laktoosi-intoleranssi

mahdollista?

olen miettinyt että kun pojallani ilmeni laktoosi-intoleranssi myöhemmin ja hänellä myös oli "koliikkia" vauvana ja lapsena. voisikohan hän ollut jo saanut oireita äidinmaidosta koska itse join maitoa ja söin maitotuotteita. yhteen aikaan ei oireita ollut koska silloin söi maissivelliä ja imettämisen olin lopettanut.
oireet palasivat taas takaisin pojan tultua siihen ikään että maitotuotteita käytettiin.

siis kokeilpaaka te joilla on koliikkivauvoja syömästä maitotuotteita.

myöskin te joilla olisi samoja kokemuksia voisitte kirjoittaa.

laktoosi-intoleranssin oireina on juuri ilmavaivat ja vatsakivut ja joskus ripuli.

6

2029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö tuollainen

Tavallisin ruoansulatushäiriö meidän maassamme ja useimmissa muissa maissa on laktoosi-intoleranssi - se, ettei suoli pysty sulattamaan maitosokeria ja imemään siitä ravintoa.
      Laktoosi-intoleranssi ei ole sama kuin maitoallergia. Itse asiassa kyseessä ei ole lainkaan allerginen vaiva. Tauti johtuu siitä, että suolistosta puuttuu entsyymi, jonka tehtävänä on sulattaa maitosokeri. Tauti on varsin tavallinen, todennäköisesti tavallisin ilmavaivojen ja ripulin syy. Onneksi tauti on täysin vaaraton.

Oireet ja diagnoosi
      Laktoosi-intoleranssia potevalla ihmisellä suolisto ei pysty sulattamaan maitosokeria. Näin ollen varsinkin paksunsuolen bakteereille jää huomattavan paljon ravintoa, syntyy käymistila, muodostuu paljon suolikaasua - ja potilaalle tulee ilmavaivoja, ripulia ja vatsakipua, joskus jopa pahoinvointia.

On helppo itse todeta, onko laktoosi-intoleranssi. Jos on yllämainittuja oireita, ja parin viikon laktoositon ruokavalio parantaa oireiston, silloin diagnoosi on todennäköisesti oikea. Saattaa olla, että tämä kokeilu itse asiassa on kaikkein paras "tutkimus".

Älä lopeta maitotuotteiden käyttöä
      Maito ei ole potilaalle pahasta, ainoastaan maitosokeri. Näin ollen voi käyttää monia maitotuotteita, vaikka sairastaakin laktoosi-intoleranssia. Kypsä juusto, yoghurtti, viili ja monet maitosokerittomat tuotteet sopivat hyvin. Sen sijaan tavallisessa jäätelössä ja eräissä makeisissa on paljon maito- sokeria. Vaikka ei voi käyttää tavallista maitoa, on syytä käyttää muita maitotuotteita - me kaikki tarvitsemme maidon antamaa ravintoa, mm kalkkia. Voidaan epäillä, että ihminen, joka välttää kaikkia maitotuotteita, vuosien mittaan muita herkemmin saa luuston kalkkikatoa vanhemmalla iällä.

LAKTOOSI-INTOLERANSSI
      Jos ihminen selvästi aistii, että maidon juonti aiheuttaa vatsavaivoja (vatsan turvotus, ilmavaivoja, ripulia) on syytä epäillä laktoosi-intoleranssia.
      Suomessa kärsii noin 17% väestöstä laktaasi-entsyymin puutostila (Suomen ruotskinkielisistä noin 8%). Vain joka toisella laktaasi-entsyymin puutosta poteva on oireinen laktoosi-intoleranssi.

Perinteinen laktoosi-rasitus on tavallisin diagnostisin menetelmä ja on helposti läpivietävissä.

Uusi DNA-testi tarjoaa uuden helpon ja luotettavan tavan selvittää laktoosi-intoleranssin olemassaoloa.

Laktoosi-intoleranssi on peritytyvä ja pysyvä tila, mutta oireet häiviävät vähentämällä ravinnossa olevan laktoosin määrää.

Suomessa laktoosiköyhän ruokavalion läpivieminen on helppo runsaan laktoosiköyhän tuotevalikoiman ansiosta.

Tuo maitosokeri ei tule äidinmaidon kautta lapseesi....

• Kunhan haastelen

Myos maitoproteiiniallergiassa on hyvin samankaltaisia oireita kuin laktoosi-intoleranssissa.

• on kyllä
        Kunhan haastelen kirjoitti:

Myos maitoproteiiniallergiassa on hyvin samankaltaisia oireita kuin laktoosi-intoleranssissa.

tuo. Oireet voivat olla samoja, mutta sairauden syntymekanismi on eri.

• Fiilari, ei höyläri

Äidinmaito sisältää myös laktoosia, mutta se valmistuu maitorauhasessa, eikä siis ole sitä äidin syömää laktoosia, joka hajoaa glukoosiksi ja galaktoosiksi äidin ohutsuolessa (jos äidillä on hajottavaa entsyymiä eli laktaasia).

Vastasyntyneen synnynnäinen laktaasientsyymin puute on mahdollista, mutta erittäin harvinaista. Äidin nauttima laktoosi ei kuitenkaan vaikuta lapsen oireisiin siinäkään tapauksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe