Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

en halua luopua!

esukkaa

Minulla on kaksi kissaa,toinen on ollut minulla 10 vuotta ja toinen vuoden.Ikinä ei ole mitään oireita tullut,muuta kuin minulla todettiin astma puoli vuotta sitten. Keväällä minulle ilmestyi paha ihottuma koko kehoon ja ihoa poltti. Kävin kissatesteissä ja arvot oli todella korkeat. Ikinä ei ole ollut silmien kutinaa ja todella harvoin nuhaa. En vain jaksa uskoa että ihottuma tulisi kissoista? Nyt ei ole kahteen kuukauteen ollut kuin satunnaisia näppyjä enää ja on ollut helppo olla kotona.

Imuroin ja luutuan nykyään joka toinen pvä ja ensi viikolla saadaan ilmanpuhdistin, mikä kuulemma imee allergeenit,kuten esim. eläinten hilseet ja siitepölyt.
Olen päättänyt luopua kuitenkin vanhemmasta kissasta ja kokeilla yhdellä.Onhan se aina vähemmän karvaa ja hilsettä. Voisiko nämä auttaa? En millään haluaisi luopua kummastakin. Kissat on mulle koko elämä.

Vai onko se niin että,kun kerran allergisoituu niin sitten oireet tulevat aina uudelleen ja uudelleen..eikä yhtään sen vähempänä,vaikka toisen kissan hävittäisikin?

17

1737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kisua

      enkä luopunut niistä silloin kun allergia oireeni ja asma(n.3v sit) ilmenivät,vaan aloitin "alusta"..elikkäs matot vaihtuivat allergia mattoihin,siivous välineet uusittiin(allergiaa sairastaville paaaaljon vaihtoehtoja suht huokeita vieläpä,,imurit jne)kostealla liinalla lattioiden pyyhintä päivittäin,imurointi kerran viikkoon ni ei pölyä niin paljon yms..ja elämä yhdessä rakkaiden kissojeni kanssa jatkuu =) toisinaan ilmenee pientä poltetta ja kutinaa,silloin turvaudun allergia lääkkeeseen,mutta kissoista en luovu vaik mikä ois..toivottavasti saisit sinäkin jotenkin pidettyä omat rakkaat kissasi vaarantamatta kuitenkaan henkeäsi..

      • esukkaa

        mahtavaa että pystyt silti elelemään kissojesi kanssa..minäkin toivon niin että pystyn.Nyt ei ole mitään oireita,ei edes näppyjäkään enään. Odottelen nyt rauhassa vain..jos pystyn olemaan niin sitten olen ikionnellinen. Tietysti jos terveys todella alkaa huonontumaan,niin en halua leikkiä sillä asialla..sitten ei ole vaihtoehtoja. Mutta toivotaan että kaikki menee hyvin! käytätkö mitä allergialääkettä? zyrtec?


    • kodipodi

      Onhan se terveyden kannalta hieman ajattelematonta pitää kissaa jos on selkeästi allerginen.

      Allergiasi tuskin helpottuu, päinvastoin. Jos allergikkona altistut jatkuvasti allergeenille, astmasi saattaa vaikeutua, olet alttiimpi hengitystieinfektioille jne.

      MUTTA jos pystyt elämään oireinesi ja tiedostat, että saatat vaarantaa terveytesi, pidä kissa. Varsinkin jos kissa on sinulle hyvin tärkeä, aiheuttaa luultavasti siitä luopuminen esim mielenterveydellisiä ongelmia. Valinta on sinun.

      • esukkaa

        halua terveyttäni vaarantaa..jos samat oireet puhkeaa kohta uudestaan,niin sitten ei taida olla vaihtoehtoja. Tottakai on vaikeaa luopua kissoista,mutta on minulla sentään jokin tärkeysjärjestys..
        Paljon vain olen kuullut että on ihmisiä jotka on vuosia ja vuosia elänyt allergiansa kanssa ilman mitään oireita!Elämä on yllätyksiä täynnä..


    • astma!

      Hei,

      Sinuna kokeilisin lievittää astman oireita akupunktiolla. Itselläni ei ole astmaa mutta atooppiseen ihoon olen saanut apua, ystävä astmaan.

      • kun sain

        tietää olevani allerginen kissalle ja että mulla on astma. Siis,kissa otti ja kuoli kaksi viikkoa sen toteamisen jälkeen!!
        Puoli vuotta sen jälkeen huomasin kuinka paljon helpompaa oli hengittää, en enää hengästynyt mäkeä tai rappuja nousttessa jne.
        Ei sitä nuorena ajattele,mutta vanhana se kostautuu.
        Eikä se siivoaminen juuri auta. Se on se kissan turkki kun aiheuttaa ne oireet ja se kissan hilse.
        Allergia saattaa paheta ja muuttua pahaksi astmaksi. JA se kostautuu esim. pahasti flunssa-aikaan. Ei kulje henki!


      • esukkaa
        kun sain kirjoitti:

        tietää olevani allerginen kissalle ja että mulla on astma. Siis,kissa otti ja kuoli kaksi viikkoa sen toteamisen jälkeen!!
        Puoli vuotta sen jälkeen huomasin kuinka paljon helpompaa oli hengittää, en enää hengästynyt mäkeä tai rappuja nousttessa jne.
        Ei sitä nuorena ajattele,mutta vanhana se kostautuu.
        Eikä se siivoaminen juuri auta. Se on se kissan turkki kun aiheuttaa ne oireet ja se kissan hilse.
        Allergia saattaa paheta ja muuttua pahaksi astmaksi. JA se kostautuu esim. pahasti flunssa-aikaan. Ei kulje henki!

        olet kyllä oikeassa, että vanhana se varmasti kostautuu..vaikka eläisin vuosia ilman oireita kissojen kanssa,se voi vanhempana yllättäen puhjeta tuhat kertaa pahempana..on vaan niin vaikeaa edes kuvitella luopua noista karvapalleroista :)sinulla kävi tavallaan kyllä "hyvä tuuri"..että luonto hoiti asiansa..


    • Omark

      Minulla on todettu kissa-allergia. Jos olen lyhyehkön ajan kissan kanssa samassa asunnossa, alan ensin aivastelemaan, silmät alkavat kutista ja jos kissa raapaisee, nousee kohtaan isompi paukama kuin itikan puremasta. Pidempiaikaisessa kissa-altistuksessa oireet ovat paljon voimakkaammat...

      Mielestäni on hölmöläisen logiikkaa hävittää toinen kissa. Jos pärjäät oireittesi kanssa, pidä lemmikkisi! Onhan niistä seuraa toisilleenkin. Allergiassa oireet voivat tulla mitättömän pienestä määrästä allergeenia.

      Itse epäilit, että ihottuma saattoi olla muusta syystä johtuvaa. Tehtiinkö muita allergiatestejä kuin kissa? Olisiko ihottuma voinut olla jostain ruuasta tai pesuaineesta?

      Jos pärjäät astmasi, ihottumasi ja kissojesi kanssa, niin anna lemmikkiesi elää! Itselläni oli kaneja 8,5 vuoden ajan ja en saanut niistä astmaoireita, vaikka kissa-allergikko olen.

    • eräs vain

      Tarkoitatko verbillä hävittää, että tapattaisit sen?

      • esukkaa

        en käyttäisi ihan noin raakaa verbiä. tarkoitin että nukuttaisin sen pois..vanhempi on jo huonommassa kunnossa, ja nyt jo tuntuu pahalta katsoa sitä kun se vain on eikä jaksa enää tehdä mitään..niveletkin jo vaivaavat.
        Enkä tiedä onko tässä enää vaihtoehtoja,jos minun pitää molemmista luopua..nuorempi saadaan varmasti hyvään kotiin mutta vanhempaa ei enää kukaan ota.Mutta katsellaan ja mietitään rauhassa mitä asialle tehdään..


    • _pöh_

      Nenä on tukossa kyllä nyttenki vaikka eilen siivottiin, ei siis tietoa onko kissa allergia vai mikä kun ei tällä paikkakunnalla pääse lääkäriin vasta kun on henki kyseessä.
      Paljonkas muuten allergialääkkeet maksaa jos niitä meinaa syödä joka päivä, tai siis voiko niitä edes syödä joka päivä?
      Olen kuullut myös siedätyshoidosta, eli pitää kissat itellään vaikka onkin allergia, vuosien mittaa allergia saattaa sitten antaa periksi kun on tarpeeksi sietänyt, onko totta?

      • esukkaa

        itsekkin olen miettinyt että onko olemassa ihan vartavasten kissa-allergikoille lääkettä jotain syötäisiin päivittäin..vai onko ne sitten näitä antihistamiinilääkkeitä mitä syödään kausittain ja joita saa myös apteekista..Taidan kysyä ensi kerralla kun menen lääkärissä käymään.Mutta ilmoittele jos saat jostain tietää :)
        toivottavasti sinulla kuitenkin vain siitepölyallergiaa tai muuta "ei niin vakavaa"..


    • sekä oireitta

      Mulla oli aikanaan kaksi kissaa, tulin allergiseksi, luovuin kissoistani itku silmässä.
      Vuosien päästä otin kissan, ei mitään oireita.
      Ja mulla sanoi lääkäri että nykyaikana ei pakoteta luopumaan kissasta jos tulee allergia, se on siedätyshoitoa! Siis näin sanoi lääkäri, eli allergiasta siis voi päästä eroon siedättämällä.

      • se auttaa

        On kokemusta ja nyt minulla on taas kissa. Valitse sellainen hoitaja, joka on opiskellut kiinalaista lääketiedettä, viikonloppukurssi ei riitä.


    • toista kissaa

      Jos olet pahasti allerginen, riittää yksi kissa laukaisemaan reaktiot!
      On typerää ja julmaa kuvitella, että toisesta luopuminen muuttaisi tilannetta!

      Itse olen kissa-allergikko ja minulla on edelleen kaikki kolme kissaani - ollut jo yhdeksän vuotta.

      Oletko ollut testeissä?

      • esukkaa

        no tiedät varmaan kissa-rakkaana ihmisenä että sitä yrittää kuvitella ja suunnitella kaikki mahdolliset vaihtoehdot että ei tarvitsisi kokonaan luopua kissoista! molemmista kissoista en ainakaan luovu ennen kuin kaikki vaihtoehdot on kokeiltu..mutta kun nyt taas ei ole oireita ollenkaan,kaikki näpytkin on jo hävinneet, niin odottelen rauhassa ennen kuin teen mitään vääriä päätöksiä..jos sinullakin on käynyt noin hyvin että pystyt elämään kaikkien kisujen kanssa :) käytätkö mitään lääkkeitä? siivoskelet varmaan päivittäin?
        Olen käynyt vuosi sitten näissä kaikissa yleisimmissä allergiatesteissä..taidan varata ajan taas uudelleen.Nyt vähän aikaa sitten ottivat vain kissasta ja jauhoista..


      • riikkastiina
        esukkaa kirjoitti:

        no tiedät varmaan kissa-rakkaana ihmisenä että sitä yrittää kuvitella ja suunnitella kaikki mahdolliset vaihtoehdot että ei tarvitsisi kokonaan luopua kissoista! molemmista kissoista en ainakaan luovu ennen kuin kaikki vaihtoehdot on kokeiltu..mutta kun nyt taas ei ole oireita ollenkaan,kaikki näpytkin on jo hävinneet, niin odottelen rauhassa ennen kuin teen mitään vääriä päätöksiä..jos sinullakin on käynyt noin hyvin että pystyt elämään kaikkien kisujen kanssa :) käytätkö mitään lääkkeitä? siivoskelet varmaan päivittäin?
        Olen käynyt vuosi sitten näissä kaikissa yleisimmissä allergiatesteissä..taidan varata ajan taas uudelleen.Nyt vähän aikaa sitten ottivat vain kissasta ja jauhoista..

        Vanhemmillani on ollut kissoja jo seitsemän vuotta, tällä hetkellä kolme kissaa ja yksi koira. Itsekin olin niiden kanssa tekemisissä päivittäin sen seitsemän vuoden ajan, kunnes muutin pois. Itselläni on ollut kissa puoli vuotta, se on jo 3-vuotias, ja otin sille kaveriksi pentukissan vajaa kuukausi sitten. Siitä asti olen niiskutellut enemmän ja vähemmän, kunnes nyt viikko sitten alkoi tuntua, että pää räjähtää, aivastelin kymmeniä kertoja putkeen ja yöuneni olivat katkonaisia. Jouduin sitten lähtemään kolmeksi päiväksi reissuun, ja kappas, nuha lähti pois lähes kokonaan. Kunnes saavuin taas eilen kotiin, välittömästi alkoi aivastelu ja niiskutus uudelleen. Nyt ihmettelenkin, voiko tämä johtua allergiasta?! En millään haluaisi uskoa tätä, sillä kissat ovat minulle hyvin rakkaita eikä minulla aikaisemminkaan ole ollut oireita -ainakaan mitään näin rajuja, hieman aivastelua tms kun ovat kiehnänneet nokan edessä:)

        Toinen juttu mitä mietin, on se, että voiko pentukissa allergisoida enemmän kuin aikuinen? Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ja onko mahdollista että tämä niiskutus menisi ajan myötä ohi kun kissa kasvaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe