Tuntuu

oudolta!

Sain Hää-kutsun.Onko nykyisin semmonen käytäntö,että kutsuun laitetaan maininta,että hää-lahjat halutaan rahana tilinumero?

Itselle ei olisi tullut mieleenkään mainita kutsussa lahjoista mitään(olis hävettänyt kamalasti)

Olen itse työttömänä ja puolet menee työttömkorvauksesta sydänlääkkeisiin,ajattelin häälahjaksi 20 euroa,joka mulle on paljon.Hävettää semmonenkin summa antaa vaikka ei olisi siihenkään varaa.

16

2573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onkohan

      En myöskään ymmärrä tällaista röyhkeyttä. Toivottavasti jättivät siihen edes pienen takaportin että: "häälahjat MIELUITEN rahana". Minusta hääpari voi tarjota vaihtoehtoja niille, jotka sellaisia kyselevät, mutta ei ole fiksua esittää vaatimuksia tai siltä kuulostavia toiveita.

      Anna se 20 €, saavatpahan sitten ruokarahansa, jos sitä kärkkyvät!

      • ????????

        Mikä mielestäsi on röyhkeää tilinumeron laittamisessa kutsun mukaan? Moni laittaa mieluummin hieman rahaa lahjaksi ennen kuin lähtee ostamaan jotain roinaa kaupungilta. Ja 20 € on ihan hyvä summa lahjaksi. Lahjahan on aina lahja.

        Meidän hääkutsuissamme luki, että morsiuspari toivoo mahdollisen lahjan mieluiten rahana ja tilinumero. Kaikki häihin tulevat tietävät meidän asuvan rapakon takana ja lahjojen vieminen on aikasta kallista. Ylikiloista saa maksaa paljon. Ja siksi toisekseen, esim. keittiöelektroniikka ei rapakon takana toimi, koska sähköverkko on eri.
        Jos joku on kuitenkin lahjatoiveita kysellyt, on heille sanottu, että me olemme erittäin iloisesti yllättyneitä, jos joku tuo jotain muuta... esim. suomalainen, kevyt ja helposti pakattava ovat adjektiivejä, jotka lahjoilla voisi olla. Emme kuitenkaan aio raahata esim. tyynyjä jne. rapakon taakse.

        Ja kukaan ei ruokarahoja siinä kinua. Minua kummastuttaa suuresti, että jotkut laskevat rahalahjan suurutta ruuanhinnalla. Jos se olisi tarkoituksena, häihin myytäisiin illalliskortteja.

        Itse en ole vuosiin ostanut häälahjoja. On huomattavasti vähemmän stressaavaa tallettaa hääparin tilille pieni summa rahaa onnen toivotusten kera.


    • Morsian 2007

      Monet pyytävät tänä päivänä lahjan rahana, niin mekin, sillä meillä on jo kaikki tarvittava ja liikaakin.
      Monet parit ovat asunneet vuosia yhdessä, niin kaikki mööpelit on jo hankittu. Toinen asia miksi rahaa pyydetään on se, että voimme itse ostaa sillä mitä haluamma, sillä vaikka häälahjalistaan laitetaan tarkkaan millaisia astioita halutaan, niin kuitenkin joku sukulainen ostaa aivan erilaisia. Sukulaisten häistä on esimerkkitapauksia tälläisesta.

      Onhan se huomattavasti helpompaa vieraille, kun laittavat lahjarahan suoraan tilille. Ei tarvitse kierrellä kaupoissa etsimässä lahjaa.

      • #####

        Se siinä tuntuu kummalta ,että kutsuun laitetaan yleensä lahjatoiveita.

        Kun itse menimme vaimoni kanssa vihille, ei olisi tullut mieleenkään tavallaan ruveta kerjäämään.Itse maksoimme kaiken tarjoilun.

        Kaikkien lahjojen arvo oli yhteensä n.250 mk(mk oli siihen aikaan käytössä.)Nekin oli noloa ottaa vastaan.

        Nykynuorista tuntuu näköjään siltä, kuin niillä olisi saatavia kaikilta.Vanhemmat maksaa hääjuhlat ym. Osa ei ole tehnyt päivääkään töitä ja sitten aloitetaan perheenperustaminen, saakeli ja lapsia siitetään ,mut ei pystytä huolehtimaan niistä.


      • Huipussaan.

        "Monet pyytävät tänä päivänä lahjan rahana, niin mekin, sillä meillä on jo kaikki tarvittava ja liikaakin."

        Ja vielä pitää kerjätä rahaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • vai...

        >Monet pyytävät tänä päivänä lahjan rahana, niin mekin, sillä meillä on jo kaikki tarvittava ja liikaakin.>

        Hmmm...no mitä te sitten vielä haluaisitte? Kyllä tuossa on selvästi se asenne, että pidetään itsestäänselvänä, että toiset lahjovat teitä ja teillä on oikeus määritellä minkälaisella lahjalla. Ennen lahja oli oikeasti lahja eli lahjan antajan oman mielensä mukaan valitsema. Miksiköhän tuota voisi kutsua -ehkä häämaksuksi?

        Nykykäytännön ollessa tämä, teitä köyhemmät häävieraat miettivät tuskissaan, että miten kehtaavat laittaa näin ja näin pienen summan rahaa, kun enempään ei ole varaa ja pohtivat pystyisivätkö keksimään jonkin tekosyyn miksi eivät tulisi lainkaan häihin. Arvaa ovatko sitten hyvällä ja iloisella mielellä häissä? Ettekö tekin toivoisi, että kaikki iloitsisivat vilpittömästi teidän puolestanne, kun ei olisi tätä ikävää lahjaongelmaa mieltä pahoittamassa?

        Se on kieltämättä vähän rasittavaa, kun saa lahjaksi kolme vedenkeitintä, mutta uskoisin että oli tilinumero tai lahjalista tai ei mitään, niin joku kuitenkin ostaa jotakin tarpeetonta tai epäsopivaa. Minusta pitäisi kuitenkin jättää vieraille se mahdollisuus, että jos aivan välttämättä haluavat ostaa jonkin lahjan, niin sen kun vaan. Minä suosittelen että ei suoranaisia vaatimuksia lahjan suhteen, mutta vihjeitä asiasta kyseleville voi kyllä antaa.


      • Morsian -07

        Olimme mieheni kanssa asuneet jo muutaman vuoden yhdessä ennen parin viikon takaista naimisiin menoamme, mutta halusimme häälahjat ehdottomasti tavaroina, sillä vain tavaralahjan pystyy todella yhdistämään antajaansa. Nyt pystymme vuosienkin päästä esim. lettuja paistaessamme muistelemaan häitämme ja lahjan antajaa.

        Vuosien yhdessä asumisesta huolimatta puuttui meiltä ainakin runsaasti erinäköisiä astioita ym.


      • ... edes

        Törkeää edes pitää itsestään selvyytenä, että vieraiden on tuotava lahja. Toki moni haluaa lahjan antaa, mutta kyllä minustakin on aika mautonta pyytää rahaa ja laittaa oikein tilinumero kutsuun. Ja vaikka mitä sanotaan, niin aivan varmasti hääpari tutkailee häiden jälkeen tiliotetta sillä silmällä, että "minkäs verran ne nyt rahaa antoivatkaan" ja "ai nuo laittoivat vaan tuon verran".


      • Kyseenalaistaja
        ... edes kirjoitti:

        Törkeää edes pitää itsestään selvyytenä, että vieraiden on tuotava lahja. Toki moni haluaa lahjan antaa, mutta kyllä minustakin on aika mautonta pyytää rahaa ja laittaa oikein tilinumero kutsuun. Ja vaikka mitä sanotaan, niin aivan varmasti hääpari tutkailee häiden jälkeen tiliotetta sillä silmällä, että "minkäs verran ne nyt rahaa antoivatkaan" ja "ai nuo laittoivat vaan tuon verran".

        Jos minä ja avopuolisoni menemme joskus naimisiin, aiomme ilman muuta laittaa kutsuun, että paras häälahja olisi se, että itse saavut paikalle ja jos pakosti tahtoo muistaa jollakin lahjuksella, niin sitten matkakassaan kiitos. Toisaalta häämme olisivat kyllä niin pienet, että ystävät kyllä muutenkin tietäisivät, että hukumme astioihin, lakanoihin ym. kun kahden aikuisen koti on muutettu yhteen, että ei kippoja ym. kiitos. Minä en tunne tuota minkäänlaisena ahneutena, koska itse ainakin vien mielelläni lahjoja, jota tiedän odotettavan eikä sellaista, että häiden jälkeen avioparilla on 2 lautasta, 5 mukia, 2 tarjoiluvatia, 2 kahvikuppia ja kaikki eri sarjoista.


      • että mitä
        Kyseenalaistaja kirjoitti:

        Jos minä ja avopuolisoni menemme joskus naimisiin, aiomme ilman muuta laittaa kutsuun, että paras häälahja olisi se, että itse saavut paikalle ja jos pakosti tahtoo muistaa jollakin lahjuksella, niin sitten matkakassaan kiitos. Toisaalta häämme olisivat kyllä niin pienet, että ystävät kyllä muutenkin tietäisivät, että hukumme astioihin, lakanoihin ym. kun kahden aikuisen koti on muutettu yhteen, että ei kippoja ym. kiitos. Minä en tunne tuota minkäänlaisena ahneutena, koska itse ainakin vien mielelläni lahjoja, jota tiedän odotettavan eikä sellaista, että häiden jälkeen avioparilla on 2 lautasta, 5 mukia, 2 tarjoiluvatia, 2 kahvikuppia ja kaikki eri sarjoista.

        ..."että häiden jälkeen avioparilla on 2 lautasta, 5 mukia, 2 tarjoiluvatia, 2 kahvikuppia ja kaikki eri sarjoista. "

        MITÄ SITTEN ??

        Samalta se kahvi aamulla maistuu vaikka joisi eri sarjan mukista.


    • Toukokuu -08

      Varmasti juhliin on viety "aina" lahjoja! Miksei hääpari saisi pyytää mieleistään? Ei se ole ahneutta, jos ei halua 6 erilaista astiasarjaa! Nykyään todellakin asutaan yhdessä ennen häitä ja astiat on hankittu. Moni pitää kohteliaana, että on maininta MIELUISASTA lahjasta. En usko että kukaan kyttää paljonko kukakin on lahjoittanut. (niinkuin tässä keskustelussa joku epäili).

      • näin.

        > Miksei hääpari saisi pyytää mieleistään?<

        (Tilinumero Hää-kutsussa)

        Nuorista se ei varmasti tunnu miltään, mutta vanhemista se ei tunnu Hää-kutsulta, vaan LASKULTA.


      • pinjaliini
        näin. kirjoitti:

        > Miksei hääpari saisi pyytää mieleistään?<

        (Tilinumero Hää-kutsussa)

        Nuorista se ei varmasti tunnu miltään, mutta vanhemista se ei tunnu Hää-kutsulta, vaan LASKULTA.

        Miten laitamme hääkutsuun toiveen, ettemme tarvitse lahjoja, mutta jos välttämättä haluaa, saa kartuttaa matkakassaa?

        Ajattelin ensin laittaa ihan vaan tilinumeron, mutta eipä tullut ajatelleeksi toiselta kantilta. En halua loukata ketään ja minua ärsyttää ajatus että "pitää hääparille maksaa oma osuus ruoasta".

        Emme halua tavaralahjoja, sillä kaapista löytyy jo kaksi astiastoa ja minua varsinkin ärsyttää miljoona erilaista "hupimukia" kaapissa. Pienkodinkoneet löytyy myös ja vedenkeitintä emme tarvitse.


      • että lahjaa ei tarvitse
        pinjaliini kirjoitti:

        Miten laitamme hääkutsuun toiveen, ettemme tarvitse lahjoja, mutta jos välttämättä haluaa, saa kartuttaa matkakassaa?

        Ajattelin ensin laittaa ihan vaan tilinumeron, mutta eipä tullut ajatelleeksi toiselta kantilta. En halua loukata ketään ja minua ärsyttää ajatus että "pitää hääparille maksaa oma osuus ruoasta".

        Emme halua tavaralahjoja, sillä kaapista löytyy jo kaksi astiastoa ja minua varsinkin ärsyttää miljoona erilaista "hupimukia" kaapissa. Pienkodinkoneet löytyy myös ja vedenkeitintä emme tarvitse.

        Me koitimme sanoa, että lahjaa ei tarvitse tuoda. Ihan oikeasti ei tarvitse. Mutta kaikki tädit ja sedät hoki kuorossa, että laita sitten varmasti tilinumero kutsun mukana. No, me laitettiin. Eli kaikki on ihan tilannekohtaista. Minulle on siis turha tulla sanomaan, että olen röyhkeä tai ahne.

        Ja kenenkään ei todellakaan tarvitse kuvitella maksavansa ruuastansa tai kakustansa. Ei me mitään illalliskortteja olla myymässä. Jos sillä mielialalla on häihini tulossa, niin ei tarvitse tulla. Lahja on lahja, ei sitä kukaan pakota antamaan. Ja siksi toisekseen, jos haluaa, lahjaksi voi antaa mitä tahansa, ei kukaan pakota lahjan saajaa sitä edes säilyttämään.


      • kutsuun
        pinjaliini kirjoitti:

        Miten laitamme hääkutsuun toiveen, ettemme tarvitse lahjoja, mutta jos välttämättä haluaa, saa kartuttaa matkakassaa?

        Ajattelin ensin laittaa ihan vaan tilinumeron, mutta eipä tullut ajatelleeksi toiselta kantilta. En halua loukata ketään ja minua ärsyttää ajatus että "pitää hääparille maksaa oma osuus ruoasta".

        Emme halua tavaralahjoja, sillä kaapista löytyy jo kaksi astiastoa ja minua varsinkin ärsyttää miljoona erilaista "hupimukia" kaapissa. Pienkodinkoneet löytyy myös ja vedenkeitintä emme tarvitse.

        Ystäväni oli laittanut juuri noin: Emme halua lahjoja, mutta jos joku haluaa, niin voi kartuttaa matkakassaa. Sitten tilinumero.

        Keksit vain jonkun kohteliaan sanamuodon.


      • Toukokuu -08
        pinjaliini kirjoitti:

        Miten laitamme hääkutsuun toiveen, ettemme tarvitse lahjoja, mutta jos välttämättä haluaa, saa kartuttaa matkakassaa?

        Ajattelin ensin laittaa ihan vaan tilinumeron, mutta eipä tullut ajatelleeksi toiselta kantilta. En halua loukata ketään ja minua ärsyttää ajatus että "pitää hääparille maksaa oma osuus ruoasta".

        Emme halua tavaralahjoja, sillä kaapista löytyy jo kaksi astiastoa ja minua varsinkin ärsyttää miljoona erilaista "hupimukia" kaapissa. Pienkodinkoneet löytyy myös ja vedenkeitintä emme tarvitse.

        voit laittaa juuri noin. Mutta en usko todellakaan että joku ajattelee "maksavansa ruuasta" tai pitää hääparia ahneena(paitsi muutama tänne kirjoittanut). Meidän suvussa ainakin myös vanhemmat ihmiset haluavat tuoda juhliin lahjoja. Asiasta on keskusteltu, ja ovat myös sitä mieltä, että on hyvä kun laitetaan mieleinen toive.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1529
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1153
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1029
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1028
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1021
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      5
      903
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      882
    Aihe