Haluaisin hankkia pistoolin.

Eka kertaa. Apua!

Haluaisin hankkia pistoolin. Eli on siis haettava poliisilta lupa. Miten menettely etenee? Olen täysin aloittelija. Paitsi armeijassa ja YK-joukoissa ampunut. Kaipaan ammuntaa ja haluaisin aloittaa harrastuksenomaisesti. En tiedä aseista oikeastaan mitään? Mitä eroa on 9 millisellä ja 22 kaliiberisella? Kannattaako aloittaa pienimmästä pistoolista vai hankkia sellainen mikä miellyttää? Saisinko asiallisia vastauksia, kiitos.

10

2141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten niin

jos olet armeijan käynyt ja yk:joukoissa ollut tiedät kyllä mikä ero niillä on?

• spol vm.2006

No tervetuloa harrastuksen pariin. Jos olet ollut esim. yk-joukoissa, niin miten et muka ole aseista selvillä?, no selvennellääs asiaa silti. 9millinen pistooli on ehkä yleisin pistoolikaliiberi, yleisin on 9x19 jossa 19 tarkoittaa hylsyn pituutta ja tuo 9 luodin vahvuutta milleinä. 22 kaliiberinen ase on pienoiskaliiberi joka siis on 5,56 millinen luodin osalta. Kannattaa aloittaa minun mielestäni aseella joka miellyttää. itse erehdyin ostamaan ekaksi aseekseni .22 millisen sig mosquiton joka on viimeiset viisi vuotta ollut kaapin pohjalla käyttämättömänä koska ostin pian sen jälkeen 9 millisen sig p226 pistoolin jolla olen ampunut aktiivisesti. Sain ekaksi tuohon 9 mm pistooliin määäräaikaisen luvan mutta kun menin ´määräajan lopuksi näyttämään heille muutaman säkillistä hylsyjä ja lapun jossa oli kaverini todiste että olen ampunut sillä aktiivisesti, sain toistaiseksi ajan luvan.Eli jos on suunnitelmissa ostaa joku ysimillinen, ei kannata ostaa .22 kaliiberista asetta koska se jää käyttämättä tehokkaamaannan saannin jälkeen. Sitten on esim .357, .40 s&w, .44 magnum, .45 acp, .50 ae. Ne ovat sitten isompia aseita, .357 tosin on 9 millinen mutta hylsy on merkittävästi pitempi. .40 sw on noin 10 millinen eli sentin vahvuonen luoti. on sitten 50 ae, esim desert eagle jonka luodin vahvuus menee melkein 12 milliin. kuitenkin .50 kiväärit käyttävät .50 BMG patruunaa joka on 12,7 millinen eikä sovi pistooliin lähimainkaaan. Practicaliin esimekiksi tuo .45 acp on ihanteellinen vaikka suurikaliiberisin oma aseeni on tuo 9 millinen.

• eka kertaa

Olen ollut YK-joukoissa mutta ammuimme siellä vain rynnäkkökiväärillä, kevyellä konekiväärillä ja raskaalla konekiväärillä. Myös singolla ammuimme kovia. Pistooleilla emme ampuneet. Pistooleita kantoivat ainoastaan kapiaiset vyöllään. Valitettavasti pistoolilla ei tavalliset rivimiehet ampuneet. Siksi pistooliammunta on jäänyt minulle kokonaan vieraaksi toiminnaksi. Siksi ajattelin täältä vähän onkia tietoa ensimmäiseksi. Täytyisi varmaan marssia poliisilaitokselle kysymään lupamenettelyistä. En kuulu mihinkään ampumaseuraan mutta on varmaan liityttävä että pääsee ylipäätään jonnekin radalle ampumaan.

• spol vm.2006
        eka kertaa kirjoitti:

Olen ollut YK-joukoissa mutta ammuimme siellä vain rynnäkkökiväärillä, kevyellä konekiväärillä ja raskaalla konekiväärillä. Myös singolla ammuimme kovia. Pistooleilla emme ampuneet. Pistooleita kantoivat ainoastaan kapiaiset vyöllään. Valitettavasti pistoolilla ei tavalliset rivimiehet ampuneet. Siksi pistooliammunta on jäänyt minulle kokonaan vieraaksi toiminnaksi. Siksi ajattelin täältä vähän onkia tietoa ensimmäiseksi. Täytyisi varmaan marssia poliisilaitokselle kysymään lupamenettelyistä. En kuulu mihinkään ampumaseuraan mutta on varmaan liityttävä että pääsee ylipäätään jonnekin radalle ampumaan.

Kannattaa liittyä ampumaseuraan. Myöskin paikalliseen reserviläisjärjestöön kannattaa liittyä. Kannattaa hankkia ampumaharrastuavakuutus 17 € vuosi. Ampumaseurasta ja res.järjestöstä sinelle varmaan ilomielin kirjoitetaan todisteita että jos käyt ampumassa seurojen aikoina. Aseen ostolupaa haettaessa pitää olla paikka missä ampua, yleensä se tarkoittaa sitä että kuuluu seuraan eli saa käydä seuran radalla. Ihmettelen kyllä ettei yk-joukoissa ammuttu pistooleilla, sotilaspoliisi koulutuksessa nimittäin ammuttiin pistooleilla.
        Nyt minua raivostuttaa että poliisi ei suonut minulle hankintalupaa h&k usp .45 pistooliin. Välillä tuntuu että tämä suomi on menossa poliisivaltioksi. Tämä miten poliisi suhtautuu kunnon kansalaisten aselupahakemuksiin on todella ala-arvoista verrattuna esim sveitsin poliisiiin, jossa sarjatuliaseeseen saa luvan sillä edesllytyksellä että kuuluu reservijärjestöön.

• kaapunnipoeka

Tuo sinu 22mm Sig Mosquito onnni kaekkie aekoje kästykki. Kyllä siinä Hektor H:n .50BMG pistool kalapenoo kerta heetolla. Hektor assuu Lahessa lähellä tuntemoos Hälävälän ampumarattoo. Nyt vuan kaekki ampumarataloelle hylsyjä kerreemää ja toesillee lappuloeta kirjottelemmaa. Ohje on hyvä ja veenpitävä kun ammattimies näen kertoo. 9mm ee kumminakaa oo.357 kunno aseissa. CZ on tietennii asia eriksee.

• imppu

Practicaliin ihanteellisempi kaliberi on kylläkin .40 ei .45

• etenee näin

Haet poliisilta aseenostolupaa ja täytät laput. Millaista asetta, merkkiä, kaliiperi yms. Mitä enemmän aseesta tiedät etukäteen niin sitä varmempaa ostoluvan saanti on. Sitten kun olet ostoluvan saanut ja sopivan pistoolin löytänyt niin aseen myyjä täyttää laput ja antaa sinulle sivut 1&2. Tässä vaiheessa sinulla on jo ase itselläsi. Sitten viet aseen poliisille papereiden kanssa ja ne tarkistavat että täsmääkö ase siihen mitä olet ilmoittanut hankkivasi. Ei ole todennäköistä että jos sinulle ampuma aseen ostoluvan myöntävät että sitten aseenkantoluvan hylkäisivät. Vuoden käytön jälkeen joudut todistamaan että olet asetta käyttänyt siihen mitä hakiessa ilmoitit. Ei muuta kun papereita täyttämään ja kovaa tykitystä ;)

• Asekouluttaja(poliisi)

Jos haluat OPPIA AMPUMAAN niin ehdottomasti järkevin valinta on .22!!!!
        Pienikalibeerisella aseella on paljon helpompaa ja 1/4 halvempaa patruunoiden osalta, oppia asento, puristus, laukaisu ym..

Pahimmassa tapauksessa suoraan 9mm ja isommilla aloittaville on rekyylikammosta johtunen iskostunut täysin väärä ampumatyyli jonka johdosta sitten ihmetellään vuositolkulla miksi osumat taulussa ovat ihan missä sattuu.

• kaapunnipoeka
        Asekouluttaja(poliisi) kirjoitti:

Jos haluat OPPIA AMPUMAAN niin ehdottomasti järkevin valinta on .22!!!!
        Pienikalibeerisella aseella on paljon helpompaa ja 1/4 halvempaa patruunoiden osalta, oppia asento, puristus, laukaisu ym..

Pahimmassa tapauksessa suoraan 9mm ja isommilla aloittaville on rekyylikammosta johtunen iskostunut täysin väärä ampumatyyli jonka johdosta sitten ihmetellään vuositolkulla miksi osumat taulussa ovat ihan missä sattuu.

Ee tämä (poliisi) voe olla poliisi ku sotkoo sexijuttuloeta ammuntaan.: asento(lähetyssuarnooja?)puristus (rimpat unohtu) ja laakasu. Onkoha se "ynnä muuta" surraus?

• 69 lol
        kaapunnipoeka kirjoitti:

Ee tämä (poliisi) voe olla poliisi ku sotkoo sexijuttuloeta ammuntaan.: asento(lähetyssuarnooja?)puristus (rimpat unohtu) ja laakasu. Onkoha se "ynnä muuta" surraus?

Nimittäin tämä sinivuokkko tässä aiemmin nimittäin kiinnitti huomiota: asento (69), puristus (naiselle joka puristaa miehen *****) ja laukasu joka maalaa naisen naaman kalpeaksi. Tästä liian rajusta (varrannollisesti 9 mm) seksistä aloittaneille johtuen tulee rekyylikammo (laukeamiskammo) ja se miksi koskaan ei osu "tauluun (siis vessanpönttöön tai sinne naisen hyvin tunnettuun reikään yms.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33