Tarina

TarinaTurina

Mulla todettiin vuosia sitten kumiallergia, jonka myötä myös HAJUSTE, nikkeli, väriaineet ymym. allergiat.
Lääkäri sanoi että KAIKKI tuotteet missä vaan lukeekin hajuste, parfym, fragranse niin pois!
Mulla tuli kotona itku, hajusteetomat saippuat ja shampoothan "haisee" ihan hirveelle, itkin kurjaa kohtaloani kunnes huomasin että ihan kaikki hajusteet EIVÄT aiheutakkaan minulle huonoa oloa ym oireita.
Olen kokeilemalla löytänyt itselleni sopivat tuotteet, joissa on mukava mieto tuoksu.

Esim. tämmösiä voin käyttää
- Kainaloon: Dove sensitive (vaaleanvihreä korkki)
- Pyykinpesuun: Tend luonnonkukat (tai ylelliset valkoiset kukat, niissä kyl hiukan enemmän tuoksua)

Shampoota mä nyt vaihtelen muutenkin aika usein joten siitä en osa oikein esimerkkiä antaa.

Se on vaan AINA oltava kaupassa nenä tarkkana nuuskimassa korkin syrjästä kaikkia tuotteita mitä aikoo itteensä laittaa.

Hajusteallergikkona mulla on nyt vuosien jälkeen vasta alkanut antamaan oireita kaneli ja vanilja (siis mausteina syötävissä)
Noh, niitä ei siiten syödä =)
Seuraamalla ja kokeilemalla pääsee pitkälle.

12

1508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lohdutusta sulle

      Olen iloinen puolestasi, että voit käyttää edes jotain hajusteellisia niiden hajusteettomien sijaan.Jos nyt kuitenkin sattuisi käymään niin, että joskus et enää niitäkään kestäisi, niin kuulehan tätä:

      Jotkut hajusteettomat haisevat kyllä erikeepperiltä tai joltain, mutta eivät kaikki. Merkkien välillä on suuri ero, ja olen kokeilemalla löytänyt itselleni parhaat.Olen iloinen, että pystyn niitä käyttämään, koska kaikki eivät voi käyttää edes niitä..

      En ole tullut itkeneeksi sitä, että en voi käyttää hajusteellisia tuotteita - hajusteet saavat minut nimittäin pahoinvoivaksi ja laukaisevat tehokkaasti astmakohtauksen. Niinpä olen repinyt hiuksiani ennemminkin siksi, kun ne hajusteettomat tuotteen on kaupoissa kätketty koko kaupan pahimman hajustepommin sisään, niin että hajusteyliherkkä saa astmakohtauksen tai jopa hengenvaarallisen anafylaktisen shokin yrittäessään ostaa hajusteettomia tuotteita! Pahimpina aikoina en ole voinnut lainkaan kävellä näiden osastojen läpi shamppoota hakemaan, vaan olen joutunut pyytämään muita hakijoiksi. Nykyään selviän kohtuullisesti, kun pidätän hengitystä oikein pitkään...

      Tunnen ihmisiä, jotka eivät voi oleskella samassa huoneessa muiden ihmisten - edes ystävien ja sukulaisten - kanssa, jolleivat nämä ole täysin hajusteettomia, siis myös ole pesseet itseään ja vaatteitaan täysin hajusteettomilla aineilla.. ja ihmisiä, jotka kulkevat raksatyöläisten raitisilmakypärä päässään, jotta eivät saisi em. anafylaktista shokkia asioidessaan esim. ruokakaupassa tai apteekissa.

      Niin että on sinulla vielä monta syytä iloon :) Ja niin on meillä muillakin. Aurinko paistaa ja on kesä! :)

      • TarinaTurina

        Siinä mielessä olen todellakin "onnekas" että siedän jonkin verran hajusteita.
        Kumin haju on semmoinen jota en siedä yhtään, kamalaa mennä kauppaan jonka eteisessä on kumimatot tai osaston ohi jossa on kumipohjakenkiä, saappaita, autonmattoja jne..
        Tiedän kyllä miltä sinusta tuntuu kaupanhyllyjen välissä, ja silti olet noin iloinen ja myönteinen ihminen, sinulle iso plussa ja hatunnosto!
        Kamalaa on ihmiset jotka "uivat" parfyymipaljussa ennen lähtöään vaikka esim. niinkin arkiseen toimitukseen kuin kaupassakäyntiin, ja huh jos joutuu jossain tilassa tämmöisen ihmisen lähelle!
        Kamalaa on ihmiset jotka eivät ota hajusteallergista huomioon vaikka tietävät asiasta!
        Minulla on läheinen ihminen jolla on todella paha hajuste ja kemikaaliallergia, hän käyttää kaulassa roikkuvaa ilmanpuhdistinta ja ongelmatapauksissa maskia josta tulee puhdasta ilmaa.

        Tsemppiä Sinulle, Minulle, Hänelle, Kaikille!! =)


      • tietoa haluava

        Kertoisitko vähän tästä tuttavastasi. Voiko joku todellakin saada anafylaktisen shokin hajusteista??? Miten se tapahtuu? Miten tälläinen ihminen pystyy elämään tälläisessä hajujen maailmassa? Miten häntä houdetaan?
        Millainen tämä kypärä on joka tilanteeseen auttaa?
        Kiitän jo etukäteen vatstauksista.
        Hajutonta kesän jatkoa!


      • TarinaTurina
        tietoa haluava kirjoitti:

        Kertoisitko vähän tästä tuttavastasi. Voiko joku todellakin saada anafylaktisen shokin hajusteista??? Miten se tapahtuu? Miten tälläinen ihminen pystyy elämään tälläisessä hajujen maailmassa? Miten häntä houdetaan?
        Millainen tämä kypärä on joka tilanteeseen auttaa?
        Kiitän jo etukäteen vatstauksista.
        Hajutonta kesän jatkoa!

        Tuosta shokista en osaa sanoa.
        Mutta minun ystäväni joutuu tosiaan elämään hiukka erilaista elämää kuin muut, ei voi käydä ihan joka paikassa missä terveet, joutuu välttelemään paikkoja joissa saattaa olla hajusteita tai kemikaaleja ilmassa, tai esim. paljon ihmisiä...
        Se maski toimii autossa, tupakinsytyttimestä virtaa ja sitten se sieltä huristaa puhdasta ilmaa sieltä koneesta jottei tarvitse hengittää esim. edellä ajavan pakokaasuja tai ohittevan tehtaan käryjä yms.
        Ja se aina mukana kulkeva, kaulassa roikotettava pieni vempele, sen toiminnasta en oikein osaa kertoa mutta jotenkin se puhdistaa hengitettävää ilmaa.


      • tietoa hajuava
        TarinaTurina kirjoitti:

        Tuosta shokista en osaa sanoa.
        Mutta minun ystäväni joutuu tosiaan elämään hiukka erilaista elämää kuin muut, ei voi käydä ihan joka paikassa missä terveet, joutuu välttelemään paikkoja joissa saattaa olla hajusteita tai kemikaaleja ilmassa, tai esim. paljon ihmisiä...
        Se maski toimii autossa, tupakinsytyttimestä virtaa ja sitten se sieltä huristaa puhdasta ilmaa sieltä koneesta jottei tarvitse hengittää esim. edellä ajavan pakokaasuja tai ohittevan tehtaan käryjä yms.
        Ja se aina mukana kulkeva, kaulassa roikotettava pieni vempele, sen toiminnasta en oikein osaa kertoa mutta jotenkin se puhdistaa hengitettävää ilmaa.

        Kertoisitko tarkemmin tuosta maskista. Mistä niitä saa ja mikä se on nimeltään?
        Miten sitä käytetään muualla kuin autossa, kun ei ole sitä tupakansytytintä vai onko siinä oma akku?
        Miten tehokkaasti puhdistaa ilmaa, minkä kokoinen se on?
        onko mahdollista nähdä siitä kuvia jossain?
        Viekö se todella kaikki hajusteisen hajut?
        Jospa minäkin saisin siitä apua.
        Kiitos etukäteen


      • Tarina Turina
        tietoa hajuava kirjoitti:

        Kertoisitko tarkemmin tuosta maskista. Mistä niitä saa ja mikä se on nimeltään?
        Miten sitä käytetään muualla kuin autossa, kun ei ole sitä tupakansytytintä vai onko siinä oma akku?
        Miten tehokkaasti puhdistaa ilmaa, minkä kokoinen se on?
        onko mahdollista nähdä siitä kuvia jossain?
        Viekö se todella kaikki hajusteisen hajut?
        Jospa minäkin saisin siitä apua.
        Kiitos etukäteen

        Se on semmonen aika iso vempain joka heillä roikkuu aina auton selkänojassa, siitä laatikosta lähtee semmonen letku jonka päässä on semmonen "kuonokoppa" joka sitten tarvittaessa laitetaan suun ja nenän eteen, sieltä siis tulee puhdasta ilmaa, se ei puhdista. Mutta se pieni kaulassa kannettava on sitten joku puhdistin. Kummasta haluisit enemmän tietoja, voisin koittaa kysellä kun en itsekkään paljoa tiedä?


      • TarinaTurina
        Tarina Turina kirjoitti:

        Se on semmonen aika iso vempain joka heillä roikkuu aina auton selkänojassa, siitä laatikosta lähtee semmonen letku jonka päässä on semmonen "kuonokoppa" joka sitten tarvittaessa laitetaan suun ja nenän eteen, sieltä siis tulee puhdasta ilmaa, se ei puhdista. Mutta se pieni kaulassa kannettava on sitten joku puhdistin. Kummasta haluisit enemmän tietoja, voisin koittaa kysellä kun en itsekkään paljoa tiedä?

        Täältäkin saattaa löytyä jotain
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/default.htm


      • tietoa haluava
        Tarina Turina kirjoitti:

        Se on semmonen aika iso vempain joka heillä roikkuu aina auton selkänojassa, siitä laatikosta lähtee semmonen letku jonka päässä on semmonen "kuonokoppa" joka sitten tarvittaessa laitetaan suun ja nenän eteen, sieltä siis tulee puhdasta ilmaa, se ei puhdista. Mutta se pieni kaulassa kannettava on sitten joku puhdistin. Kummasta haluisit enemmän tietoja, voisin koittaa kysellä kun en itsekkään paljoa tiedä?

        Kiitos haluaisin tietää enemmän siitä kaulassa kannettavasta laitteesta, koska ymmärsin että tämä toinen laite ei puhdista ilmaa.
        Olisin kovin kiitollinen jos saisit siitä minulle enemmän tietoa.


      • TarinaTurina
        tietoa haluava kirjoitti:

        Kiitos haluaisin tietää enemmän siitä kaulassa kannettavasta laitteesta, koska ymmärsin että tämä toinen laite ei puhdista ilmaa.
        Olisin kovin kiitollinen jos saisit siitä minulle enemmän tietoa.

        Kyselin hiukan kyseiseltä henkilöltä, hän olikin ostanut sen tuttavaltaan käytettynä joka oli ostanut sen ulkomailta. Mutta olen kyllä melko varma että semmosia saa myös suomesta.
        Voisikohan olla jossain Apuväline liikkeessä tai sitten jossain Turvatarvike liikkeessä (semmoisesta on käsittääkseni hankittu se autossa oleva joten voisiko sieltä kautta tämän toisenlaisenkin?)
        Enempää en tietoja valitettavasti saanut, toivottavasti auttoi edes alkuun asiassa.


      • myyvät
        tietoa haluava kirjoitti:

        Kiitos haluaisin tietää enemmän siitä kaulassa kannettavasta laitteesta, koska ymmärsin että tämä toinen laite ei puhdista ilmaa.
        Olisin kovin kiitollinen jos saisit siitä minulle enemmän tietoa.

        erilaisia kevyt- ja pitkäaikaissuojaimia. Jos on pelkkä hajusteyliherkkyys, tarvitsee kaasuja suodattavan vähintään a1-tasoisen suodattimen(pölyjä suodattavat p1-p3 luokan suojaimet). kevytsuojain on helppo kuljettaa mukana, mutta sitä voi käyttää vain lyhyen aikaa. Netistäkin saa lisätietoja, esim googlettamalla hengityssuojaimen. Merkkejä ovat Scott, 3M jne.


      • Kysehän oli....
        myyvät kirjoitti:

        erilaisia kevyt- ja pitkäaikaissuojaimia. Jos on pelkkä hajusteyliherkkyys, tarvitsee kaasuja suodattavan vähintään a1-tasoisen suodattimen(pölyjä suodattavat p1-p3 luokan suojaimet). kevytsuojain on helppo kuljettaa mukana, mutta sitä voi käyttää vain lyhyen aikaa. Netistäkin saa lisätietoja, esim googlettamalla hengityssuojaimen. Merkkejä ovat Scott, 3M jne.

        semmoisesta laitteesta mikä PUHDISTAA hengitysilmaa... nuo sinun mainitsemathan eivät sitä tee.


    • vesikello

      Minullakin on hajusteallergia, oireet ovat vain hieman erilaiset. En saa yleensä hajusteista mitään sen kummallisempaa pahaa oloa, vaan ihottuman.

      Tavallinen Fairy astioille: patteja sormiin. Hypotuoksua sisältävä hiusten hoitoaine: rakkuloita päänahkaan ja silmäluomiin. "Luonnollinen" ihmepesuaine kodinhoitoon: rakkuloita käsiin ja silmiin. Pienen koneen hajustettu(!!!) pakkauslaatikko: ihottuma kasvoihin ja käsiin. Lahjatavaraliike, jossa myynnissä tuoksukynttilöitä: kasvojen punoitus. Esimerkkejä olisi vaikka miten paljon.

      Kannattaa tuotteiden nuuskimisen sijaan tarkastaa ainesosaluettelosta, että ne ovat taatusti ilman tuoksu-ainesosia. Onneksi pesuaineita ihmiselle, pyykille ja kodinhoitoon saa nykyään jo melko kattavasti. Itse kaipaan eniten jämäköitä hiusten muotoilutuotteita sekä meikkejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      90
      1831
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1466
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1260
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1039
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      66
      959
    6. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      943
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      936
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      48
      913
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe