Millaista on erityisopettajan työ? Periaatteessa ajattelisin, että työalueita on todella paljon. Mitä mieltä olette esim erityisopettajan työstä ongelmatapausten kanssa, jos kyseessä on tunne-elämän häiriöitä yms? Esim kun opetettavana on perhekotilaisia? Kuten jotain psyykkisesti häiriintyneitä?
Erityisopettajan työ
8
7421
Vastaukset
- työtä
Vaatii lehmänhermoja, mistään ei pidä hätkähtää. Koko elämän kirjo repeää välillä silmille ja silti pitää vain toimia tyynen rauhallisesti.
Tunne-elämältään huonosti hoidettujen lasten/nuorten kanssa pitää osata erottaa omat ja toisen tunteen hyvin selkeästi. Nuo lapset/nuoret osaavat pyörittää, joten heidän kanssaan on hyvä osata olla "menemättä mukaan".
Tuollaisen lapsen/nuoren suru omasta elämästä ja sen tapahtumista on välillä vaikea kohdata, sillä se tulee väistämättä heidän mukanaan myös luokkaan.
Ja kaiken vaikean jälkeen onnistumisen elämykset ovat sitä suurempia!- paljon..
vastauksestasi!
- uusi ope
Miten olette järjestelleet omien luokkienne lukujärjestyksen? Opiskeletteko tiettyjä aineita tietyillä tunneilla vai tavallaan "tähti"lukujärjestys eli liukuvat siirtymiset aineiden välillä?
Mitä teette syksyllä koulun alkaessa ihan ensimmäisillä tunneilla? Miten tutustutte oppilaisiinne? Kannattaako ensimmäisinä päivinä ottaa mitään tutustumispelejä (hajoaako homma käsiin?) vai pitäisikö aloittaa tiukasti asialinjalla? - termi...
uusi ope kirjoitti:
Miten olette järjestelleet omien luokkienne lukujärjestyksen? Opiskeletteko tiettyjä aineita tietyillä tunneilla vai tavallaan "tähti"lukujärjestys eli liukuvat siirtymiset aineiden välillä?
Mitä teette syksyllä koulun alkaessa ihan ensimmäisillä tunneilla? Miten tutustutte oppilaisiinne? Kannattaako ensimmäisinä päivinä ottaa mitään tutustumispelejä (hajoaako homma käsiin?) vai pitäisikö aloittaa tiukasti asialinjalla?Tuo "kasvatuskotilapsi" oli vähän hämärä termi. Tarkoitatko huostaanotettuja lapsia?
- pätevä
termi... kirjoitti:
Tuo "kasvatuskotilapsi" oli vähän hämärä termi. Tarkoitatko huostaanotettuja lapsia?
Koulutuksen aikana pitäisi tuollaiset perusasiat selvitä.Jos kuitenkaan et ole erityisopettaja, ei tämä palsta ole mielestäni sopiva paikka pedagogiselle konsultaatiolle.Hanki koulutus.
- edellinen puhuja
pätevä kirjoitti:
Koulutuksen aikana pitäisi tuollaiset perusasiat selvitä.Jos kuitenkaan et ole erityisopettaja, ei tämä palsta ole mielestäni sopiva paikka pedagogiselle konsultaatiolle.Hanki koulutus.
"Kasvatuskoti" viittaa lähinnä kenneleihin - lapsista puhuttaessa käyttäisin termejä lastenkoti, sijaiskoti, perhekoti. Ja ne lapset ovat ihan tavallisia lapsia, joilla on aikuisten virheiden ja osaamattomuuden jälkeen useammanlaisia tarpeita kuin huomaavammissa oloissa kasvaneilla lapsilla. Nämä tarpeet nousevat esille arkipäivässä ja ne on osattava huomioida opetuksen lomassa tyynesti ja tiukasti.
- aineenope
pätevä kirjoitti:
Koulutuksen aikana pitäisi tuollaiset perusasiat selvitä.Jos kuitenkaan et ole erityisopettaja, ei tämä palsta ole mielestäni sopiva paikka pedagogiselle konsultaatiolle.Hanki koulutus.
No eiköhän se ole ihan sopivaa tiedustella nimenomaan ennen koulutukseen menoa asiaa paremmin tuntevilta, millaista työ mahtaa käytännössä olla! Onhan aika ankeaa opiskella vuosia ammattiin, joka ei sitten vastaakaan odotuksia. Kaikilla ei liene erkkareita tuttavapiirissä. Eikö tämä ole aivan asiallinen paikka kysellä?
Jos todella olet pätevä erityisopettaja, luulisi, että mielelläsi auttaisit mahdollista tulevaa kollegaa. Ankeaa, että pitää käyttää tätä palstaa tuollaiseen nokkavaan oman hännän nostoon. Miten kamalaa se olisi antaa toiselle tietoa, jos sitä itseltä löytyy. Tuskin se olisi ollut sinulta pois.
- tiivistettyä tietoa
Erityisopettajan työssä työalueita todellakin on paljon, en nyt ole ihan varma mitä tuolla kysymyksellä tarkalleen hait, mutta... Työn laajuus Lähtee jo siitä millainen erityisopettaja on, laaja-alainen, pienryhmä, millainen pienryhmä, jne. eli mahdollisuuksia toimia erkkaopena on hyvin paljon.
Varsinaisen opetustyön lisäksi erkkaopen olennaisiin tehtäviin kuuluu hyvin paljon sitä moniammatillista yhteistyötä eri tahojen kanssa, riippuen taas tietysti siitä millaisessa ympäristössä työskentelee. Mutta palavereja on tiedossa kuitenkin eri asiantuntijoiden, avustajan/avustajien, mahdollisesti muiden opettajien ja tietenkin tiiviisti myös kotien kanssa. Keskeistä työtä on myös HOJKS:n laadinta, seuranta jne. Tehtävät ja työnkuva riippuvat etenkin siitä toimiiko laaja-alaisena vai pienryhmän opena.
Ilmeisesti kiinnostuksesi kohdistuu noihin mainitsemiisi ongelmatapauksiin, ts. haasteellisesti käyttäytyviin? On huomioitava että tunne-elämän häiriöt ilmenevät hyvin monella eri tavalla! Jotkut ovat niitä kirjaimellisesti haastavasti käyttäytyviä, joiden ongelmat purkautuvat ulospäin häiriökäyttäytymisenä. Mutta on myös niitä oppilaita jotka ovat sulkeutuneita ja sisäänpäinvetäytyviä ja heidän ongelmiaan voi olla toisinaan jopa vaikea huomioida, koska eivät ole "perinteisellä tavalla huonosti käyttäytyviä". Eivätkä psyykkiset ongelmat missään tapauksessa aina johdu kotioloista tms. henkisistä rasituksista vaan syyt voivat olla myös esim. neurologisia.
Osalla oppilaista ongelmat voivat näkyä oppimisvaikeuksina, tarkkaavaisuuden kohdentamisen ja ylläpitämisen ongelmina. Mutta etenkin näillä osa-alueilla merkittävässä roolissa opettajan apuna on koulunkäyntiavustaja, joka huolehtii siitä oppilaan tukemisesta, yksilöllisistä materiaaleista, opiskelukyvyn ylläpitämisestä optimaalisella tasolla esim. se tarkkaavaisuuden kohdentaminen. Ja onhan niitäkin oppilaita, jotka ovat oppiaineissa todella lahjakkaita, mutta ongelmat voivat purkautua jaksamisen/tarkkaavaisuuden/motivaation/sosiaalisten taitojen jne. ongelmina.
On hyvin tärkeää muistaa, että opettajan vastuuna on nimenomaan huolehtia oppilaan opettamisesta ja siitä että tämä kykenee suoriutumaan koulun asettamista vaatimuksista joko opetussuunnitelman mukaisesti tai sitten siitä yksilöllisestä suunnitelmasta. Opettaja, erkkaopekaan, ei ole psykologi, terapeutti, lääkäri, sosiaalityöntekijä, eikä minkään muun erityisalan osaaja. Vaan juuri siksi erityistä tukea tarvitsevaa lasta ympäröi (tai ainakin pitäisi ympäröidä) se moniammatillinen yhteistyöverkosto, jossa jokainen huolehtii siitä omasta erityisosaamisestaan lapsen hyvinvoinnin eduksi. Ja opettaja siis ensisijaisesti opettaa ja toimii tämän oman erityisalansa konsulttina muille.
Joku kysyi tapoja tutustuttaa oppilaita toisiinsa ja yleensäkin sosiaalisten suhteiden tukemisessa kouluissa mainiona apuna voi käyttää autismi- ja aspergerliiton luomaa luokkatoveriohjelmaa. Toimii mainiosti paitsi haasteellisesti käyttäytyville, mutta myös ihan yleisopetuksessa! Lisätietoja löytyy ihan googlen kautta. Saa tilattu ko. liitosta ja hinta huikeat 5 euroa, on todellakin hintansa arvoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5519153Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1656274Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3785326Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli724811Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1004421Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664093SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha2064027- 1042124
- 1141558
- 531096