Katamaraani

Kiinnostaa :)

Olen katsellut noita katamaraneita, vaikkutavat melko mielenkiintoisilta, niin nopeuden kuin varsinkin tilojensa puolesta.
Ovatko ne oikeasti niin nopeita kun väitetään?
Mikä on sellainen realistinen matkanopeus tuollaisella 5-8 m/s tuulella.
Minkälainen se on kovemmassa kelissä, esim 14 m/s avomerellä sivutuulessa, miten käyttäytyy sivuaallokossa, paukkuuko aallot keskiosan lattanaan pohjaan?
Entä kunnon myrskyssä?
Miten nousee tuuleen?
Tarkoitus on siis perhecruisailu tuollaisella about 40 ft. mallilla.
Missä pääsisi purjehtimaan katamaranilla, jotta sais käsitystä millainen se on.

Muita hyviä ja huonoja puolia kiitos.

50

7860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäonnistuu

      hyviä puolia tasan yksi,tilat.

      • Jokusen lisää

        Syväys yleensä pienempi kuin vastaavan kokoisessa köliveneessä. Ei kallistele köliveneen tavoin. Jolla mahtuu hyvin mukaan, joissakin saa jollan kätevästi taaveteihin taakse runkojen väliin. Mahtuu paljon aurinkopaneeleja. Avotuulissa kulkee vakaasti ja rivakammin kuin köliveneet.


      • Alkohan niitä
        Jokusen lisää kirjoitti:

        Syväys yleensä pienempi kuin vastaavan kokoisessa köliveneessä. Ei kallistele köliveneen tavoin. Jolla mahtuu hyvin mukaan, joissakin saa jollan kätevästi taaveteihin taakse runkojen väliin. Mahtuu paljon aurinkopaneeleja. Avotuulissa kulkee vakaasti ja rivakammin kuin köliveneet.

        Löytyä.
        Lisää vaan, nuo nyt on ihan peruskamaa.


    • 2 vikaa.

      Ei käänny tolpilleen jos menee ympäri.
      Aiheuttaa suunnatonta kateutta kanssapurjehtijoissa.

      Mutta tuo ympärimeno on aika harvinaista, suomen vesillä varmaan mahdotonta, ainakaan 40 ft. kokoluokassa.
      Ja tuon kateuden kanssa pärjää kyllä.

      • ???

        Suhtaudutaan vierasvenesatamissa kun viekin ainaki kahden veneen paikan.


      • FF31
        ??? kirjoitti:

        Suhtaudutaan vierasvenesatamissa kun viekin ainaki kahden veneen paikan.

        Hinta menee tyypillisesti leveyden mukaan.


    • tutustunut

      Kävin vähän aikaa sitten tutustumassa (satamassa) kahteen Lagoonin malliin. Jäi vaatimattomasti ilmaistuna ERITTÄIN positiivinen mielikuva.

      Joku muu tietty arvostaa aivan toisenlaisia seikkoja, mutta itselläni kolahti se, että katamaraanilla saisin purjeveneen, jossa on ison moottoriveneen sisä- ja ulkotilat.

      Jos olet aidosti harkitsemassa katamaraanin ostamista, laita minulle sähköpostia (vene2008(at)wippies.com) niin yritän saada veneitä esitellyt henkilö järjestämään esittelyn ja kertomaan katamaraaneista lisää.

      Helsingin Uivaan venenäyttelyyn (16.-19.8.) on tulossa 3 eri mallia. Suosittelen tutustumaan viimeistään siellä.

      • Rubengoisa

        Katit on kovassa aallokossa vastaiseen koneella sukkellusveneitä!Yksi ajeli 2 solmua Porkkalan selällä.Terävät keulat sukelsivat syvälle.Ei hyvä!!!


      • Cattionparasaallokossa
        Rubengoisa kirjoitti:

        Katit on kovassa aallokossa vastaiseen koneella sukkellusveneitä!Yksi ajeli 2 solmua Porkkalan selällä.Terävät keulat sukelsivat syvälle.Ei hyvä!!!

        Juuri tuosta syystä Catti on ylivoimaisesti paras siihen hommaan. Paljon mukavampaa menoa kuin paukuttavalla yksirunkoisella. Sisältä näkee hyvin ja pysyy kuivana, vaikka vesi ulkopuolella lentää pehmentäen menoa. Lisää tehoa vaan ettei tartte 2 solmuun tyytyä.


      • Purjehtimassa23
        Cattionparasaallokossa kirjoitti:

        Juuri tuosta syystä Catti on ylivoimaisesti paras siihen hommaan. Paljon mukavampaa menoa kuin paukuttavalla yksirunkoisella. Sisältä näkee hyvin ja pysyy kuivana, vaikka vesi ulkopuolella lentää pehmentäen menoa. Lisää tehoa vaan ettei tartte 2 solmuun tyytyä.

        Et varmaan tajunnut?Catilla ajettiin siksi 2 solmua,että kovempaan vauhtiin ei kyetty!Omistaja ei halunnut,että vene saa vaurioita!Taidat olla nettipurjehtija ,joka ei koskaan ole ollut todellisissa olosuhteissa,etkä ymmärrä purjehtimisesta mitään käytännön seikkoja!


    • Sitä kateutta

      Minulla on purjevene joka on 3,3 m. leveä.
      Ja kun satamassa on joku moottorivene joka on 5 m. leveä, en minä käy vinkumaan kuinka se vie tilaa, eikä minulle ole kukaan 2 m. leveällä veneellä oleva valittanut.
      Mutta jos sinne sitten tulee joku 7 m. leveä, niin sekö onkin sitten liikaa?
      Erikoista hommaa.

      • ei.kateutta

        Jos sinne tulee joku 7 m leveä, ei ole kyse siitä, mitä satamassa olevat ajattelevat. Satamissa vain ei läheskään aina ole 7 m leveää vapaata pätkää laituria.


    • sinulla......

      Puhut perhecruisaiusta mutta pääkysymyksesi ovat enemmänkin kisakoneista.... Ensinnäkin, matkakatit ovat hitaita ja kovantuulen veneitä. Ei siis nopeita kevyentuulen paatteja, joka on yleisin väärä käsitys. Vaativat 10ms ennen kuin alkavat 'toimimaan' kunnolla. Heikkoja vehkeitä keveissä keleissä ja ihan vastaisessa ja ihan myötäisessä.

      Kysymyseesi "Mikä on sellainen realistinen matkanopeus tuollaisella 5-8 m/s tuulella"; voitaisiin myös kysyä että kumpi on nopeampi auto, punainen vai valkoinen? Kysymys on ihan venekohtainen, mutta sanoisin että alle 10ms tuulella samaa nopeutta kuin samankokoinen mono, ja sitten nopeus alkaakin kasvaa kun tuulen voimakkuus kasvaa.

      Kunnon myrskyssä ne toimivat hyvin, mutta kattia tulee vaan ajaa toisella tavalla kuin monoa, ja siitä johtuvat ihmeelliset väittämät kun kaikempaailman 'kalervot' kerrran koettavat kattia ja sitten mölyävät kovaan ääneen että "paska peli" kun ajetaan kuin monoa eikä ymmärretä miten sitä tulee ajaa. eräs imisryhmä kun osaa kaikesta kaiken, eikä sitten uskalla myöntää osaamattomuuttaan, niin on pakko paukuttaa paskaa.

      Katteja pääset kokelilemaan jälleenmyyjillä, jos nyt sitä et tiennyt vielä.

      • Sinullekkin...

        Ystävällisistä vastauksista.
        Ehkä kysymykset olivat "vääriä" juuri sen takia että EN OLE ELÄISSÄNI OLLUT KATIN KYYDISSÄ ja siksi täällä kyselen.
        Mutta ehkä joku muu osaa neuvoa.
        Tuulista kyselin siksi että tuo 5-8 tuntuu olevan sellainen kesän keskituuli.
        No anteeksi nyt kuitenkin "väärät" kysymykseni.
        NEuvos vielä ne oikeat kysymykset, jotka minunlaiseni pitää esittää.


      • o tekijämies

        paikalla, niin valoitahan hieman miten tulisi ajaa ettei tarvitsisi ohjailla ja säätää päin seiniä:) Sinulle kaikenmaailman ´nimi´saattaa olla tuttu - tuskin muille - mistä ilmiselvä katkeruus johtuu?


      • campv

        "Katteja pääset kokelilemaan jälleenmyyjillä, jos nyt sitä et tiennyt vielä."

        No niin, eipä niitä taida juuri olla jälleenmyyjillä satamat notkollaan. Helsingissä on kuitenkin Yacht Marketilla HSK:lla 2 Lagoonia charterajossa, 380 ja uusi 420 hybridi. Niillä luulisi koepurjehduksenkin järjestyvän jos tosissaan on kauppaa tekemässä. Sillä 420 Lagoonilla on muuten sivutkin, josta löytyy juttua veneen siirtopurjehduksesta Ranskasta Suomeen.

        http://www.yachtmarket.com/
        http://www.sy-karibia.com/

        Hangossa majaileva M2 Sailing N' Charter oli ainakin vuosi sitten Fountaine Pajot:n myyjä. Nyt sivuilta ei kuitenkaan löydy mitään tietoa asiasta. Eli ei muuta kun kysymään

        http://www.sailingworld.fi/


      • että...............
        Sinullekkin... kirjoitti:

        Ystävällisistä vastauksista.
        Ehkä kysymykset olivat "vääriä" juuri sen takia että EN OLE ELÄISSÄNI OLLUT KATIN KYYDISSÄ ja siksi täällä kyselen.
        Mutta ehkä joku muu osaa neuvoa.
        Tuulista kyselin siksi että tuo 5-8 tuntuu olevan sellainen kesän keskituuli.
        No anteeksi nyt kuitenkin "väärät" kysymykseni.
        NEuvos vielä ne oikeat kysymykset, jotka minunlaiseni pitää esittää.

        Oikea kysymys ei kai ole sitä että ensin kyselee hupppunopeuksia ja sitten sanoo että "ihan vaan perhepurjehdukseen". Kisavenekyssäreitä perheveneistä, väärä kategoria?

        Eli kun haet perhevenettä, lieneekö siinä nopeus se ensimmäinen kysymys? Onko se autoissakin sama, että kun perheautoa haet niin eka kyssäri on kiihtyvyys ja huippunopeus?

        Voi kai ollakkin?


      • ymmäetämätön
        o tekijämies kirjoitti:

        paikalla, niin valoitahan hieman miten tulisi ajaa ettei tarvitsisi ohjailla ja säätää päin seiniä:) Sinulle kaikenmaailman ´nimi´saattaa olla tuttu - tuskin muille - mistä ilmiselvä katkeruus johtuu?

        Kuinka niin "kaikenmaailman nimi"? Ja ketä se loukkaa? Tuota nimeä käytän samalla tavalla kuin 'simoa' taikka 'jamppa' taika naisista 'liisa' (siksi myös pienellä kirjaimella) eikä se nyt ennen ole ketään loukannut. Jos joku kalervo tuosta ottaa nokkiin, niin sori siitä tarkoitus ei olut selainen. Sanonta mikä sanonta, ei sen enempää, joten en kai ole kateellinenkaan? Vai jos itse olet Kalervo, niin ymmärrän vihasi, mutta ei ole henkilökohtaista.

        Vai ymmärsinköhän ihan nyt viestisi oikein? Outo se oli ainakin.


      • asiassa
        ymmäetämätön kirjoitti:

        Kuinka niin "kaikenmaailman nimi"? Ja ketä se loukkaa? Tuota nimeä käytän samalla tavalla kuin 'simoa' taikka 'jamppa' taika naisista 'liisa' (siksi myös pienellä kirjaimella) eikä se nyt ennen ole ketään loukannut. Jos joku kalervo tuosta ottaa nokkiin, niin sori siitä tarkoitus ei olut selainen. Sanonta mikä sanonta, ei sen enempää, joten en kai ole kateellinenkaan? Vai jos itse olet Kalervo, niin ymmärrän vihasi, mutta ei ole henkilökohtaista.

        Vai ymmärsinköhän ihan nyt viestisi oikein? Outo se oli ainakin.

        eli katin luontevasta ajo- ja säätötekniikasta. Heitäppä tekijämiehenä muutama vihje ja nyrkisäntö sihen kovenpaan keliin - onnistuuko?


      • Kuten veneessä
        että............... kirjoitti:

        Oikea kysymys ei kai ole sitä että ensin kyselee hupppunopeuksia ja sitten sanoo että "ihan vaan perhepurjehdukseen". Kisavenekyssäreitä perheveneistä, väärä kategoria?

        Eli kun haet perhevenettä, lieneekö siinä nopeus se ensimmäinen kysymys? Onko se autoissakin sama, että kun perheautoa haet niin eka kyssäri on kiihtyvyys ja huippunopeus?

        Voi kai ollakkin?

        Nopus/kiihtyvyys luo turvaa.
        Tarpeen vaatiessa kun tiedän että turbon tahdittamat yli 200 HP avustaa ohituksissa, on paljon turvallisempi reissata.

        Ihan kuten veneellä on ihan kiva, kun tietää että pääsee esim yllättävää keliä karkuun mahdollisimman nopsaan, juuri perhepurjehduksessa.


      • JRxxx
        Kuten veneessä kirjoitti:

        Nopus/kiihtyvyys luo turvaa.
        Tarpeen vaatiessa kun tiedän että turbon tahdittamat yli 200 HP avustaa ohituksissa, on paljon turvallisempi reissata.

        Ihan kuten veneellä on ihan kiva, kun tietää että pääsee esim yllättävää keliä karkuun mahdollisimman nopsaan, juuri perhepurjehduksessa.

        ...tuo nopeuden/kiihtyvyyden kutsuminen turvallisuustekijäksi on kyllä valehtelua. Paras turvallisuustekijä on jättää ne ohitukset tekemättä kokonaan!
        Veneessä asia on vähän toisin, sillä puolella olet oikeassa. Mutta en usko, että katilla a) pystyy pakenenemaan ahtaasta kolosta kovin sähäkästi b) pääsee suojaan merkittävästi yksirunkoista nopeammin (ei ne normaalinopeudet ole niin paljoa korkeampia katilla). Jos haluaa nimenomaan nopeutta turvallisuustekijäksi, pitää valita liukuva moottorivene :)


      • Olikin
        JRxxx kirjoitti:

        ...tuo nopeuden/kiihtyvyyden kutsuminen turvallisuustekijäksi on kyllä valehtelua. Paras turvallisuustekijä on jättää ne ohitukset tekemättä kokonaan!
        Veneessä asia on vähän toisin, sillä puolella olet oikeassa. Mutta en usko, että katilla a) pystyy pakenenemaan ahtaasta kolosta kovin sähäkästi b) pääsee suojaan merkittävästi yksirunkoista nopeammin (ei ne normaalinopeudet ole niin paljoa korkeampia katilla). Jos haluaa nimenomaan nopeutta turvallisuustekijäksi, pitää valita liukuva moottorivene :)

        Hypoteettisesti, kun yksi tuolla ihmetteli mitä sillä nopeudella tekee.
        Ja kyllä minä tykkään kun edessä menee traktori 50 km/h ja tiedän että kun painan kaasua autossani ei montaa sekuntia mene kun ohitan.
        Sama muihinkin hitaisiin ohitettaviin.
        Olishan se turhauttavaa ajella sen traktorin perässä pitkän matkaa.
        Tai nämä jotka 100 alueella ajelee 70.


      • sitten on tuo
        JRxxx kirjoitti:

        ...tuo nopeuden/kiihtyvyyden kutsuminen turvallisuustekijäksi on kyllä valehtelua. Paras turvallisuustekijä on jättää ne ohitukset tekemättä kokonaan!
        Veneessä asia on vähän toisin, sillä puolella olet oikeassa. Mutta en usko, että katilla a) pystyy pakenenemaan ahtaasta kolosta kovin sähäkästi b) pääsee suojaan merkittävästi yksirunkoista nopeammin (ei ne normaalinopeudet ole niin paljoa korkeampia katilla). Jos haluaa nimenomaan nopeutta turvallisuustekijäksi, pitää valita liukuva moottorivene :)

        nopeusero esim. slöörillä yksirunkoisen ja katamaraanin välillä kun tuulee esim. 10m/s ?

        Asiantuntijana sinulla on varmaankin melko tarkka käsitys tästä.


      • pääasia
        JRxxx kirjoitti:

        ...tuo nopeuden/kiihtyvyyden kutsuminen turvallisuustekijäksi on kyllä valehtelua. Paras turvallisuustekijä on jättää ne ohitukset tekemättä kokonaan!
        Veneessä asia on vähän toisin, sillä puolella olet oikeassa. Mutta en usko, että katilla a) pystyy pakenenemaan ahtaasta kolosta kovin sähäkästi b) pääsee suojaan merkittävästi yksirunkoista nopeammin (ei ne normaalinopeudet ole niin paljoa korkeampia katilla). Jos haluaa nimenomaan nopeutta turvallisuustekijäksi, pitää valita liukuva moottorivene :)

        ei (matka)katti juurikaan ole nopeampi monoa köykäisillä, alle 10ms tuulilla. Ahtaasta kolosta pääsee katilla yhtä nopsaan ulos kuin monollakin, ei siitä tilanne eroa. Kattia on toki hieman parempi ohjata (jos on 2 konetta) kuin monoa. Kovemmat avotuulet antaa katille sitten nopeamman vauhdin. Kyse on enemmänkin siitä mistä tykkää.... ja oma lienee aina 'paras'.


    • Mallia..
    • Ehdokas.

      Tässä muutama laadukas vaihtoehto.
      Jälkimmäisessä on varmaan aika lailla tinkivaraa, kun hintaa vertaa tuohon ensimmäiseen.

      http://www.yachtworld.com/core/listing/boatDetails.jsp?currency=EUR&units=Feet¤cyid=1004&boat_id=1722500&checked_boats=1722500&back=/core/listing/cache/searchResults.jsp?blc=87919&yrc=61970&type=(Sail) Multi-hull&uom=126&fromYear=1995¤cy=EUR&units=Feet&duom=126&sm=3&wuom=126&ywbtc=1572¤cyid=1004¤cyid=1004&luom=126&toLength=48&ps=30&ps=30&slim=quick&so=0&n=14:1:39800:41341:804&searchtype=

      Olipas pitkä litania:)
      Tai:

      http://www.yachtworld.com/core/listing/boatDetails.jsp?currency=EUR&units=Feet¤cyid=1004&boat_id=1725266&checked_boats=1725266&back=/core/listing/cache/searchResults.jsp?blc=87919&yrc=61970&type=(Sail) Multi-hull&uom=126&fromYear=1995¤cy=EUR&units=Feet&duom=126&sm=3&wuom=126&ywbtc=1572¤cyid=1004¤cyid=1004&luom=126&toLength=48&ps=30&ps=30&slim=quick&so=0&n=11:1:34537:36030:804&searchtype=

      :)
      Tai:

      http://www.yachtworld.com/core/listing/boatDetails.jsp?currency=EUR&units=Feet¤cyid=1004&boat_id=1694508&checked_boats=1694508&back=/core/listing/cache/searchResults.jsp?blc=87919&yrc=61970&type=(Sail) Multi-hull&uom=126&fromYear=1995¤cy=EUR&units=Feet&duom=126&sm=3&wuom=126&ywbtc=1572¤cyid=1004¤cyid=1004&luom=126&toLength=48&ps=30&ps=30&slim=quick&so=0&n=11:1:34537:36030:804&searchtype=

      Tällasia löyty tällä kertaa.

    • Katti

      Catanalla oli taannoin Suomessakin jonkinlainen edustaja venemessuilla. Järjestivät myös charter-purjehdusta lämpimillä vesillä Catanalla. Vuokrakeikka olisikin hyvä tapa testata venettä käytännössä, mutta tietysti muistaen ilmastolliset erot, jos reissu tehdään etelämpään. Tämän kokoluokan katit ovat sellaisissa hinnoissa, että parin viikon vuokrauskeikka ei ole ollenkaan liioiteltua ennakkotutustumista.

      Catanan suurin ero Lagooniin taitaa olla nostokölien käyttö, jotka tuovat himpun verran enemmän tehoa vastaisiin purjehdussuuntiin ja pienentävät minimisyväystä jättäen vain peräsimet ja potkurit pohjan ulokkeiksi.

      Sivustoilta lisää tietoa veneistä, omistajien kertomuksia ja muutama vaihtovenekin:

      http://www.catana.net/frameset.php?page=home&lang=us&rub=1

    • 1 > 2?

      Venemestari teki leppoisan vertailun JJ38:n ja vastaavan hintaisen katamaraanin välillä. Jutusta saa melko paljon irti, suosittelen lukemaan.
      Itseäni on askarruttanut pari juttua. Veneen nostot lienevät jossain määrin hankalammat, kuin yksirunkoisella? Ainakaan seuramme nosturin kyvyt eivät riitä siirtelemään katin levyisiä härveleitä. Autonosturi? Omistajan lienee syytä hankkia itse riittävät nostopuomit, joiden ylläpito ja vuositarkastukset ovat oma riesansa. Laituritila pitäisi erikseen hankkia eli poijukiinnitys taitaisi sittenkin olla paras vaihtoehto. Talvisäilytys vie myös 2-3 yksirunkoveneen tilan. Äkkiseltään tuntuu työläältä (kalliilta) ylläpidettävältä!

      • ????????????????

        Katin nosto vaatii toisenlaiset pelit ja kaikilla niitä ei ole. Mutta yhtään kattia ei ole tämän takia jäänyt veteen... Nosturi jolla on kyky nostaa kattia, omaa kyllä vehkeetkin siihen. Luulisi olevan hölmöä jos kapasitteettia nosturilla on mutta ei nostotarvikkeita? Vuositarkastukset ym. ei ole sen enmpää riesana kuin muutenkaan isossa monossa, mutta koska on 2 runkao on siinä 2 x enemmän hommaa, jonka toki ostaessaan tiedostaa. Itse olen ollut tyytyväinen, eikä se nyt NIIN kallista ole tuo katin omistaminen :) Ja laiturissa on paikka, toki 1,5 x maksulla :( Mutta sen maksaa mielellään...

        Jos kojkee veneen työlääksi, kannattaa unohtaa veneily. Ja kallistahan mikä tahansa veneily on. Katti eit ee poikkeusta siihen.


    • Kaikki muu on turhaa

      40 Vuotta veneilyä kaikenmoisilla "kikottimilla " nyt isohkon perhecruisailu katin omistajana jo pidemmän ajan. Jos maksaa niin maistuukin , erinomainen laite asua ja liikkua, minun kohdalla ei paluuta 1 runko veneisiin. Lyesti tuosta telakoinnista jota kysytään yleisimmin nopeuden lisäksi. Yksi helpoimpia, liinat pituussuuntaisesti, mastopystyssä ja köleilleen. Tietty 8 tonnia ei kaikilla pikku leluilla nouse. Oma laite nousee oma trailerilla totaallisen helposti, kannatus veneen pohjasta mikä on näkyvillä veden yläpuolella.Lasku-nostorampit vaan on tehty yleisemmin niin laiturien kupeeseen ettei 7 metriä leveyttä riitä ylös vetämiseen. Luiskan siirto muutamalla metrillä sivummalle tuskin monessakaan tapauksessa olisi tuonut lisäkustannuksia.

    • Vakaaseon
      • alaspäin_yhdyssana

        Hurrikaani lennättää katteja rantaan asti. Niitä romuja ei tarvitse nostaa maihin. Eikö veneitä paljon yritetä tuolla hurrikaanialueplla siirtää suojaan ja turvaan?


      • Irmantuhoista

        Myös ST Martenilla enemmistö vedessä olleista kateista on edelleen hurrikaanin jäljiltä masto ylöspäin. Kolareista vaurioituneita Catteja on paljon enemmän kuin ylösalaisin kääntyneitä.


      • Ökhgiygiögyi

        St. Martinilla ja ainakin Tortolassa Neitsytsaarilla suurin osa kateista on sellaisia , joissa ei ole mastoa ollutkaan. Ne on moottorikatteja.
        Irma on jättiläishurrikaani, mutta senkin halkaisa on "vain" 100 mailia (tappavat tuulet).
        Hurrikaanin väistö onnistuisi, jos sen reitti pystyttäisiin ennustamaan.
        Valitettavasti ei, ja siksi veneen vieminen turvaan vastaa venäläistä rulettia, tietenkin merellä.


    • HurHurHurrikaani
      • Karibialleko

        Onko tuolla siis tapana hyväksyä että hurrikaanit tuhoavat veneet, eikä voi tehdä mitään?


      • vakuutuksetonsitävarten
        Karibialleko kirjoitti:

        Onko tuolla siis tapana hyväksyä että hurrikaanit tuhoavat veneet, eikä voi tehdä mitään?

        Siellä hurrikaanit ei kysele mitä ne tuhoavat:
        autoja, talojen kattoja, koko taloja, veneitä, siltoja, ja ihan kaikkea muutakin.
        80 m/s on vaan aika kova tuuli, ja tekee tuhojaan. Aallokko ja muutamalla metrillä nouseva merenpinta, sekä tolkuton sademäärä siihen liittyvine mutavyöryineen varmistaa tuhot.


      • Kjgmgyk

        Ei ne liinat auta kun pukitettu maapohja pettää meriveden nousun tai sadevesitulvan johdosta tai kun merivesi nousee niin korkealle, että pukitettu vene kelluu.
        Karibialla ei kunnon marinoita tämä silmällä pitäen kertakaikkiaakn ole.


    • HurHurHurikaani

      Ei ole. Nyt oli vain normaalia suurempi hurrkaani. Yleensä veneet pyritään nostamaan kuiville turvallisemmilla alueilla joissa hurrikaanit ei normaalisti kulje. Mutta jos asut kyseisellä alueella niin eikö venekin nosteta sinne missä asut?

      • Hyvin_kaukana

        Nuo "turvallisemmilla alueilla joissa hurrikaanit ei normaalisti kulje" ovat varmasti melkoisen kaukana.


      • HurHurHurrikaani
        Hyvin_kaukana kirjoitti:

        Nuo "turvallisemmilla alueilla joissa hurrikaanit ei normaalisti kulje" ovat varmasti melkoisen kaukana.

        Enempi etelässä. Trinidad ja ABC saaret esimerkiksi


      • paikallisien
        HurHurHurrikaani kirjoitti:

        Enempi etelässä. Trinidad ja ABC saaret esimerkiksi

        "Turvallisemman alueen" turvapaikkojen hinnoittelu on varmaan myös osattu hyödyntää paikallisesti?


      • etelässä
        HurHurHurrikaani kirjoitti:

        Enempi etelässä. Trinidad ja ABC saaret esimerkiksi

        Miksi ne veneet siellä etelässä (Venezuela, Panama, ym) pitäisi nostaa, jos siellä ei myrskyä?
        Helpompaa ja halvempaa jättää veneet satamaan kellumaan, jos vene on sielläkin turvassa.
        Trinidadissa kyllä toisinaan myrskyääkin hurrikaani.


      • turvasatamista
        etelässä kirjoitti:

        Miksi ne veneet siellä etelässä (Venezuela, Panama, ym) pitäisi nostaa, jos siellä ei myrskyä?
        Helpompaa ja halvempaa jättää veneet satamaan kellumaan, jos vene on sielläkin turvassa.
        Trinidadissa kyllä toisinaan myrskyääkin hurrikaani.

        Kuka sanoi että ne pitäisi nostaa siellä etelässäkin vedestä? Luulisi niillä olevan vedessäkin satamissa täyttä ja hinnat sen mukaiset jos veneet tulevat koko laajalta pohjoisemmalta Karibialta sinne turvaan. Kuvien tuhoutuneiden veneiden määrästä päätellen lähes kaikki ovat kuitenkin jääneet hurrikaanialueelle tuhotumaan, onkohan etelän turvasatamissa täyttä vai kallista?


      • kukasanoijamitä
        turvasatamista kirjoitti:

        Kuka sanoi että ne pitäisi nostaa siellä etelässäkin vedestä? Luulisi niillä olevan vedessäkin satamissa täyttä ja hinnat sen mukaiset jos veneet tulevat koko laajalta pohjoisemmalta Karibialta sinne turvaan. Kuvien tuhoutuneiden veneiden määrästä päätellen lähes kaikki ovat kuitenkin jääneet hurrikaanialueelle tuhotumaan, onkohan etelän turvasatamissa täyttä vai kallista?

        Nimimerkki turvasatamista tiedusteli 8.9.2017 0:54 että:
        "Kuka sanoi että ne pitäisi nostaa siellä etelässäkin vedestä?"

        HurHurHurikaani sanoi 7.9.2017 21:33 Että:
        "Yleensä veneet pyritään nostamaan kuiville turvallisemmilla alueilla joissa hurrikaanit ei normaalisti kulje"
        Ymmärrätkö arvvoisa nimimerkki turvasatamista että sana "kuiville" yo lainauksessa tarkoittaa että nostetaan veneet vedestä?


    • realistinenvauhti

      "Mikä on sellainen realistinen matkanopeus tuollaisella 5-8 m/s tuulella."
      Riippuu veneestä: hitaimmat (condomaraanit) alle 4,5 solmua, ja nopeimmat (AC50, AC72, ym kisavehkeet) yli 45 solmua, kun veneessä on tarpeeksi osaava ja hyväkuntoinen miehistö, tai siihen on asennettu polttomoottori käyttämään hydrauliikkaa ja tietokone hoitamaan sen osaamisen.
      Nopeuksien suhde on siis noin 1:10 hitaimman ja nopeimman catin välillä. Samankokoisten köliveneiden välillä se on alle 1:2.
      Nopeimmat joita voisit ostaa, esim http://dnaperformancesailing.com/our-boats/dna-f4-offshore-racer/ 20 solmun kahta puolen 8 m/s tuulella. Iso (55...90 jalkainen) Gunboat 15...20 solmua samassa tuulessa. Ja molemmat kulkee hitaamin, jos verrataan VMG:tä eikä venevauhteja, jotka nekin tippuvat ko tuulensuunilla.

      • realistinenvauhti

      • realismia_

        Mikä on sitten aloittajan realistinen hinta, kun "Tarkoitus on siis perhecruisailu tuollaisella about 40 ft. mallilla."


      • Kipparska
        realismia_ kirjoitti:

        Mikä on sitten aloittajan realistinen hinta, kun "Tarkoitus on siis perhecruisailu tuollaisella about 40 ft. mallilla."

        Eiköhän se katti ole jo aikaa sitten hankittu, jos hinnassa realismia oli. Joku nyt vaan huvikseen kaivelee esiin näitä 10 vuotta vanhoja ketjuja.


    • kurnauspurnaus

      Mitä olen Kroatiassa seurannut katteja, niin kyllä 40 jalkaiset köliveneet ne yleensä vauhdissa pesee. Nopeusfantasiat juontuvat plaanaavista kisakateista. Cruising katit eivät ole purjehduksellisesti mitenkään eduksi saaristopurjehduksessa ja pitää muistaa vielä se, että kattia on sitten reivattava kunnolla ja ajoissa. Anteeksi ei saa kuten köliveneellä. Jos menee yli niin oikaisevaa momenttia ei ole. Asuttavuus j atilat on niissä taasen omaa luokaansa. Hasteet aina edessa vierassatamissa, jotka on mitoitettu yleensä 33-jalkaisille isomuksille...

      Kuka mitäkin hakee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe