kiinostaakin minua mistä ja miten läytyvät Raamatusta 609 eKr. ja 539eKr. ?"

        539eKr. oli se vuosi jolloin Babylon kukistui historian mukaan eikä sitä ole tietääkseni koskaan kyseenalaistettu joten Jeremian 25:12 osoittaa että 539 eKr oli vuosi jolloin päättyi Babylonin johtoasemaa koskenut 70-vuotisjakso.

        Jeremia 25:12"Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on kulunut, minä vaadin Babylonian kuninkaan ja hänen kansansa tilille rikoksistaan, sanoo Herra." Elikä ensin päättyi 70 vuotta ja sen jälkeen tapahtui kosto, eikö niin? Tuo kosto tapahtui 539 eKr. ja siihen päättyi kansojen 70-vuotinen palvelusaika Babyonille. Edellinen jae Jeremia 25:11 kertoo että tuo 70-vuotisjakso oli Babylonille suoritettua kansojen palvelusaikaa: "Jermia 25:11 "Koko tämä maa tulee täyteen raunioita ja autioituu, ja nämä kansat palvelevat Babylonian kuningasta seitsemänkymmentä vuotta. 12 "Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on kulunut, minä vaadin Babylonian kuninkaan ja hänen kansansa tilille rikoksistaan, sanoo Herra."


        Tuohon maintitsemaasi Dan.9:24 -tulkintaan minulla ei ole huomautettavaa, mutta tuo 2.Aikak.36:21 kertoo todellisuudessa sen, että maa maksaa hyvityksen pitämättä jääneistä sapateistaan kunnes 70-vuotinen kansojen palvelusaika oli kulunut umpeen. Tuo kyseinen 70-vuotisjakso ei ollut se jakso joka kului Jerusalemin lopullisesta hävityksestä temppelin uudelleen vihkimiseen. Jos lue tarkasti tuon kohdan, niin huomaat että siinä ei sanota että maa olisi autinoa 70 vuotta, vaan siinä sanotaan, että maa on autiona kunnes 70 vuotta kestänyt kansojen palvelusaika oli täyttynyt. "Ja niin toteutui Herran sana, jonka hän oli puhunut Jeremian suun kautta, kunnes maa oli saanut hyvityksen sapateistaan-niin kauan kuin se oli autiona, se lepäsi-kunnes seitsemänkymmentä vuotta oli kulunut."

        Katsoitko jo tätä: http://kotisivu.dnainternet.net/jukkaosk/587ekr.jpg


      • tuhat ja yksi
        Viittaus kirjoitti:

        Kirjoitit: "Nyt kiinostaakin minua mistä ja miten läytyvät Raamatusta 609 eKr. ja 539eKr. ?"

        539eKr. oli se vuosi jolloin Babylon kukistui historian mukaan eikä sitä ole tietääkseni koskaan kyseenalaistettu joten Jeremian 25:12 osoittaa että 539 eKr oli vuosi jolloin päättyi Babylonin johtoasemaa koskenut 70-vuotisjakso.

        Jeremia 25:12"Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on kulunut, minä vaadin Babylonian kuninkaan ja hänen kansansa tilille rikoksistaan, sanoo Herra." Elikä ensin päättyi 70 vuotta ja sen jälkeen tapahtui kosto, eikö niin? Tuo kosto tapahtui 539 eKr. ja siihen päättyi kansojen 70-vuotinen palvelusaika Babyonille. Edellinen jae Jeremia 25:11 kertoo että tuo 70-vuotisjakso oli Babylonille suoritettua kansojen palvelusaikaa: "Jermia 25:11 "Koko tämä maa tulee täyteen raunioita ja autioituu, ja nämä kansat palvelevat Babylonian kuningasta seitsemänkymmentä vuotta. 12 "Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on kulunut, minä vaadin Babylonian kuninkaan ja hänen kansansa tilille rikoksistaan, sanoo Herra."


        Tuohon maintitsemaasi Dan.9:24 -tulkintaan minulla ei ole huomautettavaa, mutta tuo 2.Aikak.36:21 kertoo todellisuudessa sen, että maa maksaa hyvityksen pitämättä jääneistä sapateistaan kunnes 70-vuotinen kansojen palvelusaika oli kulunut umpeen. Tuo kyseinen 70-vuotisjakso ei ollut se jakso joka kului Jerusalemin lopullisesta hävityksestä temppelin uudelleen vihkimiseen. Jos lue tarkasti tuon kohdan, niin huomaat että siinä ei sanota että maa olisi autinoa 70 vuotta, vaan siinä sanotaan, että maa on autiona kunnes 70 vuotta kestänyt kansojen palvelusaika oli täyttynyt. "Ja niin toteutui Herran sana, jonka hän oli puhunut Jeremian suun kautta, kunnes maa oli saanut hyvityksen sapateistaan-niin kauan kuin se oli autiona, se lepäsi-kunnes seitsemänkymmentä vuotta oli kulunut."

        Katsoitko jo tätä: http://kotisivu.dnainternet.net/jukkaosk/587ekr.jpg

        Esittämänne vuosiluvut riippuvat ilmassa tyhjän päällä !(609 eKr. ja 539 eKr.)niillä Raamatun jakeilla en voi antaa tukea niille kun ei pysty niitä ankkuroimaan nuihin vuosilukuihin.

        Mitä ilmeisemmin et tunne minun tulkitaani ,Siitä Dan.9:24. ja se näkyi tähän keskusteluun laitettuna olevan (laiskuuttani) vajaa, koska ajattelin että siinä on jo riittävästi haastetta ,kun esitän sen 70 vuotta ,mutta jostain ihmeen syystä sinä hyväksyisit sen tulkinnan ? (jota en odottanut)

        Siksi olen niin jähmeä tuolle tulkinnalle koska olen ne Jeremian Jerusalemin kaupungin rakentamis sanan lausumiset ja muut vuosiviikko laskennaat jo perustanut siihen 605 eaa. ja ne sopii täsmälleen Antiokhos neljännen Epifaneen aikaan ja jos historiassa jo kerran on tapahtunut tarkalleen ne tapahtumat ei niitä voida ennustella uudestaan ja uudestaan!


      • koo.koo
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Ja mihin Danielin kirjan kohtaan sen laskelmasi laitat !!??

        En mihinkään. Miksi tuolainen huuhaa pitäisi sijoittaa toiseen huuhaahan?


      • Viittaus
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Esittämänne vuosiluvut riippuvat ilmassa tyhjän päällä !(609 eKr. ja 539 eKr.)niillä Raamatun jakeilla en voi antaa tukea niille kun ei pysty niitä ankkuroimaan nuihin vuosilukuihin.

        Mitä ilmeisemmin et tunne minun tulkitaani ,Siitä Dan.9:24. ja se näkyi tähän keskusteluun laitettuna olevan (laiskuuttani) vajaa, koska ajattelin että siinä on jo riittävästi haastetta ,kun esitän sen 70 vuotta ,mutta jostain ihmeen syystä sinä hyväksyisit sen tulkinnan ? (jota en odottanut)

        Siksi olen niin jähmeä tuolle tulkinnalle koska olen ne Jeremian Jerusalemin kaupungin rakentamis sanan lausumiset ja muut vuosiviikko laskennaat jo perustanut siihen 605 eaa. ja ne sopii täsmälleen Antiokhos neljännen Epifaneen aikaan ja jos historiassa jo kerran on tapahtunut tarkalleen ne tapahtumat ei niitä voida ennustella uudestaan ja uudestaan!

        "Esittämänne vuosiluvut riippuvat ilmassa tyhjän päällä !(609 eKr. ja 539 eKr.)niillä Raamatun jakeilla en voi antaa tukea niille kun ei pysty niitä ankkuroimaan nuihin vuosilukuihin."

        Jeremia 25:12 kertoo, että 70 vuotta kestänyt "kansojen palvelusaika Babylonille" päättyisi ensin ja sen jälkeen Herra kostaisi Babylonille. Tuo Herran suorittama kosto Babylonille tapahtui 539eKr Belsassarin pidoissa, eikö niin? joten tuo Jeremian 25:12 ennustus täyttyi 539 eKr koska tuo oli se vuosi jolloin Babylonin maailmanvalta päättyi?

        Tänä lisäksi Raamattu kertoo Sakarjan kirjassa, että juutalaiset olivat viettäneet Dareioksen 4 hallitusvuoteen (n.517 eKr) mennessä 70 vuoden ajan paastoja Jerusalemin hävityksen muistoksi (5 kuussa ja Gedaljan salamurhan muistoksi (7 kuussa) joten tuo osoittaa että Jerusalem hävitettiin 587 eKr, eikö niin?

        "Mitä ilmeisemmin et tunne minun tulkitaani ,Siitä Dan.9:24..."

        Noihin 70 vuosiviikkoa - tai mitä ne sitten lienevätkään - koskeviin tulkintoihin en ota kantaa.


      • tuhat ja yksi
        koo.koo kirjoitti:

        En mihinkään. Miksi tuolainen huuhaa pitäisi sijoittaa toiseen huuhaahan?

        Selitän vain että Danielin kirja on koo.koo naisellisuudessaan istuvaa historiallisuusessaann kiinni eikä väkivallatta voi sitä irroittaa!

        ei ook.oek harakka joka tervassa nokkii nokka on kii ja pursto vappaa ja tois peri !


      • tuhat ja yksi
        Viittaus kirjoitti:

        "Esittämänne vuosiluvut riippuvat ilmassa tyhjän päällä !(609 eKr. ja 539 eKr.)niillä Raamatun jakeilla en voi antaa tukea niille kun ei pysty niitä ankkuroimaan nuihin vuosilukuihin."

        Jeremia 25:12 kertoo, että 70 vuotta kestänyt "kansojen palvelusaika Babylonille" päättyisi ensin ja sen jälkeen Herra kostaisi Babylonille. Tuo Herran suorittama kosto Babylonille tapahtui 539eKr Belsassarin pidoissa, eikö niin? joten tuo Jeremian 25:12 ennustus täyttyi 539 eKr koska tuo oli se vuosi jolloin Babylonin maailmanvalta päättyi?

        Tänä lisäksi Raamattu kertoo Sakarjan kirjassa, että juutalaiset olivat viettäneet Dareioksen 4 hallitusvuoteen (n.517 eKr) mennessä 70 vuoden ajan paastoja Jerusalemin hävityksen muistoksi (5 kuussa ja Gedaljan salamurhan muistoksi (7 kuussa) joten tuo osoittaa että Jerusalem hävitettiin 587 eKr, eikö niin?

        "Mitä ilmeisemmin et tunne minun tulkitaani ,Siitä Dan.9:24..."

        Noihin 70 vuosiviikkoa - tai mitä ne sitten lienevätkään - koskeviin tulkintoihin en ota kantaa.

        Koska Persian valta kasvoi entisestään Babylonoan valloituksen myötä ,sen mitä kerrot on historiallisesti oikein.

        Mutta se nuissa kahdessa 70 vuotta tulkinnoissa pistää silmään kun niiden laskutoimitusten loppu eroaa vain 23 vuodella ja virhe laskitutoimituksissa on n,3-2-1-0 vuotta ( riippuen siitä mistä otettuja vuosilukuja käyttää!)

        Ja jos esittämääsi tulkintaa käytetään ja samalla jätetään kertomatta ,se uuden temppelin rakentaminen Jerusalemiin ja samalla suljetaan ymmärrys Danielin kirjan osalta ja niillä ennustellaan tapahtumia nykyhetkeen ,silloin tuon ennustuksen julkituonti on tarkoitushakuista ellei näin ole ja selostetaan Antiokhos neljäs Epifanes Danielin kirjan 8/11 (sarvi )kuningas niin asia on suunnilleen ok.

        Lisäksi ; 2 Aikak.36 :17-23. Pitää hyvinkin tärkeänä Jerusalemin temppeli kultin säilymistä.


      • tuhat ja yksi
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        (Minun tulkinta tapani mukaan Dan.9:24-27. ei esiinny lainkaan aikamääritelmää 70 v,vko X 7 = 490 vuotta, koska Dan.9:24. tulkitsen 70 vuodeksi ja muista jakeista 70 täytyy ottaa väkivalloin.)

        Dan.9:24.- 70 VUOTTA>> (vuosiviikkoa) on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillsei.,,>>

        Dan.9:2.,,>että Jerusalemi oli oleva raunioina 70
        vuotta.>>
        Jeremia.25:11.>>Niin koko tämä maa tulee raunioksi,ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta 70 vuotta.>>
        Jeremia.25:12.>>Mutta kun 70 vuotta on täyttynyt ,niin minä kostan Baabelin kunknkaalle ja sille kansalle,sanoo Herra,heidän pahat tekonsa,kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi.>>

        Kansa on juutalaiset ja pyhä kaupunki on Jerusalemin kaupunki.

        Dan.9:24.,,>>Sitten jomalattomuus päättyy,synnistä tulee loppu.Pahat teot sovitetaan,ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan.>>
        Juutalaiset ottivat köyttöön Mooseksen lain ja alkoivat toimittaa uhritoimituksia.
        Esra .7:10.
        Temppelin vihkijäiset n. 516 eaa.
        Esra.6:15.

        Lasku toimitus; 586 eaa. - 70 vuotta = 516 eaa.

        Sitä sekkaa kun tuossa minullakin olevassa Raamatussa 1992 käännös Dan.9:19. ja Dan.9:20. jakeiden väliin on kirjoitettu!

        >>SEITESMÄNKYMMENTÄ VUOSIVIIKKOA ELI SEITSEMÄNKYMMENTÄ KERTAA SEITSEMÄN VUOTTA>>

        70 x 7 = 490 vuotta tuollaista aikamääritelmää ei Danielin kirja ilmoita lainkaan (kyseessä on mielestäni virheestä käännös tai muu virhe!)

        Dan.9:22.>>Hän neuvoi minua ja sanoi:"Daniel nyt olen tullut ohjaamaan ymmärrystäsi oikeaan.

        Perustelen väitettäni sillä että asia kokonaisuus katkeaa Dan.9:24. ja Dan.9:25. välissä ja vasta sitten aletaan puhua vuosiviikoista.

        Dan.9:25.>>Sinun tule tietää ja ymmärtää:,,,


      • Viittaus
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Koska Persian valta kasvoi entisestään Babylonoan valloituksen myötä ,sen mitä kerrot on historiallisesti oikein.

        Mutta se nuissa kahdessa 70 vuotta tulkinnoissa pistää silmään kun niiden laskutoimitusten loppu eroaa vain 23 vuodella ja virhe laskitutoimituksissa on n,3-2-1-0 vuotta ( riippuen siitä mistä otettuja vuosilukuja käyttää!)

        Ja jos esittämääsi tulkintaa käytetään ja samalla jätetään kertomatta ,se uuden temppelin rakentaminen Jerusalemiin ja samalla suljetaan ymmärrys Danielin kirjan osalta ja niillä ennustellaan tapahtumia nykyhetkeen ,silloin tuon ennustuksen julkituonti on tarkoitushakuista ellei näin ole ja selostetaan Antiokhos neljäs Epifanes Danielin kirjan 8/11 (sarvi )kuningas niin asia on suunnilleen ok.

        Lisäksi ; 2 Aikak.36 :17-23. Pitää hyvinkin tärkeänä Jerusalemin temppeli kultin säilymistä.

        "Mutta se nuissa kahdessa 70 vuotta tulkinnoissa pistää silmään kun niiden laskutoimitusten loppu eroaa vain 23 vuodella..."

        Niin siis kyseessä on kaksi eri laskutoimitusta ja kaksi eri tapahtumaa. Ensimmäinen 70-vuotisjakso joka koski Babylonin johtoasemaa päättyi 539 eKr.[Jeremia 25:11-12] ja toinen 70-vuotisjakso koski Sakrjan mainitsemaa paastojen aikaa eli jokseenkin Jerusalemin hävityksen ajoista -> Temppelin uudelleenvihkisen aikaan asti, mikä osoittaa osaltaan sen että Jerusalem hävitettiin 587 eKr.

        "...ja virhe laskitutoimituksissa on n,3-2-1-0 vuotta ( riippuen siitä mistä otettuja vuosilukuja käyttää!) "

        Hups - taisin tipahtaa kärryiltä :)



        "Ja jos esittämääsi tulkintaa käytetään ja samalla jätetään kertomatta ,se uuden temppelin rakentaminen Jerusalemiin ja samalla suljetaan ymmärrys Danielin kirjan osalta ja niillä ennustellaan tapahtumia nykyhetkeen..."

        Nuo mainitsemani esitykset ja valitsemani näkökulma ei ota kantaa Danielin kirjan ennustuksiin. En siis omassa esityksessäni sulje pois Danielin kirjan- tai edes noiden lainaamanien raamatunkohtien - muita mahdollisia syvämerkityksiä. Esitykseni osoittaa vain sen tosiasian, että Jerusalem hävitettiin 587 eKr. ja jehovantodistajat ovat auttamattoman väärässä pitäessään uppiniskaisesti kiinni 607-valheestaan.


      • tuhat ja yksi
        Viittaus kirjoitti:

        "Mutta se nuissa kahdessa 70 vuotta tulkinnoissa pistää silmään kun niiden laskutoimitusten loppu eroaa vain 23 vuodella..."

        Niin siis kyseessä on kaksi eri laskutoimitusta ja kaksi eri tapahtumaa. Ensimmäinen 70-vuotisjakso joka koski Babylonin johtoasemaa päättyi 539 eKr.[Jeremia 25:11-12] ja toinen 70-vuotisjakso koski Sakrjan mainitsemaa paastojen aikaa eli jokseenkin Jerusalemin hävityksen ajoista -> Temppelin uudelleenvihkisen aikaan asti, mikä osoittaa osaltaan sen että Jerusalem hävitettiin 587 eKr.

        "...ja virhe laskitutoimituksissa on n,3-2-1-0 vuotta ( riippuen siitä mistä otettuja vuosilukuja käyttää!) "

        Hups - taisin tipahtaa kärryiltä :)



        "Ja jos esittämääsi tulkintaa käytetään ja samalla jätetään kertomatta ,se uuden temppelin rakentaminen Jerusalemiin ja samalla suljetaan ymmärrys Danielin kirjan osalta ja niillä ennustellaan tapahtumia nykyhetkeen..."

        Nuo mainitsemani esitykset ja valitsemani näkökulma ei ota kantaa Danielin kirjan ennustuksiin. En siis omassa esityksessäni sulje pois Danielin kirjan- tai edes noiden lainaamanien raamatunkohtien - muita mahdollisia syvämerkityksiä. Esitykseni osoittaa vain sen tosiasian, että Jerusalem hävitettiin 587 eKr. ja jehovantodistajat ovat auttamattoman väärässä pitäessään uppiniskaisesti kiinni 607-valheestaan.

        tietenkin !

        nimittäin minä olen vain esittänyt tulkinnan Dan.9;24 mukaan! (70 vuotta 586 eaa =516 eaa.)enkä mitään muuta tulkintaa ja totean vieläkin vuoden siirtyminen ilmoitetusta vuosiluvusta minulle ei merkitse mitään!
        Mutta asia ja idea on tärkein ja voidaanko sitä perustella johdonmukaisesti Raamatun kirjoituksilla ja yleisen historian tietämyksen avulla.

        Jos esitetään Jerusalemin tuhoksi 586 eaa. tai 587 eaa.
        Ja Jerusalemin temppelin vihkinis vuodeksi 515 eaa. tai 516 aee.
        Eikö näitä eri viosilukuja käyttäen vastaukseksi olekkin mahdollisuus saada muu kuin toivottu 70 vuotta ?

        Lisäksi en ole väittänyt kään muuta kuin Jerusalem ja sen temppeli hävitettiin n,586eaa. tai 587 eaa.

        607 eaa. on minulle tuntematon käsite ja samoin se laskutapa jota esitit ( 609 eaa -70 vuotta = 539)
        Yhtä tuntematon kuin tuhat ja yhden esittämä,Danielin unet , tulkinta sinulle!


    • tuhat ja yksi

      Dan.9:25. >>Sinun tulee tietää ja ymmärtää:Siitä ajasta,jolloin se sana lähti liikkeelle,Jerusalemin entisellen palauttamisesta ja rakentamista koskevan sanan lausumisesta on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän vuosiviikkoa.>>,,

      Tämä on ollut vaikea kysymys monille "eksytysoppaiden laatijoille"!

      Mikä on tuo vuosi mistä aletaan laskea ?

      Jälkeen päin ajatellen vastaus on hyvinkin helppo ,aiemmin opitut väärät tulkinnat vain sekoittavat ajatukset ja siksi ajattelukyky on mennyt !

      Raamattu itse vastaa kysymykseen !

      Tuon enallistamista ja rakentamista koskevan ennustuksen lausui Profeetta Jeremia 605 eaa.Juudan kuninkaan Joojakimin neljäntenä vuotena,hallitsi 608eaa.-598 eaa.
      Jeremia25.1.Sana joka tuli Jeremialle,sana koko Juudan kansaa vastaan,Joojakinin,Joosian pojan Juudan kuninkaan neljäntenä vuotena,se on Nebukadnessarin,Baabelin kuninkaan,ensimmäisenä vuotena-
      Jer.25:2.sana,jonka profeetta Jeremia lausui koko Juudan kansaa ja kaikkia Jerusalemin asukkaita vastaan sanoen.
      Jer.25:3.Joosian,Aamonin pojan,Juudan kuninkaan,kolmannestatoista vuodesta alkaen tähän päivään saakka-kaksikymmentäkolme vuotta-on Herran sana tullut minulle,ja minä olen teille puhunut varhaisesta alkaen,mutta te ette ole kuullet.

      Siinä on se ajankohta mistä laskutoimituksia tehdään, mutta turhaa han se laskeminen on jos ei ymmärrä sitä aikaa mikä vuosiluku vastaukseksi tulee !? (605 eaa.on aloitus )

      Dan.9:25.,,>>voidellun hallitsijan tuloon 7 vuosiviikkoa>>,,
      7 X 7 = 49 vuotta
      Lasku toimitus; 605 eaa. - 49 vuotta = 556 eaa.

      Kyyros tai Sesbassar muita vaihtoehtoja ei ole !
      Kyyros hallitsi 559 eaa.-529 eaa.
      Sesbassar oli Juudan ruhtunas.Aika määritelmä sopii paremmin Sesbassariin.
      Esra.1:8.>>Ne Koores,Persian kuningas,tuotatti aarteistonvartialle,Mitredatille,ja tämä laski niiden luvun Sesbassarille,Juudan ruhtinaalle.

      Dan.9:25.,,>>Ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa rakennetaan kaupunkia ennalleen,toreineen ja vallihautoineen.Mutta vaikeat ajat tulevat.

      Mitä se tarkoittaa ?
      62 X 7 = 434 vuotta
      Lasku toimitus; 605 eaa. - 434 vuotta = 171 eaa.

      171 eaa. Jerusalemin kaupunki oli rakennettu kuntoon edellisen tuhon jäljiltä, "keskellä ahtaita aikoja"
      171 eaa. jälken alkaa vieläkin "vaikeammat ajat" ja sen toteuttaa Antiokhos neljäs Epifanes Syyrian Seleukidi kuningas hallitsi 175 eaa.-164 eaa.

      Lue Makkabialaiskirjoista lisää kai sellainen jokaiselta kirjahyllystä löytyy kuuluuhan se V.T. Apokryfeihin - ai ettei ole - no netistä sitten !

      • hirvas

      • tuhat ja yksi
        hirvas kirjoitti:

        pohdiskeltu:

        http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=46

        Käytän nuista tulkinnoista nimitystä "eksytysoppaat"sillä korostan sitä seikkaa ,joka osaa laittaa nuo vuosiviikkolaskelmat kohdalleen ja pystyy selittämään vedenpitävästi Raamatun V.T. Apokryfein ja historialisin tapahtumin paikkansapitäväksi on ainakin oikeilla jäljillä,minä en näe tulkinnassani oleellisia puutteita,vaikka törmäys tuleekin olemaan valtava vallalla olevien käsityksien kanssa.

        Ja se on oleelista että Egyptin/ ptolemaiokset ja Syyrian/Seleukidit ovat vahvasti mukana Danielin kirjassa Ja se Antikristus ensimmäinen ja ainoa on Antiokhos neljäs Epifanes !

        Ja keskustelu jatkuu !


      • Jesajassa

        ..Kun täällä korostetaan Makkabealaiskirjoja , niin minkä väärtin todistuskappaleita ne ovat: Katolilaisilla ne ovat mukana,samoin osalla ortodokseja, Mutta niiden historianmukaisuudesta ei ole näyttöä kovinkaan paljon. Käsitän, että ne ovat ennemminkin aikansa "Selviytyjät" TV- tarinoita - ennen TV;tä.
        Yksi historiallinen vihje niistä löytyy; makkabit olivat itse syypäitä siihen, että roomalaiset "Tulivat ,ja veivät maan," He itse kutsuivat Roomalaiset, kaukaisen kansan, avuksi kreikkalaisia vastaan, ja niin sai Pompeius tekosyyn kahmaista koko maan,.
        Danielin kirjasta on sanottava, että tämä Nebukadn. -Uni,- , On kertomus, jonka myös Kreikkalainen" Historian Isä,"Hesiodos, on kirjoittanut; n. -700- e.Kr.


      • tuhat ja yksi
        Jesajassa kirjoitti:

        ..Kun täällä korostetaan Makkabealaiskirjoja , niin minkä väärtin todistuskappaleita ne ovat: Katolilaisilla ne ovat mukana,samoin osalla ortodokseja, Mutta niiden historianmukaisuudesta ei ole näyttöä kovinkaan paljon. Käsitän, että ne ovat ennemminkin aikansa "Selviytyjät" TV- tarinoita - ennen TV;tä.
        Yksi historiallinen vihje niistä löytyy; makkabit olivat itse syypäitä siihen, että roomalaiset "Tulivat ,ja veivät maan," He itse kutsuivat Roomalaiset, kaukaisen kansan, avuksi kreikkalaisia vastaan, ja niin sai Pompeius tekosyyn kahmaista koko maan,.
        Danielin kirjasta on sanottava, että tämä Nebukadn. -Uni,- , On kertomus, jonka myös Kreikkalainen" Historian Isä,"Hesiodos, on kirjoittanut; n. -700- e.Kr.

        Siitä että Makkabialsiskirjat ovat juuri heidän näkökulmastaan kirjoitettua historiaa ja ne kertovat samoista asioista kuin Danielin kirjakin ja kun pidät Makkabialaiskirjoja arveluttavina .

        Et varmaankaan ole sitä lukenut ja et ole huomannut niitä ajanmääritys lukuja, Makkabialais kirjat kertovatkin vuosiluvun tarkasti aikojen tapahtumia ja niiden kuvaama historia ylettyy pidemmälle aikaa ,kuin DANIELIN KIRJAN TARKKA historian kuvaus loppuu aikaisemmin ja piste

        Makkabialais kirjojen aika määritelmät ovat Syyrialaista ajanlaskua. Alkaen Ensimmäisestä Seleukidi kuninkaasta ,Seleukos ensim.Nikator hallitsi 0- 31 Syyrialaista ajanlaskua, paremmin tunnetaan nykyään aikamäärittellä 312-281 eaa.

        Danielin kirjassa mainitaan Antiokhos neljännen Epifaneen "yrittää nuuttaa ajat ja lain ja ne annetaankin hänen käteensä kolmeksi ja puoleksi vuodeksi" puhutaan juuri tuosta Syyrialaisesta ajanlaskusta ja Antiokian Hellenistisen kulttuurin pakottamisesta juutalaisille jossa he epäonnistuivat juutalaisten kapinoidessa Selukideja vastaan Juudas Makkabi oli heidän johtajiaan ja lopulta juutalaiset saivat oman valtionsa jonka laajeneva Rooma kukisti.


    • tuhat ja yksi

      Dan.9:27.>>Hän on tekevä liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi,puoleksi sitä viikkoa hän on lakkauttava teuras-ja ruokauhrin.>>,,

      Aikamääritelmä ; 1 X 7 = 7 vuotta
      0,5 X 7 = 3 vuotta 6 kk

      Raskas liitto n.171 eaa. - 165 eaa.Jaason ylimmäisenä pappina pyysi lupaa kirjoituttaa Jerusalemin asukkaat Antiokian kansalaisiksi,johon tietenkin Antiokhos neljäs Epifanes suostui.

      Tuon aikamääritelmän 7 vuotta loppu puolella oli Juutalaisten uhritoimitukset kiellettyjä n, kolme ja puoli vuotta.
      Katso myös ,2.Makk.5 luku.

      Dan.):27.,,>> Ja temppelin ylimmällä kohdalla on oleva turmion iljetys aina siihen saakka kun turmion tuoja joutuu turmioon.

      Tämä on se "hävityksen kauhistus" Taivaan Jumalan Temppeli oli vihitty Olympos Zeun Temppeliksi.Näin asiat olivat 3-4 vuotta senjälkeen temppeli puhdidtettiin Makkabien toimesta 165-164 eaa.

      juutalais valtio itsenäistyi 143 eaa.ja menetti sen 63 eaa.

      Näin kaatui ennustus Jumalan hallitsemasta valtakunnasta jonka hallitusvaltaa ei muille anneta kuin juutalaisille Jumalan valitulle kansalle.

      Kysy myös 7,8,9,10,11ja 12 lukujen pulmakohdista
      koitan selostaa ne ymmärrettävästi?

      Voit myös kumota väitteitäni olisin siitäkin tyytyväinen jos pystyisit näyttämään toteen mahdollisen erehdykseni!

      Olen yhtä sokea virheilleni ,kuin hartain uskova asiaansa ja tässä asiassa minun ei tarvitse uskoa mitään niin selväksi se on minulle käynyt!

      Mitä tarvitaan asioiden uudellen ymmärtämiseen?

      • Lähimmäinen.

        70 viikkoa=490vuotta Dan 9:24-27 v.455eaa. v.36ya.

        Messias ilmaantui v.29 yaa. teloitetiin v.33 yaa.

        v.36 yaa. 70. viikkoa päättyvät.


      • tuhat ja yksi
        Lähimmäinen. kirjoitti:

        70 viikkoa=490vuotta Dan 9:24-27 v.455eaa. v.36ya.

        Messias ilmaantui v.29 yaa. teloitetiin v.33 yaa.

        v.36 yaa. 70. viikkoa päättyvät.

        Et laittanut yhtään Raamatun paikkaa josta olisi käynyt ilmi miten peruetelet väitteesi ?

        Joten ei sitä voi kommentoida mitenkään ja jos on esim, jehovantodistjien opin mukaiset vuosiluvut niin en ole niistä selvillä !

        Minun tulkinta on kyllä toisenlainen !


      • tuhat ja yksi
        Lähimmäinen. kirjoitti:

        70 viikkoa=490vuotta Dan 9:24-27 v.455eaa. v.36ya.

        Messias ilmaantui v.29 yaa. teloitetiin v.33 yaa.

        v.36 yaa. 70. viikkoa päättyvät.

        Oli siellä Dan.9:24-27. mutta siellä kaikki luvut on monulle käsittämättömiä lukuja eikä millään tavalla sovi ? - Danielin kirjaan jKr. aikamääritelmä .

        Yön yli nukuttuani tulin siihen tulokseen etten opettele kokonaan teidän virheellisiä oppeja vaan jatkan aivan samaan tapaan ,kuin tähänkin saakka elikkä puutun vain niihin kohtiin kuin asiani julkituonti vaatii.
        Sillä se asia jota esitän on suurempi kuin yhden ihmisen näkemys ja en taistele ainoastaan yhden uskonliikkeen virheellistä Raamatun tutkimusta vastaan vaan kaikkia niitä jotka luulevat Danielin kirjan ennustuksien ylettyvän jKr. aikaan.


      • Lähimmäinen.
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Oli siellä Dan.9:24-27. mutta siellä kaikki luvut on monulle käsittämättömiä lukuja eikä millään tavalla sovi ? - Danielin kirjaan jKr. aikamääritelmä .

        Yön yli nukuttuani tulin siihen tulokseen etten opettele kokonaan teidän virheellisiä oppeja vaan jatkan aivan samaan tapaan ,kuin tähänkin saakka elikkä puutun vain niihin kohtiin kuin asiani julkituonti vaatii.
        Sillä se asia jota esitän on suurempi kuin yhden ihmisen näkemys ja en taistele ainoastaan yhden uskonliikkeen virheellistä Raamatun tutkimusta vastaan vaan kaikkia niitä jotka luulevat Danielin kirjan ennustuksien ylettyvän jKr. aikaan.

        Anteeksi, minulle riittää se mitä olen lukenut kirjasta "Kiinnitä huomiota Danielin Profetiaan"
        Jos kaikki alkaisivat tekemään omia teorioitaan tästä niin mikä siittä seuraisi? Sekasotku!


      • tuhat ja yksi
        Lähimmäinen. kirjoitti:

        Anteeksi, minulle riittää se mitä olen lukenut kirjasta "Kiinnitä huomiota Danielin Profetiaan"
        Jos kaikki alkaisivat tekemään omia teorioitaan tästä niin mikä siittä seuraisi? Sekasotku!

        Tämä kestää vielä jonkin aikaa ,lisäksi pistin Dan. 8. luvun alkujakeita tulkintani mukaan uutena aloituksena.

        Nimmarinikin sanoo tuhat tulkintaa Danielin kirjasta ja minulla yksi lisää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      302
      7193
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      63
      5054
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      101
      4524
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      15
      4340
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      46
      3857
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      151
      3766
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      72
      3671
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3566
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      75
      3383
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      59
      2500
    Aihe