Minulla on tämä kyseinen vamma. Polven alapuolella on semmoinen patti. Jos siihen koskee tai osuu niin särkee, mutta nykyään se sattuu kun juoksen. Ja olen levännyt pari kuukautta mutta kivut tulivat taas. Voitteko kertoa mikä auttaa siihen?
Osgood schlatter??
15
1427
Vastaukset
- hoidettu
Tyypillinen ryhtivirheen aiheuttama vaiva. Yleinen nuorilla huonoryhtisillä urheilijoilla, miksei myös aikuisilla...
Eli lantio kipannut, paino edessä ja tuo on seuraus lisääntyneestä rasituksesta.
Vaivasi myös mua aikoinaan...- Kuinka ollakkaan
Taas löytyi vaiva,josta hoidettu ei ymmärrä mitään. Oikea tieto olisi löytynyt yksinkertaisella haullakin.
- hoidettu
Kuinka ollakkaan kirjoitti:
Taas löytyi vaiva,josta hoidettu ei ymmärrä mitään. Oikea tieto olisi löytynyt yksinkertaisella haullakin.
Olet todella hauska kitisijä! Riemulla teilaat aina kaiken sanomani vääräksi tiedoksi, mutta et koskaan kerro mikä se oikea tieto on...
Kuten eräs potilas kertoo, niin tuo on vain hienolta kuullostava nimi oireelle, mutta ei siis mikään selitys, koska jälleen kerran syytä ei tiedetä. Siksi se on lääkärin mielestä sairaus tai tauti:
"Voi juma! Siis mulla on ollut tämä osgood schlatter jo kauan, ala-asteelta asti ja vasta nyt kun olen 15, lääkäri eilen kertoi, mikä polvessa oikein on. En ennen eilistä ollut IKINÄ kuullutkaan ko. taudista, minulle syötettiin ennen ihan kaikenlaista pajunköyttä. Esim. "se on sääriluun pää tuo patti", "se johtuu matalasta jalankaarestasi", "sinulla on pihtipolvet" jne. eikä mikään näistä ollut oikea syy (eikä minulla edes ole pihtipolvia, prkl!). Nyt on hyvä tietää, että mikä mulla on. "
Kuullostaa tutulta tuo arpominen.
No mikä se sitten siis oikein on? Ei kerrottu hänellekään, mutta hienon niminen sairaus oireelle, jotta potilas olisi tyytyväinen? Noitahan ne lekurit keksii kilpaa, jotta nimi jäis historiankirjoihin...
Mutta sulla lienee parempi selitys kun lääkärillä? Kerro ihmeessä?
vastaus: osgood schlatter
lääkäri vesa nurmenniemi:
"Nuorella ,usein ennen murrosikää ilmenevä polven alla sääriluun yläosassa esiintyvä rasitustila, kudosärsytys,eräänlainen tulehdus, jonka perimmäiset syntysyyt ja mekanismit vastaajallle tuntemattomia."
Lääkäri ei siis tiedä. Mutta sinä ilmeisesti tiedät? Antaa kuulua... - soittaa
hoidettu kirjoitti:
Olet todella hauska kitisijä! Riemulla teilaat aina kaiken sanomani vääräksi tiedoksi, mutta et koskaan kerro mikä se oikea tieto on...
Kuten eräs potilas kertoo, niin tuo on vain hienolta kuullostava nimi oireelle, mutta ei siis mikään selitys, koska jälleen kerran syytä ei tiedetä. Siksi se on lääkärin mielestä sairaus tai tauti:
"Voi juma! Siis mulla on ollut tämä osgood schlatter jo kauan, ala-asteelta asti ja vasta nyt kun olen 15, lääkäri eilen kertoi, mikä polvessa oikein on. En ennen eilistä ollut IKINÄ kuullutkaan ko. taudista, minulle syötettiin ennen ihan kaikenlaista pajunköyttä. Esim. "se on sääriluun pää tuo patti", "se johtuu matalasta jalankaarestasi", "sinulla on pihtipolvet" jne. eikä mikään näistä ollut oikea syy (eikä minulla edes ole pihtipolvia, prkl!). Nyt on hyvä tietää, että mikä mulla on. "
No mikä se sitten siis oikein on? Ei kerrottu hänellekään, mutta hienon niminen sairaus oireelle, jotta potilas olisi tyytyväinen? Noitahan ne lekurit keksii kilpaa, jotta nimi jäis historiankirjoihin...
"Nuorella ,usein ennen murrosikää ilmenevä polven alla sääriluun yläosassa esiintyvä rasitustila, kudosärsytys,eräänlainen tulehdus, jonka perimmäiset syntysyyt ja mekanismit vastaajallle tuntemattomia."
Lääkäri ei siis tiedä. Mutta sinä ilmeisesti tiedät? Antaa kuulua...tuolle Nurmenniemelle ja kertoa, että mistä se johtuu, kun niin pätevästi äsken siitä kirjoititi ja itse lääkäri ei tuntunut tietävän syntymekanismia eikä syytä. Ja huonoryhtisten nuorien urheilijoiden oire? Jospa nyt ei olisi ryhdillä välttämättä mitään tekemistä samoin kuin lantion kippaamisella, vaan ihan vaan rasitusvamma voisi olla selityksenä.
- hoidettu
soittaa kirjoitti:
tuolle Nurmenniemelle ja kertoa, että mistä se johtuu, kun niin pätevästi äsken siitä kirjoititi ja itse lääkäri ei tuntunut tietävän syntymekanismia eikä syytä. Ja huonoryhtisten nuorien urheilijoiden oire? Jospa nyt ei olisi ryhdillä välttämättä mitään tekemistä samoin kuin lantion kippaamisella, vaan ihan vaan rasitusvamma voisi olla selityksenä.
Rasitusvammahan se onkin. Eikä sen saajan tarvitse olla urheilija. Ja moni urheilija ei sitä saa koskaan.
Miksi se sitten toisille tulee ja toisille ei? Kaikella on aina syynsä. - Silmä käteen
hoidettu kirjoitti:
Lääkäri ei siis tiedä. Mutta sinä ilmeisesti tiedät? Antaa kuulua...Siinähän neuvottiin: "Yksinkertainen haku". Sellaisen tuloksena saa linkin esim. suosikkiisi Wikipediaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Osgood-Schlatter_disease
Ja moneen muuhun, joista voi lukea, mistä on kyse.
"Perimmäiset syyt ovat tuntemattomia" -kommentti liikkuu vähän eri tasolla kuin mihin terveyspalstojen sepi kumpulainen (ei laulava talonmies vaan verkkopalloileva piccolopoika) yltää käsityskyvyllään. - hoidettu
Silmä käteen kirjoitti:
Siinähän neuvottiin: "Yksinkertainen haku". Sellaisen tuloksena saa linkin esim. suosikkiisi Wikipediaan. http://en.wikipedia.org/wiki/Osgood-Schlatter_disease
Ja moneen muuhun, joista voi lukea, mistä on kyse.
"Perimmäiset syyt ovat tuntemattomia" -kommentti liikkuu vähän eri tasolla kuin mihin terveyspalstojen sepi kumpulainen (ei laulava talonmies vaan verkkopalloileva piccolopoika) yltää käsityskyvyllään.Minähän kerroin heti, että kyseessä on rasitusvamma. Seuraava viestittäjä kuitenkin teilasi puheeni täysin...
- ei hoidettu
Miten nuori urheilija voi olla huonoryhtinen?
- hoidettu
ei hoidettu kirjoitti:
Miten nuori urheilija voi olla huonoryhtinen?
Menehän joskus katsomaan, kun nuoret urheilee!! Monella on huono ryhti. Ei se urheilu ryhtiä paranna, jos lantio ei toimi.
Janne Alasalmi, 26-vuotias urheilija, valmentaja, opiskelija sekä urheiluhieroja:
http://koti.mbnet.fi/alasaja/pikajong.html
"Pikajuoksijoiden tyyppiryhti näyttäisi olevan eteen kallistunut lantio"
Itsellä todettiin skolioosi ja huono ryhti n. 13-vuotiaana vaikka olen koko lapsuuteni urheillut monipuolisesti kaikenlaista enkä suinkaan pelaillut kotona videopelejä (niitä ei silloin vielä juurikaan ollut).
Ja enemmän Jannen sivuilla:
"Väitänkin, että urheilijan ryhti on erittäin tärkeässä asemassa vamma-alttiuden kannalta. Ryhti nimittäin kertoo lihasten toiminnasta sen, mitä röntgen-kuva luiden terveydestä. Pikajuoksijoiden tyyppiryhti näyttäisi olevan eteen kallistunut lantio, notkoselkä sekä uloskiertyneet polvet ja jalkaterät (joskin juniori-ikäisissä esiintyy yhä enemmän heikoista lantion lihaksista johtuvaa taaksekallistunutta lantiota). Lisäksi monesti esiintyy merkittäviä puolieroja, ja kompensatorisia muutoksia rintarangan ja olkapäiden asennossa." - Ja kas!
hoidettu kirjoitti:
Minähän kerroin heti, että kyseessä on rasitusvamma. Seuraava viestittäjä kuitenkin teilasi puheeni täysin...
"Tyypillinen ryhtivirheen aiheuttama vaiva."
Olihan se siellä vieläkin. Ei ole tyypillinen, eikä ryhtivirheen aiheuttama. Vaiva kylläkin. Eli neljästä sanasta 25 % piti paikkansa.
Jos olet eri mieltä, niin luonnollisestikin laitat todisteet siitä, että vaiva johtuu ryhtivirheestä (tai edes että vaivasta kärsivillä on tilastollisesti merkitsevästi useammin ryhtivirheitä kuin vaivan suhteen terveillä) ja että jos ryhtivirhe korjataan, vaiva paranee tilastollisesti merkitsevästi todennäköisemmin kuin ilman ryhtivirheen korjaamista.
Näitä odotellessa.
On turhaa ryöpyttää tähän perään sinulle tyypillistä ohi aiheen menevää loiskiehuntahuttua. - hoidettu
Ja kas! kirjoitti:
"Tyypillinen ryhtivirheen aiheuttama vaiva."
Olihan se siellä vieläkin. Ei ole tyypillinen, eikä ryhtivirheen aiheuttama. Vaiva kylläkin. Eli neljästä sanasta 25 % piti paikkansa.
Jos olet eri mieltä, niin luonnollisestikin laitat todisteet siitä, että vaiva johtuu ryhtivirheestä (tai edes että vaivasta kärsivillä on tilastollisesti merkitsevästi useammin ryhtivirheitä kuin vaivan suhteen terveillä) ja että jos ryhtivirhe korjataan, vaiva paranee tilastollisesti merkitsevästi todennäköisemmin kuin ilman ryhtivirheen korjaamista.
Näitä odotellessa.
On turhaa ryöpyttää tähän perään sinulle tyypillistä ohi aiheen menevää loiskiehuntahuttua.Jos tiedät että se EI OLE jonkin aiheuttama, miin millä perusteella sen teet, jos et yhtään tiedä mistä se johtuu?
Väität aina mun oleva väärässä, mutta et koskaa kerro mikä se oikea vastaus on. Kummallista kiusantekoa ja häiriköintiä...
Tarviiko tätä mun käsitystä sen enempää perustella? Asiantuntijoiden mukaan useimmat vastaavat vammat johtuvat siitä, kuten Jannekin kertoo:
Tässä eräs asiantuntija, jolla näkyy olevan myös käytännön kokemusta asioista eikä vain kirjasta opittuja teorioita ja uskomuksia, joita sinä uskollisesti seuraat!
Janne Alasalmi, 26-vuotias urheilija, valmentaja, opiskelija sekä urheiluhieroja:
Ja lisää Jannen sivuilla:
"Väitänkin, että urheilijan ryhti on erittäin tärkeässä asemassa vamma-alttiuden kannalta. Ryhti nimittäin kertoo lihasten toiminnasta sen, mitä röntgen-kuva luiden terveydestä. Pikajuoksijoiden tyyppiryhti näyttäisi olevan eteen kallistunut lantio, notkoselkä sekä uloskiertyneet polvet ja jalkaterät (joskin juniori-ikäisissä esiintyy yhä enemmän heikoista lantion lihaksista johtuvaa taaksekallistunutta lantiota). Lisäksi monesti esiintyy merkittäviä puolieroja, ja kompensatorisia muutoksia rintarangan ja olkapäiden asennossa." - ei hoidettu
hoidettu kirjoitti:
Menehän joskus katsomaan, kun nuoret urheilee!! Monella on huono ryhti. Ei se urheilu ryhtiä paranna, jos lantio ei toimi.
Itsellä todettiin skolioosi ja huono ryhti n. 13-vuotiaana vaikka olen koko lapsuuteni urheillut monipuolisesti kaikenlaista enkä suinkaan pelaillut kotona videopelejä (niitä ei silloin vielä juurikaan ollut).
Ja enemmän Jannen sivuilla:
"Väitänkin, että urheilijan ryhti on erittäin tärkeässä asemassa vamma-alttiuden kannalta. Ryhti nimittäin kertoo lihasten toiminnasta sen, mitä röntgen-kuva luiden terveydestä. Pikajuoksijoiden tyyppiryhti näyttäisi olevan eteen kallistunut lantio, notkoselkä sekä uloskiertyneet polvet ja jalkaterät (joskin juniori-ikäisissä esiintyy yhä enemmän heikoista lantion lihaksista johtuvaa taaksekallistunutta lantiota). Lisäksi monesti esiintyy merkittäviä puolieroja, ja kompensatorisia muutoksia rintarangan ja olkapäiden asennossa."Silloin muinoin kun minä kävin koulua, liikuntatuntien keskeinen opetus oli hyvä ryhti.
Minä en tunne varsinaisia urheilijoita, mutta voimistelunopettajia ja fysioterapeutteja, jotka myös ohjaavat esim vesijumpparyhmiä, niin ja erään fysioterapeutti-uintivalvojan ja kaikilla on poikkeuksetta hyvä ryhti.
Mikä teitä nulikoita vaivaa, kun ette edes ryhdistänne pidä huolta? - hoidettu
ei hoidettu kirjoitti:
Silloin muinoin kun minä kävin koulua, liikuntatuntien keskeinen opetus oli hyvä ryhti.
Minä en tunne varsinaisia urheilijoita, mutta voimistelunopettajia ja fysioterapeutteja, jotka myös ohjaavat esim vesijumpparyhmiä, niin ja erään fysioterapeutti-uintivalvojan ja kaikilla on poikkeuksetta hyvä ryhti.
Mikä teitä nulikoita vaivaa, kun ette edes ryhdistänne pidä huolta?Mun kouluaikana ei ryhdistä paljoa puhuttu. Voimisteluakin oli tosi harvoin. Yleensä vaan pelattiin jotain tai muuten sinne liikkatunneille ei tullu ketään...
Hyvä ryhti voikin olla hartioissa ja yläkropassa. Mutta lantion kippausta ja lievästi korostunutta notkoselkää ei helpolla havaitse. Useimmilla urheilijoilla juuri se yläkroppa onkin varsin ryhdikäs...
Eihän kaikilla ole huono ryhti. Ja ne joilla on hyvä ryhti ovat yleensä kivuttoamia.
"...ja kaikilla on poikkeuksetta hyvä ryhti."
Ja mä näin just salilla yhen fysion jolla oli huono ryhti, lantio vinossa ja kankeakin näytti olevan. Sanoin sille "moi, sulla on SI-nivel virheasennossa". Siihen se vastas, että "saattaa ollakin, mutta onneks ei oireile." Lähdin hämmästyksestä nauraen pois. Sen oireistahan mä sen juuri päättelin...
"Mikä teitä nulikoita vaivaa, kun ette edes ryhdistänne pidä huolta? "
Me ajauduttiin ATK-alalle ennenku tajuttiin sen vaarat: pitkät työpäivät, paljon istumista ja näytön tuijottamista.
Mutta meillä on nyt paljon enemmän lääkäreitä, fysioita ja vaikka mitä muita ja silti ne ei saa meitä ryhdikkääksi... - ei hoidettu
hoidettu kirjoitti:
Mun kouluaikana ei ryhdistä paljoa puhuttu. Voimisteluakin oli tosi harvoin. Yleensä vaan pelattiin jotain tai muuten sinne liikkatunneille ei tullu ketään...
Hyvä ryhti voikin olla hartioissa ja yläkropassa. Mutta lantion kippausta ja lievästi korostunutta notkoselkää ei helpolla havaitse. Useimmilla urheilijoilla juuri se yläkroppa onkin varsin ryhdikäs...
Eihän kaikilla ole huono ryhti. Ja ne joilla on hyvä ryhti ovat yleensä kivuttoamia.
"...ja kaikilla on poikkeuksetta hyvä ryhti."
Ja mä näin just salilla yhen fysion jolla oli huono ryhti, lantio vinossa ja kankeakin näytti olevan. Sanoin sille "moi, sulla on SI-nivel virheasennossa". Siihen se vastas, että "saattaa ollakin, mutta onneks ei oireile." Lähdin hämmästyksestä nauraen pois. Sen oireistahan mä sen juuri päättelin...
"Mikä teitä nulikoita vaivaa, kun ette edes ryhdistänne pidä huolta? "
Me ajauduttiin ATK-alalle ennenku tajuttiin sen vaarat: pitkät työpäivät, paljon istumista ja näytön tuijottamista.
Mutta meillä on nyt paljon enemmän lääkäreitä, fysioita ja vaikka mitä muita ja silti ne ei saa meitä ryhdikkääksi...Kerrankin on helppo sanoa, missä vika ja sen syy. Teidän tyhmyydessänne.
- hoidettu
ei hoidettu kirjoitti:
Kerrankin on helppo sanoa, missä vika ja sen syy. Teidän tyhmyydessänne.
Juu syyllistä vaan potilaita. Ja hauku lisää jos helpottaa...
Vai pitikö siinä lukea, että "Heidän tyhmyydessään"?
Mä olen aina tykännyt kaikenlaisesta voimistelusta ja olin aina liikkatunnilla paikalla, oli ohjelmassa sitten mitä hyvänsä... Mun puolesta liikuntaa ois saanu olla joka päivä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803