Olen 19-vuotias, ja pelkään rintasyöpää. Äidilläni oli rintasyöpä kun olin pieni, toinen rinta piti poistaa kokonaan... no onneksi äitini on nyt "terveiden kirjoissa"!
No kysynpä nyt että mistä tietää mitkä patit ja muhkurat ovat normaalia rintakudosta, ja mitkä voivat olla kasvaimia? Mistä tunnistaa epänormaalin patin normaalista? Itselläni on aika suuret rinnat (75D), ja ne ovat muhkuraiset.. pelottaa että ne eivät ole normaaleja patteja. Rintani ovat lähes jatkuvasti kipeät, eli kuukautiskierto ei huimasti vaikuta tähän, vaan rinnat ovat kipeät koko ajan! Syön myös e-pillereitä, ja niidenkin sanotaan "aiheuttavan" rintasyöpää. Rintojani ei ole koskaan tutkittu, vaikka pillereitäkin olen syönyt jo 2 vuotta, ja niitä hankkiessani mainitsin äitini syövästä, luulisi että tilannetta seurattaisiin jotenkin? Mutta eikai sitten kun olen kerta näin nuori. Tiedän että tässä iässä rintasyöpä on harvinainen, mutta ottaen huomioon äitini tilanteen, onko kuinka todennäköistä että sairastun/olen jo sairastunut?
rintasyöpä
10
1482
Vastaukset
- syöpä05
Ensinnäkin, sinun kannaittaisi seuraavan kerran gynekologilla pyytää, että lääkäåri tutkisi rintasi ja neuvoisi sinua kuinka voit tehdä sen säännöllisesti kotona. Itse löysin oman syöpäni just näin kotona...
Toisekseen, sinulla on äitisi vuoksi kohonnut rintasyöpäriski, varsinkin jos äitisi oli sairstuessaan nuori ( niinkuin ilmeisesti oli).
Onko suvussanne muita rinta- tai munasarjasyöpätapauksia?
Näistä asioista kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Kyllä he ottavat sinut tosissaan kun kerrot kaikki faktat.- -88
En tiedä onko suvussamme enempää rintasyöpätapauksia, ei ainakaan ihan lähisuvussa. Äitini oli n. 37-vuotias sairastuttuaan.
Tuntuu vaan kamalan vaikealta pyytää että rinnat tutkittaisiin. Rinnat ovat minulle todella arka asia, ja kynnys ottaa paita pois on melkeinpä ylitsepääsemättömän vaikeaa :( Joo tiedän, naurettavaa.. En vaan voi sille mitään!
Voiko muuten masennus vaikuttaa syövän syntyyn? Äitini oli sairastuttuaan ollut jo monta vuotta masentunut... Ja silloin lääkäri oli äidilleni maininnut että asioilla saattoi olla yhteys!? Pelottaa vaan, kun itsekin olen kärsinyt jo pari vuotta melko vaikeasta masennuksesta....... - Iris-lisa
-88 kirjoitti:
En tiedä onko suvussamme enempää rintasyöpätapauksia, ei ainakaan ihan lähisuvussa. Äitini oli n. 37-vuotias sairastuttuaan.
Tuntuu vaan kamalan vaikealta pyytää että rinnat tutkittaisiin. Rinnat ovat minulle todella arka asia, ja kynnys ottaa paita pois on melkeinpä ylitsepääsemättömän vaikeaa :( Joo tiedän, naurettavaa.. En vaan voi sille mitään!
Voiko muuten masennus vaikuttaa syövän syntyyn? Äitini oli sairastuttuaan ollut jo monta vuotta masentunut... Ja silloin lääkäri oli äidilleni maininnut että asioilla saattoi olla yhteys!? Pelottaa vaan, kun itsekin olen kärsinyt jo pari vuotta melko vaikeasta masennuksesta.......Minulla on kokemusta,ei tarvitse pelätä tutkimuksia,eikä masennuksella ole mitään tekemistä,ehkä se edesauttaa sitä,et ole huolehtinut itsestäsi!!!Et ole kuntoillut,pyörit oman minäsi ympärillä,mitä se jos joku näkee rintasi,minunkin tytöntytöt näkivät mun leikatun rinnan,ihan normaalisti he suhtautuivat,eikä siitä enää keskusteltu,olen sama ihminen kuin ennenkin,masennus on minullakin,en ole edes pyytänyt siihen lääkettä,mitä sitten,mehän ihmiset synnytään vammaisina,toiset vaan kestää,toiset ei.Anna vaan tutkia rintasi ja pyydä mammoon,siellä se selviää.Voimia Sinulle.
- Kukka-maaria
Olisikohan sinullakin?
Alla on lainaus cancerilta, ja voithan etsiä lisää tietoa tuosta netistä. Minulla on rinnat olleet kyhmyiset myös koko aikuisen ikäni.
Mastopatia
Rinnan hyvin yleinen sairaalloinen tila, joka aiheutuu hormonaalisista tekijöistä ja joka ilmenee rinnan eriasteisena kyhmyisyytenä. Se ei ole kasvaintauti, eikä siihen yleensä liity suurentunutta rintasyöpävaaraa. Osa mastopatiamuutoksista näkyy mammografiassa - siellä kaikki
hei
olispa hyvä mennä gynekologille ja selvittää siellä nää kaikki jutut!
Hän tutkii sun rinnat, ja opettaa sinut itse tutkimaan omat rintasi. Sen jälkeen kun säännöllisesti tutkit, niin ei tarvi niin miettiä sitä.
Ja hänen kanssa voit selvittää tuonkin, onko sulla enempi vaaraa saada rintasyöpä kun äidilläsi on ollut.
Ehkä sen lääkärin kanssa voisit myös kokeilla jonkin muun e-pillerin joka ei vaikuta rintojen kudokseen niin paljon tai vähemmän, jos sulla on sellaista kuhmuraisuutta.
Omat d-kupin rintani tuntuvat kyllä aika rasittavilta, usein aroiltakin. haluaisin pienemmät, olen lukenut että ilma e-pillereitä voisi olla pienemmätkin.
Kyllä voisi olla hyvä, että itse käyt parin vuoden välein lääkärillä e.pillerien takia.
Ei kukaan voi tietää todennäköisyyksiä että oletko sairastunut tai ehkä sairastutko. camoon.- lääkärissä
käynti nyt kuuluu joka naisen "velvollisuuksiin" söi pillereitä tai ei!
Ja kyllä todennäköisyyksiä VOI miettiä, jos suvussa on nuorena sairastettua rintasyöpää, riski on suurempi. - tutkimus
lääkärissä kirjoitti:
käynti nyt kuuluu joka naisen "velvollisuuksiin" söi pillereitä tai ei!
Ja kyllä todennäköisyyksiä VOI miettiä, jos suvussa on nuorena sairastettua rintasyöpää, riski on suurempi.kuuluu myös kaikkien naisten velvollisuuksiin. Rintoja tulisi tutkiskella tai tunnustella niin, että itse tuntee rintansa. Jos sitten jossain vaiheessa huomaa jotakin tavallisuudesta poikkeavaa, on syytä käydä lääkärissä. Itse huomasin syöpäni suihkussa käydessä. Hetken vielä ihmettelin asiaa ja seurasin onko kuukautiskierrolla jotakin vaikutusta löydökseeni. Ei ollut, joten menin lääkäriin. Heti siellä terveyskeskuksessa asia otettiin vakavasti. Syöpäähän se oli. Kaikki hoidot kävin läpi ja nyt viiden vuoden jälkeen elämäni on ihan ok siitäkin huolimatta että toinen rinta puuttuu. Iältäni olen noin viisikymmentä, eikä asia ole aiheuttanut ongelmia toisen sukupuolen kanssa.
- syöpä05
tutkimus kirjoitti:
kuuluu myös kaikkien naisten velvollisuuksiin. Rintoja tulisi tutkiskella tai tunnustella niin, että itse tuntee rintansa. Jos sitten jossain vaiheessa huomaa jotakin tavallisuudesta poikkeavaa, on syytä käydä lääkärissä. Itse huomasin syöpäni suihkussa käydessä. Hetken vielä ihmettelin asiaa ja seurasin onko kuukautiskierrolla jotakin vaikutusta löydökseeni. Ei ollut, joten menin lääkäriin. Heti siellä terveyskeskuksessa asia otettiin vakavasti. Syöpäähän se oli. Kaikki hoidot kävin läpi ja nyt viiden vuoden jälkeen elämäni on ihan ok siitäkin huolimatta että toinen rinta puuttuu. Iältäni olen noin viisikymmentä, eikä asia ole aiheuttanut ongelmia toisen sukupuolen kanssa.
itse löysin myös rintasyöpäni peseytymisen yhteydessä. Olin silloin 45- vuotias. Onneksi lääkärit suhtautuivat asiallisesti ja olin jo parin viikon kuluttua leikkauspöydällä.
- Nimetön
Jos et saa lääkäriltäsi lähetettä mammografiaan, mene yksityisesti. Kysy paikkakuntasi syöpäyhdistykseltä, missä niitä otetaan. Sisareni teki minun syöpäni takia näin yksityisesti. Hinta huojentuneesta mielestä oli n. 100 e.
- rintsari
En nyt halua pelotella, mutta omalla kohdallani oli myös E-pillereiden aikoihin rinnat turvonneet ja mastopatiset, kipeätkin. Ajattelin vain, että kiva kun rinnat ovat edes vähän isommat kuin normaalisti minulla.
Söin peräti 10 vuotta pillereitä. Syöpäpattini tunsin jo herneen kokoisena, oli kovempi ja ei sillä tavalla muljunut kuten mastopatia-möhkyrät. Patti pysyi paikoillaan ja kasvoi vain. Vuoden päästä patin toteamisesta minut otettiin tosissaan ja patti oli kasvanut 1,5 cm:n kokoiseksi. Onneksi oli rauhallista lajia minun rintasyöpä-pattini.
Uskon, että osaltaan E-pillerit ovat aiheuttaneet syöpäni. On paljon muitakin asiaan vaikuttavia juttuja. Sittemin minulle tuli vielä toinen erilainen syöpä, mutta se on oma juttunsa.
Tunnustelemalla joka kuukausi rintansa, oppii parhaiten huomaamaan tapahtuvat muutokset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h402899Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062681Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 311719
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141513- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711025