hommataanko

kokovartalopeili?

Katselin tänään "sillä silmällä" normaalikokoisia kanssaihmisiäni uimarannalla ja huomasin, ettei siellä ollut yhtään vartaloa joka täyttäisi ns. ihannevartalon ominaisuudet (eli atleettinen, ruskettunut, kuvamanipuloitu valokuvamallivartalo).

Oli laihoja selluliittisilla reisillä ja pakaroilla, hoikkia pahoilla vatsanalueen raskausarvilla, normaalipainoisia ihmeellisillä vartalon mittasuhteilla -pitkä selkä ja lyhyet jalat tai päin vastoin, suurilla takapuolilla ja olemattomilla rinnoilla tai päin vastoin, hoikkasäärisiä valtavilla vatsoilla, normaalipainoisia ryppyisillä kokovartalonahoilla, täysin vyötäröttömiä pötkylöitä jns. lista on loputon. Näky oli kuin elokuvasta "syvä joki", kaikki olivat kamalan näköisiä tavalla tai toisella. Olen itsekin normaalipainoinen ja epätäydellisen mallinen, joten istuin rannalle kuin nyrkki silmään.

Ymmärrän, että sairaalloisesta lihavuudesta on terveydellistä haittaa ihan kuten liiallisesta tupakanpoltosta, viinan lipittämisestä ja auringonpalvomisestakin, mutta sitä en kyllä todellakaan ymmärrä miten me normaalipainoiset kuvittelemme olevamme jotenkin esteettisemmän näköisiä kuin ylipainoiset. Uskoisin, että 99.9% normaalipainoisista, tavallisista ihmisistä sopisi kyseiselle syväjoki-rannalle.

Joten eipä petetä itseämme, emme me ole yhtään sen esteettisempiä kanssaihmisten silmille kuin ylipainoisetkaan.

26

2097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-malli--

Itse olen ollut aikoinaan kuvailemasi ihannevartalon omaava nainen.

Nyttemmin liki viisikymppisenä figuuri on muuttunut epäedullisempaan suuntaan. Tämä on luonnollista eikä se minua sen kummemmin ajatteluta.

Silti olen hoikkana ihmisenä huomattavasti paremman näköinen kuin suurin osa muista ja paljon nuoremmista... Näin on, että rungon struktuuri on harvalla kaunis, oli painoindeksi sitten mitä tahansa.

• aivan niin

normaalipainoisillakin vatsa pömpöttää ja ryhti on huono. Naisilla on selluperseet ja miehillä väärät sääret.

• Gisellle

Pai pai paijaus päähän -ei siis tartte nähdä mitään vaivaa enää ulkonäön eteen? No, ei tietenkään tartte, kaikki on yksilöllisen näköisiä ja hyvä niin. Mä valitsen kuitenkin kroppani treenaamisen. Mä en ehkä voi tietyille epätäydellisille piirteilleni mitään, enkä täydelliseksi haluakaan, tykkään niistä epätäydellisyyksistä... mutta ainakin ylläpidän vyötäröni timminä ja hoikkana, käsivarret lihaksikkaina, ryhdin suorana, raajat venyteltyinä, pitkät hiukset hoidettuna sekä rusketustakin sopivassa määrin otan. Mä valitsen näin.

• on petolinnun perän näköinen

naama. Vartalo, joka kelpaa naitavaksi vain takaa päin, koska ei kestä kattoa rumaa naamaa. Niin sit ei enää naurata eikä kukaan tuu silittää päätä...

• Gisellle
        on petolinnun perän näköinen kirjoitti:

naama. Vartalo, joka kelpaa naitavaksi vain takaa päin, koska ei kestä kattoa rumaa naamaa. Niin sit ei enää naurata eikä kukaan tuu silittää päätä...

Öö, siis mitäs oikein höpiset? Itsestäskö puhut? Tuskin kukaan niin ruma on että kelpaa vain yhdestä suunnasta. Ketään en sanois edes rumaksi.

Musta sä et ainakaan puhu. Viimeks tänään tuli hyvää feedbackia ulkonäöstä. Säädyllisessä asussa pomppasin äidin autosta, mentiin kahvilaan. Kahvilapöydässä olleet kolme nuorta miestä alkoi vihellellä ja naukua. Ja trust me, ei ne mun äidille vislanneet. Kyllä se joskus imarteleekin. Tänään imarteli, sillä en ollut pukenut mitään paljastavaa. Etkö sä haluais kokea sellaista huomiota joskus?

• ovat rumia miesten mielestä,
        Gisellle kirjoitti:

Öö, siis mitäs oikein höpiset? Itsestäskö puhut? Tuskin kukaan niin ruma on että kelpaa vain yhdestä suunnasta. Ketään en sanois edes rumaksi.

Musta sä et ainakaan puhu. Viimeks tänään tuli hyvää feedbackia ulkonäöstä. Säädyllisessä asussa pomppasin äidin autosta, mentiin kahvilaan. Kahvilapöydässä olleet kolme nuorta miestä alkoi vihellellä ja naukua. Ja trust me, ei ne mun äidille vislanneet. Kyllä se joskus imarteleekin. Tänään imarteli, sillä en ollut pukenut mitään paljastavaa. Etkö sä haluais kokea sellaista huomiota joskus?

mutta kelpaavat takaa päin naintiin, koska perse on paremman näköinen kuin pärstä. "trust me" sellasian onnettomia "leidejä" todellakin löytyy!

"Etkö sä haluais kokea sellaista huomiota joskus?" Mielestäni on todella alentavaa, että miehet vislailee ja vinkuu perään, tulee niin huoramainen fiilis. En todellakaan elä elämääni miehiä varten, mutta miehet nyt ovat niin tyhmiä, että ajattelvat vain sitä yhtä. Tosin ulkonäöllään nainen voi hallita miestä hyvin, ja sitä kautta saada haluamansa. Tosin sekin on ala-arvoista, huoraamiseen liitettävää toimintaa.

Mutta kukin tavallaa. Toiset kulkevat huoran näköisenä ja toiset klassisina, viileinä ja sivistyneinä. Näinhän se menee ;)

• että miehiä
        Gisellle kirjoitti:

oli vain kolme jotka vihelteli sulle.Entäpä jos kaikki loput miehet maailmassa onkin erimieltä.Onko ihan järkevän ihmisen puuhaa tuo omakehu,eipä todellakaan.

• Gisellle
        ovat rumia miesten mielestä, kirjoitti:

mutta kelpaavat takaa päin naintiin, koska perse on paremman näköinen kuin pärstä. "trust me" sellasian onnettomia "leidejä" todellakin löytyy!

"Etkö sä haluais kokea sellaista huomiota joskus?" Mielestäni on todella alentavaa, että miehet vislailee ja vinkuu perään, tulee niin huoramainen fiilis. En todellakaan elä elämääni miehiä varten, mutta miehet nyt ovat niin tyhmiä, että ajattelvat vain sitä yhtä. Tosin ulkonäöllään nainen voi hallita miestä hyvin, ja sitä kautta saada haluamansa. Tosin sekin on ala-arvoista, huoraamiseen liitettävää toimintaa.

Mutta kukin tavallaa. Toiset kulkevat huoran näköisenä ja toiset klassisina, viileinä ja sivistyneinä. Näinhän se menee ;)

Mielenkiintoista että sun tekstistä kuultaa vihjaus, että sä olisit kovin sivistynyt itse, ja silti pohdit tollaisia peränainteja pääasiallisesti ja rumia naamoja.

Ja jos toi olisi vihjaus siitä että mä olisin ulkonäkökeskeisyyteni takia epäsivistynyt, oot tosi väärässä. Mulla on erään kielen filologian akateeminen tutkinto. Tosin en tee sen kieleen liittyvää työtä vaan työskentelen visuaalisemmissa hommissa. Eli mulla on yleissivistystä vaikka sulle jakaa.

Silti musta on aina yhtä kivaa näyttää hyvältä ja pitää huolta ulkonäöstään. Mä jumppaan ja meikkaan sopivassa suhteeessa. Nää asiat ei poissulje toisiaan. Oon myös kiinnostunut tieteistä ja taiteista.

Se että sulla on taipumus luokitella ihmisiä rumiksi ja huoramaisiksi on suoraan verrannollinen sun sivistystasoosi.

Heh, ja mä todellakin nautin vislailusta silloin kun se tulee jostain muusta kuin seksikkäästä pukeutumisesta. Miksi mulle pitäis ylipäänsä tulla miesten vislailusta huoramainen fiilis? Mä oon yli kolmekymppinen, ja olen iloinen että olen huolehtinut itsestäni niin hyvin että olen kiinnostava miesten mielestä.

Jätetään huorittelu miehille jotka ei ymmärrä naissukupuolta. Peace!

• Gisellle
        että miehiä kirjoitti:

oli vain kolme jotka vihelteli sulle.Entäpä jos kaikki loput miehet maailmassa onkin erimieltä.Onko ihan järkevän ihmisen puuhaa tuo omakehu,eipä todellakaan.

No ei ole pelkoa että ne olis ainoat miehet, jotka ovat osoittaneet mielenkiintoa mun ulkonäköäni kohtaan.

Jos mä kerron itsestäni, onko se välittömästi omakehua? Miksi se on omakehua? Siksikö että oon tyytyväinen itseeni ja kannustan muitakin olemaan?

Kehu säkin vähän itseäsi, kuulisin tosi mielelläni mistä sä olet ylpeä itsessäsi! Se on ihan kivaa. Me ollaan naisia, naisellisia naisia. Miksei me saatais nauttia itsestämme täysillä? Onko se muka järkevää väheksyä itseään?

• mahtava ihminen,
        Gisellle kirjoitti:

Mielenkiintoista että sun tekstistä kuultaa vihjaus, että sä olisit kovin sivistynyt itse, ja silti pohdit tollaisia peränainteja pääasiallisesti ja rumia naamoja.

Ja jos toi olisi vihjaus siitä että mä olisin ulkonäkökeskeisyyteni takia epäsivistynyt, oot tosi väärässä. Mulla on erään kielen filologian akateeminen tutkinto. Tosin en tee sen kieleen liittyvää työtä vaan työskentelen visuaalisemmissa hommissa. Eli mulla on yleissivistystä vaikka sulle jakaa.

Silti musta on aina yhtä kivaa näyttää hyvältä ja pitää huolta ulkonäöstään. Mä jumppaan ja meikkaan sopivassa suhteeessa. Nää asiat ei poissulje toisiaan. Oon myös kiinnostunut tieteistä ja taiteista.

Se että sulla on taipumus luokitella ihmisiä rumiksi ja huoramaisiksi on suoraan verrannollinen sun sivistystasoosi.

Heh, ja mä todellakin nautin vislailusta silloin kun se tulee jostain muusta kuin seksikkäästä pukeutumisesta. Miksi mulle pitäis ylipäänsä tulla miesten vislailusta huoramainen fiilis? Mä oon yli kolmekymppinen, ja olen iloinen että olen huolehtinut itsestäni niin hyvin että olen kiinnostava miesten mielestä.

Jätetään huorittelu miehille jotka ei ymmärrä naissukupuolta. Peace!

"Mulla on erään kielen filologian akateeminen tutkinto." Ei tuo vielä takaa ihmisen sivistystasoa.

• Gisellle
        mahtava ihminen, kirjoitti:

"Mulla on erään kielen filologian akateeminen tutkinto." Ei tuo vielä takaa ihmisen sivistystasoa.

Takaapa hyvinkin. Et taida itse olla maisteri jos et tiedä kuinka suuren työn takana se tutkinto on? Ei sun tarvitsekaan olla maisteri, mutta se joka väittää ettei FM ole sivistynyt, väittää että lehmät lentävät.

• on työn takana, toisille ei
        Gisellle kirjoitti:

Takaapa hyvinkin. Et taida itse olla maisteri jos et tiedä kuinka suuren työn takana se tutkinto on? Ei sun tarvitsekaan olla maisteri, mutta se joka väittää ettei FM ole sivistynyt, väittää että lehmät lentävät.

Lahjattomat treenaa kuten sanotaan. Ja sama pätee myös opiskelussa toiset oppivat ja ymmärtävä, työstävät nopeammin kuin toiset.

Vieläkään maisterin tutkinto ei tee ihmistä sivistyneeksi, varsinkaan jos sitä on pitänyt ihan pinnistellä kovalla työllä.

Onko sinulla heikko itsetunto vai miksi sinun pitää korottaa itseäsi? Palstaksi olet vielä valinnut lihavuus -palstan. Aika säälittävää, etkö parempaan pysty?

• vaan perimää yms.

kyse ei ollutkaan siitä, että hoitaako itseään vai ei, vaan siitä että omista harhakuvistaan riippumatta kovinkaan moni ihminen ei ole kaunis (siis mallimitoissa tai muodoissa).

Ja filosofian maisteri ei myöskään ole aina merkki suunnattomasta sivistyksestä. Pääaine merkitsee enemmän kuin titteli ja filosofian maisteri voi pitää sisällään ihan miten pilipalipääaineen tahansa.

• takaa!!!!!
        Gisellle kirjoitti:

Kuules nyt, olen opiskellut koko ikäni suomenkielisissä kouluissa ja yliopistoissa vaikka äidinkieleni on jokin muu.

Ajattelinpa päästä helpolla ja hankkia filosofian maisterin paperit lukemalla äidinkieltäni suomenkielisessä yliopistossa ja FM.n paperit napsahtivatkin 3 vuodessa ilman minkäänlaista hienoa akateemista vaivannäköä. Omasta mielestäni en ole tutkintoni jälkeen yhtään sen sivistyneempi tai vähemmän sivistynyt kuin muutkaan kanssaihmiseni, eikä kyseiset opinnot kuten muutkaan kieliopinnot tee ihmisestä kovinkaan akateemisesti sivistynyttä sanan perinteisessä mielessä. On ihan eri asia olla filosofian maisteri pääaineenaan esimerkiksi teoreettinen filosofia kuin jokin kieli. Teoreettinen filosofia on sentään kaiken tieteen perusta.

• ihmettelen...
        Gisellle kirjoitti:

Olen itsekin sitä mieltä, ettei maisterius takaa mitään "sivistystä". Kommenteistasi kuitenkin huomaa, että olet sentään paljon sivistyneempi kuin tuo kiistakumppanisi. Miksi siis Giselle viitsit kiistellä tuollaisen apukoulun keskeyttäneen, kateellisen moukan kanssa?

• itsestäsi
        ihmettelen... kirjoitti:

Olen itsekin sitä mieltä, ettei maisterius takaa mitään "sivistystä". Kommenteistasi kuitenkin huomaa, että olet sentään paljon sivistyneempi kuin tuo kiistakumppanisi. Miksi siis Giselle viitsit kiistellä tuollaisen apukoulun keskeyttäneen, kateellisen moukan kanssa?

"tuollaisen apukoulun keskeyttäneen, kateellisen moukan kanssa?"

Mahtaa sinulla olla surkea elämä.

• Gisellle
        on työn takana, toisille ei kirjoitti:

Lahjattomat treenaa kuten sanotaan. Ja sama pätee myös opiskelussa toiset oppivat ja ymmärtävä, työstävät nopeammin kuin toiset.

Vieläkään maisterin tutkinto ei tee ihmistä sivistyneeksi, varsinkaan jos sitä on pitänyt ihan pinnistellä kovalla työllä.

Onko sinulla heikko itsetunto vai miksi sinun pitää korottaa itseäsi? Palstaksi olet vielä valinnut lihavuus -palstan. Aika säälittävää, etkö parempaan pysty?

1. Jos ihminen on rampannut vuosia yliopistossa ja tehnyt gradun ilman että sivistys on häntä koskettanut niin mikä merkitys meidän alma materillamme sitten on? Junttien suoltaminen liukuhihnalta vai?

2. Kuka on sanonut että lahjattomat treenaa? Onko kenties joku viisas näin lausahtanut? Sori, yleissivistykseni ei riitä. Mun mielestä viisas treenaa, treenaa ja treenaa. Ihminen ei ole koskaan valmis! Mieti mitä sä voisit saavuttaa treenaamalla sekä henkisellä että fyysisellä puolella.

3. Miksi susta tuntuu että oon korottanut itseni? Mua on väitetty täällä rumaksi ja sivistymättömäksi, ja kun olen korjannut ettei kumpikaan pidä paikkansa, olenkin tosi leuhka. Sori, musta on terveellistä puhua itsestään myönteiseen sävyyn. Ehkä se on kulttuuriero. Mulla on terveellisiä ihanteita joita itse noudatan, ja olen siitä ylpeä. Voi olla että itsetuntoni on vähän liiankin pompöösi, ja siinä tapauksessa anteeksi jos se jotakuta loukkaa.

4. Mä en ole mitenkään valinnut erityisesti tätä palstaa. Me ollaan terveyspalstan alaisena keskustelemassa tässä. Kai täällä saa hoikatkin keskustella ja kertoa mielipiteitään? Lihavat näköjään pilkkaavat mua joka käänteessä, mutta mä en saa edes kertoa itsestäni.

5. Musta tuntuu ettet sä sääli mua, vaan sua ärsyttää mun tyyli ja edustan kenties jotain mitä ihailet tai vihaat. Pystyisin kyllä parempaan paremmassa väittelyssä. Kiitti ja hei.

• Gisellle
        vaan perimää yms. kirjoitti:

kyse ei ollutkaan siitä, että hoitaako itseään vai ei, vaan siitä että omista harhakuvistaan riippumatta kovinkaan moni ihminen ei ole kaunis (siis mallimitoissa tai muodoissa).

Ja filosofian maisteri ei myöskään ole aina merkki suunnattomasta sivistyksestä. Pääaine merkitsee enemmän kuin titteli ja filosofian maisteri voi pitää sisällään ihan miten pilipalipääaineen tahansa.

1. No mallimittoihin ja -muotoihin ei todellakaan ole katsominen. Musta suurin osa ihmisista ovat todella kauniita.

2. Kerro mulle yksikin pilipalipääaine! Tää on pakko saada tietää!

• Gisellle
        ihmettelen... kirjoitti:

No oikeassa olet, että ei pitäis alentua. Jotenkin vaan houkutus on liian suuri näyttää, että toisten päälle ei voi vaan suoltaa omia määritelmiään koska toisen asenne sattuu vähän ahdistamaan. Ja haluan puolustaa itseäni kun toinen leimaa hirviöksi.

• Urheilija_^_
        mahtava ihminen, kirjoitti:

Jos sanaa sivistynyt haluaa käyttää, niin yliopiston käynyttä ihmistä voi tällaiseksi mielestäni kutsua hyvin. Itse en kuitenkaan pidä tuollaista sivistystä kovinkaan mittavana saavutuksena tai minään uskottavuuden lisääjänä.

• Urheilija_^_
        että miehiä kirjoitti:

Mielestäni itsensä kehuminen aiheesta ei ole kovinkaan huono juttu kun sen pitää tietyissä rajoissa. Jos ihminen sanoo olevansa kaunis/komea ja sitä silminnähden on, ei siinä ole mielestäni mitään väärää. Itse en kehu usein itseäni muuta kuin huumori mielessä tai suuttuessani, mutta en myöskään väheksy itseäni ja sitä mitä osaan. Kyllä sen jokainen varmaan näkee että tiedän olevani hyvä tietyissä asioissa. En näe mitään syytä sanoa sitä äänee, mutta en pidä sitä vääränä että sanoisinkin. Turha vaatimattomuus on mielestäni ennemminkin ärsyttävää ja antaa ihmisestä enemmän itserakkaan tai huonoitsetuntoisen kuvan.

• aiemmin lihava mies
        Gisellle kirjoitti:

No ei ole pelkoa että ne olis ainoat miehet, jotka ovat osoittaneet mielenkiintoa mun ulkonäköäni kohtaan.

Jos mä kerron itsestäni, onko se välittömästi omakehua? Miksi se on omakehua? Siksikö että oon tyytyväinen itseeni ja kannustan muitakin olemaan?

Kehu säkin vähän itseäsi, kuulisin tosi mielelläni mistä sä olet ylpeä itsessäsi! Se on ihan kivaa. Me ollaan naisia, naisellisia naisia. Miksei me saatais nauttia itsestämme täysillä? Onko se muka järkevää väheksyä itseään?

Itse olen ollut aikoinani selvästi ylipainoinen, mutta laihduttanut normaalipainoon. Tein sen terveyssyistä, mutta myös ulkonäkösyistä. Naisten antama positiivinen palaute ulkonäöstä tuntuu erittäin hyvältä, varmasti siksikin että lihavana en sellaista koskaan saanut. Ulkonäkö ja oma vetovoima vastakkaisen sukupuolen silmissä on ihmiselle tärkeätä sukupuolesta riippumatta, vaikka miehen kohdalla lihavuus ei ehkä olekaan yhtä stigmasoiva asia kuin naiselle. Kyse ei ole itsekeskeisyydestä vaan luonnollisesta perustarpeesta.

• Urheilija_^_

Minä näen lähes joka kerta rannalla ollessani seksikkäitä naisia. Ei tarvitse olla täydellinen, mutta lähelle sitä olevia näkee yllättävänkin usein. En tiedä millä rannalla olet ollut ja kuinka tarkasti olet katsonut, mutta on päivän selvää että hieman lyhyet jalat tai pieni pömppövatsa on ihan eri asia kuin 20 kilon ylipaino. Mielestäni muiden vikojen etsiminet oman itsetuntonsa parantamiseksi on aika turhaa. Paljon hyödyllisempää on tehdä työtä oman kroppansa eteen, jotta voi olla ylpeä eikä katkera.

• Näin ajattelen

Mielestäni suuri osa kadulla vastaan tulevista normaalipainoisista naisista on varsin kauniita. Ei ehkä mitään superluokan valokuvamalleja (jos se nyt on joku kauneuden kriteeri), mutta silti sellaisia, joita katselee mielellään.

Lihavia naisia ei katso ilokseen. Läski on vakava esteettinen haitta verrattuna normaalipainoon. Tätä ei saisi sanoa, kun se aiheuttaa mielipahaa ja ulkonäköpaineita, mutta näin se vaan on.

Ja menee se samoin toisinpäinkin. Olin aiemmin lihava. Eipä naiset minua silloin katselleet (enkä heitä siitä syytä millään lailla). Nyt kun olen laihduttanut normaalipainoon, niin huomaan tulevani silloin tällöin katselluksi. Sen verran minuun on taottu pohjoismaista tasa-arvoisuutta, että en lihavina päivinäni edes kehdannut katsella naisia kovin avoimesti, kun en itsekään ollut katselukelpoinen.

Älkää lihavat valehdelko itsellenne, älkääkä normaalipainoiset kertoko lihaville poliittisesti korrekteja valheita.

Läski ei ole kaunista.

• SuzZ84

Oon miettinytkin missä ne viisaat ihmiset on. No täällähän ne lässyttää omista opinnoistaa suomi24:sen keskustelupalstoilla.

Ei muuta ku peukkua sulle Giselle..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5269
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      78
      4704
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      86
      2933
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2494
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      24
      1901
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe