Kolonoskopiaan

"valmistautuminen"..

Mulla viikon päästä meno kolonoskopiaan ja etukäteisohjeissa oli että viikkoon ennen toimenpidettä ei saa syödä mitään siemeniä sisältävää.
Nyt kysysinkin viisaammilta että onkohan nuo marjat myös tosiaan siinä kiellettyjen listalla?
Vattuaika parhaimmillaan, mutta nehän on siementä täynnä... uskallanko tai siis voinko siis niitä lie syödä???
Kiitokset avusta!
Ja olisi ilonen, jos saisin vielä tuon operaation läpikäyneiltä kokemuksia että onko se ihan kauheeta.... vähä jännittää :(

10

1233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vadelmat

kiellettyjen listalla ovat vatut!!!ja myös kurkku, vesimeloni yms.

• Käynyt

Mikäli tarkoitat pyllyn kautta tehtävää klonoskopiaa se on hirveä kokemus.Colonesterin juominen kovaa hommaa "suoliston tyhjennys".Myöskin itse tähystys sietämättömät kivut hoitaja painaa mahasta ja lääkäri työntää letkua pyllyyn,edistymistä voi monitorista katsoa itsekkin.Tehtiimpä mitä etukäteis toimintoja tahansa tähystys on tuskainen kohteesta riippumatta.

• yksilöllistä se on

Tuo teksti on kyllä kirjoitettu ilkeässä pelottelumielessä. Kuulemani mukaan joillain ihmisillä ei ole ollut tähystyksessä erityisempiä tuntemuksia, joillain se taas on ollut hyvinkin kivuliasta. Se on täysin yksilöllistä, eli toisin kuin väität, se RIIPPUU kohteesta.KJipu on myös asennekysymys, tuolla asenteella kun lähtee, niin varmasti tuntuu Nuo etukäteistoiminnot taas on pakko tehdä, muuten tutkimus hankaloituu, ja tulokset ovat epäluotettavia.

• kokemusta on nyt

Menin sillä mielellä että sattuu minkä sattuu, kestän kun olen neljä lastakin synnyttänyt. Ekassa mutkassa sattui ja jouduin vaihtamaan kyljeltä selälleni. Sitten homma sujuikin kivutta loppuun asti. Ainakin minulla ihan helppo 15 min kestävä juttu!

• Tropeilla

Kun tähystimellä puhalletaan ilmaa jyrkimmässä suolen mutkassa, niin tuntuuhan se jotenkin. Kivuntunne on silti henkilökohtaista. Vatsasta painelu tai asennon vaihto saattaa helpottaa. On syytä vaatia kipulääkkeet ja rauhoittavat esilääkitykseksi.

• rektum...

höpö höpö.. mulle tehty tuo tähystys 3 kertaa.. ei satu, kunhan muistat pyytää tarpeeksi kipu-/rauhottavialääkkeitä, ni siihen melkein nukahtaa.. kyllä mä ainakin kurkkua olen syöny ennen, mutta noi kaikki siemen leivät oon jättäny väliin..vatuista en tosin osaa sanoa.. tsemppiä!!

• siemenetön

Kun kysyin, miksi pitää olla jopa viikko siemenpaastolla, lääkäri kertoi että siemenet voivat tukkia/rikkoa sen tähystysvehkeen jos siihen tarttuvat. Ne voivat jäädä muhimaan divertikkeleihin jos sellaisia sattuu olemaan ja sieltä sitten voivat ilmeisesti pulpahtaa rikkomaan sitä instrumenttia. Mutta kai siemenet myös kulkeutuvat suht hitaasti suoliston läpi... Ja ilmeisesti pehmeät kurkunsiemenetkin kykenevät tähän tuhotoimintaan kun sekin kerran kielletään. En suosittele kyllä syömään vattuja ainakaan muutamaan päivään ennen tähystystä.

Ja kipukokemukset on kyllä niin yksilöllisiä, mulla tähy sattui suolen mutkaisuudesta johtuen tosi paljon, mutta lääkäri sanoi ettei se yleensä ihmisillä niin paljon satu. Ja se hyvä puoli siinä oli, että ei siinä tuskasta vääntelehtiessä paljon muistanut nolostella sitä, että on metri letkua hanurissa kolmen ihmisen kurkkiessa kameralla sinne sisään... ;)

Kamalampiakin toimenpiteitä on.

• alkuperänen

Toivon vaan ettei sitä reikää suoleen tökätä... :)
      Kauhistuttaa kyllä se litkun kittaaminen... ja sellanen määrä vielä mutta jospa sen oksentamatta alas sais ;/
      Kysysin vielä muuten että onko maito kielletyllä listalla sillon operaatiota edeltävänä päivänä???

• kolonoskopiaan menossa

Maitotuotteet on kaikki kielletty siitä lähtien, kun tyhjennys aloitetaan (eli otetaan sitä tyhjennysnestettä ekan kerran).

Kurkkua ja tomaattia vois syödä, jos ottaa keskustan siemenineen pois.
        Marjoja ei saa syödä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      8
      2768
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2621
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2317
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1463
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1154
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe