Asperger - testi

triple-adhd

82

17934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pistettä

      Siis aika assiallinen tulos.

      • kirsicha

        pistettä


      • 12v tyttö

        Mul oli 139 ja mä oon aiemminkin ollu psykologilla asbergerin takii


    • tools

      ...eikä minulla takuulla mitään aspergeria ole.

      Ihan tyhjänpäiväinen testi.

      • sinulla on..

        Ei sitä tarvitse pelätä. On hyvä päästä sen kynnyksen yli ja myöntää tilansa. Sitten voi opetella sopeutumaan.

        Minusta se oli hyvä testi. Toivon, että olisin tiennyt assiudestani jo lapsena. Olen nyt 44.


      • 44 vuotta

        ennenkuin ymmarsin mita asperger on vaikka ymparillani on diagnosoituja ihmisia, silla kaksi assia ei ole samanlaisia.


      • testin?

        ja miten onnistuit saamaan nuo pisteet?


      • tools
        testin? kirjoitti:

        ja miten onnistuit saamaan nuo pisteet?

        ja vastaan aina rehellisesti - mitäs iloa niistä muuten olisi?


      • ritalin
        tools kirjoitti:

        ja vastaan aina rehellisesti - mitäs iloa niistä muuten olisi?

        Tein joskus aiemmin tuon testin ja sain tulokseksi muistaakseni joko 118, tai 128. Ilmoitin tulokseni täällä ja monet vastaajat innostuivat heti, että hahaa, ritalin ei olekaan assi...

        Kyllä näissä nettitesteissä on se hieno puoli, että ne eivät ole edes suuntaa antavia.
        Ne kysyvät joitain asioita, pinnallisia oireita, jotka voivat johtua äärettömän monesta asiasta. Jos testin mukaan olet assi, niin edelleen se väite pitää paikkaansa noin 50/50 mahdollisuudella.


      • tools
        ritalin kirjoitti:

        Tein joskus aiemmin tuon testin ja sain tulokseksi muistaakseni joko 118, tai 128. Ilmoitin tulokseni täällä ja monet vastaajat innostuivat heti, että hahaa, ritalin ei olekaan assi...

        Kyllä näissä nettitesteissä on se hieno puoli, että ne eivät ole edes suuntaa antavia.
        Ne kysyvät joitain asioita, pinnallisia oireita, jotka voivat johtua äärettömän monesta asiasta. Jos testin mukaan olet assi, niin edelleen se väite pitää paikkaansa noin 50/50 mahdollisuudella.

        nämä nettitestit.


    • Itse sain joskus 133 pistettä.

    • AddiF90.0

      Mulla on ADHD. Olen kuvitellut olevani myös asperger-tyyppi, siis olen, mutta aika nipin napin, koska alaraja oli 110.

      • Asperger-pojan äiti

        testistä 78 pistettä. Ei minua ole kyllä kukaan assina pitänytkään, Nuorimmalla pojallamme on as, ja miehelläni as-piirteitä.


      • Itellä kans adhd ja epäillään mun poikaystävän kans että onks mulla Asperger , mut ainakin piirteitä on kun sain 114 pistettä


    • mitähän se

      kertoo. Todennäköisesti olen. Olen varma että olen. Jotkut jutut eivät kyllä päde.

    • Norma Jean Normaali

      Tai sitten en... olen kyllä hyvin samaa mieltä tuloksen kanssa - Aspisia piirteitä kyllä löytyy ja rutkasti.

      Pienoinen lista:
      -pakonomaiset rutiinit ja tavaroiden obsessiivinen järjestely, yleinen organisointi (esim eilen järjestin kirjahyllyni kaikki kirjat in alphabetical order ja huh kun tuli hyvä fiilis, ja tietty kaikki DVD:tkin järjestin siinä samalla...)
      -joku ihme käsienpesu-vietti, no ei, luulen että se on joku pakonomainen juttu taas (luulen että päivittäin kädet tulee pestyä vähintään 20 kertaa.. xD) näitä on muuten monta mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen, myös varmaan sen takia että se on yleisin.
      -neuroottisuus
      -hemmetinmoinen ujous
      -outo (siis sanoin kuvaamattoman outo) huumorintaju
      jne jne jne.

      • huumorintajuaan

        voi pitää outona? Eikös se tee huumorista vielä hauskempaa, kun huvittavalle asialle nauramisen lisäksi nauraa sille, että nauraa sille?


      • se on kerrottu
        huumorintajuaan kirjoitti:

        voi pitää outona? Eikös se tee huumorista vielä hauskempaa, kun huvittavalle asialle nauramisen lisäksi nauraa sille, että nauraa sille?

        eikö tämä ole huumorintajun huippu?


      • IntroverttinenXtrovertti
        huumorintajuaan kirjoitti:

        voi pitää outona? Eikös se tee huumorista vielä hauskempaa, kun huvittavalle asialle nauramisen lisäksi nauraa sille, että nauraa sille?

        Omaa huumorintajuaan voi kyllä pitää outona - sitä voi pitää myös kummallisena, omituisena, merkkillisenä, erikoisena, epätavallisena ja -normaalina, ihmeellisenä ja vaikkapa poikkeuksellisena. Käsitätkö?


      • itsestään selvinä
        IntroverttinenXtrovertti kirjoitti:

        Omaa huumorintajuaan voi kyllä pitää outona - sitä voi pitää myös kummallisena, omituisena, merkkillisenä, erikoisena, epätavallisena ja -normaalina, ihmeellisenä ja vaikkapa poikkeuksellisena. Käsitätkö?

        Asioiden konkretia johtaa myös näkemään käsitteiden huvittavat ominaisuudet. Viimeksi vitsailin tyttäreni kanssa, kun hän sanoi, että söisi mieluummin kanaa, kun tarjolla oli kalaa. Sanoin, että salaatissahan on kanaa. Hän pöyhi salaattia, jossa oli oliiveita, kurkkuja, porkkanaa, fetajustoa, ym. Hän sanoi harmissaan, ei siinä kyllä ole mitään kanaa. Kysyin, tiedätkö mitä on porkhöna suomeksi? Ei sellaista sanaa ole hän sanoi kiusaantuneena. Lopulta kaivoin porkkanaa salaatista ja panin hänen lautaselleen. Olisihan minun pitänyt arvata hän sanoi naurahtaen.


    • as hallussa

      Otsikkopa sen tärkeimmän kertoo...

      heh...
      Mutsi on aina ollu vahvasti sitä mieltä, et mul ois as. Isä sanoo ettei mul todellakaa mitää aspergeria oo.

      Joskus pikku kakarana olin ehkä vähä "outo", ja sillon mulle se diagnoosi tehtiinki. Nyt oon 17,7 ja kellekkää ei tulis mieleenkää must mitää sen tapasta.

      Oon nyt amikses ja asun asuntolas. Samassa huushollissa mun kans asuu myös yks as henkilö, ja jotenki tietty rupesin vertaamaa itteäni siihen... Tulimpa ainaki varmaks siitä, ettei mul aspergeria oo.

      Mietityttää vaa voiko siitäki jotenki parantua, vai onko mun diagnoosi vaa yksinkertasesti täysin väärä.

      • muutu...

        vaan olet itse muuttunut. Yhtälailla kaikki muutkin ihmiset muuttuu siinä missä assit. Testi eivät tätä muutosta ota huomioon.


      • meikä taas...
        muutu... kirjoitti:

        vaan olet itse muuttunut. Yhtälailla kaikki muutkin ihmiset muuttuu siinä missä assit. Testi eivät tätä muutosta ota huomioon.

        Eli tarkotat varmaa sanoa, et oon ns. "parantunu" asista, mut silti jos menisin diagnosoitavaks uudestaa, ni saisin taas saman diagnoosin, vai?

        Milläköhä ne senki diagnoosin musta oike yrittäis repiä irti, ku mitä ny oon wikipediast kattonu, ni enemmän mä muistutan skizofrenistä ku asia...

        oh 4 f*ck sakes...

        Miksköhä mä ees tällasia kirjottelen, ku juuri mikää asis, tai skizos ei osu muhu mitenkää...


      • välineitä
        meikä taas... kirjoitti:

        Eli tarkotat varmaa sanoa, et oon ns. "parantunu" asista, mut silti jos menisin diagnosoitavaks uudestaa, ni saisin taas saman diagnoosin, vai?

        Milläköhä ne senki diagnoosin musta oike yrittäis repiä irti, ku mitä ny oon wikipediast kattonu, ni enemmän mä muistutan skizofrenistä ku asia...

        oh 4 f*ck sakes...

        Miksköhä mä ees tällasia kirjottelen, ku juuri mikää asis, tai skizos ei osu muhu mitenkää...

        Diagnoosit ovat hoidon välineitä - eivät elämän. Jos ei ole ongelmia, etkä siten tarvitse mitään hoitoa, ole iloinen. Ei kaanata hakeuta hoitoon pelkän diagnoosin takia, jottei joudu väärään hoitoon, jota helposti sattuu varsinkin jos ei fyysistä vikaa löydetä, hoitopaikkana on hourula vietä 2000-luvulla!

        Jokaisessa ihmisessä on sekä assin, että skitson piirteitä. Syyt voi olla mitä moninaisimmat. Yleisesti ottaen assimaiset piirteet esiintyy ja pentuna. Skitsot piirteet esiintyy vasta murrosiässä.

        Skitson diagnoosin saa esimerkiksi epäluuloisuudesta.

        Assistakin voi tulla epäluuloinen, silloin kun huomaa, että ympäristö ei ymmärrä ja luottamus pettää. Mutta tietty epäluuloisuus on ihan normaalia.

        Suomessa siedetään ehkä hieman enemmän assimaista yksinoloa ja hiljaisuutta kuin muualla maailmassa, mutta pian asiaan kyllä kiinnitetään huomiota esimerkiksi koulussa, jolloin voi tulla kiusatuksi.


      • itsekin
        meikä taas... kirjoitti:

        Eli tarkotat varmaa sanoa, et oon ns. "parantunu" asista, mut silti jos menisin diagnosoitavaks uudestaa, ni saisin taas saman diagnoosin, vai?

        Milläköhä ne senki diagnoosin musta oike yrittäis repiä irti, ku mitä ny oon wikipediast kattonu, ni enemmän mä muistutan skizofrenistä ku asia...

        oh 4 f*ck sakes...

        Miksköhä mä ees tällasia kirjottelen, ku juuri mikää asis, tai skizos ei osu muhu mitenkää...

        toteat, että muistutat enemmän skitofreenistä kuin assia niin se osoittaa, että kuitenkin sinulla on "niitä piirteitä"... Ajan oloon ihminen muuttuu ja olen sitä mieltä, että joistain ominaisuuksista voi oppia poiskin kun ihminen kehittyy, kypsyy ja vanhenee.
        Esim itse olen opetellut ja oppinut hillitsemään suorasanaisuuttani, pakkomielteisiä ajatuksia, rutiinin omaisia toistoja jne...

        Aiemmin assit saivat skitsofrenia dg:n miltei poikkeuksetta, koska assius oli tuntematon. Tai oli "havaittu" jo 40-luvulla, mutta jäänyt unholaan ainakin pohjoismaissa... Mieluummin olen assi kuin skitsofreenikko jos pitäis valita, mutta ei tarvitse...


    • Mitä se on?

      Lapsen diagnoosi on laaja-alainen kehityshäiriö. Mitä se tarkoittaa?

    • /{[?]}\

      diagnoosini: skitsofrenia

      • Assi.

      • Dr. Watson

    • pointsia

      tuli.

      • Dr. Watson

        mitä mieltä olet tuloksesta. Oletko assi vai muuten skitso?


      • pointsia
        Dr. Watson kirjoitti:

        mitä mieltä olet tuloksesta. Oletko assi vai muuten skitso?

        Assi ainakin olen. Skitsosta en tiedä.


      • tukea?
        pointsia kirjoitti:

        Assi ainakin olen. Skitsosta en tiedä.

        Minkälaista tukea kaipaat?


      • pointsia
        tukea? kirjoitti:

        Minkälaista tukea kaipaat?

        En tarvitse. Tulen toimeen normaalissa elämässä yrittäjänä.

        Palataanpa kuitenkin vielä tarkemmin tuohon edelliseen kysymykseen. Tuossa testissä skitsotkin voivat saada korkeat pisteet, koska asseilla ja skitsoilla on paljon yhteisiä piirteitä. Niissä kohdissa, joissa assit ja skitsot poikkeavat toisistaan, lähes poikkeuksetta olen assimainen.

        Olen ollut erään aikuisikänsä ksitsouden vuoksi eläkkeellä olleen vieläpä ahdasta uskonlahkoa edustavan miehen naapurina. Kyllä hän on selvästi skitso eikä assi, vaikka joitakin assimaisia piirteitä omaakin. Toisaalta esim. oman tonttinsa rajojen käsittäminen tuntuu olevan hänellä hukassa. Meikäassi tietää rajansa kyllä sentin tarkkuudella... Niin, hän ei ole enää naapurini. Meinasihan siinä hankausta tulla, kun ei hänen vesurinsa pysynyt aina rajan sillä puolella. Tosin minusta oli äärimmäisen keljua huomauttaa hänelle.


      • tueksi
        pointsia kirjoitti:

        En tarvitse. Tulen toimeen normaalissa elämässä yrittäjänä.

        Palataanpa kuitenkin vielä tarkemmin tuohon edelliseen kysymykseen. Tuossa testissä skitsotkin voivat saada korkeat pisteet, koska asseilla ja skitsoilla on paljon yhteisiä piirteitä. Niissä kohdissa, joissa assit ja skitsot poikkeavat toisistaan, lähes poikkeuksetta olen assimainen.

        Olen ollut erään aikuisikänsä ksitsouden vuoksi eläkkeellä olleen vieläpä ahdasta uskonlahkoa edustavan miehen naapurina. Kyllä hän on selvästi skitso eikä assi, vaikka joitakin assimaisia piirteitä omaakin. Toisaalta esim. oman tonttinsa rajojen käsittäminen tuntuu olevan hänellä hukassa. Meikäassi tietää rajansa kyllä sentin tarkkuudella... Niin, hän ei ole enää naapurini. Meinasihan siinä hankausta tulla, kun ei hänen vesurinsa pysynyt aina rajan sillä puolella. Tosin minusta oli äärimmäisen keljua huomauttaa hänelle.

        Saattaa jopa hämmentää nämä tulokset. Yksi on skitso ja toinen on assi. Mutta Suomessa määritrllään useimmin skitsoksi, kuin naapurimaissa. Ehkämä mukaan tulee myös assit, jotka saavat väärin perustein skitson diagnoosin. Lapsia ja vanhuksia ei pitäisi diagnosoida skitsoiksi. Yli 40-vuotiaalla skitso puhkeaa äärimmäisen harvoin, ja tuolloinkin on kyse dementiaan liittyvästä oireilusta. Sama on myös lasten laita. Skitsotyyppinen oireilu lapsilla merkitsee autismin kirjon oireyhtymää, vaikka edelleenkin lapsia leimataan skitsofrenikoiksi jopa ns. "huippuyksiköissä". Nuorilla skirofrenia puhkeaa useimmin vasta myöhäisessä murrosiässä ja aikuisuuden kynnyksellä ( Maij-Leena Tuhkanen (2007) Psykoosia sairastava tarvitsee usein erityishuomiota. Hyvässä hoidossa kyse myös ihmisoikeudesta. Lääkärisanomat 3/2007).


      • just testi
        tueksi kirjoitti:

        Saattaa jopa hämmentää nämä tulokset. Yksi on skitso ja toinen on assi. Mutta Suomessa määritrllään useimmin skitsoksi, kuin naapurimaissa. Ehkämä mukaan tulee myös assit, jotka saavat väärin perustein skitson diagnoosin. Lapsia ja vanhuksia ei pitäisi diagnosoida skitsoiksi. Yli 40-vuotiaalla skitso puhkeaa äärimmäisen harvoin, ja tuolloinkin on kyse dementiaan liittyvästä oireilusta. Sama on myös lasten laita. Skitsotyyppinen oireilu lapsilla merkitsee autismin kirjon oireyhtymää, vaikka edelleenkin lapsia leimataan skitsofrenikoiksi jopa ns. "huippuyksiköissä". Nuorilla skirofrenia puhkeaa useimmin vasta myöhäisessä murrosiässä ja aikuisuuden kynnyksellä ( Maij-Leena Tuhkanen (2007) Psykoosia sairastava tarvitsee usein erityishuomiota. Hyvässä hoidossa kyse myös ihmisoikeudesta. Lääkärisanomat 3/2007).

        saata antaa suuntaa sellaiselle, joka on saanut vaikka skitson dg ja onkin Assi? Saa testistä suuntaa sille, että dg on väärä ja oikea dg onkin Asperger.
        Kun assin asiantuntijatkin ovat myöntäneet, että varsinkin ennen tehtiin vääriä dg:a( ei tiedetty assista), mutta varmasti nykyäänkin ja niistä ovat monet kirjoittaneet...

        Vieläkin tieto on keskittynyt harvoille osaajille ( isot erot eri paikkaunnilla) ja jos ihminen ei osaa itse vaatia tai kyseenalaistaa niin vääriä päätelmiä tulee ja niitä tehdään. Varsinkin lasten kohdalla edellytetään vanhempien valveutumista.


      • miksi?
        just testi kirjoitti:

        saata antaa suuntaa sellaiselle, joka on saanut vaikka skitson dg ja onkin Assi? Saa testistä suuntaa sille, että dg on väärä ja oikea dg onkin Asperger.
        Kun assin asiantuntijatkin ovat myöntäneet, että varsinkin ennen tehtiin vääriä dg:a( ei tiedetty assista), mutta varmasti nykyäänkin ja niistä ovat monet kirjoittaneet...

        Vieläkin tieto on keskittynyt harvoille osaajille ( isot erot eri paikkaunnilla) ja jos ihminen ei osaa itse vaatia tai kyseenalaistaa niin vääriä päätelmiä tulee ja niitä tehdään. Varsinkin lasten kohdalla edellytetään vanhempien valveutumista.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001326&posting=22000000028616446


    • nimimerkki

      Tuo on tehty vain suuntaa-antavaksi ja se poistettiin alkuperäiseltä sivultaan kuulemma juuri sen takia, että ihmiset "luottivat liikaa" testin antamiin pisteisiin. Se ei ole siis kenenkään asiantuntijan tekemä eikä varmasti täytä minkäänlaisia luotettavan testin vaatimuksia (jos sellaisia on, en tiedä).

      Kysymyksiin voi vastata eri tavalla jos katsoo testiä eri tavalla. Ei pidä unohtaa esim. sitä että AS tuo mukanaan usein sekundaarisia psyykkisiä ja sosiaalisia ongelmia, jotka voivat uskoakseni heikentää omaa itsetutkiskelukykyä. Sitä paitsi autistiset ovat kommunikoinnissa huonoja, joten miten sanallisen testin voi ylipäänsä olettaa antavan mitään luotettavaa?

      Hyvä on, joillekin tuo voi antaa tarkahkoja arvioita. Mutta ihka omasta kokemuksesta tiedän, miten eri tavalla kysymyksiin (ja niiden vastauksiin!) voi suhtautua ja sen mukaan myös saada vaihtelevia pistemääriä. Minulla ei kuitenkaan ole diagnoosia, en tiedä olenko assi vai en.

      • Uuni-Muurari

      • ------------------

        jos se testi antaa suuntaa,niin tosissaan hyvin vähän se sitä suuntaansa muille luo

        sain testistä 80 pistettä,eli testin mukaan en ole aspergeria sairastava henkilö,mutta silti minulta on diagnosoitu lievä asperger

        testi on täyttä huijausta


    • .......

      tuli 141

    • puupää74

      Tein ton testin.Pistemäärä 148.Voiko mulla siis olla asperger oikeesti?Mua on kyllä tutkittu,AD/HD:tä esim,ku olin hankala koulussa ja elämä vaikeeta monella tavalla.Mutta ei oo tutkittu olisko aspergeriä.Tutkitaanko aikuisia yleensäkään?Kiitos jos joku osaa kertoo.

      • aikuinenkin

        voi saada dg:n, mutta mihin sitä tarvitsee. Kun sinä jo tiedät, että sinulla on mitä todennäköisimmin As, niin se tieto voi helpottaa.
        Ihminen voi kehittää itseään kun tietää miksi on erilainen - eli on vaikka as. Aikuinen oppii hallitsemaan esim kärkevää kielenkäyttöään ja monta muuta piirrettä. Lähipiirissäni on asseja, joilla osalla dg.


      • tarvitsisi?
        aikuinenkin kirjoitti:

        voi saada dg:n, mutta mihin sitä tarvitsee. Kun sinä jo tiedät, että sinulla on mitä todennäköisimmin As, niin se tieto voi helpottaa.
        Ihminen voi kehittää itseään kun tietää miksi on erilainen - eli on vaikka as. Aikuinen oppii hallitsemaan esim kärkevää kielenkäyttöään ja monta muuta piirrettä. Lähipiirissäni on asseja, joilla osalla dg.

        Helpottaa elämää paljon kun on kymmenen vuoden kuluttua jotain virallistakin esitettävänä sossun ja kelan luukulla, niin että eivät vain päättele että mies on laiska/spurgu kun ei työt suju.

        Vaihtoehto on toki sekin että joku asioista tietämätön lääkäri kirjoittaa skitsofrenia-diagnoosin, viimeistään siinä vaiheessa kun elämä ei suju ja pakkohoito uhkaa. Pakkohoidossa ei muuten ole assina mukava olla: jatkuvat meluhaitat takaavat sen että siellä sekoaa vain entistä pahemmin, eikä toivoa ulospääsystä ole.


      • tutkitaan...

        Ei toki kaikkialla.
        Jotkut lääkärit eivät vielä edes usko syndrooman olemassaoloon, joten toivottavasti kohdallesi sattuu joku ajantasalla oleva. Jos asut Helsingissä niin en suosittele menemään testeihin, mutta esim. Vaasan ja Oulun seudulla on enemmän tietämystä.


    • Luuserimies

      138 pistettä sain, joskus aiemminkin olen testin suorittanut ja sain korkeat pisteet. Jos todennäköisen Aspergerin syndrooman pistemäärä on testissä 123-159 pistettä niin olen ihan samaa mieltä että todennäköisesti minulla on kys syndrooma, on ollut aina ja todella hallitsevana.

      Milloinkaan ei ole mitään epäilty, ainakaan niin että minulle olisi kerrottu. Elämä on mennyt perseelleen ja tarvitsisin henkilökohtaista tukea, mutta minkäs sille voi kun on assburgerin syndrooma niin on ja elän kaikesta sivussa luuserimiehenä.

      Retarded Policeman #15: Assburgers Syndrome
      http://www.youtube.com/watch?v=6jkBOU9etRA

      http://www.youtube.com/user/ponceman

      Ponceman on aika äijä! :D

    • Voisiltiolla

      Sain 98 pistettä, mutta epäilen että on AS.

    • Lähes normaali

      Olen todellakin "lähes normaali" :)

    • Assipoika89

      Minulla on Asperger-diagnoosi, mutta sain "vain" 107.

    • ...

      Juuri tuo testi.. Tuo täytin ollessani avo-osastolla hoidossa, en ollut syndroomasta ennen edes kuullut. Eivätkä olleet lääkärit. Testi kuitenkin osui oikeaan, diagnoosin sain virallisten testien jälkeen ja lähetteen kotiin.

      Täytyypä kokeilla uudestaan.
      ...
      142 pistettä.

    • 108 p

      Tulos oli 108 pistettä, vaikka äitini on väittänyt minulla olevan Asperger. Kiitos aloittajalle linkistä!

      • assisukua

        suuntaa antava eikä sen luotettavuus ole varmaa. Esim lapsuusiässä tehty ns Gillbergin testi on on kysymyksen asetteluineen paras. Aikuisen testaukseen ei ole mielestäni hyvää testiä olemassa...
        Voi päätellä ilman testiäkin onko piirteitä vai ei. Ainakin asiantuntijalääkärit kykenevät päättelemään jopa yhden potilastapaamisen jälkeen onko as vai ei. Edellyttää lääkäri saa riittävästi tietoa tapaamisessa, näkee potilaan/asiakkaan jne...


    • outoassiihminen

      Apua! Alan pikkuhiljaa varmistua asiasta.

    • yksmuijavaa

      111 pistettä, ja mulla on asperger

      • _Krista_

        135. Tuntuu että testin niin monet väittämät soveltuivat minuun ja selittäisivät niin monta asiaa.

        Välillä tuntuu, etten hahmota maailmaa samalla tavalla kuin muut. Kaikki uudet asiat ahdistavat ja vain elämällä rutiinieni mukaan minulla on turvallinen olo. Välillä on ollut helpompaa,k un olen "avannut oven" ystävilleni, mutta tällä hetkellä elän elämäni pahinta aikaa. 10 vuotta vaikeuksia elämässä... Tietyt asiat tuottavat suunnattomia vaikeuksia elämässäni.


    • 18+1

      Olen miettinyt, että olisikohan minulla asperger, mutta netissä luettuani joidenkin assien viestejä, olen tullut siihen tulokseen että eipä taida olla. Ainoastaan joitain samoja piirteitä vain.

      En ihan ymmärrä mitä kaikilla testin kysymyksillä haetaan takaa, ja omaa elämää kun mietin, niin en tiedä että mitä loppujen lopuksi pitäisi vastata. Vähän näkökulmasta riippuen pisteitä on tullut 118-128.

      • ei näytä aina

        täysin ainakaan tuohon testiin. Kun lapseni oli 8-9 v sain Autismiliitosta Gilbergin testi-kaavakkeet ja myöhemmin vielä niihin ns lisäkysymykset paikallisesta yhdistyksestä. Gillbergin testi on aika hyvä lasta testasessa ja varsinkin jos on ne lisäkysymykset myös. Lapsi tutkittiin sitten yo-sairaalan neurologisella osastolla, tarkkailtiin n viikon verran ja lopuksi tulo dg: Asperger.

        Nyt lapsi on aikuinen ja kehittynyt ja muuttunut "normaaliksi". On ollut vaikeita vuosia ja terapiaa ym...masennusta ja itsetuhoisuuttakin. Nyt ollaan voiton puolella. Näyttää siltä, että aikakin tekee tehtävänsä ja myös ihmisen oma halua "muuttua" kun tietää ja tunnistaa ongelmansa jotka johtuvat ja ovat johtuneet aspergerista. Tunnen muutaman muunkin aikuisen joita on auttanut tietoisuus ja halu muuttua.
        Esim nyt ketjun testi ei anna lapselleni niin paljon pisteitä jotta tulisi dg. Joten ei kannata täysin luottaa. Testi voi näyttää suuntaa mutta dg vaatii tarkempaa paneutumista ongelmiin.


    • Testaamatta
      • testailkaa ihmeessä

        Jumankauta mitä soopaa.


    • 2+3

      Menin sitten saamaan tosta testistä 134 pistettä; "Todennäköisesti sinulla on aspergerin syndrooma"

      :o

    • 16 vuotias tytsy

      Sain 110 pistettä ja mulla epäillään ja itsekin epäilen itselleni aspergeria

    • autuas1

      Miksi haluatte aspergeria

    • Elämää pohtiessa

      145. Mutta oikeasti, niin paskoja vitsejä mitä alvariinsa kuulee niin pitäisikö niitä ymmärtää saatika nauraa?

    • "k.e"..

      Tuota juuri painotin tutkimuksissa ollessani; en väkisin naura asioille, jotka mielestäni kuulostavat typeriltä vain sen vuoksi, että pitäisi yleisen hyväksynnän vuoksi yrittää esittää "iloista".

    • NeitiAS

      Sain tuosta leikkimielisestä testistä 105 pistettä, vaikka lääkäri on diagnosoinut mulla oikeasti Aspergerin syndrooman. Nettitesteihin ei ole luottamista.

    • Aspergerinfo

      Ollenet oikeassa. Neuropsykiatrisia tai mitään muitakaan "poikkeamia" voida minkäänlaisten "nettitestien avulla kartoittamaan".

      Sen sijaan, jos sekä Neuromental on joskus diagnosoinut Aspergerrin jollekin, ja vielä tämä diagnoosi on vahvistettu julkisella terveydenhuollossa, mitä järkeä on lähteä jossain typerällä nettifoorumilla kyseenalaistamaan henkilön diagnoosia.

      Muuten; tämä paljon ja jokapaikassa mm. "alarikin", sekä "piiloviestein Fredrikssonin aikaansaamat mustamaalaukset eivät pidä paikkaansa jos ammattilaisiin on uskominen.

      Eli Aspergerinfon YP=100% Asperger-luonne/henkilö jne. Joten tämä juttu lopetettakoon tähän.

      Tukenette häntä sekä hänen pyrkimyksiään tulla toimeen kanssaihmisten kanssa, mihin tälläkään hetkellä ei olla pystytty yli 10 v aikana Autismiliiton Rayn tukien turvin. Niin paljon voidaan saada taphtumaan ilman, että mitään oikeasti hyödyllistä saadaan tehdyksi, että lähes tekee jo pahaa..

      Jos tahdotte tehdä yhteistyötä ja AO olla autisminkirjon henkilöiden asialla, tehkää se selväksi ASPERGERINFOLLE. Kaikenlainen toisten haukkuminen lopettakoon kokonaan. Asioista voi puhua rakentavassa hengessä, mutistitkin. Mutismi on samankaltainen tila kuin jokin sellainen neuropsykiatrinen väliaikainen muka "poikkeama", jossa henkilö itse päättää tahtooko puhua, kuulla, nähdä mitä ympäristössä tapahtuu. Jotkut voivat olla niin herkkiä aisteiltaan, että heidän on mahdotonta vastaanottaa informaatiota varsinkin jos se mitä tulee väkisin tajuntaan, satuttaa. Tällaisissa tapauksissa ei ole kyse autismista vaan traumaperäisestä vakavasta stressireaktiosta, minkä v. uoksi tunteet on "jäädytettävä". Esim. jos ihminen ei pysty itkemään yli viiteen vuoteen, on jo aika pahanlaatuisesta traumaattisesta kokemuksesta kyse, mikä ei ole traumatisoituneen syytä!

      terv. Aspergerinfon Ylläpito

    • ääliöille

      Aspergerinfo on oikeassa.

    • Assiniintainäin

      Olen tehnyt assi testin 3kertaa ja aina samat pisteet 113p, "sinussa piirteitä jotka viittaavat assiuteen" eli on rajamailla, ja mua aina pidetty outona.kummajaisena jne.

    • Breda

      Sain 146 pistettä. Kysymykset olivat oikein osuvia. Kaikista aikaisemmin tekemistäni AS-testeistäkin, esim. yhdestä englanninkielisestä, tuli aika korkeat pisteet. Olen tiennyt jo vuosia olevani asperger-ihminen. Ja sen tiedän harvinaisen hyvin, että mikään netin AS-testi ei riitä mihinkään diagnoosiin.
      Ja senkin tiedän, että vain murto-osalla todellisista AS-ihmisistä on diagnoosi. Paljon on niitä, joilla on AS, mutta eivät ole siitä tietoisia.

      Kertokaa tuosta testistä kaikille niille, joita epäilette asperger-ihmisiksi, mutta jotka eivät ole sitä vielä koskaan millään lailla testanneet!

    • Anonyymi

      Sain 137 ja 7 min meni täyttää mut ei mul voi sitä olla ku äiti ei usko nii (oon 16)
      Ja jotta diagnoosia vois ees harkita niin äidin ois pitäny olla huomannu se jotenki ku olin lapsi

      • Anonyymi

        Eihän kukaan äiti halua, että hänen lapsellaan on AS.

        Jos AS todella on niin eihän äidin (eikä isän) mielipide
        siinä ratkaise mitään.

        Onko isässäsi AS-piirteitä?

        Lukemasi 137 on aika korkea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kukaan äiti halua, että hänen lapsellaan on AS.

        Jos AS todella on niin eihän äidin (eikä isän) mielipide
        siinä ratkaise mitään.

        Onko isässäsi AS-piirteitä?

        Lukemasi 137 on aika korkea!

        Sitten on vielä hyvä muistaa ettei yhden testin perusteella kannata tehdä liian suoria johtopäätöksiä, vaan oireiden taustalla voi olla muita syitä. Mä sain 95 p. ja ei ole diagnoosia eikä ole koskaan epäiltykään, vaan pistemäärä selittyy muilla sairauksilla ja osin elämäntilanteella. Ei mulla ole oikeastaan mitään kaavamaisia, pakonomaisia juttuja tai rutiineita eikä erityisiä kiinnostuksia enkä ole keräilijä, mutta tietyistä tavoista pyrin - siis pyrin mut ei aina huvita - muuten pitään kiinni arjessa terveydellisistä ja sosiaalisista syistä. Neuropsykologisessa ja sosiaalisesti mielessä olen oikeastaan monessa suhteessa Aspergerin vastatakohta pohjimmiltani.

        Monisairas


    • Anonyymi

      132 pistettä ja todettu asperger.

    • Anonyymi

      Tein tuon aloittajan linkittämän Carl Irjalan asperger-testin ja sain 140 pistettä.
      Olen jo 14 vuotta ollut tietoinen siitä, että minulla on AS.
      Virallista diagnoosia siitä en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia.
      Olen syntynyt 50-luvulla.

    • Anonyymi

      Tämä Asperger-testi vuodelta 2005 on edelleen
      ajankohtainen, toimiva ja laadukas. Se todella antaa
      viitteitä Aspergerista, jos niitä AS-ominaisuuksia
      testattavalla todella on.

      Siis tämä aloittajan linkittämä testi:
      http://users.kymp.net/p204188a/testi.htm

      • Anonyymi

        Annoin puutteellisen linkin. Tässä
        toimiva linkki:
        http://web.archive.org/web/20060505151704/http://users.kymp.net/p204188a/testi.htm


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Hyvä testi. Suuntaa-antava. Kertokaa tosiaan tuosta kaikille,
      joilla epäilette Aspergerin syndroomaa. Kertokaa tuosta
      itsellenne, jos epäilette sitä itsellänne :-) !

    • Itellä pisteitä tuli 114 ja muutenki epäiltiin mun yhen kaverin kans et oisko as tai ainakin on as piirteitä

    • Anonyymi

      Olen syntynyt 50-luvulla.
      Suosittelen tätä asperger-testiä kaikille, jotka
      haluavat tietää, löytyykö heistä autismikirjon ja
      Aspergerin syndrooman piirteitä.
      Tässä:
      http://web.archive.org/web/20060505151704/http://users.kymp.net/p204188a/testi.htm

      Vastailin juuri tuohon testiin ja lopuksi
      klikattuani kohtaa "suorita testi" sain
      tulokseksi 143 pistettä.
      Se kertoo sen, minkä olen tiennyt jo
      vuosia. Eli minulla on AS eli
      Aspergerin syndrooma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe