sokerista

rv 33

olen aina luullut että raskausdiabetes voi vaan tulla ylipainosille ja jos syö hirveesti "näkyvää" sokeria. mutta luule ei siis aaskaan ole tiedo väärti. minulla ei ole ylipainoa mutta maha on sen verran isompi että sain nyt lähetteen sokerrasitekokeeseen. tiedän että se koe kestää jokusen tuntia. mutta miäs sitte sen jälkeen. jos minulla onkin se sokerirasite. ja tuleeko inulle sitten samalla automaattisesti niinku diabetes vai miten se on. kenelläkään suvun eikä perheen naisillä ole ennen ollut mitään tämmöstä niin olen nyt tosi huolissani. voisiko joku kertoa minulle jotain. kiitos jo etukateen. ps. googlasin kyllä uo sokerirasius sana mutta en oikeen ymmärtänyt sitä mitä siellä luki.

5

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canderel

Ylipaino ei tarkoita automaattisesti raskausdiabetesta, toki voi altistaa sille mutta ei tarkoita "automaattista diagnoosia." R-diabeteksen syntyyn vaikuttaa mm sukurasitteena oleva diabetes. Mene ihmeessä rasituskokeeseen, se on vain sun ja vauvan hyväksi. Ja jos todetaan koholla olevat arvot tmv niin ensi"lääkitys" on ruokavalion muutos. Näin olen terkkani puheesta ymmärtänyt, itse en kuitenkaan ko. kokeessa ole ollut.

• Joo, elikäs sokerirasituksessa sulta otetaan 3 verinäytettä paastoarvo, 1 tunti glukoosiliuoksen juonnista ja kaks tuntia liuoksen juonnista. sen aikaa pitää istuksia siellä paikan päällä, eli kannattaa ottaa mukaan lukemista. Jos raja-arvot kokeessa ylittyvät, saat neuvolasta verensokerimittarin ja ohjeet ruokavalion muuttamiseen. Sit mittailet yksilöllisen ohjeen mukaan niitä arvoja kotona. Yleensä toi ruokavaliomuutos auttaa. Jos kuitenkin arvot pysyvät korkeina sut pistetään äippäpolille lääkärille ja keskustelemaan insuliinihoidosta.
      Raskausajandiabetes ei ole sama kuin diabetes. Yleensä sokeriarvot tasaantuvat synnytyksen jälkeen. Kun on vuosi kulunut synnytyksestä, sä meet uuteen sokerirasitukseen, jossa toi asia tarkistetaan.
      Jos suvussa ei ole rasitetta diabetekseen TAI raskausajandiabetekseen, eikä sulla oo ylipainoa ja ruokavlio on normaali, en usko että on syytä huoleen. Ja vaikka nyt raskausdiabetes olisikin, niin ei silloinkaan syytä huoleen, kunhan muistat pitää itsestäsi huolta ja noudatat ruokaviolta. Itsellä molemmissa raskauksissa diabetes ja hyvin olen pärjännyt ruokavaliolla ja mulla nyt on rasitteena ylipainoakin.
      Toivottavasti sait jotain vastauksia mieltä kaihertaviin kysymyksiin tuosta mun sekavasta kirjoituksesta.

• maami

Juu, ei oo mulla mitään häikkää sokereissa vaikka ylipainoinen olen. Siskolla taasen normaalipainoisen a tuli toisessa raskaudessa diabetes vaikkei sukurasitettakaan ole. Kannattaa käydä rasituksessa varmuuden vuoksi, eikä tarvi pelätä, nykyään osataan
        hoitaa hyvin nämä raskausajan sokeriasiat ja diabetekset.

• Kuten huomaat

Ei hätiä mitiä.

Aika myöhään vaan sulla nuo rasituskokeet.. Viikkoja kuitenki JO 33. No mutta ruokavaliolla, luulisin. Onko vauvaa mitattu? Kuinkahan iso hän mahtaa jo olla?

Itselläni ekassa raskaudessa ruokavaliolla hoidettiin, joskin kovin myöhään vasta, tuota sokeria. Iso vauva syntyikin viikoilla 40 5

Kakkonen oli ihan sokeriton vauva, käyrillä meni samaa vauhtia kun isompikin, syntyi vaan aikasemmin niin ei ehtinyt kasvaa niin suureksi.

Tämä kolmas, tässä on nyt insuliinit käytössä, eikä mitään vaikutusta, muhun saatika vauvaan. Mutta tämä synnytys käynnistellään pian =)

Eilen rv 36 1 painoarviona 3.7 kg.

Iloista mieltä sinne Teille.

• aluperänen ...

kiitos kaikista vastauksista. esikoinen painoi 3810g kun syntyi ja synyi ihan laskettuna päivänä. esikoinen syntynyt ruotsissa ja siellä katsottiin neuvolassa joka kerta tuo sokeri. siis kun kattoivat veriarvot niin sokerin aina samalla. ei sillon ollut mitään häikkää. nyt pyysin itse katsomaan tun sokerin kun on tuota painoa tullut ja kun tuo sf - mitta on kokoajan ollut niin korkeella. nyt rv 33 oli 36 cm. lääkäri sano rv 26 että maha o vähä iso mutta ei mitää haittaa. ole joutunut itse pyytämään että jos tekisivät sen synnytystapa jutskunkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      127
      2832
    2. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      56
      1855
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      80
      1795
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      297
      1733
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      20
      1624
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      29
      1312
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      29
      1299
    8. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      111
      1176
    9. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1092
    10. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1052
    Aihe