Apua...söin tänään kesäravintolassa hampurilaisaterian. Kauhukseni huomasin, että hampurilaisen jauhelihapihvi oli ihan punainen sisältä ja tietenkin huomasin tämän vasta sitten, kun olin syönyt melkein koko pihvin. Ensin ajattelin, ettei syytä paniikkiin, mutta nyt tarkistin vielä neuvolan papereista, miksi raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa ei tarkkaan ottaen suositella raskaan oleville ja syynä oli toksoplasmoosin vaara: keskenmeno tai sikiölle vaarallinen infektio. Olisikohan tässä olla syytä huolissaan? Onko kellään kokemusta raaan lihan syömisestä raskausaikana tai toksoplasmoosista?
Punainen
3
1732
Vastaukset
Suomessa toksoplasmoosi leviää ihmisiin lähinnä kissojen välityksellä, etenkin pakastetun jauhelihan kautta saadun loistartunnan todennäköisyys hipoo nollaa.
- sen saa
vain jos uloste on yli vuorokauden vanhaa ja vain parina vuorokautena kissan elinikänä. Yleensä nuorelta kissalta. Ja toisekseen Suomessa yleisin syy on huonosti pestyt vihannekset.
- ..................
Riski, että olisit saanut lihasta jotain, on todella pieni. Olisi siis äärettömän huono tuuri, jos tartunta tulisi.
Itsekin söin vahingossa ison osan pihviä (ja vielä ulkomailla), jonka huomasin sisäosastaan punaiseksi ruokailun edettyä pitkälle. Graavilohtakin söin ensimmäisillä viikoilla useaan otteeseen, kun en raskaudesta vielä tiennyt.
Ylipäätään on vaikeaa välttää täysin kaikkia mahdollisia pöpöjä, niitähän vilisee joka puolella. Elimistökin pystyy suojautumaan pieneltä bakteerihyökkäykseltä -myös raskaana. Tärkeintä on, että suurista linjoista pidetään huolta eli pestään kasvikset, ei syödä jatkuvasti puolikypsää lihaa jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809