Ledi vai kuitu?

veekutonen

Onko eroja saunan katossa? Kumpiko on kestävämpi?

19

5564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • woiff

      Kunhan ne on lasikuitua, eli kuumuutta kestävää laatua. Valokuituja on nimittäin myös ei kuumiin tiloihin kelpaamatonta muovista sorttia. Halogeenipolttimo menee joskus, maksaa kolmisen euroa ja on nopea vaihtaa. Ledien kanssa on enemmän tai vähemmän virittelyä ja ne joutuu vaihtamaan yksi kerrallaan ja se ei aina käy kovin helposti.

      • valoviisas

        Ei ledejä saunan kattoon.Sarjojen myyjät väittävät että kestää kestää.Ledistähän tiedetään että se toimii parhaiten kylmässä,niin miksi se muka toimisi hyvin kuumassakin??Jotkut puhuvat myös erityisistä lämmönkestävistä ledeistä...sellaisia ei ole olemassakaan!!!

        Tekniikan maailman asian testasi 2004.Sarjojen myyjät väittävät että testi on vanhentunut,vaan kun ei ole!Se ledi mitä noissa sarjoissa käytetään on edelleen sama.

        Kuumassa tuo ledi alkaa himmentyä heti kun käyttö alkaa.Ja asian huomaa vasta kun yksi niistä palaa ja saat takuuna uuden joka on selkeästi kirkkaampi.On aika hullun näkönen katto kun osa on kirkkaampia kun muut

        Jos silti on pakko ledit laittaa,niin katsokaa nyt hyvät ihmiset mistä niitä ostatte.Tuollainen 1kpl 5mm lediä maksaa n.20-50 senttiä.Se kaluste missä ledi on kiinni n.50senttiä.Muuntaja 10e
        Eli 10 ledin systeemi vastuksineen n.20e!! rautakaupassa melkeen 300e!!! Ja tuossa kalliissa sarjassa ei ole mitään sellaista osaa joka auttaisi kestoon saunassa

        Yksikään ledin valmistaja maailmalla ei suosittele ledin käyttämistä yli 25c lämpötilassa!!Miten siis saunassakaan....


      • veekutonen
        valoviisas kirjoitti:

        Ei ledejä saunan kattoon.Sarjojen myyjät väittävät että kestää kestää.Ledistähän tiedetään että se toimii parhaiten kylmässä,niin miksi se muka toimisi hyvin kuumassakin??Jotkut puhuvat myös erityisistä lämmönkestävistä ledeistä...sellaisia ei ole olemassakaan!!!

        Tekniikan maailman asian testasi 2004.Sarjojen myyjät väittävät että testi on vanhentunut,vaan kun ei ole!Se ledi mitä noissa sarjoissa käytetään on edelleen sama.

        Kuumassa tuo ledi alkaa himmentyä heti kun käyttö alkaa.Ja asian huomaa vasta kun yksi niistä palaa ja saat takuuna uuden joka on selkeästi kirkkaampi.On aika hullun näkönen katto kun osa on kirkkaampia kun muut

        Jos silti on pakko ledit laittaa,niin katsokaa nyt hyvät ihmiset mistä niitä ostatte.Tuollainen 1kpl 5mm lediä maksaa n.20-50 senttiä.Se kaluste missä ledi on kiinni n.50senttiä.Muuntaja 10e
        Eli 10 ledin systeemi vastuksineen n.20e!! rautakaupassa melkeen 300e!!! Ja tuossa kalliissa sarjassa ei ole mitään sellaista osaa joka auttaisi kestoon saunassa

        Yksikään ledin valmistaja maailmalla ei suosittele ledin käyttämistä yli 25c lämpötilassa!!Miten siis saunassakaan....

        Näin sitä itsekin arvelin.Paikallisesta liikkeestä halvimmat ledit 45 e,oversolin 12 lediä 250e ja decon (cariitti)1.5mm kuidut 16 kpl 220e.
        Tarviikohan kuidut himmennintä? Voikohan projektorin asentaa välikatolle villojen päälle johonkin lootaan?


      • kannata
        veekutonen kirjoitti:

        Näin sitä itsekin arvelin.Paikallisesta liikkeestä halvimmat ledit 45 e,oversolin 12 lediä 250e ja decon (cariitti)1.5mm kuidut 16 kpl 220e.
        Tarviikohan kuidut himmennintä? Voikohan projektorin asentaa välikatolle villojen päälle johonkin lootaan?

        välikatolle asennella, koska kun lamppu palaa niin turhan iso remppa edessä... eli helpoon paikkaan


      • kuidut
        veekutonen kirjoitti:

        Näin sitä itsekin arvelin.Paikallisesta liikkeestä halvimmat ledit 45 e,oversolin 12 lediä 250e ja decon (cariitti)1.5mm kuidut 16 kpl 220e.
        Tarviikohan kuidut himmennintä? Voikohan projektorin asentaa välikatolle villojen päälle johonkin lootaan?

        Itse laitoin 25 watin polttimon 50 wattisen tilalle ja nyt on juuri sopivan "himmeetä".

        Paksuuskin tietysti vaikuttaa valoisuuteen. Meidän 10 1 sarjassa kuidut ovat 3 mm paksua ja kiuaskuitu 6 mm ja alkup. polttimolla oli aivan liian valoisaa.


      • mollaus
        veekutonen kirjoitti:

        Näin sitä itsekin arvelin.Paikallisesta liikkeestä halvimmat ledit 45 e,oversolin 12 lediä 250e ja decon (cariitti)1.5mm kuidut 16 kpl 220e.
        Tarviikohan kuidut himmennintä? Voikohan projektorin asentaa välikatolle villojen päälle johonkin lootaan?

        menee jo yli joltain.. Toki noita 5mm:n merkkivaloledejä voi mollata ihan mielen mukaan ja osa on ihan aiheellisia. Kaikki ledit eivät ole kuitenkaan samanlaisia.

        Itse laitoin teholedit paneelin taakse. Hyvälaatuinen teholed kestää 100 astetta ympäristön lämpötilaa ja elinikä on 50 000 tuntia. Testattu. Komponentti maksaa n. 10 €/kpl ja himmennettävällä muuntajalla esim. 6 kpl valoja n. 100 €. Valoteho on ihan eri luokkaa kuin pikku ledeillä ja senhän voi myös säätää juuri miten haluaa.

        Ei hurinaa projektorista, ei lampunvaihtoja, ei hankalia sijoituspaikkoja ym.. Suosittelen ledejä, myös saunaan.


      • leditön
        mollaus kirjoitti:

        menee jo yli joltain.. Toki noita 5mm:n merkkivaloledejä voi mollata ihan mielen mukaan ja osa on ihan aiheellisia. Kaikki ledit eivät ole kuitenkaan samanlaisia.

        Itse laitoin teholedit paneelin taakse. Hyvälaatuinen teholed kestää 100 astetta ympäristön lämpötilaa ja elinikä on 50 000 tuntia. Testattu. Komponentti maksaa n. 10 €/kpl ja himmennettävällä muuntajalla esim. 6 kpl valoja n. 100 €. Valoteho on ihan eri luokkaa kuin pikku ledeillä ja senhän voi myös säätää juuri miten haluaa.

        Ei hurinaa projektorista, ei lampunvaihtoja, ei hankalia sijoituspaikkoja ym.. Suosittelen ledejä, myös saunaan.

        Tuo 50.000 tuntia on teoreettinen maksimi vakio-olosuhteissa. Ledien kestoon ei vaikuta pelkästään maksimilämpötila, vaan myös mm. lämpötilan vaihtelut, kosteus ja jännitteen tasaisuus. En usko että yksikään ledi kestäisi saunan olosuhteita 50.000 tuntia. Lisäksi rikkoutuvia komponentteja on ledeineen ja etuvastuksineen enemmän.

        Passiivinen projektori ei hurise.


      • ledeistä
        leditön kirjoitti:

        Tuo 50.000 tuntia on teoreettinen maksimi vakio-olosuhteissa. Ledien kestoon ei vaikuta pelkästään maksimilämpötila, vaan myös mm. lämpötilan vaihtelut, kosteus ja jännitteen tasaisuus. En usko että yksikään ledi kestäisi saunan olosuhteita 50.000 tuntia. Lisäksi rikkoutuvia komponentteja on ledeineen ja etuvastuksineen enemmän.

        Passiivinen projektori ei hurise.

        http://www.luxeon.com/pdfs/DS51.pdf

        Lueppas tuosta datasheetista sivulta 26 ledien lämpötilankestoista.

        Teholedejä ajetaan tasavirralla, jolloin etuvastuksia ei tarvita. Taidat olla vielä noissa 5mm:n ledeissä kun puhut tuollaisia.

        Kosteudenkesto on myös erittäin hyvä. JEDEC 2a luokka. 4 viikkoa yhtä mittaa kestää ilman vikaantumista.

        Teholedeissähän ei pitäisi puhua eliniästä, vaan valonalenemasta, joka on tuossa 50 000 tunnissa 30-50% valmistajasta riippuen. Ledi kestää vielä pitkään tämän jälkeenkin.


      • valoviisas
        mollaus kirjoitti:

        menee jo yli joltain.. Toki noita 5mm:n merkkivaloledejä voi mollata ihan mielen mukaan ja osa on ihan aiheellisia. Kaikki ledit eivät ole kuitenkaan samanlaisia.

        Itse laitoin teholedit paneelin taakse. Hyvälaatuinen teholed kestää 100 astetta ympäristön lämpötilaa ja elinikä on 50 000 tuntia. Testattu. Komponentti maksaa n. 10 €/kpl ja himmennettävällä muuntajalla esim. 6 kpl valoja n. 100 €. Valoteho on ihan eri luokkaa kuin pikku ledeillä ja senhän voi myös säätää juuri miten haluaa.

        Ei hurinaa projektorista, ei lampunvaihtoja, ei hankalia sijoituspaikkoja ym.. Suosittelen ledejä, myös saunaan.

        Teholed ei kestä sen enempää ympäristölämpötilaa kuin mikään muukaan ledi.Kuvitelma johtuu siitä että teholed tuottaa enemmän lämpöä kuin tavallinen 5mm ledi.Näin ollen sen tulee kestää enemmän myös sitä itse tuottamaansa lämpöä.Jos ympäristölämpötila on 100 astetta,ja tuohon lisättään ledin tuottama lämpö,niin aika kuumana ledi palaa.Uskoisin että n.150astetta.Valonalenemaa on odotettavissa reilusti noilla lämmöillä.

        Testiraportteja kun lukee,niin kannattaa muistaa että testit on aina tehty normaalilämpötilassa.Ja monesti käyttöiät on laskennallisia,ja niissä on lähdetty siitä että itse ledikään ei tuota enempää lämpöä kuin 25c.Todellisuus on kuitenkin toinen.


      • hakusalla
        valoviisas kirjoitti:

        Teholed ei kestä sen enempää ympäristölämpötilaa kuin mikään muukaan ledi.Kuvitelma johtuu siitä että teholed tuottaa enemmän lämpöä kuin tavallinen 5mm ledi.Näin ollen sen tulee kestää enemmän myös sitä itse tuottamaansa lämpöä.Jos ympäristölämpötila on 100 astetta,ja tuohon lisättään ledin tuottama lämpö,niin aika kuumana ledi palaa.Uskoisin että n.150astetta.Valonalenemaa on odotettavissa reilusti noilla lämmöillä.

        Testiraportteja kun lukee,niin kannattaa muistaa että testit on aina tehty normaalilämpötilassa.Ja monesti käyttöiät on laskennallisia,ja niissä on lähdetty siitä että itse ledikään ei tuota enempää lämpöä kuin 25c.Todellisuus on kuitenkin toinen.

        Hyvin on uskomukset hallussa? Jos ympäristön lämpötila on 100 astetta, on ledin maksimilämpötila juuri tuon 150 astetta. Teholed kestää tämän. 5mm:n ledi ei juurikaan yli 25 astetta ympäristön lämpötilaa. Toki jos teholediä ajetaan suurella virralla, täytyy jäähdytys olla parempi ja ympäristön lämpötila alhaisempi. (Huom. aina pitää kuitenkin eri valmistajien speksit tarkistaa).

        Testiraportit EIVÄT ole aina tehty normaalilämpötiloissa. Lue saman ketjun toinen vastaus ja kerro sitten, mitä mieltä olet.


      • leditön
        ledeistä kirjoitti:

        http://www.luxeon.com/pdfs/DS51.pdf

        Lueppas tuosta datasheetista sivulta 26 ledien lämpötilankestoista.

        Teholedejä ajetaan tasavirralla, jolloin etuvastuksia ei tarvita. Taidat olla vielä noissa 5mm:n ledeissä kun puhut tuollaisia.

        Kosteudenkesto on myös erittäin hyvä. JEDEC 2a luokka. 4 viikkoa yhtä mittaa kestää ilman vikaantumista.

        Teholedeissähän ei pitäisi puhua eliniästä, vaan valonalenemasta, joka on tuossa 50 000 tunnissa 30-50% valmistajasta riippuen. Ledi kestää vielä pitkään tämän jälkeenkin.

        Nuo raja-arvot pätevät ainoastaan yksi kerrallaan. Saunassa taas on voimassa kaikki kolme merkittävää olosuhdetekijää samanaikaisesti.

        -kuumuus
        -kosteus
        -lämpötilanvaihtelut

        En edelleenkään näe ainoatakaan syytä valita ledejä kuitujen asemesta.


      • valoviisas
        hakusalla kirjoitti:

        Hyvin on uskomukset hallussa? Jos ympäristön lämpötila on 100 astetta, on ledin maksimilämpötila juuri tuon 150 astetta. Teholed kestää tämän. 5mm:n ledi ei juurikaan yli 25 astetta ympäristön lämpötilaa. Toki jos teholediä ajetaan suurella virralla, täytyy jäähdytys olla parempi ja ympäristön lämpötila alhaisempi. (Huom. aina pitää kuitenkin eri valmistajien speksit tarkistaa).

        Testiraportit EIVÄT ole aina tehty normaalilämpötiloissa. Lue saman ketjun toinen vastaus ja kerro sitten, mitä mieltä olet.

        Nuo luvut raportissa ovat max.arvoja.Siellä myös mainitaan että rajaarvoilla saattaa rikkoutumista jo esiintyä.Ja näyttää myös siltä että tuo 150astetta ylitetään saunassa helposti.Jos noihin ledin itsessään lämpeämis asteisiin raportissa on uskominen.

        Jo huoneenlämmössä käytettynä teholedi vaatii taakseen jäähdytyslevyn,niin miten se saunassa jäähtyy??

        Tuolla 150c lämmöllä valoteho on 70% maximivalotehosta..muuten.

        Käyttöikä saattaa olla 50000h (70%) mikäli ympäristölämpötila on 25.

        5 mm ledistä vielä...sillekkin ilmoitetaan max lämmöksi 85.Ja se ei tosiaan tarkoita että se on ympäristön lämpötila maximissaan.Ja jo 40 asteen lämmössä käyttöikä alenee rajusti.

        Oikeestaan mun kysymys kuuluu että miten tuo ledi sulla jäähtyy tuolla saunassa?Ja millanen on himmennin..siis miten toimii?ja millä virralla ajat noita ledejä,ja millä jännitteellä?


      • saunassa
        valoviisas kirjoitti:

        Nuo luvut raportissa ovat max.arvoja.Siellä myös mainitaan että rajaarvoilla saattaa rikkoutumista jo esiintyä.Ja näyttää myös siltä että tuo 150astetta ylitetään saunassa helposti.Jos noihin ledin itsessään lämpeämis asteisiin raportissa on uskominen.

        Jo huoneenlämmössä käytettynä teholedi vaatii taakseen jäähdytyslevyn,niin miten se saunassa jäähtyy??

        Tuolla 150c lämmöllä valoteho on 70% maximivalotehosta..muuten.

        Käyttöikä saattaa olla 50000h (70%) mikäli ympäristölämpötila on 25.

        5 mm ledistä vielä...sillekkin ilmoitetaan max lämmöksi 85.Ja se ei tosiaan tarkoita että se on ympäristön lämpötila maximissaan.Ja jo 40 asteen lämmössä käyttöikä alenee rajusti.

        Oikeestaan mun kysymys kuuluu että miten tuo ledi sulla jäähtyy tuolla saunassa?Ja millanen on himmennin..siis miten toimii?ja millä virralla ajat noita ledejä,ja millä jännitteellä?

        Ledi sijoitetaan saunan paneelin taakse, josta valo tuodaan saunaan lasia tms. pitkin. Eli ledi on paneelin ja alumiinikalvon välissä hieman viileämmässä tilassa. Lediin kiinnitetään alumiinilevy lämpöjohteeksi ja sähköiset pinnat suojataan kosteudelta. Toimii hyvin myös esim. selkänojan takana.

        Himmennin on tavallinen potikka, jolla ohjataan led driveria 10-100%. Saunan seinässä kiinni potikka. Toinen vaihtoehto olisi himmentää ihan normaalilla elektronisella säätimellä. Vaatii vain eri tyyppisen driverin.

        Virtaa menee tässä vain 350mA ja driveri säätää jännitteen ledien määrän mukaan. Valoa riittää hyvin himmennettynäkin. Nämä ovat siis virtatyypin ledejä, joita ajetaan tasavirralla ja ledit on sarjassa.


      • valoviisas
        saunassa kirjoitti:

        Ledi sijoitetaan saunan paneelin taakse, josta valo tuodaan saunaan lasia tms. pitkin. Eli ledi on paneelin ja alumiinikalvon välissä hieman viileämmässä tilassa. Lediin kiinnitetään alumiinilevy lämpöjohteeksi ja sähköiset pinnat suojataan kosteudelta. Toimii hyvin myös esim. selkänojan takana.

        Himmennin on tavallinen potikka, jolla ohjataan led driveria 10-100%. Saunan seinässä kiinni potikka. Toinen vaihtoehto olisi himmentää ihan normaalilla elektronisella säätimellä. Vaatii vain eri tyyppisen driverin.

        Virtaa menee tässä vain 350mA ja driveri säätää jännitteen ledien määrän mukaan. Valoa riittää hyvin himmennettynäkin. Nämä ovat siis virtatyypin ledejä, joita ajetaan tasavirralla ja ledit on sarjassa.

        Kuulostaa jo paremmalta!Tuolla tavalla asennettuna varmasti toimii ainakin paremmin kun nämä rautakaupan sarjat.Tuossa tosin taitaa ledin vaihtaminen olla työlästä,vai oletko ratkaissut tämän jotenkin?


      • vain siihen
        valoviisas kirjoitti:

        Kuulostaa jo paremmalta!Tuolla tavalla asennettuna varmasti toimii ainakin paremmin kun nämä rautakaupan sarjat.Tuossa tosin taitaa ledin vaihtaminen olla työlästä,vai oletko ratkaissut tämän jotenkin?

        että ledien käyttöiän perusteella tuo 50 000 tuntia tulee saunassa joskus sadan vuoden jälkeen, joten en ole huolehtimassa niiden vaihdosta. :)


      • Käy vilkasemassa
        veekutonen kirjoitti:

        Näin sitä itsekin arvelin.Paikallisesta liikkeestä halvimmat ledit 45 e,oversolin 12 lediä 250e ja decon (cariitti)1.5mm kuidut 16 kpl 220e.
        Tarviikohan kuidut himmennintä? Voikohan projektorin asentaa välikatolle villojen päälle johonkin lootaan?

        Itselleni laitoin nuo Decon kuidut, ovat himmeämmät kuin normaalisti kuidut, mutta aivan passeli valomäärä saunaan.
        Finnparttia myy samaa sarjaa 145€ (alv 0%) = 176,90€ (alv 22).
        www.finnparttia.fi


      • 16-osaista
        Käy vilkasemassa kirjoitti:

        Itselleni laitoin nuo Decon kuidut, ovat himmeämmät kuin normaalisti kuidut, mutta aivan passeli valomäärä saunaan.
        Finnparttia myy samaa sarjaa 145€ (alv 0%) = 176,90€ (alv 22).
        www.finnparttia.fi

        saa Kärkkäiseltä hintaan 169€.


    • noita::::

      kuitu valasimia itse tehtyä, luulisi että ei tuo kuitu metritavarana olisi kallista???

      • n.4vuotta

        Elman:in 12 ledin sarja,maksoi muistaakseni 49e,ja ei ainuttakaan lediä pimentynyt vielä,käyttöä n.3krt viikossa,vastaava ledlite oli silloin n.250e....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe