Pukuhuoneessa (kuivatila) on pesukoneen maad.uppopistorasia omalla sulakkeellaan
(nollattu tietysti 70 luvulta).
Nyt olisi tarkoitus laittaa sen päälle 4 -osainen pintamallinen pistorasia
ja käyttää alla olevaa kojerasiaa jakorasiana jotta uudelle rasialle saadaan myös ke-vi.
onko asennus nykyään laillinen.
Kysymys 2: milloin kaikkiin pistorasioihin pitää laittaa vika virtasuojat.
pistorasia 4-osaiseksi
9
3157
Vastaukset
- kepa500
kyllä kai se on laillinen, pistorasiat pitää olla vikavirtasuojattuja jos ne on kosteissa tiloissa tai ulkona.
- asennuksia
Ei koske vanhoja asennuksia eli tarvitse lisätä vanhoihin.
Uudet lisäys on eri asia.
- laillinen jos
asentajan paperist on kunnossa.
- ei vuosiin enää alalla
joo, kelpoisuustodistus on.On vaan niin pitkä aika kun on viimeksi tullut töikseen asenneltua niin ei tiedä aina uusimpia sääntöjä.
- käy
Periaatteessa voit käyttää vanhaa jakorasiana,josta vedät sitten vaiheen nollan ja maadoituksen uudelle.Suositeltavaa olisi kuitenkin vikavirtasuoja ke/vi keskukselta koska pesukone tekemisissä veden kanssa suoraan.
2)ei välttämättä milloinkaan vanhoihin asennuksiin.Jollei laki muutu.Suositeltavaa kyllä olisi.Uusiin kannattaa ilman muuta laittaa.
Tosin en laittaisi pakastimillle vieläkään. - asdasdasdasdd
jos pistorasia on ollut aina neliosainen saat neliosaisen laittaa, jos se on ollut kaksiosainen saat laittaa kaksiosaisen tilalle. Muuten vikavirtaa peliin.
Muistathan ip luokitukset, itse en ole koskaan nähnyt neliosaista ip luokiteltua pistorasiaa.- kepa500
mutta sehän oli KUIVA tila
- muuttuu
niin syksyllä muuttuu sfs6000. päivästä en tiedä, lehdestä luin että standardi on valmis ja on jonkun tarkistamista ja hyväksymistä vailla..
- Zähkäri
Elikkäs minun käsittääkseni jos haluat vaihtaa rikkoutuneen tai muuten toimimattoman pistorasian tilalle uuden, on kytkentä laillinen, mutta jos siirryt uppoasennuksesta pintaan ja maadoituksiakin väsäilet, muuttuu asennus ja noudatat viimeisimpiä asennusmääräyksiä ! Tietysti on hyvä idea uusia johdot ja laittaa kevi ! Vikavirtasuojaa tarvitset, jos samassa huoneessa on jonkinlainen vesipiste, sama pätee kotelointiluokkaan... periaatteessa jos huoneessa on lattia-kaivo tai pesukoneen vesisyöttö, lasketaan tila kosteaksi... no saivartelua sinänsä, mutta laki on joskus aika ehdoton...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232