Ysin käyminen toisella paikkakunnalla?

...

Tiedän että tämä ei tänne kuulu, mutta täällä on varmasti joitain fiksuja aikuisia, jotka osavat vastata:)

Eli kysymys kuuluu: Voiko ysin suorittaa toisessa kaupungissa? Siis että muuttaisi yksin toiseen kaupunkiin käymään yhdeksännen luokan? Varmaan mahdotonta, mutta kysyn kuitenkin.

Minulla oli unelma että muuttaisin 16-vuotiaana toiseen kaupunkiin opiskelemaan (asun pikkupaikkakunnalla). Olen unelmoinut siitä jo siis kauan ja keskustelin vanhempienikin kanssa asiasta ja heillekin se sopi.

Sen olisi pitänyt siis vuoden päästä tapahtua (olen nyt 15v.). Jäin kuitenkin luokalleni eli joudun käymään kasin uudestaan ja pääsen opiskelemaan vasta kahden vuoden päästä.

En sitten millään jaksaisi odottaa kahta vuotta kun olin niin pitkän odottanut ja unelmoinut että muutan 16v. erääseen ihanaan kaupunkiin. Enää olisi ollut vuosi siihen unelmaan, mutta tämä kaksi vuotta tuntuu ikuisuudelta. Eikä se ole varmaan enää sama asia muuttaa täysi-ikäisyyden kynnyksellä toiseen kaupunkiin kuin 16-vuotiaana. Kaiken lisäksi poikaystäväni asuu siellä ja olimme suunnitelleet kaikkea mutta nyt ne lykkääntyy vuodella!

Onko olemassa siis pienintäkään mahdollista että muuttaisin yhdeksännelle luokalle toisella paikkakunnalle. Olisin silloin kuitenkin jo lukio-/ammattikouluikäinen ja periaatteessa voisin muuttaa opiskelemaan sinne. Kaikki asiat olisivat niinkuin alunperikin olin suunnitellut paitsi että kävisin lukion/ammiksen sijaan ysiä, mutta mitä siitä, olisin kuitenkin 16-17v.

Harmittaa siis ihan älyttömästi että jäin luokalleni (se ei ollut kokonaan omaa syytäni), enkä haluaisi sen pilavan sitä että muuttaisin jo vuoden päästä toisella paikkakunnalle.

Se ei voi pilata sitä!!! Mä oon kuitenkin odottanut sitä jo niin kauan ja mun poikaystävä kans ja kaks vuotta vielä tuntuu siis oikeesti ikuisuudelta kun oikeesti oisin voinut muuttaa jo vuoden päästä sinne.. Mä teen mitä vaan et voin muuttaa jo vuoden päästä :)





En jaksa odottaa kahta vuotta.. Sanokaa että tuo on mahdollista jotenkin!

9

2602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvennetään

      Se on kuule ihan vanhemmistasi kiinni päästävätkö he sinut muuttaa toiselle paikkakunnalle. Koulun vaihtaminen yläasteella tosin on erittäin vaikeaa ilman kunnollisia perusteita.

      Kaiken lisäksi et saisi opintotukea kuitenkaan ennen kuin täytät 17 vuotta, kävit toisen asteen koulutusta tai et. Eli sitten saat kunnon tukia, kun täytät 17 (jos silloinkaan, riippuu vanhempien vuosituloista).

      Eikä ne asuntoloissakaan taida vuokrata soluasuntoja ellei ole toisen asteen koulutuksessa. Ei ainakaan HOAS.

      Eli peruslähtökohtahan on se, että tarvitset helvetin hyvät perusteet koulun vaihtoon ja se, että vuokraako mikään taho ensimmäisen asteen koulutusta käyvälle soluasuntoa. Periaatteessa toimivin ja tässä tapauksessa ainoa ratkaisu olisi, että vanhempasi vuokraisivat sinulle halvalla jostain yksityisasunnon ja että saisit jollain verukkeella vaihtaa koulua (jo saman paikkakunnan eri kouluun vaihtaminen ei ole yksinkertaista, ja kun tässä tapauksessa on kyse pperuskoulun VIIMEISESTÄ luokasta ja siitä, että haluat vaihtaa TOISELLE paikkakunnalle, tulee se olemaan lähes mahdotonta.)

    • luulen että on mahis

      Mutta vanhempiesi pitäisi tukea sinua rahallisesti. Mutta ei sille pitäisi olla mitään muuta estettä. Peruskoulupaikka järjestyy melko varmasti muuton takia.

      Mutta ota yheyttä siihen peruskouluun jonka ysiluokalle haluat ja kysy pääsetkä sinne kun olet muuttamassa. Niin asia selviää parhaiten. Ja suunniteele vanhempiesi kanssa raha-asiat.

      ONNEA:)

      • tyty18--------

        Elikkäs minä muutin pois kasiluokan jälkeen. Vanhempani vuokrasivat minulle yksiön (eri paikkakunnalta), maksoivat vuokran ja laskut ja antoivat rahat elämiseen. Koska mitään tukia en saanut. Eli sama tilanne sulla,. Jos vanhemmat maksaa ja takaa asuntosi. Opiskelija asuntoa ei saa jos ei ole toisen asteen koulutuksessa.. Eli kannattaa katsoa,etsiä pientä halpaa kotia...


    • Jos kerran

      Kyllä jos kerran vanhempasi ovat luvanneet että saat muuttaa 16v poies..

      • ...

        aikoinaan että saan muuttaa 16v. pois jos meen opiskelemaan mutta en oikein usko että ne päästäs mua ysille toiselle paikkakunnalle vaikka olenkin silloin sen 16. Varsinkin kun nyt jäin luokalleni vaihdoin koulua tässä kaupungissa ja sekään ei ollut mikään pikkujuttu, en vaan pystynyt olee siinä koulussa niin tuskin ne antas mun vaihtaa uudelleen ja vielä toiseen kaupunkiin kun ne on sanonut et nyt käyn sit loppuperuskoulun tässä koulussa minne olen menossa, ei koko ajan voi vaihtaa koulua..

        mut ne lupas kyllä aikoinaan et saan muuttaa 16v. pois opiskelemaan.. miten voisin saada ne suostuttamaan muuttoon vaikka menisinkin vasta ysille? Kaikki asiathan olisivat ihan samalla tavalla mutta lukion/amiksen sijaan menisin vasta ysille.. ei tuu kyllä onnistuu kun vasta vaihdoin siis sitä kouluu tässä kaupungissa, mutta toivon vaan sitä yli kaiken.. miten saisin ne suostuu siihen? Mistä pitää aloittaa ja millon? Minne otan yhteyttä jne..?

        millonkohan mun kannattais vanhemmille mainita asiasta? en nyt voi vielä sanoa mitään kun en oo aloittanut ees tätä tulevaa koulua.. eli kävisin vain yhden vuoden tässä tulevassa koulussa ja sit vaihtasin TAAS koulua toiseen kaupunkiin.. ne ei ikinä suostu! pakko yrittää ylipuhuu ne mut tuskin onnistuu.. Jos se kerran on mahdollista niin teen kaikkeni sen eteen.. mutta mistä aloittaa? en vaan voi mennä ja sanoo et "voinks mä muuttaa ysille toiselle paikkakunnalle?" kun vasta vaihdoin koulua omassa kaupungissakin ja sekään ei siis ollut mikään pikkujuttu, täyty olla hyvä syy ja mitään hyvää syytä mulla ei siis oo et miks haluaisin pois tästä koulusta minne oon menossa ja että miksi menisin toisen kaupungin kouluun.. ainoa syy on että mä HALUUN, en jaksa odottaa kahta vuotta mut se tuskin kelpaa syyks..


      • ...
        ... kirjoitti:

        aikoinaan että saan muuttaa 16v. pois jos meen opiskelemaan mutta en oikein usko että ne päästäs mua ysille toiselle paikkakunnalle vaikka olenkin silloin sen 16. Varsinkin kun nyt jäin luokalleni vaihdoin koulua tässä kaupungissa ja sekään ei ollut mikään pikkujuttu, en vaan pystynyt olee siinä koulussa niin tuskin ne antas mun vaihtaa uudelleen ja vielä toiseen kaupunkiin kun ne on sanonut et nyt käyn sit loppuperuskoulun tässä koulussa minne olen menossa, ei koko ajan voi vaihtaa koulua..

        mut ne lupas kyllä aikoinaan et saan muuttaa 16v. pois opiskelemaan.. miten voisin saada ne suostuttamaan muuttoon vaikka menisinkin vasta ysille? Kaikki asiathan olisivat ihan samalla tavalla mutta lukion/amiksen sijaan menisin vasta ysille.. ei tuu kyllä onnistuu kun vasta vaihdoin siis sitä kouluu tässä kaupungissa, mutta toivon vaan sitä yli kaiken.. miten saisin ne suostuu siihen? Mistä pitää aloittaa ja millon? Minne otan yhteyttä jne..?

        millonkohan mun kannattais vanhemmille mainita asiasta? en nyt voi vielä sanoa mitään kun en oo aloittanut ees tätä tulevaa koulua.. eli kävisin vain yhden vuoden tässä tulevassa koulussa ja sit vaihtasin TAAS koulua toiseen kaupunkiin.. ne ei ikinä suostu! pakko yrittää ylipuhuu ne mut tuskin onnistuu.. Jos se kerran on mahdollista niin teen kaikkeni sen eteen.. mutta mistä aloittaa? en vaan voi mennä ja sanoo et "voinks mä muuttaa ysille toiselle paikkakunnalle?" kun vasta vaihdoin koulua omassa kaupungissakin ja sekään ei siis ollut mikään pikkujuttu, täyty olla hyvä syy ja mitään hyvää syytä mulla ei siis oo et miks haluaisin pois tästä koulusta minne oon menossa ja että miksi menisin toisen kaupungin kouluun.. ainoa syy on että mä HALUUN, en jaksa odottaa kahta vuotta mut se tuskin kelpaa syyks..

        Mahdollisuudet siis ovat olemassa mutta vanhempani eivät varmasti suostu et mä vaihtaisin taas koulua ja vielä toiseen kaupunkiin.. Osaaks kukaa sanoo yhtään et paljon mun vanhemmilla menis rahaa kuukaudes muhun? Siis paljonkohan vuokra vois noin maksaa kaikki muut jutut? Sit kun mä rupeen puhuu tästä niille niin mun ois hyvä sanoo niille et paljon sellanen tekis kuukaudessa :)

        Tällä nykysellä koulullahan ei sitten voi olla mitään sitä vastaa? Siis käytännössä tälle mun tulevalle nykyselle koululle vaan ilmoitetaan että mä muutan toiseen kaupunkiin ja sit mulle hommataan koulupaikka ja asunto sieltä? Onko se niin yksinkertaista siis jos mun vanhemmat suostus siihen?

        Meinaan vaan kun tää mun koulun vaihto täällä ei ollut mitään yksinkertaista, se prosenssi alotettii jo viime syksynä ja vasta nyt oon siis pääsemässä sinne kouluun ja mun vanha koulu ei meinannut päästää mua sinne mun tulevaan kouluun ja mun ja mun vanhempien piti käydä vaikka missä puhumassa et miks haluun vaihtaa koulua ja niin paljon vaikka mitä et se oli tosi monimutkasta (niin kun eka vastaaja sanoikin, kouluu ei voi edes omalla paikkakunnalla vaihtaa ihan heppoisin perustein)

        mut voisko tää nyt sit olla ihan yksinkertanen juttu et vaihdan toiselle paikkakunnalle koulua siis ettei tarvita mitään syitä? Syyhän olisi koulun vaihtoon, sinne paikkakunnalle muuttaminen eli pakostikin joutuisin vaihtamaan koulua.. Hommaan vaan koulupaikan ko. kaupungista ja kämpän ja se on siinä eikä siihen tarvita mitään sen tarkempia syitä ja et pitäs taas käydä joka paikassa kertomassa kaikenlaista, koska tähän ei liity mitään sellasta ihmeellistä..

        Mä vaihoin siis koulua nyt kun jäin luokalleni, koska en pystynyt olee enää edellisessä koulussa, kaikki oli itse asiassa peräsin jo ihan ala-asteelta (en ala kertoa yksityiskohtia), en vaan pystynyt olee niitten ihmisten kaa samassa koulussa vaan mun tarvitsi aloittaa kaikki ihan kokonaan alusta uudessa koulussa ihan uusien ihmisten kanssa ja mä todella uskon et se nyt onnistuu :)

        Mut se et haluun jälleen kerran toiseen kouluun vaikka vasta vaihdoin koulua jota en ole vielä edes aloittanut ei liity mitenkään siihen et mun tulevassa koulussa ois jotain vikaa tai mä en pystyis olee siellä tai niitten ihmisten kaa, sillä ihan varmasti pystyn ja mä tiedän et siellä kaikki järjestyy.. sen suhteen ei siis mitään ongelmaa, siihen ei liity mitään ihmeellisempää, ainoa syy on siis vaan et haluun muuttaa vuoden päästä sinne kaupunkiin, oon halunnut jo vuosia enkä halua että luokalle jääntini estää sen toteutumisen :) Ja jos ja kun saan muutta yksin toiselle paikkakunnalle vaikka menen silloin vasta ysille niin koulupaikka varmasti järjestyy itsestään :)

        Mites muuten sitten kun oon alaikäinen niin kokeisiin ja todistuksiin tarvitaan huoltajan allekirjoitus niin miten se sitten käytännössä? en nyt joka koetta voi lähteä viemään kotiinkaan..

        Kiitos kaikille avusta :) Mä toivon vielä saavani vastauksia ja koska mulla on mahdollisuudet siihen niin tartteen apua myös vanhempien suostutteluun.. Miten saan ne ylipuhuttuu?

        Ne ei uskonut viimekskään et mä olin tosissani koulun vaihdon suhteen täällä joten mä olin oma-aloitteinen ja kävin hakemassa koulunvaihtoanomuksen sivistysvirastolta ja näytin sen niille, sit ne vasta usko et oon tosissani ja haluun sitä oikeesti ja alko järjestää sitä asiaa jossa meni siis melkein vuosi..

        Mut nyt ei kyse siitä etten pystyisi olemaan tulevassa koulussani niinkuin viimeksi, joka oli syyni vaihtaa koulua, ainut syy on haluaminen joka tuskin riittää niille syyks..


    • Jokuuh14

      Pystyyks seiska luokan jälkeen vaihtaa eri paikka kunnalle noin 40km väli matkaa sinne ja mitä sanon syiks ja et asuisin tääl toisessa paikka Kunnas mis oon ny ja Käyn kouluu siel toisessa

    • krto

      Kun kerroit, että jäit nyt luokallesi, olisikohan ihan ensimmäisenä ajateltava tuota koulun käynti ja sen ottamista ensisijaiseksi asiaksi elämässäsi. Poikaystävät ja muut mitä nyt olet hakemassa tuolta toiselta paikkakunnalta pitäisi vielä unohtaa ja ajatella tarkemmin sitä ihan sinun omaa tulevaisuutta.
      Elämä ei oikein suju sillä, että on kavereita ja hilpeää menoa, kyllä sinun ikäisesi pitää jo ymmärtää ottaa vastuu omasta elämästä vakavasti. Eli mieti, mihin ammattiin haluat valmistu, onko se mahdollista ja sitten vaihtoehdot. Ne ovat tärkeitä asioita. Sinun täytyy elättää itsesi tulevassa ja se ei onnistu, jos et itse ole hankkimassa.

    • Koska olet alaikäinen, kaikki riippuu miten vanhempasi suhtautuvat asiaan. Usein muutto heille muuten sopii, mutta adunnom löytymine voi olla vaikeaa ja jos sen vuokra on kovin korkea niin halua maksaa sitä on usein este. Myös eläminen maksaa (vaatteet, ruoka, harrastukset, kulkeminen, sähkö, ym eli miten paljon vanhempasi haluavat sijoittaa asumiseen ja elämiseen joka kuukausi. Joillain syrjäseutupaikkakunnilla on pitkät välimatkat kodin ja koulun välillä joten koulun kautta voi olla tarjolla edullista soluasumista eli yhteisasumista yhden tai useamman oppilaan kanssa. Tuolloin asuminen on edullista ja koulussa saa ruuan joka päivä ja kotoa voi tuoda ruokaa jääkaappiin tai pakasteeseen varalle. Kela ei taida maksaa asumistukia vielä sun ikäiselle joten omaa tai vanhempiesi rahaa tarvitaan kattamaan asumisen ja elämisen kuluihin joka tapauksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe