sovittelusta tietoa

kun ei tiä

Olen tehnyt rikosilmoituksen lievästä pahoinpitelystä, rikosken tekijä ei ole suostunut maksamaan aiheuttamiaan kuluja. Miten sovittelun kanssa sitten on? Mitä siellä oikeen tehdään? Onko sovittelu sovinto maksuista? Pitääkö rikosilmoitus perua jos päästään sopimukseen? Jos en peru rikosilmoitusta tuleeko syylliselle merkintä rekisteriin?
En haluaisi mennä etes sovitteluun,jos ilmoitus pitää perua sen jälkeen. Onko sovittelu pakollista taikka suotavaa ja kenen kannalta se on suotavaa jos on?

17

16823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tallageda

      Sovittelu on ainoastaan tekijälle hyödyllinen. Siten voi välttää merkkauksen rikosrekisteriin. Itse en suostu sovittelemaan missään tapauksessa. Rikoksesta pitää rangaista eikä silittää päätä!

      • eri mieltä

        ensinnäkään, lievästä pahoinpitelystä ei tule rikosrekisteriä... Toisekseen oikeudenkäynnin odottelu ei ole asianomistajallekaan varmaan mitään lystiä; mitä pikemmin asiat hoidetaan alta pois, sitä pikemmin toipuminen voi alkaa. Toisekseen; JOS vastaaja maksaa korvaukset, ne voivat olla jotain ihan toista luokkaa, kuin mitä oikeus määräisi. Sovittelu voidaan myös keskeyttää. Kannattaako odottaa jotain hikistä satasta vuositolkulla?


    • novelle

      Hei!

      Kyselit sovittelusta. Ensinnäkin, ilmeisesti poliisi on jo kysynyt sinulta halukkuutta sovitteluun. Jos vastaat myöntävästi, se tarkoittaa sitä että paikallinen sovittelutoimisto ottaa sinuun yhteyttä ja tarkistaa vielä halukkuutesi. Sovittelu on AINA vapaaehtoista, maksutonta ja luottamuksellista.
      Sovittelussa käydään läpi tapahtumat joiden johdosta rikosilmoitus on tehty, ja asia on sovitteluun tullut. Se tarkoittaa sitä, että molemmat osapuolet saavat kertoa näkemyksensä tapahtumista ja myös niistä tunteista mitä tapahtumahetkellä ja sen jälkeenkin on ollut. Esim. pelot.
      Jos sinulla on korvausvaatimuksia, on sinulla näyttövelvolisuus. Eli esim. lääkärikulut, taksi, mahdolliset vaatteiden rikkoutumiset jos niitä on ollut. Niistä voidaan keskustella aina. Mitä sulla sitten onkin, jos on.
      Sovittelun periaatteisiin kuuluu korvausten kohtuullistaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että maksuaikataulusta voidaan sopia,jos näin sovitaan, niin sopimuksen ehtojen täyttämistä seurataan sovittelutoiminnan puolelta.
      Sovittelu on onnistunut pääsääntöisesti silloin, jos molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä tilanteeseen pois lähtiessään. Ovat tulleet kuulluksi ja saaneet arvostavaa kohtelua. Kuin myös että mahdollisten korvausten kohdalta on päästy molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun.

      Henkilövahingoissa käytetään arviointiperusteina Liikennevahinkolautakunnan normeja ja asetuksia. Samoja käytetään myös oikeudessa. Ne löytyvät
      sivulta http://www.liikennevahinkolautakunta.fi/quidelines.asp

      Yleensä sopimukseen päässeet luopuvat sopimuksen kirjoittaessaan korvaus- tai rangaistusvaatimuksista. Lievä pahoinpitely on kuitenkin virallisen syytteen alainen rikos, ja näin ollen syyttäjällä on oikeus harkita syyttääkö vaiko ei. Se taas riippuu monesta asiasta. Korvauksia ei oikeudessa enää käsitellä, jos sinne asti menee.Rikosilmoitusta ei kannata perua, eikä rikosrekisteriin tule merkintää. http://www.oikeus.fi/oikeusrekisterikeskus/13539.htm

      Sovittelu on aina vapaaehtoista, jokainen voi myös keskeyttää sovittelun sen aikanakin. Itse olen sovitellut riita- ja rikosasioita vuosia, ja pidän sitä ehdottoman hyvänä tapana käsitellä asioita. Keskustelu on aina hyvästä.
      Joskus sovittelussa voidaan tulla siihen tilanteeseen, että olla yhtä mieltä siitä ettei sovintoa synny. Ja sekin on jo sinällään hyvä. Mitään pakkoa ei ole. Suosittelen:=))

      Nove

    • kun ei tiä

      Kiitos viestistäsi. Tämä selvensi asioita paljon.
      Vielä kysyisin että kauanko asioiden käsittely vie aikaa? Kun olen rikosilmoituksen tehnyt jo toukokuun alussa? Asiat ovat kyllä siltä osin muuttuneet että alkuperäisen lääkärintodistukseen on tullut muutos siltä osin että vammani (sormeen purema) ei tule paranemaan ainakaan puoleen vuoteen jos sittekään.

      • sisyfos1975

        novellen viesti oli hyvä. Siinä oli vain yksi asiavirhe: Jos lievä pahoinpitely kohdistuu alle 15-vuotiaaseen, se on virallisen syytteen alainen rikos. Mutta kun se kohdistuu täysi-ikäiseen, se on asianomistajarikos.

        Kun asianomistajarikoksessa päästään sovintoratkaisuun ja asianomistaja luopuu rangaistus- ja korvausvaatimuksesta, niin asia ei etene enää käräjille. Jos sinulla on asiassa rahavaatimuksia, älä luovu rangaistusvaatimuksestasi ennenkuin olet saanut rahat.

        Jos rikoksen tekijä ei sovitteluneuvottelussa edelleenkään suostu maksamaan rahakorvauksia, niin voitte keskeyttää sovittelun ja silloin asia palautuu poliisille / syyttäjälle.

        Sinun ei tarvitse perua rikosilmoitusta, vaan Sovittelutoimisto välittää sovittelun tuloksen poliisille / syyttäjälle.


      • aoiuyt
        sisyfos1975 kirjoitti:

        novellen viesti oli hyvä. Siinä oli vain yksi asiavirhe: Jos lievä pahoinpitely kohdistuu alle 15-vuotiaaseen, se on virallisen syytteen alainen rikos. Mutta kun se kohdistuu täysi-ikäiseen, se on asianomistajarikos.

        Kun asianomistajarikoksessa päästään sovintoratkaisuun ja asianomistaja luopuu rangaistus- ja korvausvaatimuksesta, niin asia ei etene enää käräjille. Jos sinulla on asiassa rahavaatimuksia, älä luovu rangaistusvaatimuksestasi ennenkuin olet saanut rahat.

        Jos rikoksen tekijä ei sovitteluneuvottelussa edelleenkään suostu maksamaan rahakorvauksia, niin voitte keskeyttää sovittelun ja silloin asia palautuu poliisille / syyttäjälle.

        Sinun ei tarvitse perua rikosilmoitusta, vaan Sovittelutoimisto välittää sovittelun tuloksen poliisille / syyttäjälle.

        Sovittelu:
        Saat asiantuntemattoman henkilön hoitamaan asiaa josta et todennäköisesti saisi käräjillä mitään tuomiota.
        Tiesitkö , että suurin osa sovittelijoista on oikeustieteen opiskelijoita joilla ei ole mitään tietoa elämästä ja heidät on määrätty hoitamaan asiaa koska kunta on niin halunnut säästääkseen rahaa.
        Toiseksi jos asia on kirjattu, niin kyllä se näkyy tiedostoissa vaikka tulos olisi mikä.


      • novelle

        Hei ja kiitti kiitoksesta:=))

        Asian käsittely aika vaihtelee. Siihen vaikuttaa luonnollisesti se miten nopeasti poliisi käsittelee asian, ja lähettää eteenpäin. Osa jutuista tulee syyttäjän kautta, mikä taas lisää aikaa. Sovittelutoimistot pyrkivät laittamaan asian eteenpäin mahdollisimman nopeasti. Itse käynnistän jutun viimeistään viiden päivän sisällä siitä kun ne minulle tulevat. Tässäkin käytäntö vaihtelee.
        Sovittelu valtakunnallistui vuosi sitten, ja toiminnassa on vielä varmaan eroja. Meillä Vantaalla toimintaa on ollut yli 20v. Onhan siinä ero.
        Ota uusi lääkärintodistus sovitteluun mukaan, ja mainitse vammastasi sovittelijalle joka sinuun ottaa yhteyttä. Useista vammoista voidaan niiden paranemisen osalta olla varmoja vasta vuoden kuluttua. Esim. vakuutusyhtiöt eivät ota lopullista kantaa ennen sitä asiaan. Jonkun alustavan korvauspäätöksen saattavat antaa. Tässä tapauksessa tuskin vakuutukseen menee.

        Tuossa joku kirjoitti että suurin osa sovittelijoista on oikeustieteen opiskelijoita, mikä on täyttä puppua. Toki heitäkin on,mutta mikään ammattiryhmä tuskin nousee erityisesti esille. Tunnen sovittelijoita laajalti, ja tiedän että taustat ovat hyvin moninaiset,myös työhistorialtaan.

        tarkennusta
        7 §    Lievä pahoinpitely    Jos teko on kokonaisuutena arvioituna vähäinen    sakko
        16 §    Syyteoikeus    Syyttäjä ei saa nostaa syytettä lievästä pahoinpitelystä, joka kohdistuu 15-vuotta täyttäneeseen, ellei asianomistaja sitä vaadi.
        17 §    Toimenpiteistä luopuminen    Syyttäjällä on oikeus jättää syyttämättä, jos pahoinpitelyn asianomistaja sitä vakaasta omasta tahdostaan pyytää, eikä yleinen tai yksityinen etu vaadi syyttämistä.

        Nove


    • Tarina

      Vain muutama täällä puhui asiaa ja se on Novelle ja sisyfos1975 joten sinuna ottaisin yhteyttä paikalliseen Sovittelutoimistoon mistä saat asiantuntevaa neuvoa miten siellä toimitaan. Aivan varmasti saat ystävällistä palvelua.
      Täällä on ihmisiä jotka ihan tahallisesti yrittää sotkea kaikki asiat ja antavat virheellistä tietoa.

      • sisyfos1975

        näinhän se tosiaan näyttää olevan kaikilla netin avoimilla keskustelupalstoilla, että viestejä on laidasta laitaan, asiattomista asiallisiin jne.

        vastaus aoiuyt:ille:
        1) sovittelun idea on, että sovittelijat ovat tuntemattomia jutun osapuolille.
        2) varmasti sovittelijoina on myös oikeustieteen opiskelijoita, niinkuin myös monen eri alan edustajia erilaisilla taustoilla.
        3) totta kai kaikki kirjatut poliisitutkinnat näkyvät poliisin tiedostoissa, mutta ovat salassapidon piirissä. FAKTA: Rikosrekisteriä ei tule sellaisista rikoksista joista tuomitaan sakkorangaistus (lukuunottamatta oheissakkoa).


    • tosi tietämätön

      Toiminko näin: Pyydän uuden lääkärintodistuksen, odottelen yhteyttä poliisiin vaiko sovittelijaan?
      Mistään ei ole minuun otettu yhteyttä. Enkä ole saanut syylliseltä korvauksia, rikkoutuneista silmälaseista, vaatteista, lääkärikuluista enkä kivuista ja säryistä. Pitääkö mun nyt sitte itse pyytää syylliseltä kulukorvauksia ennen sovittelua? Kuitteja löytyy mutta eihän mistään kivuista ja säryistä ja vamman tuottamisesta löydy kuittia. Hänhän ei varmaan suostu maksaan niin sitten on varmaankin se sovittelu juttu, vai??? En kuitenkaan missään tapauksessa halua rikosilmoitusta perua.....Pitääkö säilyttää kaikki ilkeät tekstiviestitkin mitä hän mulle on lähetellyt?? Ne on todella pilkkaavia ja halventavia viestejä.

      • sisyfos1975

        Jos olet tapahtuneen johdosta joutunut käymään lääkärissä, säästä kaikki lääkärinlausunnot ja kuitit jos olet maksanut käynnit itse. Varmista että poliisi saa myös on lääkärinlausunnot.

        Joskus asian eteneminen sovitteluun on hidasta, riippuen poliisin kesälomista, siitä miten he ovat pystyneet kuulemaan kaikkia asianosaisia ja keräämään kaikki tarvittavat dokumentit. Älä pety jos käsittely on mielestäsi hidas tai poliisi ei vastaa puhelimeen.

        Jos sinulla on rikkoontunut tilanteessa silmälasit, vaatteet tai muuta vastaavaa: sovittelussa voit vaatia niistä korvauksia. Muista että sovittelussa korvataan ensisijaisesti tavaroiden käypä arvo (= huomattavasti pienempi kuin esim. mitä uusi vaate maksaa, ellei tavara ole rikkoontumishetkellä aivan vast'ikään hankittu ja pystyt sen osoittamaan esim. ostokuitilla).

        Kannattaa tutustua vahingonkorvauslakiin. Se löytyy netistä: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1974/19740412

        Voit tehdä sovittelualoitteen myös itse ottamalla yhteyttä oman kuntasi sovittelutoimistoon.

        Tekstiviestit voi toimittaa poliisille tiedoksi.

        Muista, että jos tekijä ei ole halukas maksamaan sinulle korvauksia, niin on mahdollista ettei hän sovittelun kauttakaan niitä maksa sinulle. Sovittelusopimus ei ole ulosottokelpoinen.


      • novelle

        Hei!

        Mistäs sovittelu sinulle alun alkaen mieleen tuli. Sorruin olettamaan, että sinulta kysyttiin poliisikuulustelussa halukkuuttasi sovitteluun niin kuin tapana tällaisissa on.
        Jos sitä ei ole kysytty, voit itse ottaa uudestaan yhteyttä poliisiin ja ehdottaa sitä. Kaikissa poliiseissa ei osata sovitteluun ohjausta vieläkään riittävän hyvin.

        Ei, sinun ei tarvitse, eikä edes kannata lähteä mitään korvauksia tekijältä vaatimaan, se tuskin tuottaa edes tulosta vaan saattaa vaikeuttaa tilannettasi. Varsinkin kun hän sinua näyttää uhkailevan tekstiviestein. Säilytä ne viestit. Poliisille niistä kannattaa mainita, ja sovittelijalle myös. Ne otetaan kyllä puheeksi, sillä tuollainen on kaikkea muuta kuin sopivaa. Tarkoitus on ilmeisestikin, että peruisit rikosilmoituksen. Sitä ei kannata tietenkään tehdä. Neuvo on,että älä vastaa niihin mitenkään, vaan jätä ne omaan arvoonsa.

        Lääkärikulut, taksimatkat, lääkekulut ja mahdolliset ansionmenetykset ovat korvattavia. Kuitit kolmesta ensimmäisestä jos niitä on.
        Ansionmenetyksellä tarkoitetaan yleensä tapahtuneen johdosta tulleita sairaspäiviä, mitkä yleisesti korvaa työnantaja sairasloma-ajan palkkana. Silloin ei lisää voi pyytää.
        Jos on saanut vakuutusyhtiöltä jotain korvausta, ei toistamiseen voi myöskään saada. Jos ansionmenetystä on, sellaista mistä korvausta vaatii, on se jotenkin kuitenkin uskottavasti esitettävä. Sun kohdallasi tuskin siitä on kyse.
        - itse vammoista ei juurikaan korvauksia makseta, ainakaan isoja. Korvattaviin vammoihin kuuluu yleensä operoidut vammat. Katsoitko niitä liikennevahikolautakunnan normeja ja ohjeita ja niistä maksettavia korvauksia joista laitoin linkin aiemmin. Jos katsoit niin huomaat miten niitä jaotellaan ja millaisia tuomioita oikeudessakin langetetaan.

        Voisitkin miettiä itseksesi mikä voisi saada sinut tuntemaan, että olisit saanut hyvitystä vääryydestä joten sinua on kohdeltu. Onko se pelkästään raha, vai jotain muuta. Anteeksipyyntö, selvitys siitä miksi löi, sopimus siitä ettei vastaavaa tapahdu tulevaisuudessa enää, vai mitä. Se on asia mitä ei voi kukaan muu määritellä kuin sinä itse.

        Listaa kaikki vaatimuksesi ylös valmiiksi. Ne mistä korvausta epäillyltä haet.
        Siis: lääkärikulut, matkakorvaukset,rikkoutuneista tavaroista voit merkitä niitten ostohinnan (noin hinta) jos et muista. Samalla voit tietenkin miettiä valmiiksi mikä niistä olisi sinun mielestäsi kohtuullinen korvaus. Sovittelussa siitä sitten keskustellaan jos kiistaa aiheesta tulee. Kuten aiemmin mainitsin, korvaukset kohtuullistetaan, ja maksuaikaa voidaan antaa, mikäli asianomistaja siihen suostuu. Jos korvaus ei tule aikataulun mukaan, niin silloin sinä olet velvollinen ilmoittamaan siitä sovittelutoimistoon joka seuraa tilannetta. Jos näin käy, sopimus raukeaa ja palaa poliisille. Käsitykseni mukaan näin käy harvoin.
        - Itse olen sovitellut satoja juttuja, eikä yksikään ole rauennut siksi ettei maksusopimus olisi pitänyt. Mutta luvatahan ei mitään varmaa kenestäkään voi. Se on selvä. Meitä kun on moneen junaan, ja elämäkin osaa yllättää tämän tästä:=)

        Itse sovittelussa, jos epäilty siihen ylipäätään suostuu,(mikä on todennäköistä ja viisasta hänenkin kannaltaan) voi hän kieltäytyä maksamasta vaatimuksiasi. Ellei yhteistä näkemystä asiasta löydy, palautuu asia takaisin poliisille. He päättävät miten asiassa etenevät. Sakko todennäköisesti paukahtaa epäillylle joka tapauksessa. Sitä en tiedä saatko sitä kautta rahojasi takaisin. Siksi sovittelu on hyvä vaihtoehto. Sekä siksi että pääset sanomaan mitä ajattelet ja miltä sinusta tuntuu turvallisessa ympäristössä.
        Minkähän sovittelutoimiston piiriin sä mahdat kuulua?

        Nove


      • vastaan
        novelle kirjoitti:

        Hei!

        Mistäs sovittelu sinulle alun alkaen mieleen tuli. Sorruin olettamaan, että sinulta kysyttiin poliisikuulustelussa halukkuuttasi sovitteluun niin kuin tapana tällaisissa on.
        Jos sitä ei ole kysytty, voit itse ottaa uudestaan yhteyttä poliisiin ja ehdottaa sitä. Kaikissa poliiseissa ei osata sovitteluun ohjausta vieläkään riittävän hyvin.

        Ei, sinun ei tarvitse, eikä edes kannata lähteä mitään korvauksia tekijältä vaatimaan, se tuskin tuottaa edes tulosta vaan saattaa vaikeuttaa tilannettasi. Varsinkin kun hän sinua näyttää uhkailevan tekstiviestein. Säilytä ne viestit. Poliisille niistä kannattaa mainita, ja sovittelijalle myös. Ne otetaan kyllä puheeksi, sillä tuollainen on kaikkea muuta kuin sopivaa. Tarkoitus on ilmeisestikin, että peruisit rikosilmoituksen. Sitä ei kannata tietenkään tehdä. Neuvo on,että älä vastaa niihin mitenkään, vaan jätä ne omaan arvoonsa.

        Lääkärikulut, taksimatkat, lääkekulut ja mahdolliset ansionmenetykset ovat korvattavia. Kuitit kolmesta ensimmäisestä jos niitä on.
        Ansionmenetyksellä tarkoitetaan yleensä tapahtuneen johdosta tulleita sairaspäiviä, mitkä yleisesti korvaa työnantaja sairasloma-ajan palkkana. Silloin ei lisää voi pyytää.
        Jos on saanut vakuutusyhtiöltä jotain korvausta, ei toistamiseen voi myöskään saada. Jos ansionmenetystä on, sellaista mistä korvausta vaatii, on se jotenkin kuitenkin uskottavasti esitettävä. Sun kohdallasi tuskin siitä on kyse.
        - itse vammoista ei juurikaan korvauksia makseta, ainakaan isoja. Korvattaviin vammoihin kuuluu yleensä operoidut vammat. Katsoitko niitä liikennevahikolautakunnan normeja ja ohjeita ja niistä maksettavia korvauksia joista laitoin linkin aiemmin. Jos katsoit niin huomaat miten niitä jaotellaan ja millaisia tuomioita oikeudessakin langetetaan.

        Voisitkin miettiä itseksesi mikä voisi saada sinut tuntemaan, että olisit saanut hyvitystä vääryydestä joten sinua on kohdeltu. Onko se pelkästään raha, vai jotain muuta. Anteeksipyyntö, selvitys siitä miksi löi, sopimus siitä ettei vastaavaa tapahdu tulevaisuudessa enää, vai mitä. Se on asia mitä ei voi kukaan muu määritellä kuin sinä itse.

        Listaa kaikki vaatimuksesi ylös valmiiksi. Ne mistä korvausta epäillyltä haet.
        Siis: lääkärikulut, matkakorvaukset,rikkoutuneista tavaroista voit merkitä niitten ostohinnan (noin hinta) jos et muista. Samalla voit tietenkin miettiä valmiiksi mikä niistä olisi sinun mielestäsi kohtuullinen korvaus. Sovittelussa siitä sitten keskustellaan jos kiistaa aiheesta tulee. Kuten aiemmin mainitsin, korvaukset kohtuullistetaan, ja maksuaikaa voidaan antaa, mikäli asianomistaja siihen suostuu. Jos korvaus ei tule aikataulun mukaan, niin silloin sinä olet velvollinen ilmoittamaan siitä sovittelutoimistoon joka seuraa tilannetta. Jos näin käy, sopimus raukeaa ja palaa poliisille. Käsitykseni mukaan näin käy harvoin.
        - Itse olen sovitellut satoja juttuja, eikä yksikään ole rauennut siksi ettei maksusopimus olisi pitänyt. Mutta luvatahan ei mitään varmaa kenestäkään voi. Se on selvä. Meitä kun on moneen junaan, ja elämäkin osaa yllättää tämän tästä:=)

        Itse sovittelussa, jos epäilty siihen ylipäätään suostuu,(mikä on todennäköistä ja viisasta hänenkin kannaltaan) voi hän kieltäytyä maksamasta vaatimuksiasi. Ellei yhteistä näkemystä asiasta löydy, palautuu asia takaisin poliisille. He päättävät miten asiassa etenevät. Sakko todennäköisesti paukahtaa epäillylle joka tapauksessa. Sitä en tiedä saatko sitä kautta rahojasi takaisin. Siksi sovittelu on hyvä vaihtoehto. Sekä siksi että pääset sanomaan mitä ajattelet ja miltä sinusta tuntuu turvallisessa ympäristössä.
        Minkähän sovittelutoimiston piiriin sä mahdat kuulua?

        Nove

        Poliisilaitoksella kysyttiin halukkuuttani sovitteluun samalla kun tein rikosilmoitusta. Suostuin siihen.
        Ansiomenetystä minulla ei tosiaan ollut mutta kyllääkin silmälasit, lääkärikulut ym... on, joista vaadin korvausta. Kait sitä kivuistakin voi jotain vaatia, vaiva on edelleenkin vaikka tapahtumasta onkin jo aikaa pari kuukautta.
        Asun Lapin läänissä, kuulunkohan silloin Lapin sovittelupiiriin.....


      • novelle
        vastaan kirjoitti:

        Poliisilaitoksella kysyttiin halukkuuttani sovitteluun samalla kun tein rikosilmoitusta. Suostuin siihen.
        Ansiomenetystä minulla ei tosiaan ollut mutta kyllääkin silmälasit, lääkärikulut ym... on, joista vaadin korvausta. Kait sitä kivuistakin voi jotain vaatia, vaiva on edelleenkin vaikka tapahtumasta onkin jo aikaa pari kuukautta.
        Asun Lapin läänissä, kuulunkohan silloin Lapin sovittelupiiriin.....

        Hei taas:=)

        Soita alueesi sovittelutoimistoon ja kysy oman juttusi perään, eli onko sinne tullut mitään tietoa. Ellei, soita poliisille ja kysy miksi asia ei ole edennyt sovitteluun asti.
        Laitoin tuohon sulle listan kaikista lapin aluuen sovittelutoimistoista, koska kuten näet alue on jaettu kolmeen osaan. Jos satut olemaan vaikka jostain Inarin alueelta, järjestetään sovittelu Ivalossa mitä ilmeisemmin.Ivalon sovittelija sovittelee asianne yhdessä Seita-säätiön sovittelujohtajan kanssa siellä. Lähimpänä asiakasta.
        Jopa sielläkin toimii yksi sovittelija, tai pitäisi kyllä sanoa vain. Ottaen huomioon alueen laajuuden, rikostilastot, puolikkaan syyttäjän, vähäiset poliisien määrät ja matkojen pituudet, se on vähän. Näin homma kuitenkin toimii käytännössä tällä hetkellä. Jos asia ei tunnu etenevän niin laita minulle postia, niin eiköhän asia saada selvitettyä. [email protected]

        Alue 1. Rovaniemi, Ranua ja Posio
        - Rovalan Setlementti ry., Rovaniemi
        - Yhdyshenkilö: Sovittelutoiminnan vastaava
        Mari Kaltemaa-Uurtamo, puh. 040-7236 348 tai [email protected]


        Alue 2. Kemi, Keminmaa, Simo, Tervola, Tornio, Ylitornio, Pello ja Kolari
        - Kemin kaupunki / sosiaali- ja terveyspalvelut
        - Yhdyshenkilö: Sovittelutoiminnan vastaava
        Sanna Toivainen, puh. 0400-238002
        [email protected]


        Alue 3. Sodankylä, Savukoski, Pelkosenniemi, Salla, Kemijärvi, Muonio, Kittliä, Enontekiö, Inari ja Utsjoki
        - Seita –säätiö, Sodankylä
        - Yhdyshenkilö: Sovittelutoiminnan vastaava
        Kari Hyötylä, puh. 040-8409 018 tai [email protected]

        Kivuista maksettavat korvaukset ovat Suomessa hyvin vähäisiä. Ei mennä Amerikan malliin. Laitoin sinulle aiemmin liikennevahinkolautakunnan normit ja asetukset linkin siksi, että sieltä voit nähdä osviittaa sille millaisia korvauksia voit vaatia. En ota tässä kantaa siihen sen kummemmin, koska en tiedä riittävästi asiastasi,vammasta jne. Eikä ole minun asiani siihen puuttua.
        Eli tarkista listasta toimistosi ja tartu puhelimeen, kyllä se siitä...

        Kaikkea hyvää syksyyn toivottelee
        Novelle


      • asiallista
        novelle kirjoitti:

        Hei taas:=)

        Soita alueesi sovittelutoimistoon ja kysy oman juttusi perään, eli onko sinne tullut mitään tietoa. Ellei, soita poliisille ja kysy miksi asia ei ole edennyt sovitteluun asti.
        Laitoin tuohon sulle listan kaikista lapin aluuen sovittelutoimistoista, koska kuten näet alue on jaettu kolmeen osaan. Jos satut olemaan vaikka jostain Inarin alueelta, järjestetään sovittelu Ivalossa mitä ilmeisemmin.Ivalon sovittelija sovittelee asianne yhdessä Seita-säätiön sovittelujohtajan kanssa siellä. Lähimpänä asiakasta.
        Jopa sielläkin toimii yksi sovittelija, tai pitäisi kyllä sanoa vain. Ottaen huomioon alueen laajuuden, rikostilastot, puolikkaan syyttäjän, vähäiset poliisien määrät ja matkojen pituudet, se on vähän. Näin homma kuitenkin toimii käytännössä tällä hetkellä. Jos asia ei tunnu etenevän niin laita minulle postia, niin eiköhän asia saada selvitettyä. [email protected]

        Alue 1. Rovaniemi, Ranua ja Posio
        - Rovalan Setlementti ry., Rovaniemi
        - Yhdyshenkilö: Sovittelutoiminnan vastaava
        Mari Kaltemaa-Uurtamo, puh. 040-7236 348 tai [email protected]


        Alue 2. Kemi, Keminmaa, Simo, Tervola, Tornio, Ylitornio, Pello ja Kolari
        - Kemin kaupunki / sosiaali- ja terveyspalvelut
        - Yhdyshenkilö: Sovittelutoiminnan vastaava
        Sanna Toivainen, puh. 0400-238002
        [email protected]


        Alue 3. Sodankylä, Savukoski, Pelkosenniemi, Salla, Kemijärvi, Muonio, Kittliä, Enontekiö, Inari ja Utsjoki
        - Seita –säätiö, Sodankylä
        - Yhdyshenkilö: Sovittelutoiminnan vastaava
        Kari Hyötylä, puh. 040-8409 018 tai [email protected]

        Kivuista maksettavat korvaukset ovat Suomessa hyvin vähäisiä. Ei mennä Amerikan malliin. Laitoin sinulle aiemmin liikennevahinkolautakunnan normit ja asetukset linkin siksi, että sieltä voit nähdä osviittaa sille millaisia korvauksia voit vaatia. En ota tässä kantaa siihen sen kummemmin, koska en tiedä riittävästi asiastasi,vammasta jne. Eikä ole minun asiani siihen puuttua.
        Eli tarkista listasta toimistosi ja tartu puhelimeen, kyllä se siitä...

        Kaikkea hyvää syksyyn toivottelee
        Novelle

        Kiitos todella paljon sinulle vastauksista!!
        Otan yhteyttä sinuun jos ei asia etene.


      • en suosittele!
        asiallista kirjoitti:

        Kiitos todella paljon sinulle vastauksista!!
        Otan yhteyttä sinuun jos ei asia etene.

        kokemusta on!


    • intiaani

      .
      -Pari päihde- ja mielenterveysongelmaista työtoverini syytti minua 1990 pahoinpitelystä..

      -En tehnyt vastakannetta esim. pahoinpitelysyytteiden tekijöiden säälittävyyden tähden..

      -Kerroin rikossovittelussa syyttäväni vastapuolta vapaudenriistosta ja avioliiton ulkopuoliseen seksiin pakottamisyrityksestä..

      -Vastapuoli perui pahoinpitelysyytteen..

      -Vantaan Poliisi tuhosi rikossovittelupöytäkirjat joista ilmeni pahoinpitelysyytteiden oikeudesta poisvetämisen syyt..

      -Poliisi säästi kuulustelupöytäkirjat syytteiden perumispaperin kanssa eli,
      poliisi ( tahallaan ) tallensi väärän kuvan rikosasiasta..


      - Vantaan Poliisi ala-arvoisen työn seurauksena. 10 v. myöhemmin, työpaikkalääkärini pyrki hyödyntämään näitä puutteellisin tiedoin säilöttyjä kuulustelupöytäkirjoja osoittamaan tai todistamaan väkivaltaisuutaeni..

      rikosrekisteriä minulla ei ole..

      Joko Poliisilla on velvollisuus tilaisuuden tullen häpäistä ja mustamaalata asiakkaansa tai joillain poliiseilla on tälläinen tarve..
      .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe