Ohjelmistotestaaja

koulutus?

Hei! Missä kaikkialla voi opiskella ohjelmistotestaajaksi? Onko Tampereella mahdollista opiskella ohjelmistotestaajaksi esim. iltakoulutuksena/etänä?

24

17010

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joudutaan ei hakeuduta

Testaajaksi joutuneella koulutustausta tyypillisesti sama kuin esim. koodareilla eli AMK (ins. / tradenomi), YO, Datanomi, yms.

• niin....

Äläpä viitsi -> "Noihin hommiin joudutaan ei hakeuduta", kyllä sitä hommaa jotkut tekee ihan hakeutumalla.. Huonolla itsetunnolla varustetut koodarit vaan piipittää että testaus ois jotain pilipalihommaa :)

En ole itse testaaja enkä sellaiseksi aiokaan, mutta arvostan heidän työtään. Ja kysymykseen vastaus - IT-alan koulutus, miten tahansa hankittu, pätevöittää kys. hommaan.

• Veikko T.

Katso mollista Uudenmaan IT-alan työvoimakoulutuksista. Espoossa on alkamassa ohjelmistotestaajan kurssi, jolla opiskellaan ISEB/ISTQB Foundation in Software Testing - ohjelma. Kurssilla on lähiopetuspäiviä vain n. 20 ja näin kaiketi sopii myös Tamperelaiselle. Voi tuon kurssin opiskella ja käydä veikkaamassa omalla rahallakin.

• ex_testaaja

Toi kurssi on oikeesti ihan sontaa - ei siellä mitään testausta opeteta. Ehkä jotain periaatteita, mutta kyllä se käytännön sw testaus opitaan vain ja ainostaan käytännössä. Olen itse työskennellyt sw suunnittelijana sekä testaajana. Molemmissa on puolensa. Jos nyt pitäisi valita kumpaa teen, niin valitsisin testauksen. Omassa tapauksessa ei ole kyse PC softasta vaan jostain muusta.

• NewTester
        ex_testaaja kirjoitti:

Toi kurssi on oikeesti ihan sontaa - ei siellä mitään testausta opeteta. Ehkä jotain periaatteita, mutta kyllä se käytännön sw testaus opitaan vain ja ainostaan käytännössä. Olen itse työskennellyt sw suunnittelijana sekä testaajana. Molemmissa on puolensa. Jos nyt pitäisi valita kumpaa teen, niin valitsisin testauksen. Omassa tapauksessa ei ole kyse PC softasta vaan jostain muusta.

Ei tuo kurssi mitään sontaa ole. Oletan että kyseessä on TestPro niminen kurssi ja olen juuri itse lopettelemassa edellistä vastaavaa.

Kurssilla opitaan testauksen ala melko kattavasti. Toista samanlaista ei taida suomessa ollakaan ja oppilaitoksissa ei pahemmin testausta opiskella (ehkä kurssi tai pari joissain).

Tietenkin varsinaisesta työstä opitaan lopulta enemmän mutta niin se on minusta kaikissa muissakin aloissa.

Tuossa kurssissa tehdään asiakasyritykselle töitä ja käydään tiettyinä päivinä luennoilla.

Mielestäni todella hyvä setti.

• mitäkköhän

Mahtaako ohjelmistotestaajan palkka jäädä paljon ohjelmistokehittäjän palkasta? Osaisiko joku kertoa suuntaa-antavaa kuukausipalkkaa

• Tamara F.

Osaavien sw-suunnitelijoiden/testaajien palkka voi olla mitä vaan. Kunhan hallitsee alansa. Yleensä kannattaa tehdä softaa jokunen vuosi (ja menestyä alalla), niin voikin siirtyä testauksen puolelle.

Josko ei ole ohjelmointitaitoinen, voi testaushommatkin jäädä tekemättä. Testaajaksi suoraan siirtymistä voi kuitenkin helpottaa se, että tunnet jonkun alan (fysiikka, talous, logistikka) ennalta, joten voi olla, että pärjää testauksen alalla.

• ????

Mistähän firmoista noita testaajan paikkoja kannattais kysellä? Tai mistä noita työpaikkoja yleisesti ottaen löytäis?

• kdsjsafdlfdsa

Tyypillisesti osaavalla ohjelmistotestaajalla on insinöörin/maisterin paperit ja jonkun lyhyen kurssin kautta näihin hommiin hakeutuminen lienee mahdotonta jos mielii johonkin isoon it-alan firmaan. Suosittelen hakeutumista IT-puolen insinöörikoulutukseen, sieltä saa hyvät pohjatiedot ohjelmistoalalle. Jotkut firmat järjestävät tosin joskus noin vuoden mittaisia koulutuksia jotka tähtäävät ohjelmistotestaajan ammattiin. Tuossa tapauksessa aikaisempi työkokemus tai muun alan koulutus luettaneen hyväksi.

Jostain syystä ohjelmistotestaajan hommia pidetään idioottien hommina vaikka kyseessä on ihan yhtä haastava työ kuin ohjelmistosuunnittelijan työ. Testaustakin on hyvin monenlaista ja mitä matalamman tason testausta, sitä haastavampaa se on. Matalamman tason testauksessa on usein ymmärrettävä koodiakin ja osattava itsekin sitä tehdä.

Palkkaus vaihtelee todella paljon ja myös paikkakunnittain. Pikkufirmassa voi saada vain alle 2000€, mutta isossa paljon enemmän. Juuri valmistunut saa ehkä 2200€ ja kokeneella palkka on helposti yli 3000€. Korkeampiakin palkkoja varmasti saa, mutta yleensä nämä ovat testauspäälliköitä tai muuten korkeammassa asemassa toimivia testausalan ammattilaisia. Konsultit ja omia testausalan firmoja pyörittävät menestyjät ovat erikseen.

Valitettavasti jotkut pomot työntävät aivan vääriä henkilöitä näihin hommiin periaatteella jos et muuta osaa niin testaa ja siitä ei seuraa kuin katastrofi. Osaamaton testaaja ei nimittäin löydä juuri mitään vikoja eikä juurikaan paranna tuotteen laatua.

Noissa alemmissa ketjuissa mainittu ISEB sertifikaatti on lähinnä englanninkielisen termistön ymmärtämistä, eipä juuri muuta. ISEB-kurssit ovat sen verran kalliita, että se kannattaa hankkia aina työnantajan kautta ja varsinainen ohjelmistotestaajan osaaminen tulee vuosien tekemisen kautta.

Onnea matkaan.

• jos ei kokemusta lainkaan

kuinka pääsen testaajaksi tai suunnittelijaksi? Parhaimmillaan olen saanut kutsun haastatteluun, joka ei koskaan toteutunut käytännössä.

• saattaa päästä esimerkiksi ...
        jos ei kokemusta lainkaan kirjoitti:

kuinka pääsen testaajaksi tai suunnittelijaksi? Parhaimmillaan olen saanut kutsun haastatteluun, joka ei koskaan toteutunut käytännössä.

Vinkki. Haastatteluvaiheisiin pääsee kahdella tavalla:

1) Osaat markkinoida itseäsi kiinnostavasti hakemuksessa ja mielellään otat hakemaasi yritykseen myös puhelimitse yhteyttä. Aktiivisuus palkitaan usein.

2) Tunnet hakemastasi yrityksestä jonkun henkilön joka voi suositella sinua hakemiisi tehtäviin. Aika monet työpaikat löytyvät suoraan näin ilman lehti-ilmoituksia.

Ja, mikäli et ole valmis muuttamaan työn perässä yhtään, on työn saanti huomattavasti vaikeampaa. Kun saat työkokemusta, voit halutessasi muuttaa sellaiselle paikkakunnalle mikä miellyttää enemmän. Työnantajat eivät myöskään katso välttämättä hyvällä jos työnhakija on laiskotellut vuosikausia ottamatta mitään työtä vastaan.

• löytyy esimerkiksi ...
        saattaa päästä esimerkiksi ... kirjoitti:

Vinkki. Haastatteluvaiheisiin pääsee kahdella tavalla:

1) Osaat markkinoida itseäsi kiinnostavasti hakemuksessa ja mielellään otat hakemaasi yritykseen myös puhelimitse yhteyttä. Aktiivisuus palkitaan usein.

2) Tunnet hakemastasi yrityksestä jonkun henkilön joka voi suositella sinua hakemiisi tehtäviin. Aika monet työpaikat löytyvät suoraan näin ilman lehti-ilmoituksia.

Ja, mikäli et ole valmis muuttamaan työn perässä yhtään, on työn saanti huomattavasti vaikeampaa. Kun saat työkokemusta, voit halutessasi muuttaa sellaiselle paikkakunnalle mikä miellyttää enemmän. Työnantajat eivät myöskään katso välttämättä hyvällä jos työnhakija on laiskotellut vuosikausia ottamatta mitään työtä vastaan.

Suurimmasta osaasta IT-alan firmoja löytyy testaajan paikkoja kuten lehti-ilmoituksista saattaa joskus nopeaälyisempi kaveri havaita.

Nokia
        TietoEnator
        Sysopen Digia
        Ixonos
        Sonera
        Elisa
        jne. jne. jne.

• codewonderer

Saanen korjata että pelkkä paperi ei tuo osaamista, eikä kukaan kiellä vetämästä mutkaa suoraksi (pelkällä perustutkintopohjalla). Mutta ilman ko. papereita voi heittää hyvästit ison firman suunnitteluportaalle. Am I right?

• XYZÅÄÖ

Tampereen yliopistossa on keväällä käynnistynyt Ohjelmistotestaajan asiantuntijakoulutus, mikä päättyy lokakuussa. Rahoitusta ollaan hakemassa myös vuonna 2011 alkavalle koulutukselle. Koulutusten alkamisia voi seurata osoitteessa www.uta.fi/tyt

• esetwet

Ohjelmistotestaaja on vihattu ammatti.. "taas se saatanan testaaja tulee sen vikaraportin kanssa ja mä joudun taar korjaileen mun vaivalla tehtyä koodia..".. Raportissa lukee taas että "olen tyhmä ja en osaa painaa sitä rename-nappia oikein.."

• fsasaffs

Potuttaa kun joku saatanan 3G -verkkotestaaja tulee uhoon olevansa Fujitsu:lla tms.. hemmetti kun se on kenkää seuraavassa suhdannekriisissä ja ansiosidonnainen.. menee varmaan tosi hyvin kun just koulusta on päässyt elvistelee ekalla työpaikallaan ja opettaa mua pyörittään firmaa joka on yksi taho joka suunnitelee ks. testajan työvälineitä.. joo kannattas kirjoittaa oikein niin olisin uskottavamapi ja maailman suurin operaatori ostaa multa varmaan ainakin 15 kpl 5000 EUR diilejä.. juu niin varmaan joo.. sekun on Tj-hommia kirjoittaa oikein.. enemmäkin firman copywriterin duunia ja mulla ole hemmetti aikaa panostaa siihen että vastaan päivässä kiirellä yritysjohtajien satoihin viesteihin.. oikein kirjoittamaalla niitä vastauksia kirjotetaan ensiviikollakin. Ja on muuten todella epäammattimaista mennä asiakkalle ja sen Tj:lle sit sanoon et voisitko kirjoittaa oikein.. vai mitä veikkatte että menee aikaa kun pitäisi käsitellä 100-1000 emailia per pv.. loppuu se piipitys
      Piipittäjä: "oikein kirjoitus"..
      Minä perustelut: "olet väärässä"
      Piipittäjä: "Loppuu se päteminen"
      Minä perustelut: "olet väärässä"
      Piipittäjä: "Loppu se päteminen. Meillä isossa firmassa tehtiin pienille asiakkaile siniset sivut ja pelkistety ja tällaiset tehtiin isoille.. ketään ei ollut töissä joka ei osaa kirjoitta".. eli siis meillä ISOSSA firmassa jossa on 30000 työntekijää tehtiin nakkipajoille pistekeikka staatisia sivuja ja isoille pistekeikka staatisia sivuja.. meillä 30000 työntekijän firmassa kellään ei ollut lukihäriötä ja kaikki osasi kirjoittaa oiken.. bullshiitiä.. eli olin kerran viikon työharjoitelussa *isofirmassa* markkinointiosastolla jossa tehtiin leikkiasiakasprojekteja.. kun en osannut tehdä Liferay Portaalilla 6 kk projekteja mm. *isollefirma*:lle..
      Minä taas perustelut: "olet väärässä"
      Piipittäjä: "Loppuu se päteminen"..

Eli tätä rataa.

• TJ

No tämä ei ollut ihan totuuden mukainen ja oli sekoitusta useasta tapauksesta.
        Eli ihan ensiksikin Testaaja voi olla hyvä mistä aloittaa, mutta sitä nöyryyttä kiitos ja ei aleta opettamaan Tj:tä Tj:n työssä. En mäkään opeta suutaria tekemään kenkiä enkä copywriteriä kirjoittamaan tai opettamaan sijoittajaa sijoittamaan oikeisiin osakkeisiin.
        Eli kannattaa olla nöyrää poikaa/tyttöä haastatteluissa. Koulussa kun nyt ei opeteta sitä mikä on ulkoista ja sisäistä markkinointia yms.
        Ansioluettelon selkeyteen kannattaa panostaa, koska mitä useimmin ne on melkoista kuraa kun niitä täällä päässä kattelee ja silmäilen vaan nopeesti ne läpi mitä kaveri väittää osaavansa ja mitä ehkä osaa oikeesti. Nopealla vilaisulla paljonko ja missä paikoissa on ollut töissä. Samoin mitä koulustaustaa on.
        Ylensä se on saman tekevää minkälainen CV on koska ne kaikki 1000 kpl on kuraa ja 10 kpl kunnon kamaa.
        Haastatteluun työtodistukset mukaan eikä kannata hevetä vaikka siellä olisi 2 viikon vedenjakajan pesti ainoana työkokemuksena.. niin on 1000 muullakin hakijalla.

• TJ
        TJ kirjoitti:

No tämä ei ollut ihan totuuden mukainen ja oli sekoitusta useasta tapauksesta.
        Eli ihan ensiksikin Testaaja voi olla hyvä mistä aloittaa, mutta sitä nöyryyttä kiitos ja ei aleta opettamaan Tj:tä Tj:n työssä. En mäkään opeta suutaria tekemään kenkiä enkä copywriteriä kirjoittamaan tai opettamaan sijoittajaa sijoittamaan oikeisiin osakkeisiin.
        Eli kannattaa olla nöyrää poikaa/tyttöä haastatteluissa. Koulussa kun nyt ei opeteta sitä mikä on ulkoista ja sisäistä markkinointia yms.
        Ansioluettelon selkeyteen kannattaa panostaa, koska mitä useimmin ne on melkoista kuraa kun niitä täällä päässä kattelee ja silmäilen vaan nopeesti ne läpi mitä kaveri väittää osaavansa ja mitä ehkä osaa oikeesti. Nopealla vilaisulla paljonko ja missä paikoissa on ollut töissä. Samoin mitä koulustaustaa on.
        Ylensä se on saman tekevää minkälainen CV on koska ne kaikki 1000 kpl on kuraa ja 10 kpl kunnon kamaa.
        Haastatteluun työtodistukset mukaan eikä kannata hevetä vaikka siellä olisi 2 viikon vedenjakajan pesti ainoana työkokemuksena.. niin on 1000 muullakin hakijalla.

Ja sitten legendaarinen haastettelukysymys hakijalle: "What is your strengths and weaknesses? How do you turn your weakness to strength? " ja sitten tietysti uhotaan että minulla ei ole heikkouksia ja muuta en tee elämässä virheitä.. ei näin.

• Röyh ..
        TJ kirjoitti:

Ja sitten legendaarinen haastettelukysymys hakijalle: "What is your strengths and weaknesses? How do you turn your weakness to strength? " ja sitten tietysti uhotaan että minulla ei ole heikkouksia ja muuta en tee elämässä virheitä.. ei näin.

"Ja sitten legendaarinen haastettelukysymys hakijalle: "What is your strengths and weaknesses? How do you turn your weakness to strength? " "

Juu, noiden kysymysten neuroottisuus on jotain pelottavaa. Mistä noita bimboja sikiää?

Jos ei osaa valehdella sen vertaa, että keksii jotain harmitonta ja irrelevanttia haistattelijan harhauttamiseksi niin voi sitten kertoa totuuden, ettei osaa valehdella. Sen voi sitten paikata kertomalla bimbolle, ettei kerro myöskään totuutta, jos se kyselee mekaanisesti tyhmiä.

• fssfasfa
        Röyh .. kirjoitti:

"Ja sitten legendaarinen haastettelukysymys hakijalle: "What is your strengths and weaknesses? How do you turn your weakness to strength? " "

Juu, noiden kysymysten neuroottisuus on jotain pelottavaa. Mistä noita bimboja sikiää?

Jos ei osaa valehdella sen vertaa, että keksii jotain harmitonta ja irrelevanttia haistattelijan harhauttamiseksi niin voi sitten kertoa totuuden, ettei osaa valehdella. Sen voi sitten paikata kertomalla bimbolle, ettei kerro myöskään totuutta, jos se kyselee mekaanisesti tyhmiä.

Jaa no sellainen joka uhoaa eikä osaa valehdella oikein on työpaikka kiusaaja eikä sovellu IT-alalle.. pelifirmaan jne.. kiusaa vaan ja haloittaa niiden oikeiden koadaus nörttien pään ja sitä me ei haluata.. ne nörtit kun ei saa mitän aikseksi jos niitä kiusataan kun ne eivät pysty murtuneena keskittymään työhön..

• fsddsfd
        fssfasfa kirjoitti:

Jaa no sellainen joka uhoaa eikä osaa valehdella oikein on työpaikka kiusaaja eikä sovellu IT-alalle.. pelifirmaan jne.. kiusaa vaan ja haloittaa niiden oikeiden koadaus nörttien pään ja sitä me ei haluata.. ne nörtit kun ei saa mitän aikseksi jos niitä kiusataan kun ne eivät pysty murtuneena keskittymään työhön..

Ja minähän en hauku sitä koodausnöttiä Aspergin syndroomasta joka on piilevä enkä siitä että hän ei pysty keskittymään sähköpostin lukuun ja työn tekemiseen yhtä aikaa.. tärkeitä on se että hän keskittyy siihen olennaiseen ja vääntää koodin aikatalussa oiken.

• Juu-juu-joo

Mun kavereista aikas moni meni Työvoimatoimiston järjestämään Työvoimakoulutukseen "Ohjelmistotestaaja".
      Siihen kuului aluksi koulutus hommaan työharjoittelupaikassa ja sitten työharjoittelu ja mahdollinen lupaus päivästä jolloin palkataan oikeasti. Eli tässä yksi tie mennä vaikka putkiasentajan papereilla hommaan.

• jcujj

Ite ainakin menisin putkiasentajan papereilla putkihommiin enkä mihinkään testaajan hommiin nysläämään. Olis töitä tulevaisuudessakin ja palkkaakin. Testaajista ei taitais olla putkihommiin mutta putkimiehestä kyllä testaaja tulis.

• NokSamu

Ei oo sitte mikään ihme, että kännyjenkin softasta löytyy sitä sun tätä. Vielä käyttäjälläkin siis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe