Finnairin nettisivut sanoo allaolevaa. Meillä on vaimon kanssa tilattuna 3 viikon pituinen Thaimaan matka ja paluu on juuri tuolla 36 raskausviikolla. Raskaus on sujunut hienosti. Me kummakin haluaisimme mennä mutta vanhemmillamme on tosi kova huoli tuosta matkasta. Onko kenelläkään odottavalla äidillä kokemuksia lentomatkasta kun raskaus on jo noin pitkällä (viikko 36). Kannattaisiko meidän jäädä kotiin vai voimmeko huoletta matkustaa ?
t. Huolestunut tuleva isä
Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (raskaus kestää 40 viikkoa). Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.
28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia. Todistuksen raskauden normaaliudesta voi hankkia tarvittaessa jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.
Raskaustodistus
Raskautta koskevat lääkärintodistukset lähetetään faksilla numeroon (09) 818 4825 riippumatta lipunvaraustavasta. Neuvolakortti on aina hyvä ottaa matkalle mukaan.
Lennonaikaisella matkustamon ilmanpaineen lievällä alenemisella ei ole mitään haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.
Terve vastasyntynyt voi rajoituksitta lentää kaikilla yhtiön reiteillä 2 päivän ikäisenä.
Lentäminen raskausviikolla 36
18
3913
Vastaukset
- ...
Minä en ainakaan lähtisi enää tuossa vaiheessa tuollaiselle matkalle. En todellakaan haluaisi synnyttää jossain thaimaassa...Johan nuo finnairin sivut sanovat selkeästi ettei pitäisi matkustaa...Kaikki raskaudet kun eivät ole kestoltaan 40 viikkoa vaan voivat olla allekkin...Järki käteen!!!!
- tuo kuulostaa
vähän pahalta. Varsinkin kun matka kestää noin kauan ja lentomatkakin on pitkä. Mutta päätöshän on teidän ja parhaat neuvot saatte varmasti neuvolasta, täällähän vastaajat harvoin ovat terveydenhoitoalan ammattilaisia. Minä en uskaltaisi lähteä, mutta näin ensikertalaisena sitä on monessa asiassa turhankin arka.
- Huolestunut Isä
tuo kuulostaa kirjoitti:
vähän pahalta. Varsinkin kun matka kestää noin kauan ja lentomatkakin on pitkä. Mutta päätöshän on teidän ja parhaat neuvot saatte varmasti neuvolasta, täällähän vastaajat harvoin ovat terveydenhoitoalan ammattilaisia. Minä en uskaltaisi lähteä, mutta näin ensikertalaisena sitä on monessa asiassa turhankin arka.
No viimeksi ainakin neuvolassa neuvolatäti sano että ei näe mitään estettä matkustamiselle jos kaikki jatkuu niin näin hyvin ku tähänki asti. Oli puhetta että keskustelemme asiata vielä lääkärin kanssa seuraavan kerran kun tapaamme. Halusin kuitenkin kysellä muiden kokemuksia asiasta.
- huolta;)
Huolestunut Isä kirjoitti:
No viimeksi ainakin neuvolassa neuvolatäti sano että ei näe mitään estettä matkustamiselle jos kaikki jatkuu niin näin hyvin ku tähänki asti. Oli puhetta että keskustelemme asiata vielä lääkärin kanssa seuraavan kerran kun tapaamme. Halusin kuitenkin kysellä muiden kokemuksia asiasta.
Itse olin juuri 2 kertaa Kyproksella, rv:lla 32 ja 36 (paluu rv 36 5). Kaikki asiat kävin neuvolassa läpi, ja mitään estettä lentämiselle ei löytynyt. Tärkeää on vain muistaa jaloitella reissun aikana.
Toki jotkut lapset syntyvät etuajassa, mutta kyllä se harvinaisempaa on. Juuri siksi Finnair on määritellyt lentoajan 36 rv:oon asti. Itse lensin vahingossa "yliaikaisena", kun oli tullut hieman vääräätietoa ilmailulääkäriltä;)
- niin käy
että synnytys kuitenkin käynnistyy, on Thaimaassa (varmaankin menette johonkin perusturistirysään?) todella laadukkaita sairaaloita. Itse jouduin aikoinani leikkaukseen paikan päällä, enkä usko että olisin yhtä tasokasta hoitoa Suomessa saanut (kiitos myös viulut maksaneelle vakuutusyhtiölle).
Toinen asia on kyllä se, että viihtyykö reissussa noin viimeisillään, oma raskaus on samassa vaiheessa ja mitään ei oikein jaksaisi tehdä, loma menisi kyllä omalla kohdallani hukkaan. - emmili
Viestistäsi ei käy ilmi, kuinka pitkällä raskaus nyt on. Mutta loppuviikot voivat olla aika eri maata kuin aiempi raskaus, vaikka kaikki olisikin mennyt hyvin. Ja muutos voi tulla nopeastikin.
Minun koko raskauteni meni noin viikolle 30 asti loistavasti. Olin energinen ja hyväkuntoinen, pystyin elämään melkein kuin raskautta ei olisikaan. Sitten noin viikolla 30 tapahtui käänne. Edelleen kaikki menee muuten hyvin (nyt 34. vko aluillaan), mutta nuo harjoitussupistukset vaivaavat jo niin, etten pysty juuri ollenkaan enää kävelemään. Pieni ja hidaskin kävely saa vatsan kovenemaan rumpukalvoksi: tuntuu ahdistavalta liialliset supistukset tässä vaiheessa voivat käynnistää synnytyksen liian varhain.
Muutama viikko sitten näytti vielä ihan toiselta (olisin voinutkin kuvitella matkustamista tai mitä vaan aktiviteettia raskauden loppuun saakka), mutta mitäköhän tekisin nyt jossain Thaimaan lomalla...? Menisi loma ihan hukkaan kun voisi korkeintaan töpötellä mummotyyliin hotellihuoneen ja lähimmäin ravintolan väliä, olisi varmaan vaan ahdistava ja paha olla koko ajan... Tietenkään kaikille ei käy näin, mutta halusin nyt vaan sanoa, että "toistaiseksi hyvin mennyt raskaus" ei vielä ole tae siitä, että viimeisille viikoille asti menisi yhtä sutjakasti. Ja kuten joku täällä jo totesi, kaikki vauvat eivät pysy masussa sitä täyttä 40 viikkoa. Itse en ainakaan haluaisin Thaimaahan (tai mihinkään muuallekaan kauas kotoa) synnyttämään, vaikka heillä varmaan ihan hyvä osaaminen sairaaloissaan onkin... - ghghgh
Mielestäni tuo ei todellakaan kannata.
Mitäs jos vauvanne päättääkin syntyä jo esimerkiksi viikolla 35 tai 36. Olisiko kivaa ja turvallista synnyttää Thaimaassa? Tuskin.
Noin pitkällä lentomatkalla on myös omat vaaransa.
Kannattaisi unohtaa koko reissu. Ei kannattaisi riskeerata äidin ja lapsen terveyttä tai jopa henkeä yhden matkan takia. Matkalle ehtii myöhemminkin.- jokumuu
Minä katsoisin tilannetta vähän lähempänä. Vaikka matka olisikin jo maksettu, saattaa vakuutusyhtiöstä saada ainakin osan rahoista takaisin, jos lääkäri toteaa matkustuskyvyttömyyden. Jos taas matkaa ei ole vielä maksettu, niin en kyllä maksaisikaan ts. jättäisin keikan väliin.
Kuten joku tuossa yllä sanoikin, saattaa noin loppumetreillä olossa tapahtua äkkiäkin muutoksia ja vaikka itselläkin on viikkoja vasta 32, tuntuu nytkin ulkona oleva helle todella tukalalta ja epämukavalta.
Ainakin ennen matkaa selvittäisin paikalliset synnytyssairaalat ja niiden tason ja mahdollisuudet hoitaa ennenaikaisia vauvoja. Lentomatkoistakin varsinkin paluulennolla saattaa jo tulla pieni stressi: epätodennäköistähän se on, että synnytys käynnistyisi juuri lentokoneessa, mutta sitä kun ei ikinä tiedä...
- raskaana.....
viikolla 34 ja ei tulisi mieleenkään lähteä enää mihinkään reissuun. Olisi ihan kiinnostavaa tietää miksi joku ottaisi riskin, esim synnyttää lentokoneessa. Mieti nyt hyvä mies toisen kerran.
- lensin juuri
Kunnallinen lääkärini sanoi ettei saisi lentää 36. raskausviikn jälkeen. Se on riski vauvalle ja myös äidille. Tulin juuri ulkomailta ja malev airlines ei anna raskaana olevan lentää 33 rv:n jälkeen. Koko raskauden ensimmäiset turvotukset tuli lentokoneessa, ja pari ystävääni jotka lensivät 36.viikolla sanoivat että olo oli ihan kamala lentokoneessa. Turposivat oikein kunnolla tai jotain...Itseäni alkoi sattumaan kovasti koneessa mahaan, ja melkein iski paniikki kun oltiin ilmassa, mutta Jumala auttoi että kipu lähti. Jokainen raskaus on erilainen ja naiset yksilöitä. Muutenkin vähän ihmetyttää että olette edes varanneet matkan jos olette tienneet että nainen on niin pitkällä raskaudessaan. Itse sairastin mahatautiin ja laihduin kolmessa viikossa muutaman kilon a kärsin kuumuudesta, mutta voihan se teidän matkanne mennä hyvinkin. Lykkyä tykö!
nyt olen rv 32:.lla.- Huolestunut Isä
Emmehän toki olisi varannut koko matkaa jos olisimme tienneet tästä iloisesta perhetapahtumasta. Matka kun on varattu jo viime vuoden puolella. Siksikin kyselen että kun lentovarausluokka on sellainen että siitä ei rahoja saa takasi ja liput eivät salli mitään muutoksia.
Olen kyllä hyvin tietoinen riskeistä ja jos lääkäri toteaa että matkustaminen ei ole enää visasta tuolloin niin silloin tottakai vauvan ja äidin terveys menee luonnollisesti edelle eli matka saa jäädä tekemättä. En missään nimessä haluaisi asettaa heitä vaaraan koska takana on jo yksi keskenmeno ja tätä toista vauvaakin yritettiin vuoden päivät ennenkuin tärppäsi.
Mutta näin muuten voisin sanoa että mahtavaa aikaa tämä odotus näin isänkin kannalta. Se tunne kun vauva potkaisee ja sen tuntee käteensä, on aivan mahtava.
Mulla on nuo raskausviikot vähän hakusessa mutta laskettu aika on 21.11. ja matka olisi 30.9. - 22.10. Mun laskujeni mukaan se on juuri se 36 raskausviikko, minkä loppuun saakka se matkustaminen sallittaisiin. Mutta kuten sanottu, täytyy nyt keskustella vielä lääkärin kanssa. Kiitos kuitenkin kommenteistanne. Eritoten siksi lähdin kirjoittamaan tänne että halusin kuulla odottavien ja tämän saman kokeneiden äitien kommentteja. Kiitos. - .....
Huolestunut Isä kirjoitti:
Emmehän toki olisi varannut koko matkaa jos olisimme tienneet tästä iloisesta perhetapahtumasta. Matka kun on varattu jo viime vuoden puolella. Siksikin kyselen että kun lentovarausluokka on sellainen että siitä ei rahoja saa takasi ja liput eivät salli mitään muutoksia.
Olen kyllä hyvin tietoinen riskeistä ja jos lääkäri toteaa että matkustaminen ei ole enää visasta tuolloin niin silloin tottakai vauvan ja äidin terveys menee luonnollisesti edelle eli matka saa jäädä tekemättä. En missään nimessä haluaisi asettaa heitä vaaraan koska takana on jo yksi keskenmeno ja tätä toista vauvaakin yritettiin vuoden päivät ennenkuin tärppäsi.
Mutta näin muuten voisin sanoa että mahtavaa aikaa tämä odotus näin isänkin kannalta. Se tunne kun vauva potkaisee ja sen tuntee käteensä, on aivan mahtava.
Mulla on nuo raskausviikot vähän hakusessa mutta laskettu aika on 21.11. ja matka olisi 30.9. - 22.10. Mun laskujeni mukaan se on juuri se 36 raskausviikko, minkä loppuun saakka se matkustaminen sallittaisiin. Mutta kuten sanottu, täytyy nyt keskustella vielä lääkärin kanssa. Kiitos kuitenkin kommenteistanne. Eritoten siksi lähdin kirjoittamaan tänne että halusin kuulla odottavien ja tämän saman kokeneiden äitien kommentteja. Kiitos.myydä liput joillekkin tutulle,tai muulle...nytkun vielä aikaa,ja matkustaa sitten myöhemmin,kun vaavi syntynyt.alle 2v.kanssa tietääkseni maksaa vaan joku 50e sylipaikka,kun ottaa mukaan reissuun.
- viides raskaus
..... kirjoitti:
myydä liput joillekkin tutulle,tai muulle...nytkun vielä aikaa,ja matkustaa sitten myöhemmin,kun vaavi syntynyt.alle 2v.kanssa tietääkseni maksaa vaan joku 50e sylipaikka,kun ottaa mukaan reissuun.
olen nyt 36rvkolla,ja tuntuu olo todella tukalalta kun iski helteet,kuuma sisällä ja ulkona,ja mun kaveri 29rvkolla,ja sanoo,että pukkaa jatkuvasti huonoa oloa,hetikun ilma taas lämpenee,yhtenä yönä oksenteli,....ja thaimaassahan kuumempi,kun tämä suomen kesä,joten senkin kannalta ei kannata.ja itsellä jo monta viikkoa ollut hankala kävellä,kun supistelee,ja painaa niin alas,ettei kyllä tekis mieli reissata mihinkään,ei sitten 28rvkon jälkeen...hyvää odotusta:)!
- Maalismyy
Joka olisi sijoittunut tuonne viikoille 20, mutta saimme ehdottoman neuvon olla matkustamatta. Jos jotain sattuuu pitkän lennon aikana ei ole mitään tehtävissä ja muutenkin ei viitsi ottaa riskiä että jotakin sattuiisi niin kaukana kotoa vaikka kohdemaakin olisi ollut turvallinen ja eikä siellä ole mitään isompia hygienia tms vaaroja.
- jokumuu
Maalismyy: Kyllä minä matkustin ihan huoletta rv 28:lle asti, kun ei vielä lääkärintodistusta tarvittu, mutta loppuraskaus on kuitenkin vähän eri juttu.
Soitin varmuuden vuoksi ennen rv 28 -matkaani vakuutusyhtiöön, jossa meillä on koti- ja matkavakuutukset, ja sanoivat että lääkärin todistuksella hyvittävät matkakustannukset mikäli matka joudutaan peruuttamaan. Toisaalta, mikäli lääkäri toteaa matkustuksen mahdolliseksi, niin peruutus tapahtuu omaan piikkiin.
Ap:na ainakin kävisin lääkärissä korkeintaan viikko ennen matkaa ja päättäisin sitten. Ymmärrän ihan hyvin, että varasitte matkan ennen raskautta, mekin pyrimme miehen kanssa elämään siten, ettei koko ajan vaan ajateltu mahdollista tulevaa raskautta. Meilläkin nimittäin tärppiin meni hyvä tovi ja saatiin tuo "yritysaikakin" elää ihan täysipainoisesti. Hyvää matkaa teille, mikäli päätätte sinne lähteä!
- synnytin vk 36
Mitään merkkejä ei ollut aikaisemmasta synnytyksestä ennen, kuin 6 tuntia ennen lapsen syntymää...
Jos ois pakko lentää niin suoraan lääkärin käsistä lähtisi, jos kaikki paikat ois vielä kiini.
Jos lähtiessä käytte niin kolmessa viikossa kerkee tossa vaiheessa tapahtumaan paljon. Tapahtuuhan näitä syöksysynnytyksiäkin jonkin verran, eli lapsi tulee maailmaan alle kahdessa tunnissa.
Pyytäkää lääkärin todistus, jos saisitte loman siirettyä tai peruttua sen nojalla.- idea..
Vaikka raskaus olisi edennyt kuinka ihanasti, niin fakta on että maha on todella suuri viikolla 36. Se painaa lantion suuria verisuonia, heikentäen alakropan verenkiertoa. Ei todellakaan hyvä idea, veritulppien ja muiden riski on lentojen aikana kohonnut ihmisillä normaalistikin, saati sitten raskaana olevalla! Lentokoneessa ei voi liikkua, joutuu olemaan ahtaassa tilassa - eikös ne lennot kestä 10h tai yli. Itse palasin rv 18 Madeiralta ja kyllä oli tuskaa. Istuimessa mahdoton saada hyvää asentoa. Oli peruttu Thaimaa-Singapore -yhdistelmäloma raskautumisen takia, ja kyllä se oli hyvä ratkaisu.
Rv 36 en pystynyt enää ajamaan edes autoa, koska siinä joutui olemaan samassa asennossa pitkään.
Menkää lomalle, mut menkää jonnekin muualle? Thaimaaseen kerkeätte sittenkin kun siitä ei ole kellekään terveydellistä riskiä.
- ainakin itse lähden
Terve!
Itse olen lähdössä Intiaan tammikuussa pariksi viikoksi siten että palaan takaisin Suomeen raskausviikolla 36. Yhtään ei pelota. Minulla on nyt toinen raskaus. Ekan raskauden aikana matkustin myös ihan normaalisti. Huolehtivat lennoilla todella hyvin. Ja kyllä sitä voi käytävää edes takaisin kävellä. Varsinkin pitkillä lennoilla paikalta löytyy aina lääkäri joka kyllä auttaa tarvittaessa. Olen ihan varma, että kaikki menee hyvin. Intiassa on myös kuuma tammikuussa. Täytyy vaan ottaa rauhallisemmin ja muistaa juoda tarpeeksi. Ja jos nyt todella sattuu niin että lapsi syntyy kesken loman niin löytyy sitä Aasiastakin huipputasoisia sairaaloita. Synnytyksen jälkeen heti vaan kotiin.
Ainakin itse odotan innolla reissuani!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733