Merikelpoinen

Samarialainen

Tarkoitus olis rakentaa kunnollinen merikelpoinen teräsven.
Moottori-sellainen.

Yksi malli joka on ruvennut kiinnostamaan melkeinpä ylitse muiden, on tämä:
http://www.bruceroberts.com/public/HTML/TY43.htm

Siitä pienellä modifioinnilla saa ihan hyvän näköisen, tyyliin tämä:
http://www.grandbanks.com/yachts/aleutian/59rp/gallery.cfm

Mikäli mielessäsi on vastaavan tyyppisiä malleja, niin laita linkkiä kehiin.

Tosin uppoumarunkoisena.
Tuon robertsin rungon luulis olevan ihan merikelpo köleineen ja muotoinee, sekä tukipurjeineen vaikka pikkasen pidemmillekkin matkoille, ja isommillekkin vesille.

Teräkset saanee johonkin 25-30 tuhanteen euroon, joten valmiina oltais varmaan tuossa 100 tuhannen paremmalla puolella, toki riippuu ihan sisutuksen mausta, ei kai ylärajaa ole.
Mutta järkevästi ajateltuna siinä satasen verran.

Jos on jotain, vähäpätöiseltäkin tuntuvaa seikkaa mielessä, niin otan mielellään ideoita ja niksejä vastaan.
Kaikki vaan neuvomaan ja opastamaan, moittimaan ja haukkumaan.

6

690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teräspetteri

Optimismi on toki yksi tsi-miehen perusominaisuuksia. Kannattaa ehkä kuitenkin uskoa edes sen verran mainospuheita, että pohtii lausetta "Rakenna itse - säästä 50%!" Kaivele 20t uppoumaisen teräsveneen hintoja ja jaa ne optimistisesti kahdella, lienet melko etäällä 100 tuhannen potista.

Tekeminen vaatii myös taitoa ja aikaa. Taitoa maastamme löytyy, mutta aikaa on vain 24h vuorokaudessa, optimisteilla 25, kun tekee ruokatunninkin töitä.

Kysele kokeneelta konepajan pälliköltä tuntiarviota rungosta. Saat luotettavan tiedon pelkän kuoren vaatimasta ajasta. Ja siitä se vasta alkaa!

Oletko muuten pannut merkille teollisuushallien takapihoilla lojuvia runkoja? Montakohan niitä maassamme on? Mietihän, miksi...

• Samarialainen

Kiitos siitä, ja ihan totta turiset.

No tuota teräslevyä saa alle euron kilo, räkärautaa tänään jopa 0,7€, mutta sopiva tavara on siinä alle euron pintaa. Roberts itse kauppaa täydellistä teräsosasarjaa taivutuksineen ja muotoiluineen 58000€, ja tuskin hyväntekeväisyyttä tekee.
        Sisältää muuten myöskin kuvat ja muut.

Hitsaaminen sujuu itseltä, kun levyseppähitsaaja on.
        Hallikin on olemassa nostureineen ja mankeleineen.
        Se että joku muu ei ole jaksanut tehdä loppuun, ei lannista minua.
        3 taloa rakentaneena tiedän että työtä on aina enemmän kuin jaksaa tehdä, mutta kaikki ne on tehty, ja mukavassa ajassa.
        Joku sanoi että runko x 3 on lopullinen hinta, mutta luulen että se on runko x 4-5.
        Konekin on olemassa, vähän ajettu volvon 7 litrainen turbo, samalainen asennettu jo tuttavan 12 m. teräsveneeseen, ja ihan mukava liikuttaja tuollaiselle uppoumarunkoiselle.
        Eihän se tosin vihellä se turbo ennenkuin lyö hanaa, ei matka-ajossa :)

• Mieshän tekee

Tekee luukut ja kaikki itse.
        Riippuu näppäryydestä.
        Ihan realistinen tuo 100 - 150.

• Teräspetteri
        Samarialainen kirjoitti:

Kiitos siitä, ja ihan totta turiset.

No tuota teräslevyä saa alle euron kilo, räkärautaa tänään jopa 0,7€, mutta sopiva tavara on siinä alle euron pintaa. Roberts itse kauppaa täydellistä teräsosasarjaa taivutuksineen ja muotoiluineen 58000€, ja tuskin hyväntekeväisyyttä tekee.
        Sisältää muuten myöskin kuvat ja muut.

Hitsaaminen sujuu itseltä, kun levyseppähitsaaja on.
        Hallikin on olemassa nostureineen ja mankeleineen.
        Se että joku muu ei ole jaksanut tehdä loppuun, ei lannista minua.
        3 taloa rakentaneena tiedän että työtä on aina enemmän kuin jaksaa tehdä, mutta kaikki ne on tehty, ja mukavassa ajassa.
        Joku sanoi että runko x 3 on lopullinen hinta, mutta luulen että se on runko x 4-5.
        Konekin on olemassa, vähän ajettu volvon 7 litrainen turbo, samalainen asennettu jo tuttavan 12 m. teräsveneeseen, ja ihan mukava liikuttaja tuollaiselle uppoumarunkoiselle.
        Eihän se tosin vihellä se turbo ennenkuin lyö hanaa, ei matka-ajossa :)

Kannattaa kysellä kokeneemmilta. Heillä on tuntuma laivalaatuisen levyn päivän hintaan. Lisäksi tarvitaan runsaasti muotorautaa ja muuta pientä, kuten lisäaineet ja suojakaasut. Hitsarilta edellyttäisin voimassa olevaa hyväksyntää, ihan vaan jo varmuuden vuoksi. Levyjen leikkauskaan ei ole ihan ilmaista. Noille vahvuuksille hienosädeplasma lienee edullisin vaihtoehto, pyydäpä tarjousta. Varmista myös alkuperäisaineiston muoto, ettei kaikkea tarvitse nestata uudelleen.

Runko on todellakin vain pieni osa kokonaisuutta, kuten yksi autodiesel koneistoa. Eduksi olisi, jos rungon varustelussa jokainen läpivienti ja tartunta olisi paikoillaan ennen puhallusta ja maalausta. Se taas edellyttää melko valmista suunnittelua ja osien mitoituksen tuntemista.

Toisaalta, olen tehnyt ainoastaan yhden talon, joka kymmenvuotisen asumisenkin jälkeen on osittain kesken. Omistan myös käytettynä hankitun veneen, jossa yhä on yhtä sun toista paranneltavaa ja laittoa, joka kevät jää jotain kesken. Leipätöissäni olen rakentanut lukuisia vesialuksia, jotka kaikki on luovutettu valmiina.

• kyllä onnistuu
    • Samarialainen

Mites, kun alusta asti tekee, kannattaako laittaa 12 vai 24 volttia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      180
      13558
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      158
      5483
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4930
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3709
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      40
      2853
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      128
      2042
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      120
      1791
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      372
      1697
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1560
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      137
      1525
    Aihe