Nyt kaikki romanit Lahteen

siellä teitä ymmärretään

Lahti alkaa tukea romaneja

Viranomaiset ovat heränneet huomaamaan, että romaniväestökin kaipaa apua ja tukea sopeutumisessaan yhteiskuntaan. Lahdessa kootaan paraikaa eri tahojen toimijoista neuvottelukuntaa, johon tulee myös romaniedustus.
- Päijät-Hämeessä on kolmisensataa romania, joista puolet asuu Lahdessa. Heitä ruvetaan nyt auttamaan kiinnittymisessä valtaväestöön samalla, kun tuetaan romanien oman kielen ja kulttuurin säilyttämistä, sosiaalijohtaja Risto Kajaste kertoo.
Romanikieltä osaa enää kymmenisen prosenttia Suomen romaneista. Valtakunnallisen elvyttämisprojektin puitteissa Lahdessa ja Nastolassa toimii romanikerho, myös kielikylpyä viritellään pienemmille lapsille.
Romanien suurimmat ongelmat liittyvät asunnon ja työn saantiin sekä koulutuksen puutteeseen. Syrjintää ilmenee edelleen, eivätkä ennakkoluuloiset työnantajat uskalla palkata romania.
Lapset syrjäytyvät helposti jo ala-asteella. 2000-luvun alun valtakunnallisen tutkimuksen mukaan puolet romanilapsista oli erityisopetuksessa, osa liiankin heppoisin perustein. Vain kaksi prosenttia romanilapsista oli esikoulussa.

7

1477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

hyvä että alkaa tapahtuun jottain eikös uusi halitus luvannukkin puuttua tohon työhommaan

• niin sitä pitää

kyllähän Lahdenkin pitää pysyä mukana kehityksessä.
        Kunhan vain ottavat oikeat ihmiset työntekijöiksi hankkeeseen, meinaan, että romanimekko/suorat housut ja romanikurssi/pikakurssi eivät riitä romanitöihin Lahdessakaan, kun ei se tulosten mukaan ole riittänyt Helsingissäkään koskaan eikä edelleenkään.
        Toivottavasti virkaihmiset siellä Lahdessa tajuavat sen vaikka puhuttajia olisi kuinka toiseen suuntaan.

• lupasivat

kerrankin alkaa jokku näitä asioita hoitaa hyvä Kokoomus

• hyviäkin uutisia löytyy kiitos

• Työnantaja

Vai syy on työnantajissa että romanit ovat työttömiä? Oman kokemukseni perusteella en enää koskaan ota yhtään romania töihin. Uskokaa huviksenne, olen kokeillut mutta olen nykyään "ennakkoluuloinen".

• ollut tyytymätön

valtaväestöstä tulevaan työntekijään?

Minulla on ollut tasan kaksi työntekijää. Toistaiseksi molemmat valtaväestöstä ja molempiin olen ollut oikein tyytyväinen. Mikäli joskus tarvitsen lisää työntekijöitä, mielelläni ottaisin töihin romaninkin.

T. Yrittäjä

• Työnantaja
        ollut tyytymätön kirjoitti:

valtaväestöstä tulevaan työntekijään?

Minulla on ollut tasan kaksi työntekijää. Toistaiseksi molemmat valtaväestöstä ja molempiin olen ollut oikein tyytyväinen. Mikäli joskus tarvitsen lisää työntekijöitä, mielelläni ottaisin töihin romaninkin.

T. Yrittäjä

En ole ollut kertaakaan tyytymätön valtaväestöön kuuluviin työntekijöihin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1859
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      157
      1812
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      358
      1600
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      150
      1227
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      214
      1188
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1138
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      1044
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1009
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1005
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      82
      971
    Aihe