Oletko ylipätevä

ammattiisi?

Oletko kyllästymiseen ja ikävystymiseen asti joutunut olemaan asemassa, mikä ei käytä taitojasi. Tai oletko ollut ennen?

Minulla on paljon kokemusta tekemisestä, mikä on alamitoitettua osaamiseeni, mutta paperilla en näytä tarpeeksi hyvältä suurempaan vastuuseen. Toisaalta olen ollut asemissa, mihin ei nykyään enää tällä pohjalla yllä missään tapauksessa.

Mites te muut?

24

1230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillon ..

Urkin aikaan työhön opittiin työpaikassa. Kansakoulusta kauppakouluun ja siitä pääsi jopa pankkivirkailijaksi.

Tunnen tämmösiä tapauksia kolmekin.

• pankkiin

töihin? mahdatko narrata?

• 60-luvulla pääsi
        pankkiin kirjoitti:

Kansakoulusta kauppakouluun, merkantiksi ja pankkiin. Myös muihin konttoritöihin.

En itse kuitenkaan. Naapuristosta kaksi tyttöä ja joku kolmas, jonka tiedän.

Tiedänpä pelkällä kansakoululla konttorihommiin päässeenkin. Ei muuta kuin konekirjoituskurssitodistus. Elämä oli erilaista sillon. :)

• kansakoululla
        60-luvulla pääsi kirjoitti:

Kansakoulusta kauppakouluun, merkantiksi ja pankkiin. Myös muihin konttoritöihin.

En itse kuitenkaan. Naapuristosta kaksi tyttöä ja joku kolmas, jonka tiedän.

Tiedänpä pelkällä kansakoululla konttorihommiin päässeenkin. Ei muuta kuin konekirjoituskurssitodistus. Elämä oli erilaista sillon. :)

valkokaulus köyhälistön eturiviin.

• minäkin'
        pankkiin kirjoitti:

muutamia. Ekaksi apulaiseksi pankinjohtajalle, ja siitä sitten kauppakoulun kautta, tai ilman pankkineidiksi.

• tosin ...
        kansakoululla kirjoitti:

valkokaulus köyhälistön eturiviin.

90-luvun alun romahduksessa joutui syrjään. Oli koulutettu atk:lle jonkun verran, mutta sillon oli supistuksia ja uutta työvoimaa niin paljon tarjolla. Ulkoistamisen seurauksena olisi pitänyt vaihtaa paikkakuntaa. Ei lähtenyt ja joutui syrjään 52-vuotiaana. Ei hassummin, vai? Jos lamaa ei olisi tullut...

• alle vyön
        minäkin' kirjoitti:

muutamia. Ekaksi apulaiseksi pankinjohtajalle, ja siitä sitten kauppakoulun kautta, tai ilman pankkineidiksi.

menevä strategia ei kuulu tuntemieni ihmisten menetelmiin.

• ihmeen alle
        alle vyön kirjoitti:

menevä strategia ei kuulu tuntemieni ihmisten menetelmiin.

vyön? Paras testaus kai tuo työhalukkuudesta, ja kyvystä oli.
        Kyllä 60-luvulla taisi useimmilla pankkineideillä koulutuksena olla ihan pelkkä kansakoulu.

• päin honkia
        ihmeen alle kirjoitti:

vyön? Paras testaus kai tuo työhalukkuudesta, ja kyvystä oli.
        Kyllä 60-luvulla taisi useimmilla pankkineideillä koulutuksena olla ihan pelkkä kansakoulu.

Luulin, että siellä apulaissuhteessa tapahtui tuhmia ...

No juu, sellanen on ollut ihan kunniallista kiipeämistä uratikkailla. :-)

• minäkin jo
        päin honkia kirjoitti:

Luulin, että siellä apulaissuhteessa tapahtui tuhmia ...

No juu, sellanen on ollut ihan kunniallista kiipeämistä uratikkailla. :-)

ihmettelin.Ei mitään tuhmaa.

• Työn merkitys..

Kansakoulusta töihin ja sitä mukaa jopa toimitus johtajaksi. Ei kysytty koulutusta tai papereita. nähtiin älykkyys.
        En itse. Sivusta seurannut.

• Olen joutunut tekemään työtä, mikä on koulutustani alhaisempaa tasoa ja olen joutunut tekemään työtä missä osaamistani ei ole arvostettu. Kärsin sellaisesta yhden vuoden. Se oli aivan kauheaa henkistä piinaa, mutta onnistuin vuoden päästä palaamaan erääseen entiseen työpaikkaan sijaiseksi ja sain itsetuntoni takaisin, kun osaamistani ja persoonaani alettiin taas arvostamaan.

Ja sen sijaisuuden ja työnantajan suosituksien ansioista olen saanut nyt vakituisen työn missä osaamistani ja koulutustani arvostetaan.

• sos.asema

.. on niin iso merkitys. Se on jopa osa ihmisen identiteettiä.

Hauska kuulla menestystarinasi.

• sos.asema kirjoitti:

.. on niin iso merkitys. Se on jopa osa ihmisen identiteettiä.

Hauska kuulla menestystarinasi.

Olen erikoisen hyvin menestynyt, jos arvioidaan lähtökohtaani ja nyt en tarkoita taloudellisia resussejani.

• että!

Orgnisatiossani on ollut suurimmillaan 2 inssiä, 17 teknikkoa ja sihteeri.

Välillä vastasin 90Mmk:n osto/varastotoiminnoista.

Suppeimmillaan vakanssini on ollut tuotantopäällikkö 10 henkilön metallituotepajassa. Yksinkertaiset tuotteet.

Välillä toimin toimitusjohtajana sähköhydraulisia laitteita valmistavassa tuotantoyksikössä. Vuosibudjetti 30Mmk:n molemmin puolin.

Enne vetäytymistäni ehdin hoitamaan 10 konsulttitoimeksiantoa koskien laatujärjestelmiä ja kustannusstandardeja.

Eiköhän tuhon ole mahtunut opiston koneinssille vaativuudeltaan tehtäviä molemmilta laidoilta.

Kaikki ovat olleet mielenkintoisia aikansa.
      Mikä lyhyemmän, mikä pitemmän ajan.
      Ikävystymään en ole ehtinyt. Sitä ennen olen vaihtanut tehtävää ja/tai työnantajaa.

Ajatuskin yhteen paikkaan jäämisestä kauhistuttaa!

• Jenna-56

ei koskaan voi olla ylipätevä.
      Olen aikanani lukenut biologiaa ja valmistunutkin erääseen ammattiin, nyt teen työtä eläinten parissa.
      Palkkana on haukkumista, naukumista, raapimista ja kovaa taistelua rahasta.

Saa olla jatkuvasti hattu kädessä kerjäämässä rahaa sekä kiertää myyjäisiä.
      Työ on palkitsevaa ja olen siihen tyytyväinen.
      Valitsin itse tämän tien.

• esimerkiksi opistotasoinen ihminen huomaa olevansa pelkkä kahvinkeittäjä ja kopioija henkilöille, joiden koulutuksellinen tausta on nolla...

Ennen päästiin pitkälle ilman koulutusta - enää ei.

Tämänkin vuoksi/ansiosta ymmärsin hakea työkyvyttömyyseläkettä - jonka sain heti!

• Mene ja tiedä

Mutta kuitenkin......... Minä aikanani työn kautta -ilman koulutusta -pääsin näyttämään taitojani. Sopivasti työpaikkoja vaihtelemalla sain yhä haasteellisimpia työtehtäviä. Kunnes sitten jäin perhesyiden takia vuosiksi pois palkkatyöstä. Nyt olen jo melko pitkään etsinyt töitä! vakkaripaikkaa ei ole löytynyt..... olen tehnyt vähän sitä, vähän tätä. Samantasoisista töistä kuin ennen tein on turha haaveillakaan Ymmärränkin toki asiaa. Aikaa on kulunut, asiat ovat kehittyneet -mutta kuitenkin ....Ois ihanata päästä edes sille ensimmäiselle askelmalle. Sille josta aikanna on aloittanut. Kun tietää itse, että ois rahkeita -kuitenkin. Olen saanut niitä hommia "vähän maistella" siksi tiedän, että kykenisin. Ei ole kivaa rymistellä "kellarikerroksessa" -varsinkin kun välillä ei tarvitse rymistellä laisinkaan.
      Näin siis "oli ennen vanhaan" ,työn kautta edettiin.....ja käytiin kursseilla, opetuspäivillä ym. Monet saivat tätä kautta vankan ammattitaidon.

• sos.asema

Moni paperilla heikolta näyttävä jäi vakituisesti kortistoon, sairastui ja on nyt lopullisesti kitueläkkeellä.

Näitä seuraamuksia ei silloinen hallitus yhtään ajatellut. Olisi pitänyt ottaa enemmän ulkomaista lainaa - tai kotimaista, olihan sitä rahaa monilla - ja elvyttää taloutta.

• tyyppiä tusinasta

pitää itseään liian fiksuna töihin joita tekee.

Todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää.

• Näkövinkkeli

Totuus lienee se, että työstä tulee lopulta niin rutinoitua, että ihminen on fiksumpi kuin työn antamat haasteet.

Mutta moni kyllä pitää itseään pomoaankin fiksumpana. Tähän taas on syynä se, ettei pomo tunne alaisensa työn yksityiskohtia. Hänellä on omat hommansa, mitä hallitsee.

Periaatteena sanoisin, että ihmiselle voi antaa enemmän haasteita kuin mitä yleensä tapahtuu.

• että!
        Näkövinkkeli kirjoitti:

Totuus lienee se, että työstä tulee lopulta niin rutinoitua, että ihminen on fiksumpi kuin työn antamat haasteet.

Mutta moni kyllä pitää itseään pomoaankin fiksumpana. Tähän taas on syynä se, ettei pomo tunne alaisensa työn yksityiskohtia. Hänellä on omat hommansa, mitä hallitsee.

Periaatteena sanoisin, että ihmiselle voi antaa enemmän haasteita kuin mitä yleensä tapahtuu.

Rutinoituminen pitänee paikkansa.

Soveltuvuustesteissä minua on luonnehdittu ilmaisulla "pitää enemmän matkan teosta kuin perillä olosta".
        Itse olen kokenut asian niin että minulta loppuu mielikuvitus ja luovuus ja siksi olen hakeutunut uusiin tehtäviin ja/tai paikkoihin.

Varsinkin PK-sektorilla on valitettavan yleistä ettei omistaja/johtaja osaa hyödyntää henkilöstönsä kykyjä.
        Puuttuvat vanhasta muistista asioihin jotka alaiset osaavat ja tulee osata paremmin.

Viimeisessä kohdassa olet taatusti oikeassa.
        Alaiset tulisi saattaa pätemättömyyden rajoille.
        Ottaa hieman pakkia.
        Mahdollisuuksien ja mielenkiinnon mukaan järjestää koulutusta ja suunnitella asioita periaatetasolla useampi vuosi eteen päin.

• kertoo kuitenkin
        että! kirjoitti:

Rutinoituminen pitänee paikkansa.

Soveltuvuustesteissä minua on luonnehdittu ilmaisulla "pitää enemmän matkan teosta kuin perillä olosta".
        Itse olen kokenut asian niin että minulta loppuu mielikuvitus ja luovuus ja siksi olen hakeutunut uusiin tehtäviin ja/tai paikkoihin.

Varsinkin PK-sektorilla on valitettavan yleistä ettei omistaja/johtaja osaa hyödyntää henkilöstönsä kykyjä.
        Puuttuvat vanhasta muistista asioihin jotka alaiset osaavat ja tulee osata paremmin.

Viimeisessä kohdassa olet taatusti oikeassa.
        Alaiset tulisi saattaa pätemättömyyden rajoille.
        Ottaa hieman pakkia.
        Mahdollisuuksien ja mielenkiinnon mukaan järjestää koulutusta ja suunnitella asioita periaatetasolla useampi vuosi eteen päin.

että ns fiksuille juuri nuo rutiinit alkavat olla liian vaikeita. Niitä haasteita kun etsivät koko työaikansa toisten vastuulla olevista tehtävistä, jäävät nuo omalla vastuulla olevat rutiinitehtävät muiden työksi, ja jos ei vastuistaan selviä, on perinteisesti katsottu huonoksi työntekijäksi. Samoin jos tuppautuu pyytämättä sössimään toisten tontille.

• Pätevä

Eläkeläinen,sekä kyllästynyt ja pitkästynyt siihen asemaan.
      Taidot olisi aivan johonkin muuhun.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5906
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe