Viittomakielen tulkki

tyttönen25

Hei! Jostain syystä yhtäkkiä innostuin tuosta viittomakielen tulkin koulutuksesta, ja ajattelin ehkä ensi keväänä sinne yrittää. Turkuun tai kuopioon varmaankin.

osaisiko joku kertoa millainen pääsykoe oli tänävuonna ja millainen oli ennakkotehtävä. (en netistä näitä tietoja löytänyt)

ja onko koulutukseen vaikea päästä?

kiitos:)

11

5858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marssi-

      .. sattumalta Kalevan kisoja, ku siellä puhuttiin juuri kyseisestä ammatista naisten korkeushypyn yhteydessä? =) Hanna Mikkolahan sieltä just valmistu.

      • tyttönen25

        Jäi kisojen katsominen väliin.

        Mutta tosiaan, olen tässä jo pitkään ammattia itselleni miettinyt ja tehnyt kaikenlaisia töitä. Mutta nyt jotenkin lähti sellainen innostuksen kipinä tuohon tulkki hommaan. Toivottavasti sinne ei ole kovin vaikea päästä, yo-todistus kun ei ole kovin kehuttava itsellä..


      • Hennus
        tyttönen25 kirjoitti:

        Jäi kisojen katsominen väliin.

        Mutta tosiaan, olen tässä jo pitkään ammattia itselleni miettinyt ja tehnyt kaikenlaisia töitä. Mutta nyt jotenkin lähti sellainen innostuksen kipinä tuohon tulkki hommaan. Toivottavasti sinne ei ole kovin vaikea päästä, yo-todistus kun ei ole kovin kehuttava itsellä..

        Ystäväni opiskelee viittomakielen tulkiksi. Lukiopaperit hänellä ei olleet mitkään maailman hehkeimmät, mutta niitä enemmän sisään pääsemisessä merkitsi motivaatio alalle. Hän ei päässyt ekalla yrittämällä, mutta meni vuodeksi kansanopistolle opiskelemaan viittomakielen alkeita. Seuraavana vuonna tärppäsikin jo.
        Joten jos on aidosti motivaatiota alalle, pääsee varmasti kun tekee vaan töitä. Ja opiskelutahtikin on sitten päätä huimaava, ystäväni tuskastelee kotitehtävien määrän kanssa, joita joutuu tekemään tuntikausia koulupäivän olkopuolella...
        Jep, mutta tsemppiä valitsemallasi tiellä!:)


      • tyttönen25
        Hennus kirjoitti:

        Ystäväni opiskelee viittomakielen tulkiksi. Lukiopaperit hänellä ei olleet mitkään maailman hehkeimmät, mutta niitä enemmän sisään pääsemisessä merkitsi motivaatio alalle. Hän ei päässyt ekalla yrittämällä, mutta meni vuodeksi kansanopistolle opiskelemaan viittomakielen alkeita. Seuraavana vuonna tärppäsikin jo.
        Joten jos on aidosti motivaatiota alalle, pääsee varmasti kun tekee vaan töitä. Ja opiskelutahtikin on sitten päätä huimaava, ystäväni tuskastelee kotitehtävien määrän kanssa, joita joutuu tekemään tuntikausia koulupäivän olkopuolella...
        Jep, mutta tsemppiä valitsemallasi tiellä!:)

        Kiitos vastauksesta:). Vielä kyselisin että jospa joku tietäisi että minkälaiset ne pääsykokeet on, että mitä siellä tehdään.

        Ja myöskin kai ennakkotehtävä pitää myöskin tehdä.


      • onskimus
        tyttönen25 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta:). Vielä kyselisin että jospa joku tietäisi että minkälaiset ne pääsykokeet on, että mitä siellä tehdään.

        Ja myöskin kai ennakkotehtävä pitää myöskin tehdä.

        Moi!
        Hain juuri kyseiseen koulutukseen tänä keväänä ja pääsin kun pääsinkin kuopioon. Asun itse helsingissä joten aika muutto edessä.
        Mun paperit oli äikkä:M ussa:C ruotsi ja enkkuC
        eli ihan peruspaperit varmaan.

        Ennakkotehtävänä oli video jossa piti kertoa itsestään ja kuvailla miksi olisi hyvä tulkki. Sitten oli muutama viittomistehtävä.

        Pääsykokeet ovat muistaakseni 8-16.00 siellä testataan motivaatiota, sitten on psykologisia testejä,psykologin haastattelu, paljon muistitehtäviä, ja sitten viittomakielen omaksumisen testi joka tuntu menevän ihan surkeesti mulla.Piti siis viittoa lehtoreille yhden tyypin perässä, joka tuli siis videolta..
        Mitäs muuta..ihan kiva fiilis siellä pääsykokeissa oli, mutta aika paljon ilmeisesti helsinkiin on ainakin halukkaita, siellä oli muutama ennenkin hakenut toistamiseen yrittämässä. Itse ajattelin myös tota kansanopisto vaihtoehtoa jos en kouluun pääsisi, varmaan ihan fiksu idea!


      • tyttönen25
        onskimus kirjoitti:

        Moi!
        Hain juuri kyseiseen koulutukseen tänä keväänä ja pääsin kun pääsinkin kuopioon. Asun itse helsingissä joten aika muutto edessä.
        Mun paperit oli äikkä:M ussa:C ruotsi ja enkkuC
        eli ihan peruspaperit varmaan.

        Ennakkotehtävänä oli video jossa piti kertoa itsestään ja kuvailla miksi olisi hyvä tulkki. Sitten oli muutama viittomistehtävä.

        Pääsykokeet ovat muistaakseni 8-16.00 siellä testataan motivaatiota, sitten on psykologisia testejä,psykologin haastattelu, paljon muistitehtäviä, ja sitten viittomakielen omaksumisen testi joka tuntu menevän ihan surkeesti mulla.Piti siis viittoa lehtoreille yhden tyypin perässä, joka tuli siis videolta..
        Mitäs muuta..ihan kiva fiilis siellä pääsykokeissa oli, mutta aika paljon ilmeisesti helsinkiin on ainakin halukkaita, siellä oli muutama ennenkin hakenut toistamiseen yrittämässä. Itse ajattelin myös tota kansanopisto vaihtoehtoa jos en kouluun pääsisi, varmaan ihan fiksu idea!

        Kiitos vastauksesta!
        Ajattelin nyt sitten ensi keväänä hakea turkuun ja kuopioon. voisin kuvitella että kuopioon on ehkä eniten mahiksia päästä.
        Omat yo-paperini on vaan b:tä ja c:tä eli täytyy sitten yrittää panostaa siihen ennakkotehtävään ja yrittää vaikuttaa mahdollisimman motivoituneelta:)


      • onskimus
        tyttönen25 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Ajattelin nyt sitten ensi keväänä hakea turkuun ja kuopioon. voisin kuvitella että kuopioon on ehkä eniten mahiksia päästä.
        Omat yo-paperini on vaan b:tä ja c:tä eli täytyy sitten yrittää panostaa siihen ennakkotehtävään ja yrittää vaikuttaa mahdollisimman motivoituneelta:)

        Juu, no mulla oli muistaakseni eniten mahiksia päästä turkuun , kun soittelin ni olin 5.varasijalla, kuopiossa varmaan 10. helsingissä 14.. kuopio tietysti ainut pohjosemmassa, empä tiä vaikuttaako.. siellä on kuitenkin pisimmät perinteet, joten varmaan paras koulu =)


      • tyttönen25
        onskimus kirjoitti:

        Juu, no mulla oli muistaakseni eniten mahiksia päästä turkuun , kun soittelin ni olin 5.varasijalla, kuopiossa varmaan 10. helsingissä 14.. kuopio tietysti ainut pohjosemmassa, empä tiä vaikuttaako.. siellä on kuitenkin pisimmät perinteet, joten varmaan paras koulu =)

        heips! pääsitkö kouluun siis varasijalta? vai käsitinkö väärin.
        Helpottaa ainaki omaa oloa jos myös varasijalta on tuohon koulutukseen mahdollista päästä.


    • pouki

      Pääseekö viittomakielen tulkiksi opiskelemaan amiksen papereilla? Eikö sitä voi amiksesta mennä ammattikorkeaan? Tulevalla ammatilla ei siis ole mitään yhteistä viittomakielen tulkin kanssa:)

      • -.-

        ammattikoulu on nykyään verrattavissa lukiokoulutukseen ja kummastakin voi ponnistaa ammattikorkeaan tai yliopistoon.


    • kokemusta on

      Kannattaapi vielä miettiä tuota ammattia. Tosiseikka on, että kuurojen määrä on vähentynyt samaan aikaan kun koulutusryhmien koot on kasvatettu ihan mahdottomiksi. Neljä vuotta pirusti työtä ja kortistoon tai ammatin vaihdos. Jo nyt kaikille ei riitä töitä- väittivätpä koulut mitä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe