Muistan lukeneeni jostain, että sikiö voi (usein?) reagoida äidin syötyä/ juotua jotain makeaa. Nyt vaan mietin, että olenko ihan paranoidi, kun mielestäni vatsassa muljailee melkein joka syömisen jälkeen noin 10-15min sisällä?! Vatsani on kyllä koko ikäni pitänyt jos jonkinlaista elämää ja syöminen on toki tuonut siihen oman lisänsä, mutta jotenkin toi muljailu ei tunnu perusvatsatoiminnalta. Onkos muilla naatti alkanut lievästi elämöidä syömisen jälkeen?
Niin ja toinen kysymys, voiko sikiö jotenkin "maistaa" äidin syömiä ruokia? Siis ei tietenkään sillai perinteisellä tavalla, mutta jossain olen saattanut törmätä sellaiseenkin juttuun, että sikiö on mm. maiskutellut huuliaan äidin syötyä jotain sikiölle mielekästä murkinaa. Siis tämä vain tällaisena sivukysymyksenä ihan mielenkiinnosta.
Syöminen & liikehdintä
5
787
Vastaukset
- makean syöminen
Saa usein pipanaan liikettä, tosin samoin tekee istuminen, makaaminen ym, rentoutuminen... : )
En osaa sanoa tuohon sikiön makuaistiin mitään, toisaalta en usko että maistaa mitään, koska eihän ruoka sille tule suun kautta... Mutta tiedä häntä, en ole asiaan perehtynyt. : )
terv. toinenkin jouluodottelija - täälläkin
alkaa lounaan jälkeen elämä. Samoin muiden ruokailujen jälkeen huomaa liikettä jos on itse hissukseen. Uudenvuodenodottelija
- tumpelo
Tuli mieleen tuosta, että rakenneultrassa vauva oli ihan hissukseen ja nukkui. Kätilö kysyi heti, mitä olin päivän aikana syönyt. En tietysti mitään, kun olin jännittänyt niin paljon :) Siitä kuulemma johtui sikiön "laiskuus". Että kaipa se ruoka vaikuttaa.
Itse en ole huomannut mitään vaikutusta syömisellä. Tuo pirpana muljuttelee joka tapauksessa todella useasti päivän aikana. Välillä vähän liiankin useasti. Sen tosin olen huomannut, että jos itse liikun paljon, myös vauva väsähtää, eikä jaksa kovin suuria esityksiä pidellä.
Maistamisesta sen verran, että jostakin neuvolavihkosesta luin, että vauva maistaisi lapsivedestä ainakin sokerin. Vauvahan nielee lapsivettä hengitysharjoitusten yhteydessä.
Toinen jouluinen 22 4 - maami
Kyllä se täälläkin reagoi ruokaan ja makeaan. Jostain luin että kohdussa vauva maistaa makean ja jos äiti syö jotain kovin voimakasta. Joku porukka testasi asiaa ujuttamalla lapsiveteen erilaisia makuja ja kuvaamalla reaktioita, tuloksena makealle ilme oli hyvä ja karvaalle jne naama meni mutrulle. Sanotaan että osittain makumieltymykset kehittyvät jo kohtuaikana.
- jouluodottelija
tota mie meinasin eli eihän se lapsi sitä ruokaa suuhunsa laita, mutta tosiaan voimakkaat maut kulkeutuu lapsiveteen asti. Lisäksi luin eilen lehdestä, että niille kehittyy nenään hajureseptorit jo viikoilla 11-15 (muistaakseni) eli ne myös "haistaa" lapsivedestä voimakkaita tuoksuja. No täytyy vastakin karttaa noita roskaruokia, ettei se taaperona opi 1. sanomaan "mäkkäri" eikä äiti tai isi ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552513Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61774
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648