Ateenaan syksyllä

Ateenaan syksyllä

Hei!

Olemme menossa syksyllä Ateenaan Blue1n tiistain lennolla, eli olemme perillä Ateenan lenoasemalla vasta puolenyön aikaan. Tarkoitus on varata hotelli ko. yöksi keskustasta. Onko kenelläkään tietoa, että paljonko taksi lentoasemalta keskusta-alueelle maksaa tuohon aikaan? Vai pääseekö tuolta muuten kätevästi keskustaan yöllä? Tarkoitus on viettää Ateenassa muutama päivä.

Toinen vaihtoehto on että lähtisimme keskiviikkoaamuna suoraan Pireauksesta Santorinille 7.25 lähtevällä laivalla. Eli pystyykö Ateenan lentyoasemalla viettämään yön hyvin, ja miten sieltä pääsisi aamulla Pireaukseen niin, että ehtisi tuohon paattiin? Metrolla/Bussilla/Taksilla? Kuinka paljon aiemmin laivan lähtöä satamassa tulee kreikan saaristoliikenteellä matkustettaessa yleensä olla?

Kiitos etukäteen! Muutkin Ateena/Santorini matkavinkit ovat tervetulleita!

4

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ateenassa

      Olen itse pyrkinyt menemään Blue1:n lauantailennoilla juurikin tuon ajankohdan takia. Perillä silloin aamupäivällä ja kerkiää iltapäivälaivaan ilman hässäköitä. Muutaman kympin säästö lentohinnassa palaa muuten hotellimaksuun. Mutta eihän tuolla ole väliä, jos jäätte samantien Ateenaa katsomaan. Ateena on muuten turvallisen tuntuinen kaupunki yölläkin, tosin Omonian syrjäkujilla näkee epämääräisempää porukkaa ja huumeveikkoja.

      Koko yönkin kulkee bussi X95 keskustaan Syntagmalle ja Pireukseenhan pääsee suoraan bussilla X96. Alle tunnin välein kumpikin menee tietääkseni ja päivällä tiheämmin. Takseja en itse ole käyttänyt, ainakaan ruuhka-aikoina kun ne eivät ole oleellisesti nopeampiakaan. Päivällä metro on nopein. Ateenan taksien hyveisiin ei kuulu oikein laskuttaminen, tämä tiedoksi ;-)

      Jos menette Pireukseen, bussi X96 kulkee Ateenan reuna-alueiden kautta ja päätyy suoraan yhdelle isoista lähtölaitureista. Yöllä ei taida paljon laivoja lähteä mutta onhan siellä Pireuksessa hotellejakin. Metroasemaltakaan tuskin on muutamaa sataa metriä pitempää kävelymatkaa. Metro ei kulje puolen yön jälkeen ja lisäksi lentoasemalta tullessa pitää vaihtaa linjaa Monastirakin asemalla. Itse suosin ilman muuta bussia.

      Olen itse ajanut suoraan lentoasemalta Pireukseen ja ostanut sitten laivalipun lähimmästä matkatoimistosta - niitä on vähintään riittävästi ja hinnat ovat samat kaikilla. Laivalle ei välttämättä juurikaan etuajassa tarvitse tulla, mutta korkeasesonkina lippu kannattaa ostaa etukäteen tai edellisenä päivänä, muuten voi jäädä rannalle tai joutua ostamaan kalleimman luokan lipun! Jos odotusaikaa jää, satamakadulla on kyllä kuppiloita, joissa saa ensikosketuksen kreikkalaiseen sapuskaan vaikka laatu ei aina niin hääviä olekaan.

    • Ateenassa kävijä

      Itsekin suosittelen päiväaikaan saapumista... Saavuimme Ateenaan juuri tuolla yölennolla ja taksimatka oli niin hurjanpuoleinen, että sen jälkeen olemme menneet kentälle ja sieltä keskustaan suburban trainillä, joka lähtee Larissan asemalta. Toki metro ja bussi ovat aivan yhtä hyviä. Takseista vielä sen verran, että kannattaa siis ottaa vain keltaisia takseja ja katsoa että mittari on päällä. Päivällä siinä pitäisi olla numero 1 ja yöllä 2. Kyseinen hurja yöllinen taksimatkamme ( kuljettajalla oli selkä kipeä ja hänen selkänojansa oli miltei makuuasennossa... ajoi 140km/h 80km:n nopeusrajoitusalueella,puhui samalla kännykkään,jne.) maksoi n. 40 e. On siellä tietysti myös luotettavia kuljettajia... Metrolipuissa kannattaa muistaa että kaupungin sisällä normaalisti liikuttaessa ei vaihto-oikeutta ole, tosinliput ovat edullisia. Kentältä tullessa (lippukin tietysti on kalliimpi matkasta johtuen)saa muistaakseni vaihtaa 11/2 tunnin sisällä.

      • Matkalainen

        Hei!
        Olen lähdössä myös ystäväni kanssa koko syksyksi Ateenaan sairaalaan työharjoitteluun koulun puolesta. Olemme saapumassa jo 10.50 sinne päin joten on siis kannattavinta ottaa metro keskustaan ja siitä sitten esimerkiksi taksi asunnolle? Meidän tuleva koti on sellaisella aluellaa kuin Ampelokipi, Sevastoypoleos, ymmärtääksemme :) Olemme myös pohtineet kreikkalaisten aakkosten käyttöä kaupungissa? Onko niitä syytä todellakin tankata hullun tavalla että selviää liikkumaan kaupungissa?
        Onko lisää joitain hyviä vinkkejä? KIITOS PALJON :)


      • haittaakaan ole
        Matkalainen kirjoitti:

        Hei!
        Olen lähdössä myös ystäväni kanssa koko syksyksi Ateenaan sairaalaan työharjoitteluun koulun puolesta. Olemme saapumassa jo 10.50 sinne päin joten on siis kannattavinta ottaa metro keskustaan ja siitä sitten esimerkiksi taksi asunnolle? Meidän tuleva koti on sellaisella aluellaa kuin Ampelokipi, Sevastoypoleos, ymmärtääksemme :) Olemme myös pohtineet kreikkalaisten aakkosten käyttöä kaupungissa? Onko niitä syytä todellakin tankata hullun tavalla että selviää liikkumaan kaupungissa?
        Onko lisää joitain hyviä vinkkejä? KIITOS PALJON :)

        mutta viimeksi siellä käydessäni huomasin monen kyltin olevan sekä kyrillisin että roomalaisin kirjoitettuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2088
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      155
      1616
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe