Ostin muutama päivä sitten Mirrin Minttu siemeniä. Pussissa mainitaan että kissat tykkäävät kieriä puskien päällä. Yritin tutkia vähän lisä tietoa kasvista kunnes eräällä sivustolla mainittiin että tämä kyseinen Minttu olisi myrkyllinen. Elikkä onko Minttu myrkyllinen ja jos ei niin Voisiko Minttu muuten vaan olla haitaksi kissoilleni mikäli ne syövät sitä?
Myrkyllinenkö?
2
4162
Vastaukset
- rekisteröitymätön*
Kissanminttu ja mirrinminttu ovat kasveja, joista kissat ovat hyvin kiinnostuneita niiden sisältämän nepetalaktoonin takia. Aine on kissoille eräänlainen hallusinogeeni.
Viehtymys on perinnöllinen ominaisuus: noin kaksi kolmasosaa kissoista reagoi kissanmintuun. Myös isot kissa, kuten leijonat pitävät siitä.
Hyvin nuoret pennut ja vanhat kissat reagoivat kissanmintuun harvemmin ja myös aikainen kastrointi voi vaikuttaa asiaan. Aivotutkimus onkin osoittanut, että vaste kissanmintun tuoksuun on itseasiassa seksuaalinen - kissanmintun tuoksu aktivoi siihen reagoivissa kissoissa samoja hermoreittejä kuin sukupuoliferomonit.
Kissanminttu ei ole kissoille myrkyllistä, mutta jotkut kissat voivat sen vaikutuksesta tulla aggressiivisiksi ja joillakin kissoilla on havaittu suoranaista addiktion tapaista.
Yleensä ihmisistä on hauska katsella, kun kissa menee ihan höperöksi kissanmintun lähellä. Itse en oikein tykkää - mielestäni yksinkertaisen elukan aivojen manipulointi on ilkeää. Kissalla reagointi ei ole tahdonalainen, eli se ei "pidä" kissanmintusta, vaikka se siihen voimakkaasti reagoisikin.- tanya09
Hyvä tietää että kasvi ei ole myrkyllinen kiitos siitä. Mutta minulla on aina jotenkin ollut käsitys että Kissanminttu olisi eräänlainen aistillinen herkku. Olen ostanut kissanminttua eläinruoka kaupoista kun kuulin että kissat "pitävät" siitä. Mun leikkaamaton tyttö menee aika pöhnään kun se saa minttua sen lempi nallessa. Se kierii nallen päällä ja samalla syö minttua. Tonen leikattu tyttö ei ole niin kiinnostunut mutta välillä nuuhkii minttua ja syö sitä. Joka tapauksessa jäi käsitys ettei minttua pitäisi kummiskaan antaa kissoille oli se sitten eläinkaupasta ostettu tai kasvina kasvatettu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145