Pienellä perhepalstallani alkoi sateiden aikana perunarutto vaivata perunanvarsiani. Liki 50% varsista oli ruton saastuttamaa.
Katsoin eilen juureen ja perunat olivat sopivan kokoisia joten löin varret poikki. Jossain perunassa oli myös mukulassa ruton merkit.
Sanokaa nyt viisaammat pitääkö varret katkaista ihan maata myöten, vai saako jäädä varrentynkiä?
Vein saastuneet varret pellon reunaan 20m päähän kasalle jossa saavat maatua. Onko välimatka riittävä, vai olisiko varret pitänyt hävittää jollain muulla tavalla?
Haravoin varreet pellosta huolellisesti ja jään odottelemaan kuoren vahvistumista.
Onko muita vinkkejä ruton vaurioiden torjunnassa ilman torjunta-aineita?
Perunarutto
2
3203
Vastaukset
- varret
Luomuviljelijän kirjassa kehoitettiin hautaamaan varret ja saastuneet perunat. 20 metriä on varmaan liian lyhyt matka, voi levitä edelleen tuulen mukana.
Suositus on sitten olla pari vuotta viljelemättä perunaa ja vaihtaa lajiketta joka ei ole niin arka rutolle. Olisi hyvä pitää perunamaa kesannolla ja kasvattaa siinä vaikka apilaa joka sitten puhdistaa maaperän.
Omalle perunapellolleni iski myös rutto mutta ehdin poikkasta varret ennenkuin tarttui itse perunaan. Älä vain syön ruttoisa perunoita vaan nosta ne ylös ja hautaa maahan.- RUISKUTIN
TÄNÄ VUONNA EN OTTANUT ENÄÄ RISKIÄ VAAN RUISKUTIN PERUNARUTTOA VASTAAN.
SÄILYIVÄT AIKA PITKÄLLE. NIITIN VARRET PARIVIIKKOA ENNEN NOSTOA POIS.
MINUN ONGELMAPELTONI ON LIIAN SAVIVOITTOINEN JA KUN ALKAA KOSTEUS LISÄÄNTYÄ NIIN RUTTO PAINAA HETI PÄÄLLE.
LISÄÄN TÄÄS KUOREKETTA JA MUUTA KOMPOSTOITUVAA MAAHAN.
PISTIN TÄNÄ VUONNA MYÖS PERUNAVAON POHJALLE HIEKKAKERROKSEN SALAOJAKSI.
ENSI VUONNA PISTÄN HIEKKAA MYÖS PERUNAN PÄÄLLE SEKOITTAEN MULTAAN, JOTTA SAAN KOOSTUMUSTA MUUTTUMAAN. KAIKKEA KOKEILEN.
TURVETTA PERUNAN YMPÄRILLE, NIIN SAA SIISTIT PERUNAT.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832