Ratkaisuna voisi olla siirtämällä merkittävimmät tuotantoyksiköt valtion omistamaan yhtiöön. Loput voisivat jatkaa harrastuspohjalta kuitenkin markkinatalouden ehdoilla. Näin tuotantokapasiteetti ja tuet tulisivat rationalisoitua. Huoltovarmuus olisi kunnossa. Viljelijät pääsisivät valtion työntekijöinä nauttimaan normaalista vuorotyöstä, lomista, eläkkeistä,työterveyshuollosta jne. Samoin tulisi konekapasiteetti tehokkaampaan käyttöön.
Maatalouden ongelmat
23
2707
Vastaukset
- EU-avustaja
Paljonko olisi palkkamenot? Vrt nykyinen maataloustulo vajaa 900 miljoonaa ( sis. pääoman korkovaatimuksen 5 %)
- tutkija58
Palkkamenot olisivat runsaat. Rahaa siihen tulisi kuitenkin mm. järkevimmistä koneinvestoinneista kun ei tarvitsisi niitä tehdä verotuksellisista syistä. Nyt saattaa olla 15ha tilalla neljä traktoria joista 2 alle 2v vanhoja. Ne hiekkajäkäläkankaalle raivatut 'pellot'(tuhansia hehtaareja)otettaisiin pois näennäisviljelystä.Samoin jäisi pois ne 'Björnit' jotka sivuhommina pyörittävät suuria tiloja. Homman ydin olisi siinä, että suomalaiset saisivat edelleekin laadukasta ruokaa, viljelijät voisivat paremmin ja rahaa menisi ehkä vähemmän.
- EU-avustaja
tutkija58 kirjoitti:
Palkkamenot olisivat runsaat. Rahaa siihen tulisi kuitenkin mm. järkevimmistä koneinvestoinneista kun ei tarvitsisi niitä tehdä verotuksellisista syistä. Nyt saattaa olla 15ha tilalla neljä traktoria joista 2 alle 2v vanhoja. Ne hiekkajäkäläkankaalle raivatut 'pellot'(tuhansia hehtaareja)otettaisiin pois näennäisviljelystä.Samoin jäisi pois ne 'Björnit' jotka sivuhommina pyörittävät suuria tiloja. Homman ydin olisi siinä, että suomalaiset saisivat edelleekin laadukasta ruokaa, viljelijät voisivat paremmin ja rahaa menisi ehkä vähemmän.
ei osta uusia traktoreita hyvin montaa "verotuksellisista syistä", ainakaan jokainen pikkutila... Eikä enää moni isompikaan ko. syystä. Se aika oli 70-80-ja osittain 90-luvulla. Nyt koneinvestoinnit harkitaan paljon tarkemmin. Jollain 15:n erikoiskasvitilalla ( esim vihannestila, suuri liikevaihto palkattua työvoimaa,) voinee olla melko uutta kalustoa, mutta näillä Itä-Suomen pikkutiloilla ei ole uusia traktoreita näkynyt, eikä verokirjanpidossa vastaan tullut.
Maatalouteen menee vuosittain n 4500 uutta traktoria ja 69 000 tilaa.
Totta on, että Suomessa on "liikaa" peltoa n reilu 400 000 ha. Hiekka-/hietapellot voinevat olla varsin hyviä (vihannes)viljelyyn, mutta nuo pienet happamat ja kosteat suopellot metsän keskellä eivät oikein sovellu muuhun, kuin heinän viljelyyn. Huonosti jopa ruokohelvelle. - ei osta..
tutkija58 kirjoitti:
Palkkamenot olisivat runsaat. Rahaa siihen tulisi kuitenkin mm. järkevimmistä koneinvestoinneista kun ei tarvitsisi niitä tehdä verotuksellisista syistä. Nyt saattaa olla 15ha tilalla neljä traktoria joista 2 alle 2v vanhoja. Ne hiekkajäkäläkankaalle raivatut 'pellot'(tuhansia hehtaareja)otettaisiin pois näennäisviljelystä.Samoin jäisi pois ne 'Björnit' jotka sivuhommina pyörittävät suuria tiloja. Homman ydin olisi siinä, että suomalaiset saisivat edelleekin laadukasta ruokaa, viljelijät voisivat paremmin ja rahaa menisi ehkä vähemmän.
traktoria verotuksellisista syistä..Meidän 40ha:n tilalla traktori uusittu 20v:n välein,siinä jää monta verotettevaa vuotta!
- traktoreita
ei osta.. kirjoitti:
traktoria verotuksellisista syistä..Meidän 40ha:n tilalla traktori uusittu 20v:n välein,siinä jää monta verotettevaa vuotta!
Kyllä meillä ainakin uusitaan 2-3v välein 1 traktori. Ja suojassa on 4 Deereä. Viljeltyä 17 ha. Parempi yksi Deere lisää rivissä kuin rahat verokarhulla.
- pohojamaalla
traktoreita kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin uusitaan 2-3v välein 1 traktori. Ja suojassa on 4 Deereä. Viljeltyä 17 ha. Parempi yksi Deere lisää rivissä kuin rahat verokarhulla.
Konekauppiaalle raha kelpaakkaan. Täälläpäin ei verottaja koko koneen hintaa vie mutta kauppias kyllä.
- Ohrantuottaja Keski-Suomesta
EU-avustaja kirjoitti:
ei osta uusia traktoreita hyvin montaa "verotuksellisista syistä", ainakaan jokainen pikkutila... Eikä enää moni isompikaan ko. syystä. Se aika oli 70-80-ja osittain 90-luvulla. Nyt koneinvestoinnit harkitaan paljon tarkemmin. Jollain 15:n erikoiskasvitilalla ( esim vihannestila, suuri liikevaihto palkattua työvoimaa,) voinee olla melko uutta kalustoa, mutta näillä Itä-Suomen pikkutiloilla ei ole uusia traktoreita näkynyt, eikä verokirjanpidossa vastaan tullut.
Maatalouteen menee vuosittain n 4500 uutta traktoria ja 69 000 tilaa.
Totta on, että Suomessa on "liikaa" peltoa n reilu 400 000 ha. Hiekka-/hietapellot voinevat olla varsin hyviä (vihannes)viljelyyn, mutta nuo pienet happamat ja kosteat suopellot metsän keskellä eivät oikein sovellu muuhun, kuin heinän viljelyyn. Huonosti jopa ruokohelvelle.Kyllä keskivertotilaa pienempikin tila investoi.
Itselläni on viljelyksessä 14,32 hehtaaria ja ostin uuden kotimaisen vuodenvaihteessa. Tai oikeammin vaihdoin kymmenen vuotta vanhalla Valmetilla.
Ja kolme traktoria minulta löytyy, muut ovat tosin -80, ja -70 luvuilta. Mutta teknisesti hyväkuntoisina tekevät merkittävän osan tilani töistä. - iuu9nunonu
traktoreita kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin uusitaan 2-3v välein 1 traktori. Ja suojassa on 4 Deereä. Viljeltyä 17 ha. Parempi yksi Deere lisää rivissä kuin rahat verokarhulla.
pohojanmaasta en tiedä mutta meillä etelä-pohjanmaalla ei tuo ole tapana..
- En kyllä
traktoreita kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin uusitaan 2-3v välein 1 traktori. Ja suojassa on 4 Deereä. Viljeltyä 17 ha. Parempi yksi Deere lisää rivissä kuin rahat verokarhulla.
yhtään ylimääräistä €uroa anna konekauppiaille..Maat pois niiltä kädettömiltä jotka eivät koneitaan osaa korjata ja huoltaa.
Minunkin puimuri on vm:66 ja tänäkin syksynä puidaan taas 35ha.
- teoria ei vastaa käytäntöä
mutta mites kävi.
Täällä aina otetaan esille maatalouden sosialisointi jolla ratkaistaisi halpa ja tehokas ruuan tuotanto. Onko kukaan ajatellut kauppa ketjujen sosialisointia. Kauppallahan on suurin kate sieltähän saataisiin suurin alennus ruuan hintaan. Laitetaan lakiasetus jossa määrätään kaupan katteeksi 5% ja yksi kauppa ketju suomeen.
Samalla ruuan alvin voisi laittaa 0%- komsomolskaja.
kirjoittaa lähes puhtaasti kopioi/liitä tyyliin sosialidemokraattien puolueohjelmaa, tutustukaapa heidän saksalaisen oppi-isänsä Bernsteinin kirjoituksiin.
Vain ja ainoastaa suuri on kaunista mutta asian tekee järkyttäväksi tajuta kuka/ketkä ja minkä tittelin takaa löytyy se likaisen työn tekevä porukka, ketkä on koulutettu tähän työhän, arvailkaa! - tutkija58
komsomolskaja. kirjoitti:
kirjoittaa lähes puhtaasti kopioi/liitä tyyliin sosialidemokraattien puolueohjelmaa, tutustukaapa heidän saksalaisen oppi-isänsä Bernsteinin kirjoituksiin.
Vain ja ainoastaa suuri on kaunista mutta asian tekee järkyttäväksi tajuta kuka/ketkä ja minkä tittelin takaa löytyy se likaisen työn tekevä porukka, ketkä on koulutettu tähän työhän, arvailkaa!Varokaa komsomolskaja on politrukki. Niitä on täällä maaseudulla kuppilat täynnä. Mistään keskustelusta ei tule mitään rakentavaa kun heti syytetään neuvosto... öh eikun maatalousvastaikseksi.
- komsomoskaja.
tutkija58 kirjoitti:
Varokaa komsomolskaja on politrukki. Niitä on täällä maaseudulla kuppilat täynnä. Mistään keskustelusta ei tule mitään rakentavaa kun heti syytetään neuvosto... öh eikun maatalousvastaikseksi.
käytäis vaan ja ainoastaan sun ehdoillasiko?
- yrittäjä69
Valtiohan maksaa jo nyt puolet myelistä. Minä maksan yelin kokonaan itse. Ei lomituksista ole tietoa enkä niitä kaipaakkaan.
- Iso torppa
Mitäs asutitte Karjalaiset pitkin Suomen kartanoita. Olisi EU kelpoisia olleet jopa torpat ennen pakkolunastuksia.
Ilman pakkoluovutuksia valtionkaan ei olisi maksettava puolta MYEL:stä.
Se on sitä poliittista vastuuta! - ole aivan noin
sillä valtio osallistuu myös YEL:n maksuun,kuten valtion budjetista voi tarkistaa.
- Misi
NL kokeili jo tuollaista kolhoosi ja sovhoosi politiikkaa.
Tulokset kai on jokaisen ymmärrettävissä?- Isäntä
Pitkästä aikaa sinulta asiallinen kommentti.
- komsomolskaja.
parastaikaa suomessa, seuraappa tarkkaan esimerkiksi näitten kahden suuren teurastamon toimintaa miten siellä lihankasvatustehdaslaitoksia rakennetaan.
- Mooseksen op
Israelissa kolhoosit rulettaa. Niiden nimi on siellä kibbutsi.
- maajussi maalta
Kommunistien kansalaisoikeudet tulisi lakkauttaa
- Muhahahahaaa
"Samoin tulisi konekapasiteetti tehokkaampaan käyttöön. "
Muhahahahaaa! Oletko tosissasi? Mikään ei tapa tehokkuutta yhtä hyvin kuin virkamiesjohtoisuus. Nykyisentasoinen virkamieskunta on yksi suurimmista syövistä yhteiskunnassamme, ei päästetä sitä pässinpääjoukkoa pilaamaan elintarviketuotantoa. - Isäntä
Stalin kokeili tätä metodia. Onnistuikin osittain. Joutui tosin Kulakit tappamaan ja toistakymmentä miljoonaa oman maansa kansalaista. Mutta rupesi homma vihdoin toimimaan. Raunioita siitä nyt on vaan. Se vielä saattaa palata. Mutta Mora toimii aina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701479
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3361096- 45924
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html174801- 39749
- 49710
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244530585- 52571
- 116568
Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44531