Voiko Puolassa maksaa

euroilla?

vai pitääkö vaihtaa slotyihin?
Tarkoitan kaupoissa, ravintoloissa yms.

8

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käynnyt

      ....

    • Nova Huta

      ..kysymyksiä luokassaan "voiko Suomessa maksaa ruotsin kruunuilla tai niillä zloteilla". Eli ei siis voi maksaa euroissa.

      • Käynnyt

        Kyllä se Euro vaan käy monin paikoin.

        Tosin tuskin missään oikeissa kaupoissa,korkeintaan jossain matkamuistomyymälöissä.

        Slovakiassa olisi kelvannut pikkuhotelliin Eurot,ja monessa muussakin maassa voi majoituksia maksaa Euroilla,se kun on pitäjälle paljon halvempaa ottaa vastaan euroja kuin hommata korttipääte tai menettää asiakas siksi ettei tällä ole riittävästi paikallista valuuttaa.


      • euroa
        Käynnyt kirjoitti:

        Kyllä se Euro vaan käy monin paikoin.

        Tosin tuskin missään oikeissa kaupoissa,korkeintaan jossain matkamuistomyymälöissä.

        Slovakiassa olisi kelvannut pikkuhotelliin Eurot,ja monessa muussakin maassa voi majoituksia maksaa Euroilla,se kun on pitäjälle paljon halvempaa ottaa vastaan euroja kuin hommata korttipääte tai menettää asiakas siksi ettei tällä ole riittävästi paikallista valuuttaa.

        Juuri näin, molemmissa maissa olen euroilla majoituksen pienissä majapaikoissa maksanut kun ei ole muuta ollut maahan tullessa. Vaihtokurssi tosin voi olla vähän epäedullinen näin.
        Muuten edullisimmissa ruokapaikoissa ja kaupoissa tietenkin kelpaa vain paikallinen valuutta. Pieni vaihtovaiva vielä jäljellä, Slovakia siirtyy euroon ensi vuoden jälkeen ja Puolakin varmaan vähän myöhemmin.

        Onneksi ovat vapaasti vaihdettavia nuokin korunat ja slotyt nykyisin, enpä juuri kaipaa niitä aikoja, jolloin länsivaluuttaa himoavia nahkatakkimiehiä vilisi itäblokin kaupungeissa nykimässä turistin hihasta. Siis vielä 1990-luvullakin!


      • vastauksista
        euroa kirjoitti:

        Juuri näin, molemmissa maissa olen euroilla majoituksen pienissä majapaikoissa maksanut kun ei ole muuta ollut maahan tullessa. Vaihtokurssi tosin voi olla vähän epäedullinen näin.
        Muuten edullisimmissa ruokapaikoissa ja kaupoissa tietenkin kelpaa vain paikallinen valuutta. Pieni vaihtovaiva vielä jäljellä, Slovakia siirtyy euroon ensi vuoden jälkeen ja Puolakin varmaan vähän myöhemmin.

        Onneksi ovat vapaasti vaihdettavia nuokin korunat ja slotyt nykyisin, enpä juuri kaipaa niitä aikoja, jolloin länsivaluuttaa himoavia nahkatakkimiehiä vilisi itäblokin kaupungeissa nykimässä turistin hihasta. Siis vielä 1990-luvullakin!

        Tytär on lähdössä Puolaan ensi viikolla ja siksipä näitä utelen. Itse en ole ollut missään Euroopan maassa Suomea lukuunottamatta, joten en tiedä, mikä on käytäntö paikanpäällä, vaikka viralliseksi valuutaksi sloty ilmoitetaankin.


      • .........
        euroa kirjoitti:

        Juuri näin, molemmissa maissa olen euroilla majoituksen pienissä majapaikoissa maksanut kun ei ole muuta ollut maahan tullessa. Vaihtokurssi tosin voi olla vähän epäedullinen näin.
        Muuten edullisimmissa ruokapaikoissa ja kaupoissa tietenkin kelpaa vain paikallinen valuutta. Pieni vaihtovaiva vielä jäljellä, Slovakia siirtyy euroon ensi vuoden jälkeen ja Puolakin varmaan vähän myöhemmin.

        Onneksi ovat vapaasti vaihdettavia nuokin korunat ja slotyt nykyisin, enpä juuri kaipaa niitä aikoja, jolloin länsivaluuttaa himoavia nahkatakkimiehiä vilisi itäblokin kaupungeissa nykimässä turistin hihasta. Siis vielä 1990-luvullakin!

        Puola liittyy euroalueeseen aikaisintaan 2012, tuskin vielä silloinkaan. Näin ainakin jos on nykyisen hallituksen ministerien puheita uskominen...


      • nmbv
        ......... kirjoitti:

        Puola liittyy euroalueeseen aikaisintaan 2012, tuskin vielä silloinkaan. Näin ainakin jos on nykyisen hallituksen ministerien puheita uskominen...

        tule euroa koskaan puolaan. Kallistuisi vaan kaikki minkä nyt saa sieltä paljon halvemmalla ;D


    • Nuin se periaattessa menee, ainoastaan pankeissa (huono kurssi) tai edullisinta vahtaa Kantor rahanvaihtopisteissä. Joitakin poikkeuksia olen havainnut, joisakin isoissa marketeissa on kassoja joilla VOI maksaa eurolla, tosin kurssi ei ole kovin hyvä, ja vaihtorahat tulee paikallisessa valuutassa. Lentokentällä ei kannata vaihtaa ellei ole ihan pakko, siellä on kaikkein huonoin kurssi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      162
      1398
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      323
      1008
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      148
      665
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      34
      663
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      607
    7. 52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      508
    Aihe