Viime syksyn myrskyt kaatoivat mökkitontilta kolme isoa puuta.Nyt olen pilkkonut niitä halkomakoneella (mainio laite naisenkin käyttää).Puuvaja on täynnä. Olen ihaillut ympyrään pinottuja puita, mutta en tiedä miten se tehdään. Osaisiko joku neuvoa miten se tehdään tai mistä löytäisin ohjeen.
Puut ympyräpinoon, mutta miten?
8
640
Vastaukset
- Ukki.
Pitäisi löytyä kuvakin pyöreästä pinosta, myös tekovaiheessa.
- ei aukea,
jos lisäät siihen ylimääräisiä merkkejä.
Aukeaakohan tämä:
http://www.vipukirves.fi/media/mm8s66_69puupinot.pdf
- Pinontekijä !
En löytänyt perille Ukin antamaan linkkiin, mutta minä olen tehnyt monta pyöreää puupinoa ja teen sen seuraavalla tavalla : Aloitan latomalla ensimmäisen rivin puita ympyräksi -halkaisija esim. pari metriä - ja siitä alan kasvattaa pinoa ylöspäin. Välillä heittelen keskelle puita sikin sokin, niin että keskusta ja ympyrärivi kasvavat suunnilleen yhtä matkaa.
Pinon koko tietysti määräytyy puiden määrän ja tekijän koon mukaan!
En tiedä onko tämä oikeaoppisesti tehty, mutta näin tulee ainakin tosi hieno pino eikä kaadu!
Suosittelen!tuossa ympyrän sisäreuna nouse ulkoreunaa korkeammalle? Miten se kompensoidaan, kun kartiomaisia puita harvemmin tulee riittävästi?
- Ukki.
sitroen kirjoitti:
tuossa ympyrän sisäreuna nouse ulkoreunaa korkeammalle? Miten se kompensoidaan, kun kartiomaisia puita harvemmin tulee riittävästi?
-poikittain tarvittaessa, luulisin. Kuvasta ei kyllä näy sellaisia. Ei ole omia kokemuksia toistaiseksi.
- Pinontekijä !
sitroen kirjoitti:
tuossa ympyrän sisäreuna nouse ulkoreunaa korkeammalle? Miten se kompensoidaan, kun kartiomaisia puita harvemmin tulee riittävästi?
En ymmärrä, miten muka sisäreuna nousee ulkoreunaa korkeammlle ? Olen todella tehnyt monta pyöreää puupinoa, enkä ole moista huomannut.
Ehkä silloin, jos ympyrä on kovin pieni, voi tulla tunkua sisäreunalla; muuten en sitä ymmärrä.
Panen yleensä ulkoreunaan isoimmat puut ja heittelen pienen sälän keskelle. Tietysti on pidettävä koko ajan huolta siitä, ettei pino kallistu mihinkään päin.
Tässäkin pätee sanonta: " Työ tekijäänsä neuvoo." - sitroen.
Pinontekijä ! kirjoitti:
En ymmärrä, miten muka sisäreuna nousee ulkoreunaa korkeammlle ? Olen todella tehnyt monta pyöreää puupinoa, enkä ole moista huomannut.
Ehkä silloin, jos ympyrä on kovin pieni, voi tulla tunkua sisäreunalla; muuten en sitä ymmärrä.
Panen yleensä ulkoreunaan isoimmat puut ja heittelen pienen sälän keskelle. Tietysti on pidettävä koko ajan huolta siitä, ettei pino kallistu mihinkään päin.
Tässäkin pätee sanonta: " Työ tekijäänsä neuvoo."pinon sisäreunaan tulee puiden päät vieriviereen, niin ulkoreunassa puitten väliin jää raot koska ympyräpinon ulkokehä on pitempi kuin sisäkehä. Toisen puukerroksen ulkopäät painuvan tämän raon takia alemmas kuin sisäpäät ja kolmannen kerroksen vielä enemmän. Näin pino kallistuu ulkoreunaa kohti. Joko nyt ymmärsit, mitä tarkoitin?
Ja sitä kallistumisen estovinkkiä kaipailen edelleen. - Pinontekijä !
sitroen. kirjoitti:
pinon sisäreunaan tulee puiden päät vieriviereen, niin ulkoreunassa puitten väliin jää raot koska ympyräpinon ulkokehä on pitempi kuin sisäkehä. Toisen puukerroksen ulkopäät painuvan tämän raon takia alemmas kuin sisäpäät ja kolmannen kerroksen vielä enemmän. Näin pino kallistuu ulkoreunaa kohti. Joko nyt ymmärsit, mitä tarkoitin?
Ja sitä kallistumisen estovinkkiä kaipailen edelleen.se menee tietysti näin, ja sitä juuri tarkoitin, kun sanoin, että jos pino on halkaisijaltaan pieni niin tulee tunkua sisäreunassa. Mitä isompi ympyrä sen loivempi kaari ja silloin selvitään maalaisjärjellä : aina sieltä löytyy erimuotoisia ja paksuisia puita; ne vaan asetellaan sopivasti.
Tätä on teoriassa varmasti vaikea ymmärtää, sen huomaa vasta tehdessään miten se menee.
Jos ei mikään muu auta, pannaan ulkoreunalle pieniä puita poikkipäin reunaa kohottamaan.
Ei kai siinä muita konsteja ole, itse olen ainakin pärjännyt näillä (mutta olenkin mummo).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053143GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521065Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!321007- 67868
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24811