Wlan lakkasi toimimasta

Pyyhis

Jostain syystä wlan lakkasi toimimasta Feistyssä. En muuttanut mitään asetuksia, toiminta vain lakkasi. Käytössä on a-linkin WL54USB dongle, ja ajuri zd1211. Vintoosan puolella wlan toimii, joten reitittimessä ei ole vikaa. Millähän tuon saisi takaisin henkiin?

15

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sä olet asian eteen tehnyt?

      Eli olet varmaan jo kokeillut iwconfigin ja ifconfigin jos jotain näkyi?

      "En muuttanut mitään asetuksia"

      Ei kai vain ole tullut päivitettyä konetta? Oletko ottanut jotain päivityksiä Feistyyn?

      • Pyyhis

        En tarkkaan muista, tuliko päivityksiä sitä ennen. Yleensä päivitän Feistyn, jos päivityksiä on saatavana. Olisiko joku päivitys voinut sekoittaa konetta?
        Verkkoyhteyskuvake tehtäväpalkista vain hävisi, eikä wlan verkkoja enää löytynyt. Välilllä näyttää siltä, että a-linkin usb palikka ei taida tunnistua. A-link on halpismerkki, joten pitänee ottaa huomioon mahdollisuus, että dongle on niin sanotusti mennyt ihan mäsäksi. Se voisi selittää verkkotoimintojen oudon käytöksen. Ethernetpiuhalla verkko pelaa normaalisti.


      • Pyyhis kirjoitti:

        En tarkkaan muista, tuliko päivityksiä sitä ennen. Yleensä päivitän Feistyn, jos päivityksiä on saatavana. Olisiko joku päivitys voinut sekoittaa konetta?
        Verkkoyhteyskuvake tehtäväpalkista vain hävisi, eikä wlan verkkoja enää löytynyt. Välilllä näyttää siltä, että a-linkin usb palikka ei taida tunnistua. A-link on halpismerkki, joten pitänee ottaa huomioon mahdollisuus, että dongle on niin sanotusti mennyt ihan mäsäksi. Se voisi selittää verkkotoimintojen oudon käytöksen. Ethernetpiuhalla verkko pelaa normaalisti.

        No päivityksistä ainakin jos asentuu uusi kerneli niin voi tulla ongelmia, et sattunut huomaamaan sellaista (itse otan nyt vain kriittiset turvapäivitykset, en muuta).

        Onko ajuri ladattuna? "lsmod | grep zd12"

        Jos ajuri on mutta korttia ei näy iwconfigilla "iwconfig" niin jokin on muuten vialla.

        Näkeekö iwconfig mitään? Entä siellä valikon verkkoasetuksissa, näkyykö wlan siellä?

        Tottakai se pelaa ethernetillä ihan hyvin kun se on aivan eri laite. Sun täytyy nyt ensin selvittää näkyykö se wlan missään ja jos ei näy niin onko ajuri zd1211 ladattuna (lsmod).

        Onko network-manager asennettuna?


      • Pyyhis
        exergy kirjoitti:

        No päivityksistä ainakin jos asentuu uusi kerneli niin voi tulla ongelmia, et sattunut huomaamaan sellaista (itse otan nyt vain kriittiset turvapäivitykset, en muuta).

        Onko ajuri ladattuna? "lsmod | grep zd12"

        Jos ajuri on mutta korttia ei näy iwconfigilla "iwconfig" niin jokin on muuten vialla.

        Näkeekö iwconfig mitään? Entä siellä valikon verkkoasetuksissa, näkyykö wlan siellä?

        Tottakai se pelaa ethernetillä ihan hyvin kun se on aivan eri laite. Sun täytyy nyt ensin selvittää näkyykö se wlan missään ja jos ei näy niin onko ajuri zd1211 ladattuna (lsmod).

        Onko network-manager asennettuna?

        Kaikki muu oli kunnossa mutta:Onko network-manager asennettuna? EI.
        En käsitä miten tuo network-manager ei ollut asennettuna. Olen aivan varma, että se oli vielä joku aika sitten, enkä varmasti ollut sitä poistanut. No, wlan toimii taas. Kiitän taas kerran avusta, ilman kiroilisin vieläkin mikä v***u tätä vaivaa. Voi prkl, tää oli taas tätä, taidan ottaa Laphroaig -siivut.


      • Pyyhis kirjoitti:

        Kaikki muu oli kunnossa mutta:Onko network-manager asennettuna? EI.
        En käsitä miten tuo network-manager ei ollut asennettuna. Olen aivan varma, että se oli vielä joku aika sitten, enkä varmasti ollut sitä poistanut. No, wlan toimii taas. Kiitän taas kerran avusta, ilman kiroilisin vieläkin mikä v***u tätä vaivaa. Voi prkl, tää oli taas tätä, taidan ottaa Laphroaig -siivut.

        Mjoo.. network manager voi olla joko haitaksi tai hyödyksi.. mulla sitä ei ole edes asennettuna koska muuten wlan tökkii liikaa tai en ole viime aikoina kokeillut onko se alkanut toimimaan. Sulle siitä oli sitten kai hyötyä.

        Saa nähdä pelittääkö buutin jälkeen enää? Sä et kovin tarkasti selvittänyt miten olit asiaa tutkinut joten oli vaikea päästä kiinni mutta pistin muutaman heiton tuuleen vain.

        Kysyisin vielä miten on laita /etc/network/interfaces? Osaatko manipuloida sitä?


      • Pyyhis
        exergy kirjoitti:

        Mjoo.. network manager voi olla joko haitaksi tai hyödyksi.. mulla sitä ei ole edes asennettuna koska muuten wlan tökkii liikaa tai en ole viime aikoina kokeillut onko se alkanut toimimaan. Sulle siitä oli sitten kai hyötyä.

        Saa nähdä pelittääkö buutin jälkeen enää? Sä et kovin tarkasti selvittänyt miten olit asiaa tutkinut joten oli vaikea päästä kiinni mutta pistin muutaman heiton tuuleen vain.

        Kysyisin vielä miten on laita /etc/network/interfaces? Osaatko manipuloida sitä?

        Wlan pelittää bootin jälkeen. En käytä Linuxia ihan joka päivä, voin rehellisesti myöntää, että en osaa konfiguroida paljoakaan sitä ilman neuvoja. Tämä oli outo juttu, koska wlan vain lakkasi pelaamasta. Windowsinkin puolella nopeus putosi joksikin aikaa 1 megaan ja osoitteen haku kesti tavallista pidempään, mutta sain säädettyä sen kuntoon.
        Voisiko joku reitittimen (Linksys WRT54G) häiriö tai naapuriverkko sekoittaa koneen asetuksia? Kämppämme kohdalla näkyy 3-4 wlan-verkkoa, ja pidän Linksysin ainakin eri kanavalla kuin näkyvät naapurin verkot.Salaus on wpa-personal.

        Käytän Wintoysissa Linksysin- ja Linuxissa A-Linkin donglea, koska A-link on helppo saada toimimaan Feistyssä suoraan zd1211-ajurilla.

        etc/network/interfaces laita on:
        auto lo
        iface lo inet loopback


        iface eth0 inet dhcp

        auto eth1
        iface eth1 inet dhcp

        auto eth2
        iface eth2 inet dhcp

        auto ath0
        iface ath0 inet dhcp

        auto wlan0
        iface wlan0 inet dhcp


        auto eth0

        enkä osaa sitä manipuloida.


    • sama dongle

      ja toimii täysin moitteetta. Luultavasti vika löytyy USB-keskittimen ohjaimesta, ei zd1211-ohjaimesta.

      • Pyyhis

        Wlan lähti pelaamaan Feistyssä network managerin asennuksen jälkeen, ja Xp:ssäkin langaton on pelannut taas hyvin tuon sätkyn jälkeen. Tätä ennen kumpikin dongle toimi ihan hienosti. Saattaa hyvinkin olla, että kyse oli jostain laitetason häiriöstä. Tosin nettiliitymäni on vain 1Mt, joten eroa ei näy vaikka langaton toimisi miniminopeudella.


      • Pyyhis kirjoitti:

        Wlan lähti pelaamaan Feistyssä network managerin asennuksen jälkeen, ja Xp:ssäkin langaton on pelannut taas hyvin tuon sätkyn jälkeen. Tätä ennen kumpikin dongle toimi ihan hienosti. Saattaa hyvinkin olla, että kyse oli jostain laitetason häiriöstä. Tosin nettiliitymäni on vain 1Mt, joten eroa ei näy vaikka langaton toimisi miniminopeudella.

        Mulla on 8Mbit liittymä eli käytännössä tavaraa tulee sisään modeemin kautta parhaimmillaan noin mega/sekunti.

        G-sarjan wlan pitäisi kyetä 54 megan ja b-sarjankin 11 megan sekuntivauhtiin LAN-verkossa mikä ei ainakaan mulla toteudu, todellisuudessa tuo wlanin nopeus koneesta toiseen on noin 3 megaa sekunnissa (täytyypä tutkia asiaa). Sekin kuitenkin riittää nettikäytössä koska tuo netistä tuleva WAN-nopeus oli vain 1 mega eli 3 kertaa hitaampi kuin wlanin LAN-nopeus.

        Sun 1 Mbit liittymässä todellinen siirtonopeus netistä tukiasemaan on noin 128kt/s eli aika vaatimaton, wlantikku pysyy kyllä mukana vaikka olisi konfiguroitu alinopeudelle. Pullonkaula on siis ADSL-linja, ei wlanin LAN.

        "Vaatimaton nopeus" on aika suhteellista, jos vertaa mun ensimmäiseen puhelinmodeemiin joka siirsi huikeat 33kbps vauhdilla tavaraa eli maksimissaan 4,2 kilotavua sekunnissa niin onhan tuo 128kt/s jo melkoista hurjastelua ;D ;D


      • exergy kirjoitti:

        Mulla on 8Mbit liittymä eli käytännössä tavaraa tulee sisään modeemin kautta parhaimmillaan noin mega/sekunti.

        G-sarjan wlan pitäisi kyetä 54 megan ja b-sarjankin 11 megan sekuntivauhtiin LAN-verkossa mikä ei ainakaan mulla toteudu, todellisuudessa tuo wlanin nopeus koneesta toiseen on noin 3 megaa sekunnissa (täytyypä tutkia asiaa). Sekin kuitenkin riittää nettikäytössä koska tuo netistä tuleva WAN-nopeus oli vain 1 mega eli 3 kertaa hitaampi kuin wlanin LAN-nopeus.

        Sun 1 Mbit liittymässä todellinen siirtonopeus netistä tukiasemaan on noin 128kt/s eli aika vaatimaton, wlantikku pysyy kyllä mukana vaikka olisi konfiguroitu alinopeudelle. Pullonkaula on siis ADSL-linja, ei wlanin LAN.

        "Vaatimaton nopeus" on aika suhteellista, jos vertaa mun ensimmäiseen puhelinmodeemiin joka siirsi huikeat 33kbps vauhdilla tavaraa eli maksimissaan 4,2 kilotavua sekunnissa niin onhan tuo 128kt/s jo melkoista hurjastelua ;D ;D

        WAN = Wide Area Network
        LAN = Local Area Network
        WLAN = Wireless Local Area Network

        "wlanin LAN-nopeus"
        "wlanin LAN"

        Vähän hämärä taas tuo mun artikulaatio mutta toivottavasti se ei häiritse liikaa.. wlanin lan on siis yhtäkuin... wlan ;D


      • Pyyhis
        exergy kirjoitti:

        WAN = Wide Area Network
        LAN = Local Area Network
        WLAN = Wireless Local Area Network

        "wlanin LAN-nopeus"
        "wlanin LAN"

        Vähän hämärä taas tuo mun artikulaatio mutta toivottavasti se ei häiritse liikaa.. wlanin lan on siis yhtäkuin... wlan ;D

        Joo Linuxin puolella usb palikan nopeus näkyy olevan 11 Mbs ja vintoosan 54Mbs. Silti käytännön latausnopeus Linuxissa näkyy olevan vähän suurempi kuin winissä. Toki tähän vaikuttaa moni muukin asia, mutta yleisesti ottaen näin näkyy olevan.

        Kuinkahan on, kun tukiasema lähettää dataa, ja verkon nopeus on esim. 54 Mb/s, niin puskuroidaanko dataa ja lähetetään purskeina verkon maksiminopeudella vai lähettääkö purkki tavaraa nettilinjan max.nopeudella. Muuten vaan kiinnostaa...


      • Pyyhis kirjoitti:

        Joo Linuxin puolella usb palikan nopeus näkyy olevan 11 Mbs ja vintoosan 54Mbs. Silti käytännön latausnopeus Linuxissa näkyy olevan vähän suurempi kuin winissä. Toki tähän vaikuttaa moni muukin asia, mutta yleisesti ottaen näin näkyy olevan.

        Kuinkahan on, kun tukiasema lähettää dataa, ja verkon nopeus on esim. 54 Mb/s, niin puskuroidaanko dataa ja lähetetään purskeina verkon maksiminopeudella vai lähettääkö purkki tavaraa nettilinjan max.nopeudella. Muuten vaan kiinnostaa...

        "puskuroidaanko dataa ja lähetetään purskeina verkon maksiminopeudella vai lähettääkö purkki tavaraa nettilinjan max.nopeudella"

        En ole perehtynyt ihan noin tarkasti aiheeseen kun ei ole ollut tarvetta. Loppujen lopuksi se kyllä on aivan sama sillä vaikka tukiasemassa olisikin jokin pieni puskurimuisti niin eihän sitä dataa tule yhtään nopeammin sieltä netistä joten pitkässä juoksussa nopeus on aivan sama.

        Sulla on sitten linuxissa konffaus vähän pielessä, jos palikka on windowsissa 54M niin sitä se on myös linuxissa eli jokin ei ole ihan kohdallaan jos se ajaa 11M nopeutta. Mulla on itsellä ollut vastaava tilanne mutta en muista millä tikulla ja missä linuxissa, veikkaanpa että samalla zd1211rw wlanilla ubuntussa.

        Voit kokeilla tilapäisesti nostaa nopeutta iwconfigilla, komentoriviltä nostettuna se toimii siihen asti kunnes verkko sammutetaan seuraavan kerran. Jos kokeilet niin omalla vastuulla, onhan siinä aina se mahdollisuus että verkko jymähtää ;D

        Kuitenkin, komentoriviltä

        "sudo iwconfig rate 54M" missä on sun wlanin nimi esim. ath0 tai tuo wlan0 tai minkä niminen se olikaan.

        Ellei se muutu vauhdissa niin joutuu ehkä ajamaan laitteen tilapäisesti alas ja lopulta ylös

        "sudo ifdown wlan0"
        "sudo iwconfig wlan0 rate 54M"
        "sudo ifup wlan0"

        Mahtaisiko tuo nostaa nopeutta.. tosin kuten aiemmin mainittu ei tuo 11Mbps haittaa nettikäytössä kuitenkaan joten jos et ole halukas leikkimään niin jätä väliin.


      • Pyyhis
        exergy kirjoitti:

        "puskuroidaanko dataa ja lähetetään purskeina verkon maksiminopeudella vai lähettääkö purkki tavaraa nettilinjan max.nopeudella"

        En ole perehtynyt ihan noin tarkasti aiheeseen kun ei ole ollut tarvetta. Loppujen lopuksi se kyllä on aivan sama sillä vaikka tukiasemassa olisikin jokin pieni puskurimuisti niin eihän sitä dataa tule yhtään nopeammin sieltä netistä joten pitkässä juoksussa nopeus on aivan sama.

        Sulla on sitten linuxissa konffaus vähän pielessä, jos palikka on windowsissa 54M niin sitä se on myös linuxissa eli jokin ei ole ihan kohdallaan jos se ajaa 11M nopeutta. Mulla on itsellä ollut vastaava tilanne mutta en muista millä tikulla ja missä linuxissa, veikkaanpa että samalla zd1211rw wlanilla ubuntussa.

        Voit kokeilla tilapäisesti nostaa nopeutta iwconfigilla, komentoriviltä nostettuna se toimii siihen asti kunnes verkko sammutetaan seuraavan kerran. Jos kokeilet niin omalla vastuulla, onhan siinä aina se mahdollisuus että verkko jymähtää ;D

        Kuitenkin, komentoriviltä

        "sudo iwconfig rate 54M" missä on sun wlanin nimi esim. ath0 tai tuo wlan0 tai minkä niminen se olikaan.

        Ellei se muutu vauhdissa niin joutuu ehkä ajamaan laitteen tilapäisesti alas ja lopulta ylös

        "sudo ifdown wlan0"
        "sudo iwconfig wlan0 rate 54M"
        "sudo ifup wlan0"

        Mahtaisiko tuo nostaa nopeutta.. tosin kuten aiemmin mainittu ei tuo 11Mbps haittaa nettikäytössä kuitenkaan joten jos et ole halukas leikkimään niin jätä väliin.

        Voisihan tuota jossain vaiheessa testata. Tosin tuo 11Mbs riittää hyvin, koska nettini on aika hidas. Mutta onko sinulla joku ohjekirja, vai mistä noille kommennoille löytyy ohje? Olen monta kertaa miettinyt mistä niitä löytyy.

        Jonkinlainen lista komennoista ja niille lyhyt selitys olisi hyödyllinen.


      • Pyyhis kirjoitti:

        Voisihan tuota jossain vaiheessa testata. Tosin tuo 11Mbs riittää hyvin, koska nettini on aika hidas. Mutta onko sinulla joku ohjekirja, vai mistä noille kommennoille löytyy ohje? Olen monta kertaa miettinyt mistä niitä löytyy.

        Jonkinlainen lista komennoista ja niille lyhyt selitys olisi hyödyllinen.

        Sullahan on ne komentolistat jo man-sivuina mutta jos tuntuu epäselvältä tuijotella sivuja komentoeditorista niin lyö komentoriville (omassa kotihakemistossa) esim. komento

        "man ifconfig > ifconfig.txt"

        jolloin tuo man-sivu siirtyy tekstitiedostoksi kotihakemistoosi (tai siihen jossa olet) nimeltään ifconfig.txt ja on luettavissa jollakin editorilla, onhan se vähän selvempi kuin komentorivi, ehkä.
        Voit soveltaa tuota kaikkiin komentoihin kuten iwconfig, iwlist jnejne..

        Mutta mä laitan tästä sulle nettiversiot samoista jospa ne olisi kaikkein selvimpiä, valitettavasti en löytänyt tähän hätään suomenkielellä, en muista onko noita suomennettu kun itse käytän englanninkielisiä. Tuossa linkkejä alkuun, huomaa siellä alalaidassa kohta "See Also" josta voit jatkaa tutkimuksia aiheeseen liittyen.

        http://linux.die.net/man/8/ifconfig
        http://linux.die.net/man/8/iwconfig
        http://linux.die.net/man/8/iwlist

        ifconfig oli siis lähinnä ethernetille ja iwconfig, iwlist langattomille mutta esim. jos haluat katsoa langattoman IP-osoitteesi niin se on "ifconfig wlan0".


    • lakkaamaton-on

      Ei ole koskaan lakannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      2019
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1194
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1175
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1051
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1015
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 11
      994
    Aihe