Olen työni kautta tekemisissä niin juutalaisten kuin muslimienkin kanssa.Itse olen hyvin suvaitsevainen ja en tee ihmisten välille eroa uskoivatpa he mihin tahansa tai ei mihinkään.Minulla on kymmenkunta muslimi kaveria ja täytyy sanoa että olen yllättynyt miten hyviä ihmisiä he ovat.Lestadiolaisessa kodissani (olen ex-vl)pidettiin vain kristinuskoa ja lestadiolaisuutta ainoana oikeana uskontona.Siis älytön ajatustapa.Ei ketään tulisi tuomita uskonsa perusteella, vaan ajatella häntä omana persoonanaan ja tutustua häneen.Maailma on täynnä hienoja ihmisiä.Mielestäni juuri se nurkkakuntaisuus johon lestadiolainen kasvatus lahkolaisensa ajaa on syy niihin ennakkoluuloihin joita ko. lahkolaisen päässä pyörii.Siis herätkää tähän päivään.Elämme 2000 lukua ja suomikin väistämättä kansainvälistyy,minkä jokainen on jo varmasti huomannutkin.Eikö nyt olisi jo korkea aika heittää vanhat käsitykset oikeaoppisuudesta kaivoon ja avata silmät tälle todellisuudelle.(jos ette vielä tienneet niin allah on arabiaa ja tarkoittaa jumalaa=muslimitkin uskovat jumalaan aivan kuin mekin.vai mitä?)
Mitä mieltä
10
472
Vastaukset
- Aimo H
Kai tuon nyt tiedät, että oikea vanhoillislestadiolainen vastaus on se, että vain vl:t ovat uskovaisia ja kaikki muut ovat automaattisesti epäuskoisia. Ettäs kehtaat kysyäkin.
- muista uskonnoista
kysymyshän onkin juuri suvaitsevaisuudesta.Raamatussakin kielletään tuomitsemasta muita.Jos olisit sattunut syntymään islaminuskoiseksi niin olisiko lestadiolaisuus silloin vääräuskoisuutta??
- Päivämiehen lukija
muista uskonnoista kirjoitti:
kysymyshän onkin juuri suvaitsevaisuudesta.Raamatussakin kielletään tuomitsemasta muita.Jos olisit sattunut syntymään islaminuskoiseksi niin olisiko lestadiolaisuus silloin vääräuskoisuutta??
SRK opettaa nykyisin erilaisista tavoista että ne ovat osa kyseistä "kulttuuria". Siten jos islamilaiseen kulttuuriin syntynyt ihminen kääntyy vl-uskoon, hän voi rauhassa pitää islamilaisen kulttuurinsa tavat ja käytännön elämän muodot. Nehän ovat samalla tavoin "kulttuuria" kuin ovat togolaisten vl-uskovaisten korvakorut ja televisio. Nehän SRK:n johto on ilmoittanut olevan togolaisille uskovaisille sallittuja, heidän "kulttuurinsa" perusteella.
Pohjois-Suomessa taas korvakorut eivät olekaan "kulttuuria", vaan ne ovat kadotukseen vievä synti. - Raamattu
muista uskonnoista kirjoitti:
Raamattu opettaa,että uskoon ei suinkaan synnytä biologisella tasolla,vaan se omaksutaan omalle kohdalle,olipa vanhempien usko mikä hyvänsä.
- Kesä_keikkuen_tulevi
Olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus valita sellainen elämänkatsomus, jonka omakseen kokee. On väärin arvostella ja tuomita toisen vakaumusta oman vakaumuksensa perusteella.
Kuitenkin on syytä pitää sellainen yleisinhimillinen järjenhippu näissä uskontoasioissakin mielessä, että pahuuden tekemistä ei tarvitse minkään uskonnon nimissä hyväksyä tai sallia. Ja uskoisin, että jokaisella maapallon ihmisellä on suhteellisen samanlainen käsitys siitä, mikä on pahaa ja väärää, mikä satuttaa toista ihmistä.
Itse olen myös ex-vl ja nykyisin vain pelkkä uskovainen ilman etuliitteitä =) . Minulla oli aikanaan läheisiä ystäviä ei-niin-jyrkän-kaavan-muslimeissa. En halua yleistää, mutta yhtä muslimisyntyistä, sittemmin ateistityttöä lukuunottamatta, koin, että minulle oltiin kyllä kasvokkain ystävällisiä, mutta samalla valehdeltiin asioita päin naamaa. Osittain nämä muslimit käyttäytyivät samoin myös toisia muslimeja kohtaan eli kyse ei minun kohdallani ollut vain siitä, että olin eriuskoinen. Joka tapauksessa tuollainen käytös ei minuun kovin positiivista vaikutusta tehnyt! Onneksi tuo mainitsemani tyttö ei ollut sellainen!
Yksinkertaisena johtopäätelmänä voisin pitää, että uskontoihin ja uskonnonharjoittajiin liíttyy yleensä aina jotain hyvää, sillä peristeisesti uskontojen päämäärä on hyvä. Kuitenkin mihinkään uskontokuntaan kuuluminen ei takaa ehdotonta raikkautta ja oikeamielisyyttä. Näin on onpa sitten kyse vaikkapa vanhoillislestadiolaisuudesta tai islamista. Yksittäiset ihmiset voivat tehdä sekä hyvää että pahaa uskonnolleen... - Muhoksen mimmi
Kautta aikain on ollut Jumalia. mutta vain yksi oikea,kuten Raamattu opettaa.
Jos uskoo jumalaan,ei se vielä tarkoita,että jumala on se oikea.
vaikka nimikin olisi sama,niin persoona on usein eri. kyse ei siis voi olla samasta jumalsta,nimestä huolimatta.
vaikka Baalia palvottiin jumalana,ei se ollut Jumala.
miten voit sanoa,että Allah ja Taivaan jumala ovat sama persoona,jos he opettavat eri tavoin?
jomman kumman on oltava epäjumala.
ja jos eri uskonnoissa opetetaan erilaista oppia,he palvovat myös eri jumalaa, nimestä huolimatta.
eli, mikä on se oikea?
missä on oikea Jumala?
Se ei voi olla,kuin yhdessä uskossa ja yhdessä opetuksessa,koska sama Jumala ei opeta usealla eri tavalla. - neiti.h
Itse olen alkanut uskoa, että on olemassa vain yksi Jumala, eri uskonnoissa Häntä kutsutaan vain eri nimellä. Fundamentalistit käyttävät uskontoaan tekosyynä terrorismille ja muille pahoille teoille.
Vl:t (olen ex-vl) väittävät usein olevansa suvaitsevaisia, käytännössä asia on kuitenkin toisin. He itse syyllistyvät ylpeyden ja omahyväisyyden syntiin ylenkatsoessaan muita ihmisiä ja uskontoja, kun luulevat olevansa "ainoita oikeita Uskovaisia".- Siinä tapauksessa...
Miten selität sen, että se "sama Jumala" on toisessa uskossa aivan toista mieltä,kuin toisessa?
Valehteleeko Jumala toisille ja toisille ei?
Vai valehteleeko ihminen? - neiti.h
Siinä tapauksessa... kirjoitti:
Miten selität sen, että se "sama Jumala" on toisessa uskossa aivan toista mieltä,kuin toisessa?
Valehteleeko Jumala toisille ja toisille ei?
Vai valehteleeko ihminen?Tarkoitatko, että miksi se Jumala (esim. Allahiksi kutsuttaessa) käskee palvelijoitaan tekemään hirvittäviä tekoja? Tätä en missään nimessä hyväksy.
Kuka ylipäätään tietää, mitä "mieltä" Jumala on asioista? Kuka voi sanoa, että "näin Jumala käski tehdä"? Kaikki on kuitenkin loppujen lopuksi vain ihmisen tulkinta asiasta lukuunottamatta Kymmentä käskyä (näin uskon, koska kuitenkin olen kristitty).
Jumala ei varmasti valehtele kenellekään, tai käske tekemään väkivaltaa. Kuten sanoin, uskontoa käytetään tekosyynä monelle asialle.
Korostan, että nämä ovat omia mielipiteitäni asioista. Olisi mukava kuulla myös muita. Haluan olla avarakatseinen kaikkia uskontoja kohtaan. - mieltä
neiti.h kirjoitti:
Tarkoitatko, että miksi se Jumala (esim. Allahiksi kutsuttaessa) käskee palvelijoitaan tekemään hirvittäviä tekoja? Tätä en missään nimessä hyväksy.
Kuka ylipäätään tietää, mitä "mieltä" Jumala on asioista? Kuka voi sanoa, että "näin Jumala käski tehdä"? Kaikki on kuitenkin loppujen lopuksi vain ihmisen tulkinta asiasta lukuunottamatta Kymmentä käskyä (näin uskon, koska kuitenkin olen kristitty).
Jumala ei varmasti valehtele kenellekään, tai käske tekemään väkivaltaa. Kuten sanoin, uskontoa käytetään tekosyynä monelle asialle.
Korostan, että nämä ovat omia mielipiteitäni asioista. Olisi mukava kuulla myös muita. Haluan olla avarakatseinen kaikkia uskontoja kohtaan.olen samaa mieltä kuin neiti.h.
jos allah olisi kaikkien muslimien käskenyt harjoittaa väkivaltaa ja terroria niin sillä perusteella 99% maailman muslimiväestöstä ei eläisi uskonsa mukaisesti.
Joka tapauksessa uskontoa yritetään käyttää joissakin piireissä politiikan ja omien etujen tavitteluun.
Ja kristityt ne vasta murhaajia ovatkin!Tälläkin hetkellä sadat-tuhannet länsimaalaiset,meidän oman jumalamme lapset, ovat "ristiretkellä" (niinkuin Bush halusi asian ilmaista) irakissa ja afganistanissa.Olemmeko näin ollen itse saaneet jumalaltamme käskyn ja oikeutuksen tällaiseen toimintaan.Emme varmasti ole ja niin eivät ole mitkään muutkaan uskonnot!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h302861Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062671Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv292377Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141503- 321473
- 291199
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021193- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015