vaatesuunnittelijaksi?

mre-

Tahtoisin siis olla vaatesuunnittelija. Nyt aloitan lukion, minne sen jälkeen kannattaisi hakea? Tiedän että minulla on aikaa päättää, mutta ammattikouluun en viitsisi mennä lukion jälkeen, minusta se on itsensä pettämistä ja ihan turhaa.

Haluaisin ammattikorkeakouluun mutta mille alalle? Onko täällä sellaisia ihmisiä jotka ovat käyneet lukion ja menneet jollekkin vaatetusalalle?
Tiedän että joku tulee sanomaan että unohda koko vaatesuunnittelija -juttu ja hanki helpompi ammatti. Olen kyllä yrittänyt, kun kyseisellä alalla ei varmasti menesty. Mutta minkäs sille voi kun on pienestä asti halunnut sille alalle..

vastauksia^^

7

4613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dadaded

      jos todella tiedät alasi niin kannatais miettii et jättäisit lukion ja menisit amikseen jos et lukiosta halua lähteä suoraan ammattikouluun..

      toinen vaihtoehto on että harjoittelet ahkerasti vaatetusta lukion aikana että pääsisit ammattikorkeeseen.

      suuri osa hakijoista varmasti on vaatetus artesaaneja jne. joten kilpaile sitten niitten kanssa niin tarviit aika paljon omatoimisuutta.

      miksi ees hait lukioon jos tiesit koko ikäs et haluut vaatetus alalle ja et tahdo lukion jälkeen ammattikouluun mennä.. hmm.

    • nuunuumuu

      mä kävin lukion enkä tienny vaatteista yhtään mitään ja olin tosi tollo, mut mulla on hyvä piirustustaito.
      hain lahteen muotsikkaan aikanani ja pääsin kertaheitolla sisään.
      Kantsii yrittää eikä kuunnella kaikenmaailman turheloita:)

    • sinusta voi ihan hyvin tull...

      Moi!

      Kyllä lukion jälkeen voi ihan hyvin suoraan lähteä ammattikorkeakouluun vaatesuunnittelijaksi jatkamaan, ei siihen todellakaan mitään ammattikouluja tarvitse! Nimimerkillä kokemusta on. Itse kävin lukion ja sieltä suoraan ammattikorkeakouluun vaatetusmuotoilua opiskelemaan. Ryhmässäni on artesaaneja, ja kyllä heillä kieltämättä on etumatkaa kun tietävät kaavoista, valmistuksesta ym. jo paljon mutta se ei tarkoita että heidän kanssaan olisi vaikeaa "kilpailla" niin kuin joku asian ilmaisi. Vaatesuunnittelijaksi opiskellessa kun pääpaino on nimenomaan suunnittelemisen opiskelemisessa, toissijaisesti tekemisen. Yleensä AMK:ssa myös valmistamisesta ja kaavoittamisesta on ihan peruskurssit joissa käydään lyhennetysti samaa asiaa mitä artesaanit amiksessa, joten kyllä heidän kanssaan on tietyllä tavalla suunnittelussa samalla viivalla ja vaatesuunnittelijana voi ihan yhtä hyvin menestyä artesaani kuin pelkän lukionkin käynyt.

      Katsele hakuoppaista ainakin muotoilun koulutusohjelmia, vaatetusmuotoilu ainakin valmistaa vaatesuunnittelijaksi. Sittenhän on ihan muotoiluinstituutteja ja muutakin, myös vaatetuspuolen kouluja missä oppii enemmän kaupallista puolta.

      Vaatesuunnittelijaksi valmistavaan kouluun hakiessa tarvitaan piirustustaitoa (tärkein), luovuutta, hahmotuskykyä, idearikkautta ja jonkun verran kirjallisia lahjoja. Vaatteiden valmistukseen ja kaavoihin perehdytään sitten vasta koulussa.(Ainakin meillä Pohjois-Karjalan AMK:ssa näin.) Tietysti on hyvä, että on aikaisempaa kokemusta ompelusta, ihan alusta aloittaminen vaatii paljon työtä koska perustaidot antavilla kursseilla edetään melko nopeasti.

      Älä missään nimessä unohda unelmaasi, työllistyminen riippuu ihan itsestä. Muita ei pidä kuunnella vaan toteuttaa unelmiaan!!! Onnea sinulle jatko-opiskeluissa ja kaikessa muussakin!

      • .......

        Opiskelen itse vaatetusmuotoilua kuopion muotoiluakatemiassa. Olin ennen tätä käynyt lukion, enkä ommellut juuri ollenkaan. Valintakokeista sain silti täydet pisteet, ja opinnot ovat menneet ihan hyvin, ilman amistakin.
        Vaikka opiskellessa olen huomannut, että kaavojen tunteminen entuudestaan olisi helpottanut puurtamisessa jonkin verran, en ole hetkeäkään katunut että kävin lukion. Yleissivistävänä kouluna lukio antaa mielestäni paremmat mahdollisuudet ymmärtää maailmaa yleensä, ja tästä "taidosta" on hyötyä alalla kuin alalla.
        Kuten joku tuossa aiemmin sanoinkin, on tärkeää että osaa piirtää ja ratkaista ongelmia. Asioita ikäänkuin pitäisi pystyä katsomaan ilman ajatteluun muodostuneiden sääntöjen luomia rajoitteita.
        ..ja työllistyminen riippuu aina suunnittelijasta itsestään:).


    • duu

      jaa miten perustelet että amikseen meno lukion jälkeen on itsensä pettämistä tai turhaa? Oma tieni kulki lukiosta ammattikoulun(ompelija) jälkeen taikkiin ja en ole hetkeäkään joutunut katumaan päätöstäni käväistä amiksessa parinvuoden ajan. Helpottaa suunnattomasti opinnoissa ja työelämässä jos ymmärtää mitä suunittelee. vaikkakin AMKeissa ja myös omassa oppilaitoksessani perehdytään ompeluun ja kaavoitukseen, on se kuitenkin aika pintapuolista raapimista siihen amiksen asiaan keskittymisen rinnalla. Kuitenkin tärkeintä kaikessa opiskelussa on se, että kehität itseäsi ja kykyjäsi, kouluasteesta riippumatta.

      • näinrron

        törkeä sanoa että ammattikoulu on turhaa. Mä taas olen niin iloinen etten mennyt lukioon, jos olisin menny mulla ei olisi nyt yhtään mitään.

        Ammattikoulu pelastaa aika paljon, ja sitä paitsi helpompi päästä korkeakouluihin ku tietää enemmän. Ihmiset eivät ymmärrä kuinka helppoa se on ku on käynyt amiksen. Sulla on taito kädessä ja voit vaikka heti perustaa yrityksen, sulla on paljon yhteyttä ihmisten kanssa ja kaikki on paljon helpompaa.
        Mutta se on susta kiinni, jos laiskottele ni siitä ei tuu mitään mutta jos on aktiivinen opiskelija susta todellakin tulee ammattilainen amiksen jälkeen!


    • tähän suuntaamassa

      Onhan vaihtoehtona tietysti myös kolmois/kaksoistutkinto = amis ja lukio yhdessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7794
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4616
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3281
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2176
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1516
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1498
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe