Vene katsastus pakolliseksi???

Kuka näki?

A-zoom ohjelmassa pieni aika taakse oli haastateltavana joku tappi, ohjelmassa kerrottiin meripelastuksesta...Mutta lopussa tuli esiin venekatsastus, MKL kuulemma puuhaa jotain asiassa? Tietääkö kukaan miten se asia meni, tuli muksujen kanssa hälinää ja jäi näkemättä ihan loppu ohjelmasta.

20

2393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ollut niin

että kaikki yli 5,5m ja 20hv on katastettava?

• voisiko tuo

olla totta. On nyt 1.10 rekisteröitävä, mutta kuuluuko siihen katsastuskin??? Missä ja kuka sen tekee, ei meilläpäin mitään seuraakaan ole!

• TJ..
        voisiko tuo kirjoitti:

olla totta. On nyt 1.10 rekisteröitävä, mutta kuuluuko siihen katsastuskin??? Missä ja kuka sen tekee, ei meilläpäin mitään seuraakaan ole!

Ei siihen mitään katsastusta kuulunut, pelkkä rekisteröinti.

• Katsastusmies...

Kaikki moottorisoidut yli 5m pitkät veneet ja yli 5m pitkät purjeveneet tulee rekisteröidä 1.10.2007 Katsastukset suoritetaan jokaisen veneseuran jäsenelle joka niin tahtoo, eli ei siis ole pakollista.

• Kuka näki?

Siis ymmärsin, että jotain selvitystä on tehty, mutta en kuullut loppua...ajattelin että jos joku näki -onko sellainen siis tulossa?
        Tiedän kyllä että nyt katsastus on seuroilla vaatimuksena, mutta se on eri asia...

• lue tuosta:

Liikenne ja viestintäministeriön tiedote

31.7.2007

Kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet tulee vastedes rekisteröidä. Myös moottoriteholtaan vähintään 15 kilowatin eli yli 20 hevosvoiman veneet on merkittävä venerekisteriin.

Uusi laki tulee voimaan 1. lokakuuta 2007, jolloin rekisteröinnin voi aikaisintaan tehdä. Rekisteröintijärjestelmää pitävät yllä maistraatit. Ennen rekisteröimättömät veneet on ilmoitettava rekisteriin vuoden 2008 lokakuun alkuun mennessä.

Veneen omistajan on huolehdittava rekisteröinnistä ja tehtävä tarvittava ilmoitus maistraattiin. Jos vene ei aiemmin ole ollut rekisterissä, omistajalta peritään rekisteröintimaksu, joka vuoden 2007 alusta voimaan tulleen sisäasiainministeriön asetuksen mukaan on 27 euroa. Asetus uudistetaan vuoden 2008 alussa.

Myös ennestään rekisterissä olleiden veneiden tiedot pitää saattaa uuden lain mukaisiksi, määräaikana on lokakuun alku 2010. Tiedot voi täydentää maksutta lokakuun alkuun 2008. Laki edellyttää muun muassa, että omistaja ilmoittaa rekisteriin henkilötunnuksensa.

Lainmuutos tuo rekisteröintivelvollisuuden piiriin noin 30 000 uutta venettä. Lain valmistelua edelsi laaja lausuntokierros, jonka aikana veneilyalan järjestöt pääsivät kertomaan kantansa asiaan. Pääosin rekisteröinnin laajennusta kannatettiin.

Rekisteröintikäytännön muutoksilla tuetaan valvonta- ja pelastustoimintaa ja lisätään vesiliikenteen turvallisuutta. Jos esimerkiksi tietyssä venetyypissä havaitaan vakavia puutteita, tieto asiasta saadaan rekisterin avulla tehokkaasti veneiden omistajille. Uusi laki myös auttaa poliisia vene- ja konevarkauksien selvittämisessä. Rekisteritodistuksen avulla omistaja voi helposti todistaa veneen omakseen.

Pitkällä aikavälillä muutos myös vähentää byrokratiaa: muuttavan veneenomistajan ei enää tarvitse tehdä rekisteriin ilmoitusta. Aiemmin läänistä toiseen muuttaessa piti aina tehdä ilmoitus, vaikka veneen säilytyspaikka ja käyttötarkoitus olisivat pysyneet samoina.

• Marxgf
        Kuka näki? kirjoitti:

Siis ymmärsin, että jotain selvitystä on tehty, mutta en kuullut loppua...ajattelin että jos joku näki -onko sellainen siis tulossa?
        Tiedän kyllä että nyt katsastus on seuroilla vaatimuksena, mutta se on eri asia...

Ainakaan siinä seurassa johon kuulun ei katsastus ole vaatimuksena.

Näinhän tämä usein menee. Jokin harrastajaryhmä keksii miten harrastuksen turvallisuutta voitaisiin lisätä ja ryhtyy toimiin. Vuosien kuluttua toimenpiteet kantautuvat virkamiehen korviin ja virkamies määrää viisaudessaan nämä toiminpiteet pakollisiksi.

• kerrohan

miksi pitäisi kuulua veneseuraan, että saa veneensä katsastettua? Eikös se lisäisi turvallisuutta jos veneen saisi katsastettua seuroihin kuulumattomatkin niin halutessaan.

Itse en halua kuulua mihinkään seuraan, mutta katsastuttaisin paattini mielelläni.

• Fiskepaatti
        kerrohan kirjoitti:

miksi pitäisi kuulua veneseuraan, että saa veneensä katsastettua? Eikös se lisäisi turvallisuutta jos veneen saisi katsastettua seuroihin kuulumattomatkin niin halutessaan.

Itse en halua kuulua mihinkään seuraan, mutta katsastuttaisin paattini mielelläni.

Jos hinta olis kohdallaan, voisi katsastuttaa jos olis vaan pätevä mies katsastamassa. Kaikkee kun ei huomaa ite.

• vaikkei kuulu seuraan
        kerrohan kirjoitti:

Kyllä veneen saa katsastettua, vaikkei kuuluisi mihinkään seuraan. Maksaa vaan enemmän ja itse pitää tietty järkätä se katsastusmies.

• Merenkulkulaitokselta
        kerrohan kirjoitti:

Katso täältä, jos et kuulu seuraan, mutta haluat katsastaa veneesi.

http://www.fma.fi/toiminnot/turvallisuus/pdf/katsastajaluettelo_fi.pdf

Katsastaminen ei ainakaan näillä näkymin ole tulossa mitenkään pakolliseksi, mutta rekisteröinti tietyjen venetyyppien osalta on tulossa pakolliseksi kuten tässä viestiketjussa on jo mainittu.

• Fiskepaatti
        Merenkulkulaitokselta kirjoitti:

Katso täältä, jos et kuulu seuraan, mutta haluat katsastaa veneesi.

http://www.fma.fi/toiminnot/turvallisuus/pdf/katsastajaluettelo_fi.pdf

Katsastaminen ei ainakaan näillä näkymin ole tulossa mitenkään pakolliseksi, mutta rekisteröinti tietyjen venetyyppien osalta on tulossa pakolliseksi kuten tässä viestiketjussa on jo mainittu.

Nuohan katsastaa kaupallisia, MKL:n tarkastajat. Miten ja millä säännöillä ne/te(?) huvivene katsastettais????? Ja mihin hintaan...olen kuullut, että puotilaivapuolella ei persus nouse alle muutaman satkun...???

• "eräs"
        Fiskepaatti kirjoitti:

Nuohan katsastaa kaupallisia, MKL:n tarkastajat. Miten ja millä säännöillä ne/te(?) huvivene katsastettais????? Ja mihin hintaan...olen kuullut, että puotilaivapuolella ei persus nouse alle muutaman satkun...???

Jälleen kerran pitää todeta, että veneen katsastustoiminta on Suomessa vain ja ainoastaan veneseurojen toimintaa.
        Seurojen katsastusmiehillä ei ole mitään oikeutta eikä myöskään velvollisuutta katsastaa muita kuin seuraan kuuluvia veneitä.

Se on siis seurojen omassa harkinnassa, pitääkö katsastaa.

Veneseuroissa on paljon muutakin toimintaa, jota ei tehdä muualla, eikä muut pääse tekemään.

SORI NYT VAAN....

• PÄÄTAVOITE

Ketä palvelee viimekädessä pakollinen venekatsastus?
      Suomalaiset nielee kaiken kun vaan joku kehtaa käynnistää jonkun muka merkittävän rahankeräys automaatin ja sitten on kaikki kunnossa kun on jollekkin saatu taasen kerran maksaa....on niin hyvä olo huh...
      Kohta ollaan samassa tilanteessa kuin autojenkin kanssa että me luullaan omistavamme automme "veneemme", ei sen säätelee ja kalliisti maksattaa kaiken lisäksi ihan sivulliset itressipiirit kaikenmoisia maksuina.
      Ei vene väki niin hölmöläisiä ole etteivät tajua ilman lanketteja onko runko kunnossa ja varusteita vene pullollaan ennenkuin lähdetään vesille ja toisekseen mitä se sivullisellekaan kuuluu soutelenko lahoilla airoilla vai ihanko uusilla. Kyllä tämä suomen kansa on viimesenpäälle hölmöä sakkia , myös minä ettei teidän tarvitse sitä erikseen kirjoittaa.
      Vene seurat riittää puuhakkaine ihmisineen tähän kaikkeen, luoja varjelkoon että siihen sekoittuu taasen kateelisten asiattomat joukkovirastot.

• samaa mieltä

Rekisteröintipakkoa seuraa ilman muuta jossain vaiheessa käyttömaksu ja katsastuspakko sekä ajokortti.Veneilyjärjästöjen mielipidettä oli kuulemma kysytty rekisterilakia suunniteltaessa,olivat kaikki kannattaneet ja pitäneet hyvänä.Tälläisiä"luottamusmiehiä ja edunvalvojia"meillä on!

• Huolestuttaa tosiaan......
        samaa mieltä kirjoitti:

Rekisteröintipakkoa seuraa ilman muuta jossain vaiheessa käyttömaksu ja katsastuspakko sekä ajokortti.Veneilyjärjästöjen mielipidettä oli kuulemma kysytty rekisterilakia suunniteltaessa,olivat kaikki kannattaneet ja pitäneet hyvänä.Tälläisiä"luottamusmiehiä ja edunvalvojia"meillä on!

Lisäisin tuohon vielä "KÄYTTÖMAKSU"??? Mikä se mahtaa olla ?
        Itse olen veneeni hankkinut sitkeästi säästäen saanut veneen veteen ihan itse ja tankkiin bensaa että voidaan lähteä nuotiolle makkaran paistoon. Sitten se käyttömaksu, täysin samanlaista toimintaa kun MAFIALLA venäjän maalla että etpä aja jos et meille maksa. Juuri näin, sitä se on ja tähän menoon on puututtava ennenkuin se on myöhäistä.
        Ei mene kauan kun on kalasnikoff miehet perimässä laiturilla omiaan. Eikä ole yhtään liiotultu, hölmöt suomalaiset ei tätä suuressa kateudessaan halua huomata.

• On.
        Huolestuttaa tosiaan...... kirjoitti:

Lisäisin tuohon vielä "KÄYTTÖMAKSU"??? Mikä se mahtaa olla ?
        Itse olen veneeni hankkinut sitkeästi säästäen saanut veneen veteen ihan itse ja tankkiin bensaa että voidaan lähteä nuotiolle makkaran paistoon. Sitten se käyttömaksu, täysin samanlaista toimintaa kun MAFIALLA venäjän maalla että etpä aja jos et meille maksa. Juuri näin, sitä se on ja tähän menoon on puututtava ennenkuin se on myöhäistä.
        Ei mene kauan kun on kalasnikoff miehet perimässä laiturilla omiaan. Eikä ole yhtään liiotultu, hölmöt suomalaiset ei tätä suuressa kateudessaan halua huomata.

vapaa matkustus oikeus. Jos täällä ei viihdy ja halua noudattaa valtiovallan säätelemiä sääntöjä ja maksaa näihin liittyviä törkeitä maksuja. Niin täältähän voi ainakin toistaiseksi seilata muihin maihin jossa ruoho on vihreämpää.

• Päivänä

Rekisteröin veneeni ruotsiin.
      Kun aletaan katsastaan ja perimään käyttömaksuja jne.

• hoh

...tarvii jatkossa veneilykortin....

• JRxxx

...kun ei ole organisaatiotakaan siihen eikä sitä ole käytännössä mahdollista (tai järkevää) rakentaa. On tainnut mennä katsastus ja rekisteröinti sekaisin.
      Veneilyliittojen katsastustoiminta tuskin on laajennettavissa tähän. Jos seurojen katsastusmiehet alkaisivat katsastaa seuroihin kuulumattomia veneitä, olisi verottaja hetken päästä jaolla. Ja oikein olisikin, koska liiketoiminnasta olisi silloin kysymys. Nykysysteemissä se on talkootyötä, josta ei makseta mitään palkkiota katsastajille eikä kaikissa seuroissa ole edes varsinaista katsastusmaksua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      95
      1660
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1531
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      136
      1422
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1326
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      265
      1075
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe