Särjet...

Kalastaja98

Päätinpä antaa trooppiset kalat kaverini akvaarioon, ja tein akvaariosta uuden kodin järvikaloille (akvaario muuten 170l).Pesin kaikki akvaarion hiekat,ja ostin lisäksi muutamia uusia kasveja ja juurakoita, luolia sun muita.Laskin, että suodattimen teho riittää hyvin vaikkapa ahvenelle.

Menin sitten lähi rannasta pyydistämään pieniä, luultavasti särjen poikasia.Laiton kalaset ihan suoraan kraana veteen, ja tottuivat siihen nopeasti.Ruuaksi kaurahiutaleita ja joskus hyttysentoukkia.Kaikki kelpaavat :) Vesi noin 21-19 asteista.

Kun lueskelin tuolla edellisiä keskusteluja tuolla oli nimimerkki "Moona" siellä maininnut että "Ei onnistu".Kyllä minulla vain onnistui!
särjet ovat olleet siellä noin viikon, ja voivat todella hyvin.Akvaario on noin pienille vielä hyvän kokoinen, mutta jos tila käy ahtaaksi, hommataan isonpi!

Onko muilla jonkinlaisia kokemuksia kotimaisista kaloista?

7

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oino

tuskin kauan viihtyy, mieti vähä!!!

• Kalastaja98

Olen tarkkaillut omia särkiäni, voin todeta että voivat hyvin. Lämpätilahan on se ainoa ongelma,mutta olen pyrkinyt pitämään sen jääkuutioilla ja usealla veden vaihdolla lähelle 15:ista astettetta.Vaikkakin särjet ovat vasta poikasia, eivätkä "tarvitse" noin alhaista läp
        ötilaa, ne voivat silloin nähtävästi paremmin!

Ps. ¤&%&#¤%%&!

• jukuvaa
        Kalastaja98 kirjoitti:

Olen tarkkaillut omia särkiäni, voin todeta että voivat hyvin. Lämpätilahan on se ainoa ongelma,mutta olen pyrkinyt pitämään sen jääkuutioilla ja usealla veden vaihdolla lähelle 15:ista astettetta.Vaikkakin särjet ovat vasta poikasia, eivätkä "tarvitse" noin alhaista läp
        ötilaa, ne voivat silloin nähtävästi paremmin!

Ps. ¤&%&#¤%%&!

Uskon, että pari pientä särkeä menee vielä tuollaisessa "perus purkissakin". Kerroit "ostaneesi" kasveja, joten ilmeisesti trooppisia kasveja ovat.. Vettä kannattaakin vaihtaakkin tarpeeksi usein, ainakin kun minulla oli salakka akvaariossa kylmenpää vettä piti vaihtaa päivittäin.Onnea kuitenkin kalojen pitoon!

• oino

sanon että olisit sitte ottanu järven pohjasta muutaki mukaan ko kyseiset kalat, tuskin paljonkaan perustaa trooppisista kasveista, meinaan kokemusta on.

• Kalastaja98

Kyllä aavistuksen hiekkaa ja muutaman kiven. Eipä sillä enää paljon väliä, kun kalat totuttelivat veteen n. vuorokauden ovat siellä kuin kotonaan. Minuakin kieltämättä pelotti, että eivät selviä.

Lisää vastauksia!

• hoitaja
        Kalastaja98 kirjoitti:

Kyllä aavistuksen hiekkaa ja muutaman kiven. Eipä sillä enää paljon väliä, kun kalat totuttelivat veteen n. vuorokauden ovat siellä kuin kotonaan. Minuakin kieltämättä pelotti, että eivät selviä.

Lisää vastauksia!

Mutta viileenä pitämisestä voi tulla ongelma, varsinkin talvella. Pitää varmaan kehitellä tuulettimia tai jotain styroksia ympärillä, joka ei päästä huoneenlämpöä altaaseen. Ilkka Koivistolla (se Korkeasaaren ex-pomo)on/oli kotimaisten kalojen allas osittain autotallin puolella, seinään upotettu, eli jäähdytys järjestyi niin. Tosin mielenkiintoinen projekti sulla, ilmoittele väliin miten menee.

• varalle

Voisit suunnitella kesän varalle sellaista jäähdytintä, mikäli aiot kaloja niin pitkään pitää. Mutu tai kiiski olisi varmaan kokonsa puolesta ollut parempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2681
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      32
      2403
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1914
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1559
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe