Yläohjaamollinen matkavene

Ajorauhaa etsivä

Mietin veneeni vaihtamista isompaan matkaveneeseen, jolla onnistuu retkeily koko perheen kanssa. Tähän liittyen minua kiinnostaa vaihtoehtona yläohjaamollinen malli. Minkä kokoisissa veneissä näitä yläohjaamoja alkaa olemaan ja miten määritellään vaaditaanko veneen ohjaamiseen lupakirjaa? Josku törmäsin veneseen, joka oli mielestäni alle 10 metriä, yläohjaamolla ja luulisin sen olevan noin 20 v vanha. Miltä merkeiltä löytyy tämän tyyppisiä?

27

9569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoName

      ARGUSTA........tai oikeastaan arcus 28 FB

    • finnsport

      Olikohan Finnsport 850. Kuitenkin joku 8,5 metrinen liukuvene on yläohjaamolla.

      Korjatkoon joku jos meni pieleen.

      • Myynnissä

    • das boot

      Coronetilla on 26 jalkaisesta yläohjaamoversio, ja 24 jalkaisesta versio, jossa "yläohjaamon" alla on istumakorkeuksista tilaa, ikään kuin keulahytti. Dracolla (tanskalainen) on 25 jalkainen ja noin 30 -jalkainen malli, joistamyös puuttuu alaohjaamo, mutta alakerrassa on sentään ikkunat. Yläohjaamo on näissä suojaisempi kuin varsinainen flaikkari. Yksi tällainen oli viime talvella myynnissä yamaha-center vantaalla 2x110 hv volvon diiselein. Baylinerillä on 2560 malli, mitä liikkuu käytettynäkin. Em. Arcus lienee ihan hyvä. se kun on jo 3,2 m leveä, eikä ehkä liian korkea. Uudempia esim. Tristan 315 ja baylinererin 28 -jalkainen, ja Galeonin 28 ja uudempi 29. Sitten on suomessa harvinaisempia Bertram 28 moppie (deep-v) ja Chris-craftin joku malli ym.

      Jotkut ovat sitä mieltä, että flaikkariveneen pitää olla aika iso, ettei se huoju allokossa liikaa.

      Lupakirjavaatimukset tulevat vastaan vasta todella suurilla veneillä.

    • taitaa..
    • Kolehmainen

      Kun ollaan vesillä on hallittava aluksensa, joihin veneetkin luetaan, ettei törmää yläohjaamollisiin eikä muihinkaan veneisiin.
      Väistämissäännöt on oltava selvillä mutta niistäkään ei pidä orjallisesti pitää kiinni vaan on muistettava että viisaampi väistää jos väistämisvelvollinen ei sitä tee.

      Miten kävi silloin kun törmäsit siihen yläohjaamolliseen veneeseen. Putosiko sieltä kuski veteen vai pysyikö veneessään?
      Korvasitko aiheuttamasi vahingon vapaaehtoisesti vai pitikö käräjöidä?

      • yx vaa

        Minkä helvetin tähden ei voi pysyä asiassa... ei kai alkuperäinen kysymys ollut ollenkaan tähän liittyvää...

        KUMMA TAMPIO


      • tällainen...
        yx vaa kirjoitti:

        Minkä helvetin tähden ei voi pysyä asiassa... ei kai alkuperäinen kysymys ollut ollenkaan tähän liittyvää...

        KUMMA TAMPIO

        Baylinerilta löytyy 2858 tai 2850 flybridge mallit.
        niissä on nukkumatilaa 6 aikuiselle ja pari 120 cm pitkää menee myös. Keulapotkuri on hyvä olla olemassa, kun siinä on tuulipintaa jonkin verran. Tilat ovat hyvät sekä oleiluun että ruuanlaittoon. Meidän perheemme on 6 henkeä, jos perhe on pienempi, saattaa olla että riittäisi baylinerin 25 jalkainenkin, siihenkin muistaakseni mahtuu 6 nukkumaan.


    • Väinölä

      Tänä keväänä oli myös meidän perheellä sama lähtökohta veneen etsinnässä. Eli yläohjaamo vene haussa, samalla kriteerinä siis, että umpiohjaamo on oltava huonojen kelien varalle. Edellinen veneemme oli 2455 Bayliner ja pressuista halusimme eroon, mutta kuitenkin "tukka tuulessa" ajamiseen halusimme mahdollisuuden.

      Vaihtoehtoina olivat seuraavat:

      - Finnsport 8500
      - Doppel 31
      - Sea Star 8500 Flybridge
      - Baylinerin vanhemmat yläohjaamomallit (28-jalkaiset)
      - Arcus 28
      - Maria 750 FB

      Mieluisin vaihtoehto ennen tutustumista oli Finnsport 8500 mutta koeajon ja tarkemman tutustumisen jälkeen hylkäsimme Finnsportin (olemattoman pieni yläohjaamo, pistopunkat takahytissä parivuoteen asemasta). Lopulta valinta kohdistui Doppel 31-veneeseen, johon olemme olleet kovasti tyytyväisiä. Yläohjaamo on iso, mahtuu 4-5 aikuista, vene on myös muuten erittäin tilava. Huonona puolena on huonot ajo-ominaisuudet isossa aallokossa: vene on litteäpohjainen, joten pauketta riittää jos ei hidasta vauhtia. Toisaalta, litteästä pohjasta johtuen 200hv kone antaa 30 solmun huiput veneelle, veneen suuresta koosta huolimatta.

      Sea Star 8500 oli mielestämme yläohjaamoveneeksi liian pieni. Myös takahyvin puuttuminen on iso miinus.

      Arcusit lienee hyviä veneitä, mutta nämä alukset sivuutin pelkistä ulkonäkösyistä. Kun ei miellytä niin ei miellytä.

      Maria FB osoittautui tarpeisiimme aivan liian pieneksi veneeksi.

      Bayliner FB-mallit. Budjettiimme sopivat veneet olivat kaikki 90-luvun taitteen veneitä, ja sen ikäiset Baylinerin FB-mallit ovat kovasti vanhahtavia muotoilultaan ja verhoiluiltaan. Plussana Baylinereille laskimme kokoon nähden erinomaiset tilat ja suuren yläohjaamon.

      • aiotte veneillä

        Arcus on noista ainoa oleellisesti merikelpoisempi, muut pikkulätäköihin tarkoitettu.

        Tosiasiassa ulkonäkö ja käytännöllisyys on myös noista vain Arcuksen vahvuus.
        Terv. ei-Arcus veneilijä


      • "Jenkki"
        aiotte veneillä kirjoitti:

        Arcus on noista ainoa oleellisesti merikelpoisempi, muut pikkulätäköihin tarkoitettu.

        Tosiasiassa ulkonäkö ja käytännöllisyys on myös noista vain Arcuksen vahvuus.
        Terv. ei-Arcus veneilijä

        Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.
        Arcus taitaa olla täällä myytävistä ainoa joka toimii myös merellä Jenkkipaattien lisäksi

        Jenkit ovat saaneet aikaiseksi merikelpoisia veneitä (Sea Ray, Bayliner ym, mutta tietenkin kompromissillä... tehoja tarvitaan enemmän heti kun ollaan tekemisissä oikeanlaisten pohjaratkaisujen kanssa.

        Toki löytyy myös Princecciä ym, mutta hinnat onkin sitten jo ihan toista luokkaa


    • pikku-matti

      Itsellä on vajaa kahdeksan metrinen wanha kummajainen, Fiberform. Pienimmästä päästä mutta silti ihan asiallinen paatti. Toki tuo 2,5m leveys näkyy sitten sisätilojen niukkuutena ja helppona kallistuvuutena. Tilat on kuitenkin kohtuu asialliset, edessä makuutila, keskellä ohjaamo sekä pieni ruokailuryhmä sekä takana avotila. Yläohjaamo on mitoitettu kahdelle.

      Pienissä tulee taas siitä yksi ongelma että konekoppa haukkaa tilaa ulkotilasta kun ei mahdu lattian alle, kuten omassanikin. Myös tuossa kokoluokassa yläohjaamo tekee veneestä aika omituisen näköisen mittasuhteiltaan. Tuulipinta on myös melkoinen eli tiukkaan paikkaan ajo on melko kamalaa touhua.

      Ajettavuus silti mielestäni ihan ok, huonompiakin veneitä olen omistanut..

      Tuon näköinen keksintö:
      http://tinypic.com/view.php?pic=4rc7f5y

    • veneitä vaan ei tahdo

      löytyä kokoluokassa n. 8-11 m flybridgellä varustettuja. Jos on kulku ja look kohdallan, ovat tilat suoraan sanoen persiistä. Lisäongelman tuottaa se, että en missään nimessä huoli perävetolaitteellista. EU;kin on tehnyt mahdottomaksi tuoda aihiota jenkeistä, joten ainoa mahdollisuus taitaa olla tehdä sellainen vene kuin haluaa itse. Kun ei ole noita sopivia oikein tarjolla edes muovivalmiina.

      • Arcus-kippari

        Mikäs siinä vetolaitteessa tökkii ? Edut ovat niin selvät (nopeus, kiihtyvyys, kulutus, melu). Ainoa missä akseliveto on parempi, on karilleajon vauriot. Sitäpaitsi akselivetoisia yläohjaamoveneitä löytyy vasta 35 jalasta eteenpäin.


      • Jenkki
        Arcus-kippari kirjoitti:

        Mikäs siinä vetolaitteessa tökkii ? Edut ovat niin selvät (nopeus, kiihtyvyys, kulutus, melu). Ainoa missä akseliveto on parempi, on karilleajon vauriot. Sitäpaitsi akselivetoisia yläohjaamoveneitä löytyy vasta 35 jalasta eteenpäin.

        Edellä mainittu Sea Ray esim. on kaksimoottorinen akselivetoinen.

        Vetolaitteesta sen verran sanoisin, että kyllä se on kallis osakokonaisuus veneessä verrattuna akselivetoiseen.
        Mietitäänpä esim. käyttötunteja, vuosihuoltoja sekä korjauksia.
        Omassa seurassa esim. on muutama Volvo sekä Mercruiser. Kauhulla kuuntelen heidän kertomuksiaan varaosahinnoista ym.
        Merkkari taitaa sittenkin olla näistä se parempi vaihtoehto.


      • Arcus-kippari
        Jenkki kirjoitti:

        Edellä mainittu Sea Ray esim. on kaksimoottorinen akselivetoinen.

        Vetolaitteesta sen verran sanoisin, että kyllä se on kallis osakokonaisuus veneessä verrattuna akselivetoiseen.
        Mietitäänpä esim. käyttötunteja, vuosihuoltoja sekä korjauksia.
        Omassa seurassa esim. on muutama Volvo sekä Mercruiser. Kauhulla kuuntelen heidän kertomuksiaan varaosahinnoista ym.
        Merkkari taitaa sittenkin olla näistä se parempi vaihtoehto.

        - vuosittainen öljynvaihto 30 eur
        - sinkit (about joka toinen vuosi 20 eur)

        Onko kallista ?

        Mitäs siihen akselisysteemiin tehdään ?


      • ja nopeuden suhteen
        Arcus-kippari kirjoitti:

        Mikäs siinä vetolaitteessa tökkii ? Edut ovat niin selvät (nopeus, kiihtyvyys, kulutus, melu). Ainoa missä akseliveto on parempi, on karilleajon vauriot. Sitäpaitsi akselivetoisia yläohjaamoveneitä löytyy vasta 35 jalasta eteenpäin.

        voiton vie ajattavuudessa sisämoottori, joka mahdollistaa myös pienellä nopeudella ajamisen ilman luikertelua. Painojakauma parempi ja vetojärjestelmä luotettavampi. Eipä juurikaan ole tiedossa yli 5 v. vanhaa perävetolaitetta jolla veneiltäisiin edes yksi kesä yhtäsoittoa ilman remontteja.


      • sopivalta lähtökohdalta.

        http://www.finkari.com/finkari_977.html pitääpä selvitellä lisää ja pyytää enemmän kuvia. Tietysti tuokin valmistaja on niin pirun kaukana ;) Toinen vaihtoehto voisi olla Saintboatsin http://www.saintboats.fi/ Suncruiser 32, tosin vähän liian ufon näköinen makuuni, enkä tiedä saako muovivalmiina ja mihin hintaan.


      • Arcus-kippari
        ja nopeuden suhteen kirjoitti:

        voiton vie ajattavuudessa sisämoottori, joka mahdollistaa myös pienellä nopeudella ajamisen ilman luikertelua. Painojakauma parempi ja vetojärjestelmä luotettavampi. Eipä juurikaan ole tiedossa yli 5 v. vanhaa perävetolaitetta jolla veneiltäisiin edes yksi kesä yhtäsoittoa ilman remontteja.

        Eihän toi luikertelu ole vetojärjestelmästä vann veneen rungosta kiinni. Akselivetoisen huonoihin
        puoliin voisin vielä lisätä huonon kääntyvyyden varsinkin peruutettaessa.

        Lopuksi lainaus Kippari-lehden numerosta 7/2004, jossa
        akseliveto hävisi testissä perävetolaitteelle ns. 6-0 :

        Perävetolaite; kiitämme:
        - hintaa
        - käsittelyn helppoutta
        - suorituskykyä
        - taloudellisuutta
        - äänitasoa matkanopeuksilla
        - trimmattavuutta


      • kokemuksiin, joita on
        Arcus-kippari kirjoitti:

        Eihän toi luikertelu ole vetojärjestelmästä vann veneen rungosta kiinni. Akselivetoisen huonoihin
        puoliin voisin vielä lisätä huonon kääntyvyyden varsinkin peruutettaessa.

        Lopuksi lainaus Kippari-lehden numerosta 7/2004, jossa
        akseliveto hävisi testissä perävetolaitteelle ns. 6-0 :

        Perävetolaite; kiitämme:
        - hintaa
        - käsittelyn helppoutta
        - suorituskykyä
        - taloudellisuutta
        - äänitasoa matkanopeuksilla
        - trimmattavuutta

        muuten myös Arcuksella. Perävetolaite on ostotesteistä riippumatta perseestä, heloposti hajoava ja kallis korjata. Arcus muuten on juuri tuota luikertelevaa versiota aiheesta, niin kuin melekin kaikki muutkin takapainoiset perävetolaitteilla varustetut veneet hiljaisella vauhdilla. Sivutuulella rantautuminen lähes mahdotonta ilman keulapotkuria, pyörii sen perävetolaitteensa ympäri kuin kissa kuuman puurolautaisen ympärillä. Kääntyminen peruuttaessa on taitolaji ja vaatii tottumisen aina veneeseen ja sen ominaisuuksiin. Siis EI KIITOS TODELLAKIN perävetolaitteille, niistä ei ole tuontyyppisen veneen käyttöön - siis minun kohdallani, jokainen tekee omat ratkaisunsa omien kriteeriensä mukaan. Kiva jos olet tyytyväinen omaasi, se on siis sinulle oikea ratkaisu.


      • vertailet eri asioita
        kokemuksiin, joita on kirjoitti:

        muuten myös Arcuksella. Perävetolaite on ostotesteistä riippumatta perseestä, heloposti hajoava ja kallis korjata. Arcus muuten on juuri tuota luikertelevaa versiota aiheesta, niin kuin melekin kaikki muutkin takapainoiset perävetolaitteilla varustetut veneet hiljaisella vauhdilla. Sivutuulella rantautuminen lähes mahdotonta ilman keulapotkuria, pyörii sen perävetolaitteensa ympäri kuin kissa kuuman puurolautaisen ympärillä. Kääntyminen peruuttaessa on taitolaji ja vaatii tottumisen aina veneeseen ja sen ominaisuuksiin. Siis EI KIITOS TODELLAKIN perävetolaitteille, niistä ei ole tuontyyppisen veneen käyttöön - siis minun kohdallani, jokainen tekee omat ratkaisunsa omien kriteeriensä mukaan. Kiva jos olet tyytyväinen omaasi, se on siis sinulle oikea ratkaisu.

        Nyt olet kyllä vertaillut ihan eri asioita. Perävetolaite on takuuvarmasti paremmin hallittava kuin akselivetoinen jos pohjamuoto muuten sama.

        Ominaisuudet johon sinä viittaat onkin köli tai kölittömän veneen jolla siis ei ole tekemistä vetotavan kanssa.


      • Ajokokemuksia on luikuvista
        vertailet eri asioita kirjoitti:

        Nyt olet kyllä vertaillut ihan eri asioita. Perävetolaite on takuuvarmasti paremmin hallittava kuin akselivetoinen jos pohjamuoto muuten sama.

        Ominaisuudet johon sinä viittaat onkin köli tai kölittömän veneen jolla siis ei ole tekemistä vetotavan kanssa.

        veneistä, molemmilla vetotyypeillä. Köliveneet ovat oma juttunsa. Käsiteltävyys vaatii omat niksinsä akselivetoisessa, mutta on huomattavasti parempi ja tasapainoisempi ajettava kaikissa olosuhteissa ja nopeuksissa. Näin sanelee omat ajokokemukset, ja sitä on aika runsaasti erilaisista veneistä. Siksi on muotoutunut aika tarkaan mielikuva millainen vene seuraava tulee olemaan.


    • veneestä en tiedä
      • tuo perävetolaite, joka

        on sellainen härveli jota en enää veneeseeni huoli. Lisäksi tuulikatoksessa ei ole varsista oleskelutilaa, sohvaryhmää josta olisi kiva pällistellä muita syödessä. Mutta ei kyllä muuten hassumpi, ei vaan ole minulle sopiva. Tässähän alkaa tulla vaatimuksia vaatiksien perään, sellaisiakin joita ei aikaisemmin ole niinkään ajatellut.


    • Jenkki
      • jep jep

        Eiiii. Eihän nyt tuollaista kun ei näytä tarpeeksi köyhältä ja kurjalta. Suomalaisella pitää olla itsetehdyn näköistä paskaa.
        Eihän hyvän ja äveriään näköinen vene VOI olla myös hyvä!
        Tuo Ruotsissa myytävä HSÖ (onpa muuten tyylikäs nimikin), jota tuossa aiemmin ehdotettiin näyttää jo sopivan itse väkerretyltä skeidalta että varmaan vois ostaakin.


      • Huh huh
        jep jep kirjoitti:

        Eiiii. Eihän nyt tuollaista kun ei näytä tarpeeksi köyhältä ja kurjalta. Suomalaisella pitää olla itsetehdyn näköistä paskaa.
        Eihän hyvän ja äveriään näköinen vene VOI olla myös hyvä!
        Tuo Ruotsissa myytävä HSÖ (onpa muuten tyylikäs nimikin), jota tuossa aiemmin ehdotettiin näyttää jo sopivan itse väkerretyltä skeidalta että varmaan vois ostaakin.

        Ei voi muuta kuin yhtyä mielipiteeseesi sataprosenttisesti. Miksiköhän kaikenmaailman kummalliset viritykset vetoavat suomalaiseen veneilijään. Kyllä se oman käden leima täytyy näkyä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      213
      7506
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2943
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      193
      2357
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1773
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      171
      1728
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1406
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1261
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1165
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe