Tietojenkäsittelytiede

Fuksi

Elikkä aloittelen tietojenkäsittelytieteen opintoja nyt syksyllä ja kyselisinkin vähän itse opiskelusta. Kuinka haastavaa se ensimmäisenä vuonna on, jos ei oikein pahemmin osaa tietokoneilla koodailla? Aloitetaanko ihan alusta kaikki, että pääsee asiaan mukaan? Minkälaisia sivuaineita voi valita? Eli kuinka vapaasti voi sivuaineen valita? Missä rajoissa kuljetaan? Kuinka vaikeaa esim olisi päästä viestintää lukemaan sivuaineena? Eikös siihen ole jonkin näköinen koe? Onko ensimmäisen vuoden lukkari kuinka täynnä? Eli mahtuuko ottamaan itseä kiinnostavia kursseja peruskurssien rinnalle? Opiskelin viime vuoden ammattikorkeakoulussa tietotekniikkaa ja olen vähän ymmärtänyt että ammattikorkeakoulun suorituksia ei haluta yliopistolla hyväksyä korvaaviksi suorituksiksi. Onko kukaan saanut mitään hyväksiluettua?

Lopuksi vielä, että onko tietoa minkälaisissa työtehtävissä ja palkoissa liikutaan, jos valmistun kandiksi aikoinani?

Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti löytyy vastauksia!

Kirjoitusvirheitä tuli varmaan ihan käsittämättömästi kun kiireessä kirjoitteli :D

7

3799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Moi! Tässä muutamia vastauksia:

      Elikkä aloittelen tietojenkäsittelytieteen opintoja nyt syksyllä ja kyselisinkin vähän itse opiskelusta. Kuinka haastavaa se ensimmäisenä vuonna on, jos ei oikein pahemmin osaa tietokoneilla koodailla? Aloitetaanko ihan alusta kaikki, että pääsee asiaan mukaan?
      -Ihan perusteista lähdetään liikkeelle. Ainakin itse aloittaessani käsiteltiin yleisesti mm. algoritmista ongelmanratkaisua ja tietorakenteita, ennen kuin näitä alettiin soveltaa millään ohjelmointikielellä. Eli ilman aiempaa kokemusta selviää kyllä.

      Minkälaisia sivuaineita voi valita? Eli kuinka vapaasti voi sivuaineen valita?
      -Nämä sivuaineasiat lienevät hyvinkin yliopistokohtaisia. Sinun kannattanee tutustua tiedekuntasi opinto-oppaaseen.

      Missä rajoissa kuljetaan? Kuinka vaikeaa esim olisi päästä viestintää lukemaan sivuaineena? Eikös siihen ole jonkin näköinen koe?
      -Yleensä sivuaineisiin ei ainakaan Turun yliopistossa vaadita pääsykoetta. Muista yliopistoista en tiedä.

      Onko ensimmäisen vuoden lukkari kuinka täynnä? Eli mahtuuko ottamaan itseä kiinnostavia kursseja peruskurssien rinnalle?
      -Mikään varsinainen pakkohan ei ensimmäiselle vuodelle ajoitettuja opintoja ole ensimmäisenä vuonna suorittaa. Niiden suorittaminen on siis omassa harkinnassasi. Käytännössä kuitenkin peruskurssit kannattanee hoitaa melko nopeasti pois, jotta oman tieteenalan perusasiat tulevat tutuiksi. Itseä kiinnostavien sivuaineiden kursseja voi ja varmasti kannattaakin valita jo ensimmäisen vuden aikana.

      Opiskelin viime vuoden ammattikorkeakoulussa tietotekniikkaa ja olen vähän ymmärtänyt että ammattikorkeakoulun suorituksia ei haluta yliopistolla hyväksyä korvaaviksi suorituksiksi. Onko kukaan saanut mitään hyväksiluettua?
      -Ainakin kieliopintoja saanee hyväksiluettua.

      Lopuksi vielä, että onko tietoa minkälaisissa työtehtävissä ja palkoissa liikutaan, jos valmistun kandiksi aikoinani?
      -Joitakin alan töitä löytynee kandidaatillekin, mutta uskoisin, että opintoja kannattaa jatkaa vielä maisteriksikin asti.

      Paljon kysymyksiä, mutta toivottavasti löytyy vastauksia!
      -Jotain näytti löytyvän!

      Kirjoitusvirheitä tuli varmaan ihan käsittämättömästi kun kiireessä kirjoitteli :D

    • Fuksi

      Eli aloitan Helsingissä.

    • noutamassa
    • vitun

      vaikeeta mulla ainakin oli ja on vieläkin.. 3s vuosi alkamassa ja opintopisteitä kasassa ehkä 70 :D

    • .a.

      AMK-opinnoista voi saada korvattua jotain opintoja etenkin, jos AMK-tutkinto on suoritettu kokonaisuudessaan. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että käyt suorittamassa sellaiset kurssit pois suoraan loppukokeella, jotka mielestäsi osaat jo. Ei siellä yliopistolla kukaan kysy, missä ja millä tavalla olet osaamisesi hankkinut, kunhan osaat vain.

      • jf0w

        onko yliopiston tietojenkäsittelytiede parempi valinta kuin AMK tradenomi tai insinööri? onko yossa enempi teoriaa? harjoittelu puuttuu?


    • turhaaa

      jos kiinnostaa enemmän työt kuin tutkijan hommat niin unohda tietojenkäsittelytiede mitään tukea etkä taitoja työelämää varten sieltä tule saamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe