romanit ja kirkko-/ uskontokunta

tane .

Romaniväestöä tapaa suhteellisen paljon helluntaiseurakunnissa.

Mikä vetää romaniväestöä juuri helluntailaisuuteen? Onko Suomessa romaneja myös esim. baptistien, adventistien ja ortodoksien joukossa?

Olen saanut käsityksen, ettei romaniväestössä juurikaan ole sellaisia, jotka eivät kuuluisi tai tunnustautuisi mihinkään uskontokuntaan. Vaatiiko romaniperinne sitä?

Jos romaninuori kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon, käykö hän yleensä rippikoulun? Ovatko romaneilla yleisiä kirkolliset häät, papin suorittama vihkiminen ja kirkollinen hautaus?

11

1251

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • romaniäiti

kyllähän suurin osa mustalaisista kuuluu helluntai seurakuntaan, sekä vapaa seurakuntiin.
      paljon on myös aivan ev.lut seurakunnassa.
      Kirkko vihkimistä ei ole.Rippikoulua nuoret kyllä käy ja pääsevät ripille,aivan niinkuin muutkin nuoret.
      Hautaus on aivan päiväselvä asia.
      Siunataan kirkkomaahan niinkuin muutkin ihmiset.
      Hautajaiset on vaan juhlallisemmat kuin valtaväestöllä,siihen kuuluu paljon enemmän Jumalan sanaa ja lauluja.

Kyllä mielestäni kaikki mustalaiset ovat uskonnollisia ja JUMALAA PELKÄÄVÄISIÄ.
      Kotona jo kasvatetaan siihen ,että Jumalaa pitää kunnioittaa.

Taivaan Isän siunausta kaikille lukijoille.

• vissi ero

Uskonnollisuus ei olekaan sama asia kuin olla uskossa.

• Vihkiminen........

Muuten juttu ok,mutta kyllä vaan kirkkovihkiminen on jos kuuluu ev.lut kirkkoon.On tässä kuule kolmet kirkkohäät jo vietetty ja varmaan uusia tulee.

• ROMANI N...,.,
        Vihkiminen........ kirjoitti:

Muuten juttu ok,mutta kyllä vaan kirkkovihkiminen on jos kuuluu ev.lut kirkkoon.On tässä kuule kolmet kirkkohäät jo vietetty ja varmaan uusia tulee.

ITSEKIN KIRKOSSA OLEN NAIMISIIN MENNYT, VAPAAKIRKOSSA KYLLÄKIN. MUTTA IHAN PAPIN EDESSÄ VIHITÄÄN. HELLUNTAISEURAKUNTIEN PASTORIT EIVÄT SAA VIHKIÄ. VAPAASEURAKUNNAN SAA.

HÄISSÄ SELLAINEN ERO ETTÄ PAIKALLA EI OLE VANHEMPIA, EIKÄ MUITAKAAN PARISKUNTAA HUOMATTAVASTI VANHEMPIA IHMISIÄ. IKÄ HAARA ON N.30 ALAS PÄIN.(JOS KYSEESSÄ ESIM.20V PARISKUNTA) JOKUNEN HARVA SAATTAA OLLA VUODEN PARI YLI

• romaniäiti
        Vihkiminen........ kirjoitti:

Kyllä on sitten ajat muuttuneet sitten minun tietojeni jälkeen.
        Olen -50luvun lapsi ja kahden mustalaisen...
        Ei se minun tietojeni mukaan niin yleistä ole.
        Kyllä suurin osa käy maistraatissa ja voihan olla ,et se liito siunataan seurakunnassa ,jos sellaseen kuuluu.
        Se onkin sitten hieno asia jos nykynuoret menevät kirkossa vihille.

Siunausta vaan kaikille

• elävässä uskossa
        romaniäiti kirjoitti:

Kyllä on sitten ajat muuttuneet sitten minun tietojeni jälkeen.
        Olen -50luvun lapsi ja kahden mustalaisen...
        Ei se minun tietojeni mukaan niin yleistä ole.
        Kyllä suurin osa käy maistraatissa ja voihan olla ,et se liito siunataan seurakunnassa ,jos sellaseen kuuluu.
        Se onkin sitten hieno asia jos nykynuoret menevät kirkossa vihille.

Siunausta vaan kaikille

oleva romani ja kuulun luterilaiseen kirkkoon.kieltämättä käyn useimiten helluntaikokouksissa.Ihan tavallisen riparin olen käynyt ja perinteiset kirkkohäät olen viettännyt.

• miriGli*

Minä kuuluin ja kuulun edelleen evankelisluterilaiseen seurakuntaan... Käyn Jumalanpalveluksissa siellä lähinnä jouluisin ja joskus muulloinkin. Kokouksissa käyn baptistiseurakunnassa.

Minun paikkakunnallani moni romani kuuluu evankelisluterilaiseen seurakuntaan mutta käy kokouksissa muualla. Moni myös kuuluu sekä evankelisluterilaiseen seurakuntaan ja sitten johonkin muuhun samaan aikaan. Mutta myös sellaisia tietty jotka kuuluvat esim. pelkästään helluntaiseurakuntaan.

Tässä kaupungissa romaneita käy helluntaisrk:ssa, baptistisrk:ssa, vapaakirkossa,... Tunnen myös muutaman romanin jotka ovat Jehovan todistajia, sitten on muutama mormoni, ja myös muutama ortodoksi mahtuu joukkoon. Adventisti-romaneja en tunne enkä tiedä ainuttakaan, mutta miksipä heitäkin ei olisi, kun on jo niin paljon muitakin kirkkoja edustettuina.

En osaa sanoa, mikä romaneita vetää juuri helluntalaisuuteen... Ehkä se on se, että siellä on romaneille "jotain". Tai ehkä se on sitä, että puhutaan tunteisiin vetoavasti, kokoukset yms. tilaisuudet ovat useimmiten vapaamuotoisempia kuin vaikkapa ev.lut.kirkon Jumalanpalvelukset... Mutta totta kai tämäkin on asia jonka jokainen kokee eri tavalla omalla kohdallaan.

Romaniperinne ei sinänsä vaadi uskontokuntaan kuulumista eikä sinänsä uskonnollisuuttakaan, mutta siitä on vain tullut tärkeä osa romanien elämää... Olihan tuossa aika jolloin romanit ei saaneet minkäänlaisia kirkollisia toimituksia, yms. Eli nykyaikainen myönteisempi asenne ja suhtautuminen romaneihin voi olla yksi tekijä, ja varmasti onkin...

Kuten alussa sanoin, kuulun ev.lut. seurakuntaan, olen käynyt rippikoulun aivan kuten muutkin... Vihille meno on romaneilla yleisempää nykyään, ennemmin on eletty pääasiassa avoliitoissa... Moni uskova haluaa kuitenkin vihkimisen. Osa maistraatissa, osa kirkossa. Kuinkahan paljon tätä pitäisi olla että voisi sanoa, että on yleistä? Ehkä voisi sanoa ettei ole hirveän yleistä, mutta että ehkäpä on yleistymässä.. Kirkollinen hautaus on kuitenkin yleistä.

• Anonyymi

Mikähän siinä on, kun romanit eivät sitoudu oman seurakuntansa toimintaan- poikkeuksiakin toki on.
      He kulkevat suurina laumoina kokouksesta toiseen, lapset juoksentelevat sisään ja ulos.
      Olisi mukava kuulla esim romanikuoron lauluja, mutta eivät he kai pysty sitoutumaan edes sellaiseen.
      Semmoinen levoton liikkuminen paikkakunnalta toiseen on tunnusomaista.

• Anonyymi

Ja varastelu. Kirkkokansan kannattaakin tarkastaa että lompsa on tallella jos ympärillä pyörii mustalaisia.

• Anonyymi

Seurakunnassa olisi tehtäviä siivouksesta pyhäkoulun pitoon, mutta terveetkään ja nuoret romanit eivät ottaudu näihin mitenkään.

• Anonyymi

Minä olen palannut esivanhempieni uskontoon eli hindulaisuuteeen. Hinduilla on paremmat pyhät kirjatkin, joten suosittelen sitä uskontoa kaikille romaneille ja kyllä ns kantiksillekin.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe