Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ekseema ja rasvaamattomuus

Sign

Eli, olen koko ikäni omistanut ekseeman käsissä ja näin aikuisuuden portilla on vähän hellittänyt, mutta jatkaa kuitenkin säännöllistä kietokulkuaan rakkuloiden ja hilseilyn maailmassa. Olen kyllästynyt rasvaamiseen ja ainaiseen valitteluun. Perusvoiteita olen käyttänyt joka pesukerran jälkeen ja aina heti kun kädet on tuntunut hiukankin pinkeältä. No, olen päättänyt nyt lopettaa rasvaamisen ja katsoa miten sujuu. Eilen kaikki oli vielä ihan hyvin, mutta nyt jo rakkuloita pinnasssa. Onko kellään muulla kokemusta rasvaamisen lopettamisesta, toimiiko vai ei? Olen hakemassa terveydenhoitajaksi talvella ja osittain senkin takia pyrin päästä jatkuvasta rasvaamisesta eroon ja hyvähän se on nyt jo huomata jos todellakaan en voi olla ilman. Oh tätä ihanaa riippuvuutta.

15

5030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammakko**

      Mulla on ollut tämän vuoden käsissä ja jaloissa hyvinkin paha krooninen ekseema. Voidepurkkeja alkaa olla jo kaapillinen, kuureja syöty ja syön nytkin pitkää antibioottikuuria.
      Yritin epätoivoisesti jättää rasvaamisen, mutta eihän kävelemisestä tullut yhtikäs mitään ja kädet oli niin korppuna, että oikein koski.
      Eli mulla ei ainakaan tuo rasvaamattomuus onnistunut.
      Odottelen nyt tuolta lähes puolen vuoden kuurilta ihmeitä.

      Onko sinulla ollut tetrasykliinikuuria? Auttoiko, vai tuliko kuurin jälkeen takaisin?
      Kortisonit ovat yhtä tyhjän kanssa, kuurin loputtua aina tulee uudestaaan ja pahempana.

      Toivottavasti sinulla onnistuisi jättää ne rasvaukset:)

      • Sign

        ..syönyt kuureja. Oikeastaan olen elänyt koko elämäni ilman lääkärissäkäyntejä. Pienenä kävin kerran tai kaksi, mutta kortisonia vaan antoivat ja siitä lähtien olen elänyt vähän fiiliksellä käsieni kanssa.

        On tosi turhauttavaa vaan ostaa rasvaa rasvan perään ja sitten huomata ettei ne auta. Enkä tiedä olenko käsittänyt oikein: rasvauksen lopetin sen takia että kyllähän ihon on jossain vaiheessa pakko alkaa tuottaa jotain kosteutta. En sitten tiedä.

        Ai niin ja ilouutisena: pääsin varasijalta viittomikielentulkkiopiskelijaksi! Jesssh! Tosin olisi ihanaa että se osa minusta mitä käytän kommunikoimiseen olisi katseenkestävä :D


      • sammakko**
        Sign kirjoitti:

        ..syönyt kuureja. Oikeastaan olen elänyt koko elämäni ilman lääkärissäkäyntejä. Pienenä kävin kerran tai kaksi, mutta kortisonia vaan antoivat ja siitä lähtien olen elänyt vähän fiiliksellä käsieni kanssa.

        On tosi turhauttavaa vaan ostaa rasvaa rasvan perään ja sitten huomata ettei ne auta. Enkä tiedä olenko käsittänyt oikein: rasvauksen lopetin sen takia että kyllähän ihon on jossain vaiheessa pakko alkaa tuottaa jotain kosteutta. En sitten tiedä.

        Ai niin ja ilouutisena: pääsin varasijalta viittomikielentulkkiopiskelijaksi! Jesssh! Tosin olisi ihanaa että se osa minusta mitä käytän kommunikoimiseen olisi katseenkestävä :D

        Kovasti vaan onnea opiskelullesi:)

        Toivottavasti vaivasi helpottuisi.
        Oon huomannu, että vähän kattoovat jossain kaupoissa, kun otan esim. vaihtorahoja, ja kädet on mitä on...
        Joskus pahimpina aikoina käytän puuvillahanskoja, nyt kesälläkin. Siinä sitä ihmettelemistä sitten riittääkin:D

        Jalkahommat on siitä keljut, et välillä ovat niin kipeet, ettei kärsis kävellä ja pakko - näilläkin helteillä - pitää sukkia, kun ovat ihan haavoilla ja nahat kuoriutunu jo kolmatta kertaa tänä vuonna.


    • tarina

      Oon kohta 24v mies. Sairastuin samanlaiseen käsiekseemaan viime vuoden keväällä. Oon ollut tiskaajan työssä mutta irtisanouduin, koska en voi jatkaa märässä työssä. Lääkäri määräs Bucort 0,1 hydrocortisonia, jota saa käyttää 2 vkoa kerrallaan, ja novalan perusrasvaa. Bucort lievittää oireita, mutta ihottuma ei kuitenkaan ole parantunut. Rakkulat kutisevat niin ettei aina saa nukuttua kunnolla.

    • Sign

      Toi jalkahomma on varmasti vielä melkeimpä kamalampi kun käsissä, koska joka aamu on kuitenkin laitettava ne kengät jalkaan ja lähteä liikkeelle. Käsissä sitä ärsytystä voi kuitenkin jonkin verran minimoida. Oon ite ollut about vuoden yhteensä kassalla töissä ja täytyy sanoa, vaikka itsekkin sairastan ko tautia ( eli ymmärrän kyllä miten pahaksi kädet voi päästä ) niin sitä vaan tavallaan hätkähtää kun ottaa rahaa vastaan. Katse kun on suunnattava käsiin rahaa tai korttia annettaessa. Varmasti ihmiset on munkin käsiä tuijotellut, mutta ei se enää haittaa.

      Tiskaustyö on ihan kuvitteellisestikkin pahinta mahdollista ekseemaihmiselle! Ite on pakko rasvata aina jos vähemmänkin liottelee. Ja kortisoonit voi melkeimpä heittää nurkkaan. Ne auttaa kyl pahimmalla hetkellä tilapäisesti, mutta kun lopettaa niin pahenee alta aikayksikön. Nyt kun mullakin on taas toi rakkulavaihe puskenut ja vielä siskon kissat hoidossa ( oon vähän allerginen ) niin oon liotellut ihan jääkylmässä vedessä aina välillä. Kyllähän se taas toisaalta kuivattaa, mutta ei raavita enää niin hitosti. Ja vaikka voi kuulostaa aika epämiehekkäältä niin puuvillakäsineitä kannattaa kokeilla. Käyttää vaikka kotona sillon tällön, ei muiden niistä tarvii tietää. Mutta yöksi en suosittele ( ne kädessä on ihan mahdottoman ihana raapia, kun se kangas antaa semmosen lisävastuksen ).

      Ja tää rasvaamattomuuskokeilu on mennyt ihan päin persettä. :D Mutta ehkä tää taas tästä jossain vaiheessa laantuu ja sitten voin kokeilla uudestaan.

      • Kokeillut

        Protopicia. Se ainakin auttoi minulla käsi exeemaan. on pitänyt oireet poissa. Lisäksi se ei ohenna ihoa eli voi käyttää koko ajan. Kannattaa kysyä lääkäriltä voiteesta. Sillä siitä ovat todella monet saaneet avun. Voiteen ainoa miinus on hinta. Sillä se on kortisoonia paljon kalliinpaa. Mutta on ollut tehokas eli hinnalla ei ollut paljon merkitystä ainakaan minulle kun sain normaalit kädet taas takaisin. Tsemppiä iho ongelmien kanssa koittakaa jaksaa.


      • ihottumia riittää!
        Kokeillut kirjoitti:

        Protopicia. Se ainakin auttoi minulla käsi exeemaan. on pitänyt oireet poissa. Lisäksi se ei ohenna ihoa eli voi käyttää koko ajan. Kannattaa kysyä lääkäriltä voiteesta. Sillä siitä ovat todella monet saaneet avun. Voiteen ainoa miinus on hinta. Sillä se on kortisoonia paljon kalliinpaa. Mutta on ollut tehokas eli hinnalla ei ollut paljon merkitystä ainakaan minulle kun sain normaalit kädet taas takaisin. Tsemppiä iho ongelmien kanssa koittakaa jaksaa.

        Syökää luonnollisia rasvoja, voita, oliiviöljyä ja kalaa! Pois kaikki lisäaineita sisältävä, mukaan lukien ruokasuolan paakkuuntumisenestoaineet.

        Pois suolakin ja vaihdos meri- tai vuorisuolaksi, jotka sisältävät hyviä mineraaleja toisin kuin tuo natriumpommi tavalliseksi suolaksi.

        Puhtaita kasviksia pöytään! Ihottumat aiheutuvat elimistön epätasapainotilasta. Mikä taas aiheutuu hivenaine ja vitamiinipuutoksista sekä elimistölle vieraiden aineiden kertymisestä.

        Olen syönyt ikäni voita eikä minulla ole koskaan ollut minkäänlaista ihottumaa. Enkä usko tulevankaan! Kannattaa myös välttää teollisia rasvoja ja siirtyä niissäkin luonnollisiin, mm. jojobaan, oliiviöljyyn, ja tulehduksia vastaan propolikseen.

        Kortisonilla vain pilaatte ihonne, luustonne ja sotkette hormonit tillin tallin. Ja taas lääketehdas rikastuu, kun parannus löytyisi luonnosta!


      • naamaan siveltäviä
        ihottumia riittää! kirjoitti:

        Syökää luonnollisia rasvoja, voita, oliiviöljyä ja kalaa! Pois kaikki lisäaineita sisältävä, mukaan lukien ruokasuolan paakkuuntumisenestoaineet.

        Pois suolakin ja vaihdos meri- tai vuorisuolaksi, jotka sisältävät hyviä mineraaleja toisin kuin tuo natriumpommi tavalliseksi suolaksi.

        Puhtaita kasviksia pöytään! Ihottumat aiheutuvat elimistön epätasapainotilasta. Mikä taas aiheutuu hivenaine ja vitamiinipuutoksista sekä elimistölle vieraiden aineiden kertymisestä.

        Olen syönyt ikäni voita eikä minulla ole koskaan ollut minkäänlaista ihottumaa. Enkä usko tulevankaan! Kannattaa myös välttää teollisia rasvoja ja siirtyä niissäkin luonnollisiin, mm. jojobaan, oliiviöljyyn, ja tulehduksia vastaan propolikseen.

        Kortisonilla vain pilaatte ihonne, luustonne ja sotkette hormonit tillin tallin. Ja taas lääketehdas rikastuu, kun parannus löytyisi luonnosta!

        en syötäviä.


      • Sign
        ihottumia riittää! kirjoitti:

        Syökää luonnollisia rasvoja, voita, oliiviöljyä ja kalaa! Pois kaikki lisäaineita sisältävä, mukaan lukien ruokasuolan paakkuuntumisenestoaineet.

        Pois suolakin ja vaihdos meri- tai vuorisuolaksi, jotka sisältävät hyviä mineraaleja toisin kuin tuo natriumpommi tavalliseksi suolaksi.

        Puhtaita kasviksia pöytään! Ihottumat aiheutuvat elimistön epätasapainotilasta. Mikä taas aiheutuu hivenaine ja vitamiinipuutoksista sekä elimistölle vieraiden aineiden kertymisestä.

        Olen syönyt ikäni voita eikä minulla ole koskaan ollut minkäänlaista ihottumaa. Enkä usko tulevankaan! Kannattaa myös välttää teollisia rasvoja ja siirtyä niissäkin luonnollisiin, mm. jojobaan, oliiviöljyyn, ja tulehduksia vastaan propolikseen.

        Kortisonilla vain pilaatte ihonne, luustonne ja sotkette hormonit tillin tallin. Ja taas lääketehdas rikastuu, kun parannus löytyisi luonnosta!

        ..onnellinen kun oot säästynyt iho-ongelmilta! Atopia on sellanen kaveri, että ei se ruokavaliolla muutu. Kyllähän tietysti vaikuttaa jos syö terveellisesti, mutta ei se sitä poista. Useimmat atoopikot ovat myös allergikkoja, kuten esim minä. Tiettyjä kasviksia ja vihanneksia voi syödä, lopuista saa oireita eli ei se ihan noin helppoa meillekkään ole. Olisihan se ihanaa jos sormia napsauttamalla pääsis eroon tästä, mutta kyllä on koko elämän jatkuva taistelu suurimmalla osalla kyseessä.


      • toipunut
        Sign kirjoitti:

        ..onnellinen kun oot säästynyt iho-ongelmilta! Atopia on sellanen kaveri, että ei se ruokavaliolla muutu. Kyllähän tietysti vaikuttaa jos syö terveellisesti, mutta ei se sitä poista. Useimmat atoopikot ovat myös allergikkoja, kuten esim minä. Tiettyjä kasviksia ja vihanneksia voi syödä, lopuista saa oireita eli ei se ihan noin helppoa meillekkään ole. Olisihan se ihanaa jos sormia napsauttamalla pääsis eroon tästä, mutta kyllä on koko elämän jatkuva taistelu suurimmalla osalla kyseessä.

        Itsellä on atooppisesta ekseemasta kymmenien vuosien kokemus. Tuona aikana on kokeiltu lukuisia eri kortisoneja, steroideja, allergiatestejä, erilaisia vitamiini- ja hivenainekuureja, öljykapseleita jne. Ei apua.

        Keväällä lopetin viljojen ja muiden sokerien syömisen ja aloin käyttämään runsaasti voita ja öljyjä. Nyt ihottumista on hävinnyt n.95%.


      • sammakko**
        toipunut kirjoitti:

        Itsellä on atooppisesta ekseemasta kymmenien vuosien kokemus. Tuona aikana on kokeiltu lukuisia eri kortisoneja, steroideja, allergiatestejä, erilaisia vitamiini- ja hivenainekuureja, öljykapseleita jne. Ei apua.

        Keväällä lopetin viljojen ja muiden sokerien syömisen ja aloin käyttämään runsaasti voita ja öljyjä. Nyt ihottumista on hävinnyt n.95%.

        Tuolla ylenpänä kirjoittelinkin tilanteestani.

        Kertoisitko vähän, millä korvaat viljatuotteet ja pysytkö kokonaan välttämään sokereita.. ja yleensäkin ”systeemisä”.

        Kiinnostaisi:)


      • toipunut
        sammakko** kirjoitti:

        Tuolla ylenpänä kirjoittelinkin tilanteestani.

        Kertoisitko vähän, millä korvaat viljatuotteet ja pysytkö kokonaan välttämään sokereita.. ja yleensäkin ”systeemisä”.

        Kiinnostaisi:)

        Korvaan viljat kasviksilla ja rasvalla.

        Tyypillisiä syömisiä:
        Aamupala:maustamatonta jugurttia, marjoja, kananmunaa, pekonia...
        Lounas: Salaattia, öljyä, tonnikalaa, kanaa, pihviä...
        Välipaloja: kinkkua, juustoa, voita, hedelmiä, raejuustoa, rahkaa,

        Onhan marjoissa ja hedelmissä sokeria, mutta sen verran vähän että ei ole haitannut. Enkä oikeasti tiedä kumpi on ratkaisevampaa ihottuman kannalta, vilja vai muut sokerit. Vähiten on ihottumaa kun olen vetänyt molemmat minimiin.

        Ei viljaton ja sokeriton syöminen ole niin vaikeaa kun se ensin kuulostaa. Se on ainoa huono puoli, että ruoat täytyy tehdä aika pitkälti itse, koska kaikkiin eineksiin tungetaan vehnäjauhoa, siirappeja jne.


      • Ehdottaisin
        Sign kirjoitti:

        ..onnellinen kun oot säästynyt iho-ongelmilta! Atopia on sellanen kaveri, että ei se ruokavaliolla muutu. Kyllähän tietysti vaikuttaa jos syö terveellisesti, mutta ei se sitä poista. Useimmat atoopikot ovat myös allergikkoja, kuten esim minä. Tiettyjä kasviksia ja vihanneksia voi syödä, lopuista saa oireita eli ei se ihan noin helppoa meillekkään ole. Olisihan se ihanaa jos sormia napsauttamalla pääsis eroon tästä, mutta kyllä on koko elämän jatkuva taistelu suurimmalla osalla kyseessä.

        että kokeilisit sinulle sopivia vihanneksia tai marjoja sellaisenaan etkä pilkkoisi tai raastisi pieniksi vaan ainoastaan puhdistaisit tai kuorisit päällimmäiset ja söisit melkein kokonaisina ja raakoina? Jos hampaasi kestävät. Kokeilisit ottaa käyttöösi öisin valkoiset puuvillakäsineet ensin rasvattuasi käsiäsi perusvoiteella tai öljyllä? Hydrokortisoni on vain ensiavuksi, pidempää aikaa se on "myrkkyä". Oletko kokeillut ehkä luonteistuotteita?
        Olen siis kuuro ja käytän viittomakielen tulkkia paljon. Myönnän että jään vähän ajaksi katselemaan
        iholtaan tai käsimuodoltaan poikkeavia käsiä mutta lopulta tajuan että ne ovat apuvälineitä kuurolle.
        Ne eivät tartu mitään. Ei tarvitse pelätä. Käsiä pitää kunnioittaa arvokkaina työssä. Tsemppiä sinulle viittomakielen tulkiksi opiskelevalle! :)


    • 17-vuotiaana

      oli niin pahana et jouduin sairaalahoitoon. Sitä ennen iho oli kuin silkkiä. Jatkuvia antibioottekuureja joutu syömään et ihosta tuli ok..mut eipä ne näppylät oo vieläkään kokonaan kadonnu. Krooninen ihottuma näemmä koko paska.

    • Anonyymi

      Luin näitä kommentteja suu auki...Pojalla jatkuvia korvatulehduksia murrosiästä asti,nyt 25v. Korvat valuu jotain töhnää,kipeet ,jatkuvaa huuhtelussa juoksemista.Nyt viimeks lääkäri pisti tän voiteen hoitoo antamaan.Siis korvaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2190
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1906
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1570
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1568
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1472
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1301
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe